Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 3:07 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: za 01 mei 2010 8:58 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
BillGates schreef:
Ik pleit daarom voor peildatum 1 juli van het belastingjaar, als het dan per se één datum moet zijn.

Dat is voor de meeste spaarders (oplopend vermogen) niet gunstig. Ik vind 1 januari prima.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: za 01 mei 2010 10:37 am 
Kwartje

Geregistreerd: di 11 maart 2008 8:25 pm
Berichten: 250
De vergrijzing neemt toe, dus het zou zomaar zo kunnen zijn dat bij de meeste spaarders, nu of in de nabije toekomst het vermogen afneemt.
Dus wat mij betreft mogen de peildata op 31 december.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: vr 08 jul 2011 11:32 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Klop, klop. Triodos, wakker worden.....

Wat ING kan, kunnen jullie toch zeker ook? Denk er maar eens goed over na. Een beetje goodwill kweken is nooit weg.

Zie: viewtopic.php?f=20&t=5589

Als jullie geen hoger % willen bieden, geef dan op zijn minst de mogelijkheid om er gratis van af te kunnen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2012 3:46 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Zijn er hier nog andere rekeninghouders die de Triodos Cultuur deposito's bezitten van 10 jaar (2,5%) en die nu zwaar benadeeld worden door het per direct afschaffen van de fiscale compensaties? Wat gaan jullie doen? Triodos gaat in ieder geval niets doen en schuift alles op het bord van de spaarder. Staat ook zo in de voorwaarden trouwens. Hoe voorzienend was hun blik toen ze dat 2 jaar geleden opnamen in de voorwaarden.

Opname kost 3% en als je nog 8 jaar te gaan hebt kun je je geld beter wegzetten tegen 4,0% (CEB/7) of 4,30% (NIBC/10).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2012 9:16 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 10:50 am
Berichten: 127
Ik heb ook nog deze cultuur deposito's. Maar heb ik wat gemist? Ze blijven toch vallen buiten de VRH. Dit jaar nog extra 0,7% vrijstelling en volgend jaar 0,4%. Het verschil met langlopende deposito's is dus toch maar marginaal. Daarbij kun je deze deposito's inderdaad tegen 3% boete afkopen wat bij CEB en NIBC niet kan!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2012 9:34 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
@knulleke. Dan heb je inderdaad veel gemist. In het Kunduz-akkoord is bepaald, dat de afbouw van de heffingskorting bij Groen beleggen gestabiliseerd wordt op 0,7%. Dat blijft dus, net als de vrijstelling VRH. Maar voor de overige 3 fiscaal gestimuleerde categorieen, Cultuur, Microkredieten en Durfkapitaal, wordt de vrijstelling én de heffingskorting per onmiddellijke ingang opgeheven. Besparen ze och erm 15 miljoen mee.

In concreto zit je dus nog 8 jaar vast aan waardeloze Cultuurdeposito's die slechts 2,5% rendement maken bij een inflatie van 2,5% en een VRH van 1,2% is dat een achteruitgang van 1,2% per jaar. In 10 jaar dat je niet aan je geld kunt komen, lever je dus 10% in. Dan kun je ze beter zsm omzetten in normale deposito's bij normale banken.

Overigens kun je bij gewone deposito's van Triodos nog kostenloos van je contract afkomen. Cultuur deposito's missen opties om ze kostenloos te beëindigen. Je krijgt dus minder rente dan bij normale spaardeposito's en je kunt er alleen met boete vanaf.

UItzitten: 8 x 2,5% = 20%
Omzetten: 7 x 4,0% minus 3% = 25% + nog 1 jaar vrije rente


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2012 11:31 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Ondanks het gegeven dat de beëindiging van het extra rendement via belastingkorting een (voorgenomen) politiek besluit is van de wetgevende macht, moet zo'n besluit (meestal) wel aan juridische houdbaarheidscriteria voldoen.
In dit geval heb ik daar zo m'n twijfels over. De onbetrouwbaarheid en onberekenbaarheid van de overheid manifesteert zich met deze maatregel wel héél onverholen en openlijk. Als ik hier als burger een substantieel belang zou hebben, probeerde ik met een gang naar de rechter mijn schade te compenseren of te beperken.
Iets in de lijn van de AK-bank b.v.....
De staat schaadt de belangen van de (op deze wijze sparende) burger tóch op een iets andere wijze dan in de kwestie die Wilders momenteel als onrechtmatig bij de rechter aanvecht.......


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2012 6:49 pm 

Geregistreerd: ma 19 apr 2010 12:06 am
Berichten: 4
Ik heb ook een cultuur deposito lopen van 10 jaar. In dit soort gevallen kun je alleen maar je verlies nemen. De gang naar de rechter is me echt te ver voor die paar honderd euro.

Ik ga dan ook opheffen en neem de 3% boete voor lief. Ik weet alleen niet wanneer de slimste datum is om op te heffen.

Is het nu net zoals met box3 vermogensrenteheffing dat de peil datum alleen 1 jan 2012 is of telt 31 dec 2012 ook nog mee voor het fiscale voordeel? Als 31 dec nog mee telt lijkt opheffen in januari gunstiger dan nu direct. Ik weet alleen niet of Triodos rente uitkeert over het gebroken jaar waarin je opheft, anders zou het misschien beter zijn om op te zeggen vlak na de volgende rente uitkering.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2012 6:58 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Het lijkt mij dat de rente-uitkering moet lopen tot de dag van aflopen cq. opheffen, tenzij anders bepaald in de voorwaarden. En voor de fiscale vrijstelling is het natuurlijk sowieso handig om het helemaal aan het begin van een jaar te doen, zodat het niet meetelt als vermogen voor dat belastingjaar, maar je er wel nieuwe/betere(?) rente op kan vangen in de loop van dat jaar.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2012 7:51 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
@RIVDSL
Welk fiscaal voordeel? Alle voordelen van het Cultuur deposito zijn in mei 2012 per direct opgeheven. Of je nou wacht tot 31-12 of 1-1, maakt niets meer uit. Afgelopen 1 januari was de laatste dag dat een Cultuur Deposito nog fiscale voordelen had. De komende 8 jaar dus niets meer.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2012 8:56 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Ja das waar ook, zo vies, ook van Triodos zelf.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: do 22 nov 2012 4:12 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Vandaag brief ontvangen van Triodos, dat de cultuurdeposito's i.v.m. de wetswijziging worden opgeheven en het geld voor 15-12-2012 op de tegenrekening wordt gestort. Je kunt evt de deposito voortzetten als normale deposito met dezelfde rente en dezelfde einddatum, voor als je per se een dief van je eigen portemonnee wilt zijn.

Jammer voor degene die zelf al de cultuurdeposito hebben opgenomen en die 3% boete voor lief namen. Maar die hebben ws. het bedrag tegen een hogere rente kunnen wegzetten dan nu mogelijk is.

IK zat toevallig vanmorgen te denken: ik heb niets meer gehoord van Frans Weekers' belofte aan Carola Schouten (CU) dat hij zou overleggen met de banken over een soepele beëindiging van lopende beleggingen. En prompt komt er deze brief in de brievenbus.
Staat nu ook op de website
http://www.triodos.nl/nl/particulieren/ ... to/openen/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: do 22 nov 2012 7:36 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Dat anderen boete hebben moeten betalen, vind ik diefstal. Hetzelfde geldt voor rekeningen met opnamekosten, die ineens geen opnamekosten meer hadden. Triodos had meteen na die wetswijziging met een bericht kunnen komen dat ze een regeling zouden treffen. Maar mooi dat je er nu kostenloos vanaf kan.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: do 22 nov 2012 9:15 pm 
Kwartje

Geregistreerd: zo 06 jul 2008 4:46 pm
Berichten: 282
Ik ga maar eens een mailtje sturen om die 300 euro alsnog te krijgen. Anders gaat twitter misschien nog uitkomst bieden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: vr 23 nov 2012 12:23 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
henrid schreef:
Dat anderen boete hebben moeten betalen, vind ik diefstal......
De vorige zaterdag haalde ik een brood bij de AH en dat kostte € 1,25; gisteren haalde ik precies zo'n brood en het kostte € 0,99. Volgende week weer € 1,25 denk ik. Hetzelfde verschijnsel zie ik ook vaak voor andere artikelen. Prijzen (en voorwaarden) zijn nu eenmaal vaak een kwestie van timing.
Om daar dan het label 'diefstal' aan te hangen.....?
Rentevergoedingen, beleidsmatig bewust onder de inflatienorm houden (ECB) en die ook nog eens flink afromen door een belastingheffing (de Staat) vallen bij het doorzetten van die norm in de categorie 'roof door een criminele organisatie' ....
Het verschil tussen legitimiteit en criminaliteit wordt in de kern slechts bepaald door wie tot de actie beslist en / of waar het profijt valt.
Dat geldt helaas voor veel kwesties.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO