Moneymaker schreef:
Ben overigens wel benieuwd naar de uitkomst SpaarXL en Jhn314.
Als het idd een foutje is aan Moneyou zijde vind ik dit toch op zijn minst well een beetje slordig.
Vandaag is de rente op de kwartaalrekening uitbetaald. Deze uitbetaling was gesplitst in twee delen: 'Ontvangen rente' en 'Ontvangen bonus rente' (inclusief
spatiefout). Aan de hand daarvan ben ik nog eens gaan rekenen en heb ik gevonden waar het verschil vandaan komt.
Kort samengevat lijkt het erop neer te komen dat het verschil wordt veroorzaakt doordat de bonus apart wordt berekend en het bonuspercentage (0,50%) daarbij als nominaal percentage wordt gebruikt. Met de effectieve basisrente van dit moment (2,00%) komt de nominale rente daarmee dus uit op 1,9852% + 0,50% = 2,4852%. Als je het bonuspercentage al vooraf bij de basisrente zou optellen (effectief: 2,50%) zou de nominale rente uitkomen op 2,4769%. Dat is dus een verschil van 0,0083%, wat bij mij precies genoeg om het verschil in de renteopbouw te verklaren.
Ik heb mijn sheet hier nu op aangepast en kom nu inderdaad veel beter uit op de getallen op de site. Alleen voor de eerste twee weken van maart zit er nog wat verschil in, maar ik vermoed dat ze bij hun berekening hun renteverlaging van maandag 1 maart al op vrijdag 26 februari hebben laten ingaan en ze dat naderhand hebben gecorrigeerd. Dat is bij MoneYou in het verleden al vaker gebeurd (zie bv
hier en
hier).
De rekenmethode van MoneYou is dus een beetje vreemd, maar voor ons wel gunstig: het betekent namelijk dat de effectieve rente op jaarbasis voor de kwartaalrekening een fractie hoger is dan de 2,50% die MoneYou aangeeft. Al word ik van de paar cent verschil die dat oplevert natuurlijk ook niet echt rijk...

Moneymaker schreef:
Zijn jullie beide misschien bereid de sheet met de rest van de wereld te delen?

Op zich wel, maar dan zou ik van die sheet een keer een opgeschoonde versie met wat extra toelichting moeten maken, want ik heb er inmiddels zoveel aan geprutst dat voor een buitenstaander niet alles meer direct duidelijk zal zijn. En daar heb ik op dit moment helaas even niet de tijd voor...