Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu di 03 jun 2025 6:23 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Valutering bij SNS REAAL
BerichtGeplaatst: do 26 jun 2008 12:59 pm 
2 Kwartjes

Valutering is de methode van de banken om de valutadatum te verschuiven ten opzichte van de boekdatum, uiteraard altijd in hun eigen voordeel. Door de (terechte) negatieve publiciteit hierover hebben veel banken dit principe weer afgeschaft.

Zo niet SNS REAAL, waaronder zowel SNS, SNS Regio en Reaal vallen.
Voor het gemak gebruik ik hieronder de naam SNS, maar dit is dus van toepassing op alle drie.
De manier waarop valutering wordt toegepast is niet erg transparant. De voorwaarden van de rekening vermelden slechts dat de bank de renteregels toepast zoals ze wil. Daarom heb ik dit verder uitgezocht. Conclusie is dat bij afboekingen tenminste 3-4 rentedagen verloren gaan en als u niet oplet wel 4-6 dagen.

SNS past valutering toe met -1/+1, wat wil zeggen: bij afboekingen wordt voor de rente fictief gedaan of het bedrag al een dag eerder dan de boekdatum is opgenomen, oftewel: je krijgt rente 'tot de valutadatum' en die ligt '1 dag' voor de boekdatum. Maar pas op! Zondag is geen valutadatum (om voor mij onduidelijke redenen) terwijl weekend-dagen geen boekdatum kunnen zijn (wat op zich gebruikelijk is en historisch begrijpelijk ivm schriftelijke transacties maar bij internet transacties eigenlijk onnodig geworden) Bij elkaar resulteert dit in een erg ongunstige situatie.

Meestal is bij afboekingen de dinsdag de meest gunstige dag. Maar niet bij SNS. Bij SNS wordt bij een boekdatum op 'dinsdag' de valutadatum de 'maandag' (de valutadag ervoor). De documentatie van SNS vermeld dat de rente TOT de valutadag van de transactie wordt uitgekeerd. De vraag is nu tot en met welke dag dat is. Dat blijkt tot en met de valutadag voor de valutadatum te zijn, dus tot en met zaterdag. Volgt u 'm nog? De zondag is dus zoek ondanks dat de valutadatum maandag is.

Daarbij komt dat SNS de transactie pas de dag NA de boekdatum aan interpay aanbiedt en daarmee gaat dus weer een dag verloren.

De 'minst slechte' dag voor een afboeking is dus woensdag bij SNS. Dan ontvang je rente tot en met de maandag ervoor en heb je normaal gesproken je geld nog net op tijd op een andere spaarrekening voor het volgende weekend.

Dat kost je dus 3-4 rentedagen bij SNS en als je 'geluk' hebt nog 1 bij de bank waar het naartoe gaat. Dat is dus niet zo fraai en eigenlijk hopeloos uit de tijd. Dit was nog enigzins begrijpelijk gegeven de verwerkingskosten van schriftelijke transacties in het verleden maar nu is het eigenlijk gewoon een 'legale' methode van geld achterover drukken. Overigens schijnen er al gerechtelijke processen te lopen mbt valutering tegen (voormalig) ABN-AMRO. De legitimiteit van dit soort praktijken kan blijkbaar in twijfel getrokken worden. Het SNS-REAAL consortium lijkt me een goede volgende kandidaat om aan te pakken.

Bij zowel SNS als Reaal is er een valutering pdf document op hun website te vinden als je wat doorzoekt.
http://www.snsbank.nl/particulier/betal ... ring2.html
Daarin staat een zinsnede dat 'afboekingen via internet bankieren valuta neutraal' worden uitgevoerd. Bij navraag bij SNS wordt echter ontkent dat dit algemeen van toepassing is. Dit zou alleen van toepassing zijn op transacties via internet tussen verschillende rekeningen van SNS. De tekst hierover in bovengenoemd document suggereert echter anders. Bij SNS Regio is niets over valutering te vinden, maar ik vermoed dat er geen verschil is.

Verrassend genoeg past ASN (ook een dochter van SNS REAAL) geen valutering toe! Zij hebben vergelijkbare valuteringsinformatie op hun website staan, maar met 0/0, oftewel boekdatum=valutadatum.
Nog wel even opletten dat je niet op maandag afboekt!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 26 jun 2008 1:53 pm 
Vijfje

dubbeltje schreef:
De 'minst slechte' dag voor een afboeking is dus woensdag bij SNS. Dan ontvang je rente tot en met de maandag ervoor en heb je normaal gesproken je geld nog net op tijd op een andere spaarrekening voor het volgende weekend.

Bij een spaarrekening misschien, maar bij een betaalrekening is dat toch anders.
Een SNS betaalrekening kent geen rentevergoeding.
(Wel bij zgn. roodstand!)
Je kunt rustig geld overboeken op dinsdag, valutadag is dan maandag.
Kost geen extra rente, omdat je dat namelijk nooit krijgt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 26 jun 2008 2:17 pm 
Gulden

dubbeltje schreef:
........Dat kost je dus 3-4 rentedagen bij SNS....... Dat is dus niet zo fraai en eigenlijk hopeloos uit de tijd. ....... maar nu is het eigenlijk gewoon een 'legale' methode van geld achterover drukken. Overigens schijnen er al gerechtelijke processen te lopen mbt valutering..... De legitimiteit van dit soort praktijken kan blijkbaar in twijfel getrokken worden. Het SNS-REAAL consortium lijkt me een goede volgende kandidaat om aan te pakken.
Aan een rechtsgang hoef je niet meer beginnen, want de europese commissie heeft bepaald dat de banken uiterlijk (ergens) in 2009 niet meer mogen valuteren. Dan is deze vorm van diefstal voorbij en zal men creatief op zoek moeten hoe de eigen winstmarge langs andere weg op peil te houden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 26 jun 2008 2:40 pm 
2 Kwartjes

Paul,

Inderdaad heeft 'renteverlies' betrekking op spaarrekeningen.

Een betaalrekening hebben bij een bank die valutering toepast lijkt me echter helemaal onaantrekkelijk omdat het totaal bedrag van alle transacties daarop groot is en bij elke transactie gaan er dan rentedagen verloren. Geen renteverlies hebben omdat je geen rente kreeg lijkt me dan 'blij zijn met een dooie mus'.

Eigenlijk snap ik niet goed waar je naartoe wilt met je voorbeeld van afboeken op dinsdag op de betaalrekening. Het is correct dat maandag dan de valutadatum wordt, maar wat helpt dat? Dat geld op de betaalrekening komt ergens vandaan. Aangenomen dat dit niet het hele weekend op die betaalrekening heeft gestaan, komt het dus van een spaarrekening. Laten we het meest optimale geval bekijken dat dat een SNS spaarrekening is. De overboeking tussen de SNS rekeningen via internet kent dan geen valutering. Als je echter die overboeking van 'spaar' naar 'betaal' op maandag doet, dan verlies je minstens een rentedag door het weekend. Als je op dinsdag intern overboekt gaat het goed op je spaarrekening, maar dan kun je niet meer op dinsdag vanaf de betaalrekening doorboeken naar een niet-SNS rekening, zonder debet rente schuldig te worden. (valutadatum afschrijving = maandag, valutadatum bijschrijving = dinsdag) Dus kom je uiteindelijk op dezelfde situatie uit. Of weet jij een truc die ik nog niet ken?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 26 jun 2008 3:19 pm 
Vijfje

dubbeltje schreef:
Paul,

Inderdaad heeft 'renteverlies' betrekking op spaarrekeningen.

Eigenlijk snap ik niet goed waar je naartoe wilt met je voorbeeld van afboeken op dinsdag op de betaalrekening.

Ik achteraf ook niet, door specifiek dinsdag te noemen. :lol:

Het wordt inderdaad de hoogste tijd dat alle banken dit wazige gedoe snel afschaffen.
Zo wazig zelfs, dat het bijna niet uit te leggen is.

Truc?
Niet echt, maar ik heb wel gemerkt dat SNS zich nog weleens vergist in valutering als de geadresseerde bij een andere bank dezelfde naam draagt als de rekeninghouder van de betaalrekening.
Niet verder vertellen hoor. :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]