Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu zo 15 jun 2025 6:39 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 151 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 22 dec 2008 2:50 am 
3 Kwartjes

@Karel :Windowsprogramma's kun je met een beetje hulp gewoon onder linux draaien.

Tja, dat beetje geluk is er dus niet. Ik had het al geprobeerd met Wine, maar helaas pindakaas.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 03 jan 2009 11:46 pm 

Heeft iemand al een sheet van de CE voor 2009 af?
Ik zie wel die van 2008 staan, ik hoor het wel :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 03 jan 2009 11:51 pm 
Gulden

CE 2009 is zelfde als 2008, alleen moet je rekenen met 365 dagen (ipv 366 in 2008).

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 31 jan 2009 2:22 pm 
Kwartje

Geen nieuws meer te melden voor w.b. aangepaste/ verbeterde/ uitgebreide sheets?

Laatst bijgewerkt door Moneymaker op zo 14 maart 2010 12:39 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 31 jan 2009 2:27 pm 
Vijfje

Ik moet je bekennen dat ik, sinds de Rentetrekker er is, helemaal niets meer aan de sheets gedaan heb.
De Rentetrekker voldoet prima, waarom dan nog zelf het wiel gaan uitvinden.....wel heb ik nog steeds de sheet in gebruik waarmee ik de deposito's in een visuele tijdlijn heb afgebeeld.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 31 jan 2009 3:12 pm 
3 Kwartjes

Ik maak nog wel gebruik van de laatste sheets. Zoals gemeld kan ik het rentetrekker programma helaas niet kan gebruiken, omdat ik niet het commerciele Windows gebruik maar Linux. Het is omslachtiger, maar ik red me er wel mee. :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 14 maart 2010 12:38 pm 
Kwartje

De links in de eerste post maar weer eens geupdate voor de mensen die nog interesse hebben in de sheets :wink:

Mochten er nog mensen zijn die een sheet hebben ontwikkeld die toegevoegd mag/kan worden, stuur dan even een pb'tje.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 14 maart 2010 6:54 pm 
Gulden

Bedankt. Zijn er nog mensen die iets is opgevallen bij de berekening van MoneYou vanaf 1 maart? Ik heb hierover al eerder een vraag gesteld, daarop kwamen geen reacties. Dus bij dezen nog een kleine poging... Zo niet, zal het wel aan mij liggen...

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 14 maart 2010 8:58 pm 
Kwartje

Welke sheet gebruik je daarvoor?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn sheet de laatste 6 maanden nog niet heb bijgewerkt, maar wil best eens kijken aangezien ik ook een rekening bij Moneyou heb lopen...

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 15 maart 2010 8:54 am 
Gulden

Ik gebruik mijn eigengemaakte spreadsheet. Vanaf 2 februari heb ik een groot bedrag op een kwartaalrekening staan bij MoneYou. Tot en met 28 februari klopt de door mij berekende rente precies met de site, als ik een percentage gebruik van 2,5827%. Jaja, met 4 cijfers achter de komma. Doordat ik zoals ik al zei een groot bedrag daar heb geparkeerd, kon ik door een beetje "tweaken" van het percentage, precies op het goeie bedrag komen. Ik heb dit percentage dus niet zelf uitgerekend (met de bekende "MACHT"-formule).

Maar goed, na 28-2 (na de renteverlaging) heb ik een percentage aangehouden van 2,477 en kan ik niet meer precies op het juiste bedrag komen. Vanaf 1 maart werd een iets te lage rente op de site getoond, maar het verschil werd elke dag een beetje kleiner. En vanaf 14 maart tonen ze zelfs een beetje meer dan ik heb berekend.

Het zal iets te maken hebben met het berekenen van de bonusrente denk ik, maar ik ben gewoon benieuwd of er hier een puzzelaar is die hetzelfde is opgevallen en die misschien een idee heeft hoe deze verschillen kunnen ontstaan.

Het gaat dus echt om de kwartaal-bonus-rekening (of hoe 'ie ook maar heet), de gewone rekening klopt wel gewoon...

Profiel  

Berichttitel: Fuzzy calculations
BerichtGeplaatst: ma 15 maart 2010 2:34 pm 
Dubbeltje

SpaarXL schreef:
Vanaf 1 maart werd een iets te lage rente op de site getoond, maar het verschil werd elke dag een beetje kleiner. En vanaf 14 maart tonen ze zelfs een beetje meer dan ik heb berekend.

Ik heb geen heel groot saldo op die rekening, maar het is wel genoeg om datzelfde verschil ook te zien. Vanaf het begin van deze maand is de opgebouwde rente op de site een paar cent minder dan in mijn sheet, maar vandaag is er inderdaad een miniem verschil de andere kant op. Waar het verschil vandaan komt weet ik ook niet, maar blijkbaar doen ze dus inderdaad iets raars met hun berekening.

De sheet die ik gebruik is overigens een zwaar gemodificeerde versie van deze sheet, waarin ik al mijn rekeningen bijhoud. Tot nu toe werkte die (met mijn aanpassingen) ook voor de MoneYou-rekening(en) prima, dus daar zal het nu niet opeens aan liggen... ;)

Profiel  

Berichttitel: Re: Fuzzy calculations
BerichtGeplaatst: ma 15 maart 2010 6:42 pm 
Gulden

Jhn314 schreef:
Waar het verschil vandaan komt weet ik ook niet, maar blijkbaar doen ze dus inderdaad iets raars met hun berekening.
Aah, eindelijk iemand die mijn pijn deelt :lol:
Ik zal 's kijken of ik er komende vrijdag een telefoontje aan zal wagen, want ik ben gewoon heel erg benieuwd hoe ze nu ineens bij die verschillen komen.

Jhn314 schreef:
De sheet die ik gebruik is overigens een zwaar gemodificeerde versie van ...
Hee, die heb ik in een grijs verleden gemaakt! Mijn sheet ziet er inmiddels ook heel anders uit, maar de basis is natuurlijk gelijk. Het gaat me natuurlijk niet om die paar centen, maar ik wil het liefst weten (=meten) waar ik aan toe ben, zodat ik de boel kan plannen (en alle juiste cijfers uit de sheet rollen). Da's beter dan gissen (=missen).

Jhn314, bedankt voor de bijval!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 16 maart 2010 6:00 pm 
Kwartje

Zijn jullie beide misschien bereid de sheet met de rest van de wereld te delen? :wink:

Zoja, graag ff pb'tje zodat we emailadressen kunnen uitwisselen...

Ben overigens wel benieuwd naar de uitkomst SpaarXL en Jhn314.
Als het idd een foutje is aan Moneyou zijde vind ik dit toch op zijn minst well een beetje slordig.

Profiel  

Berichttitel: Complexe berekeningen
BerichtGeplaatst: do 01 apr 2010 11:39 am 
Dubbeltje

Moneymaker schreef:
Ben overigens wel benieuwd naar de uitkomst SpaarXL en Jhn314.
Als het idd een foutje is aan Moneyou zijde vind ik dit toch op zijn minst well een beetje slordig.

Vandaag is de rente op de kwartaalrekening uitbetaald. Deze uitbetaling was gesplitst in twee delen: 'Ontvangen rente' en 'Ontvangen bonus rente' (inclusief spatiefout). Aan de hand daarvan ben ik nog eens gaan rekenen en heb ik gevonden waar het verschil vandaan komt.

Kort samengevat lijkt het erop neer te komen dat het verschil wordt veroorzaakt doordat de bonus apart wordt berekend en het bonuspercentage (0,50%) daarbij als nominaal percentage wordt gebruikt. Met de effectieve basisrente van dit moment (2,00%) komt de nominale rente daarmee dus uit op 1,9852% + 0,50% = 2,4852%. Als je het bonuspercentage al vooraf bij de basisrente zou optellen (effectief: 2,50%) zou de nominale rente uitkomen op 2,4769%. Dat is dus een verschil van 0,0083%, wat bij mij precies genoeg om het verschil in de renteopbouw te verklaren.

Ik heb mijn sheet hier nu op aangepast en kom nu inderdaad veel beter uit op de getallen op de site. Alleen voor de eerste twee weken van maart zit er nog wat verschil in, maar ik vermoed dat ze bij hun berekening hun renteverlaging van maandag 1 maart al op vrijdag 26 februari hebben laten ingaan en ze dat naderhand hebben gecorrigeerd. Dat is bij MoneYou in het verleden al vaker gebeurd (zie bv hier en hier).

De rekenmethode van MoneYou is dus een beetje vreemd, maar voor ons wel gunstig: het betekent namelijk dat de effectieve rente op jaarbasis voor de kwartaalrekening een fractie hoger is dan de 2,50% die MoneYou aangeeft. Al word ik van de paar cent verschil die dat oplevert natuurlijk ook niet echt rijk... :P

Moneymaker schreef:
Zijn jullie beide misschien bereid de sheet met de rest van de wereld te delen? :wink:

Op zich wel, maar dan zou ik van die sheet een keer een opgeschoonde versie met wat extra toelichting moeten maken, want ik heb er inmiddels zoveel aan geprutst dat voor een buitenstaander niet alles meer direct duidelijk zal zijn. En daar heb ik op dit moment helaas even niet de tijd voor...

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 02 apr 2010 7:51 am 
Gulden

Jhn314 schreef:
ik vermoed dat ze bij hun berekening hun renteverlaging van maandag 1 maart al op vrijdag 26 februari hebben laten ingaan en ze dat naderhand hebben gecorrigeerd.

Jhn314, ontzettend bedankt dat je het even hebt uitgezocht. Het zou inderdaad best kunnen dat het op deze manier gegaan is. Ik zal de boel ook even nakijken.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 151 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]