Moneymakert schreef:
.......Niet met procenten tegelijk -onmogelijk gewoon- maar met tientallen procenten......
Ik vrees dat ik deze zin niet begrijp, maar het kan natuurlijk ook gewoon een verschrijving zijn.
Moneymakert schreef:
.....En je kunt niet ontkennen dat er wel degelijk een aantoonbaar herstel gaande is op de spaarrentemarkt.....
Hoewel ik bij mijn weten nergens een dergelijke bewering heb gedaan, is de vraag of er sprake is van zo'n herstel in mijn ogen best een opvatting waard. Voorlopig deel ik de zienswijze
niet dat er "aantoonbaar herstel gaande is".
Waar de spaarrente achterblijft bij de (optelsom van) inflatie (en VRH) is feitelijk sprake van negatief rendement ofwel waardevermindering van het spaargeld, een situatie waarin het niet loont om te sparen. Om meerdere (financiëel-economische) redenen hebben zowel de overheid als de banken belang bij de effecten van deze situatie.
Tot en met vorig jaar juni liep het zo'n vaart niet, de inflatie bleef tot dan onder de 1%, zelfs mét de kosten van de VRH was op (niet tijdig in goede deposito's gestalde) spaargeld geen negatief rendement nodig. Sindsdien is de inflatie méér dan verdubbeld en neemt nog altijd sneller toe dan de marginale renteverhogingen goedmaken. Kortweg gezegd: het negatieve rendement neemt toe in plaats van af.
Moneymakert schreef:
....terwijl het nu dus wel steen en been is met de door jou genoemde inflatiecijfers en de VRH van 4% bruto....
Dit getal is niet van mij afkomstig.....
Moneymakert schreef:
....Het glas is dus half vol, niet half leeg......
Met mijn bijdrage heb ik niet de tegenstelling tussen een optimistisch en een pessimistisch beeld willen oproepen. Het "glas" is in mijn ogen half vol noch half leeg, er zit eerder een heel klein bodempje in, waar ook nog eens iemand anders aanspraak op maakt
.
Maar de tijd zal het leren.........'k ben benieuwd hoe snel de banken de volle renteverhoging, die de ECB naar verwachting vandaag doorvoert, hebben doorgegeven aan hun sparende klanten..........