Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu zo 15 jun 2025 12:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 151 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 aug 2008 11:16 am 
Kwartje

De laatste versie werkt toch niet helemaal goed, bij rente en totaal krijg ik alleen maar #waarde! als de eerste regel is ingevuld. Op de 2e regel wordt de rente wel gegeven maar totaal geeft nog steeds #waarde! :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 aug 2008 12:07 pm 
Kwartje

Het is de bedoeling dat je de eerste regel ongemoeid laat.
Oftewel, daar waar de rente ingevuld staat, die regel is je eerste regel waar je je beginsaldo invult.

Heb je dan nog steeds deze problemen?

Zoja, zou je me dan de veldnummers (bijv. A7, C7 etc..) kunnen geven die je ingevuld hebt en waarbij je desondanks toch #waarde krijgt?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 aug 2008 2:57 pm 
Kwartje

met de eerste regel bedoel ik ook de regel waar rente ingevuld staat, en het maakt niet uit wat voor waardes ik invul bij A8 en C8.

(zodra ik de sheet al open staat de pagina al vol met #waarde! vermeldingen, na het invullen van regel 8 vervallen deze meldingen op de lege regels)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 25 aug 2008 3:59 am 
3 Kwartjes

Helaas werkt rekeningen_5_met_TODAY.ods bij in open office nog steeds niet goed, zowel bij jaarrente als kwartaalmodel.

Als ik het spreadsheet open ziet het er goed uit.

Als ik op op regel 12 (jaarrente) een mutatie invoer waarbij de datum eerder is dan de dag van vandaag dan krijg ik Err:529 op veld G12. Voer ik een datum in die ligt na de datum van vandaag dan krijg ik die error niet :(. Zelfde laken en pak bij kwartaalrente als ik een mutatie invoer op regel A16 datum eerder dan vandaag Err:529 op veld G16 datum later van vandaag geen error.

Doe ik iets niet goed, ben geen held in spreadsheets.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 25 aug 2008 8:45 pm 

@krentenweger

Volgens mij doe je in dit geval inderdaad iets fout:

Jij hebt in A11 en A15 (bladen jaarrente resp. kwartaalrente) de datum van vandaag laten staan?
Zo ja, dan verschijnt als je op de volgende regel een datum vóór vandaag invoert in cel F11 en F16 (idem) een leeg veld (dat heb ik met opzet gedaan zodat je geen negatieve rentes uit kunt rekenen). Wegens dat lege veld krijg je kolom G die Err:529.
Als bovenstaande klopt krijg jij betreffende fout ook als de datums hetzelfde zijn (Dat was dan weer niet de bedoeling :-( )

Oplossing van boven naar beneden alleen oplopende datums invoeren!

Over de cellen in kolommen A t/m D mag je gewoon heentypen; alle datums en waarden die erin staan zijn slechts voorbeeld.
(Mocht je die willen herstellen, dan gewoon een formule uit de schijnbaar lege cellen verder naar beneden naar boven kopiëren: cel in zelfde kolom selecteren, Ctr+C drukken, en dan op de plek waar je hem wilt hebben Ctr+V.)

Binnenkort heb ik een nieuwe versie...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 25 aug 2008 11:39 pm 

@rhart

Een gokje:

Vul in A7 dezelfde datum in als in A8

OF

Typ in F8 0,00 (nul, het cijfer) in.

Jouw Excell(?)-foutmelding #Waarde! is denk ik equivalent met de OpenOffice-melding Err:529, wanneer bepaalde versies van deze programma's denken met appels en peren van doen te hebben, terwijl mijn OO en Moneymakers XL gewoon ruimhartig met fruit rekenen (d.w.z. niet strikt aan gegevenstypen vasthouden bij op- en af-tellen).

Laat je weten of 't werkt?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 26 aug 2008 5:12 am 
3 Kwartjes

@ Platzak, je hebt gelijk. Bedankt. Ik heb nu anders gedaan, maar inderdaad, als de data hetzelfde zijn komt ook die error.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 26 aug 2008 10:11 am 
Kwartje

@ Platzak, het is blijkbaar nog eenvoudiger...

Als ik een delete doe op A7 is het probleem ook al opgelost :?

zie niks in A7 staan maar na een delete werkt alles wel goed.

Overigens viel me ook net op dat de renteberekening voor kwartaal en jaar nu hetzelfde zijn. Klopt dit ?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 12:10 am 
Kwartje

Naar aanleiding van voorgaande discussie heb ik in mijn laatste sheet de formulie in het datumveld aangepast naar de formule van platzak afbeelding: http://www.hayabusaclubholland.nl/forum/images/smiles/icon_thumb.gif

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 03 sep 2008 8:22 pm 
Kwartje

Argenta, Credit Europe Bank en IceSave sheet toegevoegd met dank aan RHart afbeelding: http://www.hayabusaclubholland.nl/forum/images/smiles/icon_thumb.gif

Betreft variant 6, een vrijwel een volledige update van variant 5, incl. renteprognose, verwijderen rentedagen -1, automatisch schrikkeljaar, automatische kwartaalrente etc..
Middels een macro wordt bij eerste gebruik gekeken naar de Excell versie (engels of nederlands) zodat de jaarinformatie hierop kan worden ingesteld in de formules. Deze is nl. niet uniform in alle versies Excell en Open-Office.
Na eerste gebruik kan de sheet evt ook zonder de makro worden opgeslagen, deze wordt nl. in principe alleen de eerste keer gebruikt en is daarna niet meer nodig.

Goed werk RHart, toppie!!!!!!!! afbeelding: http://www.hayabusaclubholland.nl/forum/images/smiles/icon_thumb.gif

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 03 sep 2008 10:26 pm 
Kwartje

één kleine opmerking, had Argenta er uit gehaald omdat ik dacht dat deze hetzelfde was als CEB. Mocht ik dat verkeerd gezien hebben kan deze zo weer toegevoegd worden :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 04 sep 2008 9:28 am 
Kwartje

Ik denk dat de sheet van rhart wel eens een hele goede basis zou kunnen zijn voor een universele sheet.

Mijn voorstel is dan ook dat zoveel mogelijk mensen er eens kritisch naar kijken, erop schieten en indien nodig met aanvullingen komen.
Op basis hiervan kan dan misschien een 'definitieve' sheet worden ontwikkeld voor 'algemeen' gebruik...

Profiel  

Berichttitel: Mijn 500 centen
BerichtGeplaatst: vr 05 sep 2008 12:34 am 

Hulde voor rhart's Rekeningen8!

De “renteprognosehoek” op blad IceSave is erg elegant.
De (verborgen) kolom I met cumulatieve rente is erg handig bij “ijken “met de bankgegevens (mag dus gerust gezien worden!).
De samenvatting van Saldo etc. bovenaan met LOOKUP is een mooi alternatief voor de”somregel”onderaan. Bovendien is nu de tabel gemakkelijker te verlengen.

Foutmeldingen die bij mij in OpenOffice optraden heb ik als volgt bestreden:

op blad IceSave:
in cellen E2 t/m H2: E1 veranderd in E15 etc

op blad CreditEurope:
in cel E2 t/m H2: E1 veranderd in E12 etc
in cel H3: B15 veranderd in B12
in cellen I11 en J11: “ “ weggehaald om 365 en 366, anders delen door 0! (bij mij).

Algemene renteberekeningsopmerkingen

Ik heb zeker bij IceSave en CE -1 niet nodig om tot op de cent kloppende rentewaarden te krijgen (en bij andere banken wordt het er met -1 ook niet beter op). Wel is het zo dat de rente die je voor vandaag berekent, soms pas morgen op de site staat (afhankelijk van het tijdstip van kijken).

[Op het IceSave-blad ben je per elke ingetiepte datum 1 dag rente kwijt; wat mijns inziens niet KAN kloppen. Op het CE-blad roept alleen de laatste datum -- als de volgende regel leeg is -- -1 op; kan ik in komen, heeft geen invloed op de opgebouwde rente.]

M.i. is het belangrijker dat de getallen uiteindelijk (liefst precies) kloppen met die van de banksite/-afschriften dan dat de datums precies corresponderen.

Verder: beide banken rekenen zeker met 365 dagen (ook dit jaar).
AKbank rekent wel met werkelijk aantal dagen per jaar (dit jaar 366) volgens hun site.
Volgens dit forum rekenen DSB, SNS, Loyalis, Friesland(?) met 360 dagen, en ik vermoedt The Economy Bank ook.

Verdere (voor)schoten n.a.v. Monymaker's verzoek

1) Zonder (standaard) -1 kun je ook met datums korter opeenvolgend werken, of zelfs twee dezelfde datums na elkaar (rente bij- en af-boeken of iets dergelijks).

2) Om e.a.a. versie-proof te maken moeten denk ik de formules in de eerste regel nergens naar een voorafgaand leeg veld verwijzen. Berekeningen die naar “”-velden verwijzen zijn ook taboe.

3) We moeten er absoluut voor zorgen dat de invoergegevens per datum (kolom A t/m D) op diezelfde plaats blijven staan. Bij testen kun je dan betreffende sector gewoon kopiëren.

4) We moeten een lekenbestendige methode of beschrijving vinden om jaar-/kwartaal-/maand-rente bij- en af- te boeken.

5) Een universeel blad behelst een blad dat werkt in XLS en OO en de diverse gezindten daarbinnen. Dat is op zijn minst gezegd handig bij het ontwerpen/onderhouden van een rekenblad, heb ik gemerkt.

6) Nog universeler is een blad dat voor elk spaarrekeningtype (jaar/kwartaal/maand) geschikt is, en met het intypen van enkele basisparameters om te vormen is van het een naar het ander. Wat dit laatste betreft ben ik al een eind op dreef. Het wordt een uitdaging om die mooie renteprognostiek van rhart er kloppend in te verwerken :-) Maar misschien moet ik het eerder voor de leeuwen gooien?

7) Zonder ijkgegevens worden we nooit betrouwbaar :-( Berekent en vergelijkt...

Vaart wel ende levet scone.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 05 sep 2008 10:51 pm 
Kwartje

Dank je wel voor de opmerkingen/ adviezen Platzak; absoluut zinvol! afbeelding: http://www.hayabusaclubholland.nl/forum/images/smiles/icon_thumb.gif

Ik weet niet in welke staat jouw sheet verkeert, maar wanneer het enigszins acceptabel is kan ik me voorstellen dat je hem openbaar maakt en dat we uiteindelijk met twee of drie sheets tot een uiteindelijke versie gaan komen.

Even in het algemeen; wie is/ zijn er bereid om de komende weken een actieve rol te spelen in het afronden hiervan? Volgens mij zijn we een heel eind en is het nu een kwestie van de uiteindelijke vormgeving, de puntjes op de i en uiteraard het door zoveel mogelijk mensen toetsen van de sheets met gegevens v.d. bank.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 07 sep 2008 11:22 am 
Kwartje

Hmm.. dan ga je je weer afvragen in hoeverre er uberhaupt belangstelling is voor een universele sheet. Wat mij betreft ook prima, dan gaan we gewoon lekker door zoals we nu bezig zijn en probeert een ieder zijn eigen sheet te verbeteren / optimaliseren en mocht je hem dan willen plaatsen ben je welkom om een pb'tje te sturen.

Wat doen we ermee; doorgaan met een universele sheet, of gewoon iedereen zijn eigen sheet met zijn eigen opties/ mogelijkheden?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 151 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]