BillGates schreef:
Citaat:
Of te wel mastercard is sinds 2008 vanaf zijn hoogte punt tot nu met circa meer dan 20% per jaar gestegen (exclusief dividend).
Dan zal ik daar eens gauw een einde aan maken. Ik kan dat. Ik hoef alleen maar een paar aandelen te kopen in tot dat moment succesvolle bedrijven. Zodra ik aandelen heb is het gedaan met de pret en storten ze meestal in.
Dat heet psychologie. Als het goed gaat dan zijn mensen sneller geneigd om te investeren dan dat het fout gaat.
Je moet daarom tegendraads beleggen. 100% goed timen is niet mogelijk. Je kan het ook makkelijk doen: elke maand een beetje kopen ongeacht of het nu goed of slecht gaat op de beurs.
Niet voor niets dat Warren Buffet zegt:
We simply attempt to be fearful when others are greedy and to be greedy only when others are fearful.
We proberen simpel gezegd bang te zijn als anderen hebzuchtig zijn en hebzuchtig als anderen bang zijn.stuiver schreef:
Ik was wel van plan om me meer te verdiepen in beleggen en advies in te winnen op een beleggersforum.
Als ik je wat algemene tips mag geven:
1. Beleg alleen met geld wat je kan missen
2. Beleg niet met geleend geld
3. Stel van te voren een plan op hoeveel of hoe weinig risico/rendement je wilt lopen
4. Raak niet in paniek
5. Let op de kosten. Dus niet teveel handelen en kijk ook naar een bank of broker die wat betreft kosten bij je past.
6. Leg niet alle eieren in 1 mandje (dus aandelen bij 1 bedrijf kopen of 1 bepaalde sector).
7. Gooi niet het bijltje erbij neer als je een slecht rendement behaald. Leer van je fouten.
stuiver schreef:
Er gaan ook veel beleggers de mist in, laten we wel wezen. En die worden dan heel stil...
Als je mijn vorige post bekijkt zie je dat ik niet stil ben. Heb een grote misser gemaakt met BESI (en een paar andere kleinere verliezen), echter in het grote geheel is het positief. Van fouten maken kan je leren.