namliam schreef:
Geldzoeker schreef:
En ik bedacht me tijdens het schrijven van mijn bericht dat ik dat bedrag rond mijn 45e zou bereiken als ik op deze toer verder ga.
Als ik het goed doe, dan heb je bij 1 miljoen op de bank tegen 5% rente een Netto inkomen per maand van 2923 (1.000.000 * 5% - 1.2% * 1.000.000 / 13) , met daarbij nog eens 2923 vakantie geld.
Daar kan je dan 2.800 euro van opmaken en 123 euro per maand (bij)sparen om inflatie te corrigeren (aangenomen dat die op een normaal niveau blijft)
Er zijn heel wat gezinnen die van minder rond moeten komen.
Als je het initiele rendement binnen een jaar even negeert, bij een vast rendement van 4% en een 12.000 per jaar spaart en op een totaal van 1.000.000 uit te komen... Doe je 38 jaar over
Voor 600.000 euro en 1.750 per maand (x 13), 28 jaar
Bij 600.000 kan je ook de pot verteren, om alsnog op dezelfde 2923 uit te komen onttrek je geld uit de hoofdsom, dat hou je 29 jaar lang vol dan is de pot op. Dus als je 50 bent en 600.000 euro hebt, hou je dat tot je 79e vol waarbij we voor het gemak eventuele aow (of is het wao) en/of andere bronnen van pensioen even buiten beschouwing gelaten hebben.
Moet je natuurlijk wel vanaf je 22e 12.000 euro per jaar kunnen sparen
Ik ben het wel met de Yipman eens, 100 euro gespaard is 100 euro gespaard... Zolang er geen draconische omstandigheden zich voordoen (inflatie > 100% of zo) zal die 100 euro over 10/20 jaar ook nog een redelijke waarde vertegenwoorden.
Met 4% rendement is die 100 euro inmiddels 148/219 euro geworden en wat je tegen die tijd daar wel of niet mee kan?
Ach de wereld is dan dus danig anders dat men zich niet meer zal bekommeren om de IPhoney 3, Holex of whatever je voor die 100 euro nu kan kopen.
Maargoed dat is allemaal een heel ander verhaal dan hier de bedoeling is te bespreken.
Maar vergeet niet je vermogen op te maken voor je dood gaat
Maar ik schat dat ik rond de € 10000 per jaar kan sparen, maar daar moet ik veel voor laten, maar uiteindelijk pluk je de vruchten ervan.
Dus eerste paar jaren zal ik de rente zien als een extra eindejaars uitkering ( Ik krijg die ook van werk al )en einde van dit jaar zal dat +- € 500 zijn, want ik heb een gemiddeld redement van 4% ongeveer door dat ik voornamelijk deposito's open.
Aan einde van 2010 had ik dus ruim € 8000 vast staan en tussen begin April en eind Mei heb ik bijna € 4000 weg gezet aan 4.10% bij NIBC en ook aan 5 jaar, dus ik zit nu ongeveer op € 12000 en ik probeer zoveel mogelijk te sparen, maar ik ga uiteraard ook op vakantie naar Azie, maar per keer dat ik ga is het niet meer dan € 2500 wat dat kost en vakantie geld en alle andere extra's heb ik zo ook niet echt meegerekend.
Met mijn inkomen zou ik ongeveer € 12000 per jaar overhouden, dus als ik 1x per jaar naar Azie ga dan hou ik nog steeds zo rond de € 10000 over. Het gaat mij er gewoon om dat ik geld voor de toekomst heb, het klinkt vreemd, maar ik wil geen loser zijn die geen cent heeft.
Ik redeneer trouwens ook beetje als 10000 vast heb staan en zou een iPad willen bijvoorbeeld dan kan ik dat met de rente bijvoorbeeld betalen ( Niet dat ik zo'n over rated ding koop wat nog minder kan dan mijn HTC ).