Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu wo 24 apr 2024 6:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: di 13 apr 2010 2:51 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2503
BillGates schreef:
nu ik er over nadenk: 3 en 5 jaar is onzin. Altijd 10 jaar pakken en eventueel opnameboete betalen.

3 jaar: 3 x 0.7 = 2.1% versus 3 x 2.5 = 7.5% - 3% = 4.5%
5 jaar: 5 x 1.5 = 7.5% versus 5 x 2.5 = 12.5% - 3% = 9.5%


Voor 3 jr geldt dus: 1,5% (eigenlijk iets meer) + 1,3% = 2,8%.
Het hoogst haalbare zonder fiscaal voordeel is 3,5% - 1,2% = 2,3%.
Conclusie LPB moet uit concurrentieoverweging haar deposito 3-jaar van nu 3,5% met tenminste 0,5% verhogen.

Voor 5 jr geldt dus: 1,9% (eigenlijk iets meer) + 1,3% = 3,2%.
Het hoogst haalbare zonder fiscaal voordeel is 4,0% - 1,2% = 2,8%.
Conclusie LPB moet uit concurrentieoverweging haar deposito 5-jaar van nu 4,0% met tenminste 0,4% verhogen.

Voor 10 jr geldt dus: 2,5% + 1,3% = 3,8%.
Het hoogst haalbare zonder fiscaal voordeel is 4,5% - 1,2% = 3,2%.
Conclusie LPB moet uit concurrentieoverweging haar deposito 10-jaar van nu 4,5% met tenminste 0,6% verhogen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: di 13 apr 2010 3:03 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 10:50 am
Berichten: 127
@Stuiver:
Waarom alleen LPB?
Verder is het zo dat je bij dit cultuurdeposito over je geld kan beschikken, mocht de fiscale wetgeving veranderen of de (spaar)rente fors stijgen! (door het betalen van een m.i. zeer acceptabele boete).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: di 13 apr 2010 3:15 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Teveel copy/paste Stuiver. LPB heeft geen 10 jaars deposito. Je bedoelt CEB of NIBC.
Maar ik zie dat je mijn enthousiasme deelt.

Overigens kun je bij normale depositos onbeperkt sparen maar bij fiscaal voordelig is dat driedubbel gemaximeerd.
1. Er is alleen in iemands persoonlijke geval sprake van maximaal 2,5% (VRH-plichtig en voldoende overig belastingplichtig)
2. maximaal 55.145 p.p
3. Er is een maximum totaal bedrag aan uit te geven deposito's door Triodos.

En er is altijd een risico dat onze o zo betrouwbare politici......


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: di 13 apr 2010 6:03 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2503
Ik deel inderdaad het enthousiasme en die foutjes moeten me maar vergeven worden. Ik heb van dit topic geleerd dat er kennelijk nog meer mogelijkheden zijn met fiscaal gunstig sparen dan ik wist en dat het verwachte rendement incl. fiscaal voordeel voor een deel van de spaarders momenteel gunstiger is dan "regulier" depositosparen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: wo 14 apr 2010 9:02 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
Ben ik me zwaar aan het vergissen als ik denk dat een deel van het fiscale voordeel pas begint per 1-1-2011? Per 1-1-2010 zijn we immers voor de bepaling van de VRH overgegaan van twee meetmomenten (begin en eind van het jaar) naar één meetmoment (begin van het jaar). Dat betekent dat het voordeel van minder VRH betalen middels dit deposito voor 2010 in elk geval niet meer te behalen is.
Verder vraag ik me af hoe de fiscus omgaat met de heffingskorting van 1.3% als je ergens midden in het jaar instapt. Als die heffingskorting niet wordt aangepast omdat je maar een deel van het jaar dit deposito hebt, kun je dus het beste op 30 december instappen. Daarbij ga ik er van uit dat de rente van dit product de komende tijd niet omlaag gaat (...) en dat je er in slaagt om gedurende de tijd van nu tot 30 december meer dan 2.5% (de basisrente van het 10-jaars deposito zonder het fiscale voordeel) rendement te behalen. Voordeel is ook dat je nog even kan bekijken of onze vrienden in Den Haag de regeling niet af gaan schaffen voor 2011.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: wo 14 apr 2010 9:20 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
De één peilmoment regeling gaat in per 1-1-2011. Dus dit jaar zijn er nog twee.
Een 10 jaarsdeposito kent altijd 10 jaren en dus 11 belastingjaren, hoe de peildatum ook is.

En inderdaad als je volgend jaar een deposito aanschaft dan heeft dat voor een deel van je korting pas 1 jaar later effect.
Voor de 1.2 % VRH vrijstelling geldt dat dan over het volgende jaar waarover je pas weer een jaar later aangifte doet.

Maar voor de 1.3% heffingskorting blijven vooralsnog 2 peilmomenten gelden. De wetgever heeft er nog niet aan gedacht dat te veranderen. bewust/onbewust wie zal het zeggen? Dus die geldt dan al gelijk over het jaar van aanschaf.
Concreet wordt dus het gemiddelde genomen tussen 1-1 en 31-12 en daarover krijg je 1,3% korting.
Of je die nu op 2 januari of 30 december hebt aangeschaft maakt niet uit. 10 jaar zijn 10 jaar. Een korte periode tot 31-12 wordt gecompenseerd door een lange periode vanaf 1-1 in het laatste jaar....


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: wo 14 apr 2010 9:30 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2503
Citaat:
De één peilmoment regeling gaat in per 1-1-2011. Dus dit jaar zijn er nog twee.


Citaat:
Voor de 1.2 % VRH vrijstelling geldt dat dan over het volgende jaar waarover je pas weer een jaar later aangifte doet.


Dus als ik ini 2011 instap kan ik me pas bij de aangifte over 2012 (te doen voorjaar 2013) 1,2% VRH vrijstelling krijgen?

Wrom is dat, en kan de belastingdienst het niet wat makkelijker maken. Ze claimen namelijk al jaren dat ze dat kunnen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: wo 14 apr 2010 10:02 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
@Stuiver. dat klopt. Ze willen naar één peildatum toe omdat ze de gegevens over spaargeld al vooraf in willen vullen op je aangifteprogramma. Zodoende hebben ze dik 1 jaar de tijd om die gegevens te verzamelen. Met een peildatum van 31-12 zouden ze maar een paar weken de tijd hebben. En zo snel is geen enkele ambtenaar. :D
En ja, als je aangifte doet in het voorjaar van 2013 moet je nog eens tot juli wachten op de voorlopige teruggave en misschien nog een jaar op de definitieve.

In het kader van voorinvullen van de aangifte (vereenvoudigen noemen ze dat tenonrechte) hebben ze nog meer ideetjes. Zoals het laten vervallen van diverse heffingskortingen. Zoals deze. Vooralsnog slechts ideetjes... Zie mijn comment van 7 april jl.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: wo 14 apr 2010 6:13 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Fijn zo'n rekeningsafschrift waarop niets staat.
Noch het rente%, noch het bedrag, noch de duur van het contract....
Heeft iemand wél een correct afschrift ontvangen waar je juridisch wat aan hebt?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: wo 14 apr 2010 7:59 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
Bij "gewoon" deposito kwam dit onlangs in onderdelen. Mijn eerste gedachte was ook, wat een nietszeggend blaadje. Paar dagen later kwam een gedetailleerder papiertje.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: wo 14 apr 2010 8:26 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Nou dan wachten we nog even af. Ben benieuwd. Heb ze wel alvast aangeschreven wat ik met zo'n nietszeggend geval moet.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: do 15 apr 2010 9:05 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2503
BillGates schreef:
nu ik er over nadenk: 3 en 5 jaar is onzin. Altijd 10 jaar pakken en eventueel opnameboete betalen.

3 jaar: 3 x 0.7 = 2.1% versus 3 x 2.5 = 7.5% - 3% = 4.5%
5 jaar: 5 x 1.5 = 7.5% versus 5 x 2.5 = 12.5% - 3% = 9.5%


Leuk, maar nu ik de voorwaarden (min of meer) doorlees vraag ik mij af of dat wel kan:

Citaat:
Bij het Duurzaam Spaarplan, het
Kinder Toekomst Plan, het Spaar Deposito en
het Cultuur Deposito geldt de overeengekomen
einddatum en is tussent ijds opzeggen in beginsel
niet mogelijk voor zover dit niet uitdrukkelijk is
toegestaan in dit reglement. In bijzondere
gevallen - zulks ter beoordeling van de Bank
kan de opzegging van een Duurzaam Spaarplan,
Kinder Toekomst Plan, Spaar Deposito of Cultuur
Deposito op een eerder moment geschieden. Bij
opzegging van de Rekening geldt de regeling van
ar t ikel 6 van de Voorwaarden met bet rekking tot
de verschuldigdheid van opnamekosten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: do 15 apr 2010 10:37 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Tja wat moet je daar nu mee hè?
In de folder (Ok juridisch enz...) zeggen ze uitdrukkelijk dat het wel kan. Blz. 5
http://www.triodos.nl/nl/personal_banki ... r_deposito

En ja het is toegestaan volgens art. 6.6 alleen niet boetevrij.
Verder staat in mijn art 11.2 (nu 12.2): Zowel de rekeninghouder als de Bank kunnen te allen tijde schriftelijk opzeggen tegen de eerste dag van de volgende maand met een opzegtermijn van één week.

In mijn versie van de voorwaardenset staat overigens "ter beoordeling van de Ban" (zonder k)

Ben benieuwd hoe ze hier in de praktijk mee omgaan anders wordt het een advokatenkwestie en ik denk dat de consument vrij sterk staat.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 apr 2010 9:30 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Nu ik er nog meer over nadenk: Instappers in een fiscaal bevoordeeld fonds genieten eenmalig een voordeel van 3.1% ipv 2.5% voor het eerste jaar. En dat geldt alleen nog als je dit jaar instapt.
Stel je belegt/spaart 1 jaar. Normaal zou je dan dit jaar en volgend jaar 1.25% belastingvoordeel hebben.
Ivm de wijziging in de wetgeving voor wat betreft de peildatum VRH geldt volgend jaar geen middeling meer.

Dus in 2010 is je voordeel : 0.6% + 0.65% = 1.25%
In 2011 is je voordeel 1.2% + 0.65% = 1.85%
Totaal dus 3.1%

Stel dat ook v.w.b. de heffingskorting geen middeling zou zijn (geen plannen daarom bekend) dan zou je voordeel eenmalig zelfs 3.75% zijn.

En ja er is geen deposito van 1 jaar maar dat maakt voor de voorbeelden/voordelen verder niet uit omdat het laatste jaar volledig meetelt vwb de VRH vrijstelling.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: vr 16 apr 2010 10:53 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
Helemaal gelijk Bill. Zelfs Rabo Groensparen met 0,5% rente geeft hierdoor 3,6%, beter dan het momenteel hoogst haalbare 1-jarige deposito van Leaseplan van 3%.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO