Hulde voor rhart's Rekeningen8!
De “renteprognosehoek” op blad IceSave is erg elegant.
De (verborgen) kolom I met cumulatieve rente is erg handig bij “ijken “met de bankgegevens (mag dus gerust gezien worden!).
De samenvatting van Saldo etc. bovenaan met LOOKUP is een mooi alternatief voor de”somregel”onderaan. Bovendien is nu de tabel gemakkelijker te verlengen.
Foutmeldingen die bij mij in OpenOffice optraden heb ik als volgt bestreden:
op blad IceSave:
in cellen E2 t/m H2: E1 veranderd in E15 etc
op blad CreditEurope:
in cel E2 t/m H2: E1 veranderd in E12 etc
in cel H3: B15 veranderd in B12
in cellen I11 en J11: “ “ weggehaald om 365 en 366, anders delen door 0! (bij mij).
Algemene renteberekeningsopmerkingen
Ik heb zeker bij IceSave en CE -1 niet nodig om tot op de cent kloppende rentewaarden te krijgen (en bij andere banken wordt het er met -1 ook niet beter op). Wel is het zo dat de rente die je voor vandaag berekent, soms pas morgen op de site staat (afhankelijk van het tijdstip van kijken).
[Op het IceSave-blad ben je per elke ingetiepte datum 1 dag rente kwijt; wat mijns inziens niet KAN kloppen. Op het CE-blad roept alleen de laatste datum -- als de volgende regel leeg is -- -1 op; kan ik in komen, heeft geen invloed op de opgebouwde rente.]
M.i. is het belangrijker dat de getallen uiteindelijk (liefst precies) kloppen met die van de banksite/-afschriften dan dat de datums precies corresponderen.
Verder: beide banken rekenen zeker met 365 dagen (ook dit jaar).
AKbank rekent wel met werkelijk aantal dagen per jaar (dit jaar 366) volgens hun site.
Volgens dit forum rekenen DSB, SNS, Loyalis, Friesland(?) met 360 dagen, en ik vermoedt The Economy Bank ook.
Verdere (voor)schoten n.a.v. Monymaker's verzoek
1) Zonder (standaard) -1 kun je ook met datums korter opeenvolgend werken, of zelfs twee dezelfde datums na elkaar (rente bij- en af-boeken of iets dergelijks).
2) Om e.a.a. versie-proof te maken moeten denk ik de formules in de eerste regel nergens naar een voorafgaand leeg veld verwijzen. Berekeningen die naar “”-velden verwijzen zijn ook taboe.
3) We moeten er absoluut voor zorgen dat de invoergegevens per datum (kolom A t/m D) op diezelfde plaats blijven staan. Bij testen kun je dan betreffende sector gewoon kopiëren.
4) We moeten een lekenbestendige methode of beschrijving vinden om jaar-/kwartaal-/maand-rente bij- en af- te boeken.
5) Een universeel blad behelst een blad dat werkt in XLS en OO en de diverse gezindten daarbinnen. Dat is op zijn minst gezegd handig bij het ontwerpen/onderhouden van een rekenblad, heb ik gemerkt.
6) Nog universeler is een blad dat voor elk spaarrekeningtype (jaar/kwartaal/maand) geschikt is, en met het intypen van enkele basisparameters om te vormen is van het een naar het ander. Wat dit laatste betreft ben ik al een eind op dreef. Het wordt een uitdaging om die mooie renteprognostiek van rhart er kloppend in te verwerken

Maar misschien moet ik het eerder voor de leeuwen gooien?
7) Zonder ijkgegevens worden we nooit betrouwbaar

Berekent en vergelijkt...
Vaart wel ende levet scone.