Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu wo 24 apr 2024 4:02 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 jul 2008 9:57 am 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
SpaarXL schreef:
Mijn IBAN begint trouwens met "NL66", niet "NL51"...


OK, dat begrijp ik inmiddels. Het 2-cijferige nummer na de landcode is een controlegetal, dus da's bij iedereen anders...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 jul 2008 12:12 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5824
Woonplaats: Obliville
Hmm, Postbank is nog niet zover.

"Uiteraard wordt u tijdig geïnformeerd wanneer Postbank deze mogelijkheid gaat bieden."


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 14 jul 2008 1:30 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: di 24 jun 2008 7:33 pm
Berichten: 206
Ok, de SEPA methode is inmiddels beproefd maar helaas nog niet geheel OK bevonden. Waar het om gaat is dat ABN amro in elk geval nu een prima mogelijkheid biedt om deze transacties op te zetten. Volgens mij zijn er zelfs grootbanken die dit nog niet hebben. De rechtszaak die nu tegen ABN wordt aangespannen lijkt me dan ook mosterd na de maaltijd, want deze banken hebben al decennia lang hun zakken gevuld met deze truc zonder dat je er iemand over hoorde, en nota bene nu er een alternatief wordt aangeboden worden ze voor de rechter gesleept.

Anyway, ik had graag gepost dat het allemaal koek en ei was maar dat is het niet. De spaarbanken waar wij klant van zijn ondersteunen SEPA boekingen nog niet, en voor een keer ligt het probleem dus bij de Icesaves van deze wereld en niet bij de ABN AMRO's. Het is overigens nog de enige bank die ik heb uitgeprobeerd maar ik kan me voorstellen dat AT en CE etc ook gewoon nog totaal niet zijn ingesteld op het ontvangen van SEPA boekingen. Dit is jammer, ik las zojuist alweer van iemand die over 20k een euro of 10 debetrente had moeten betalen, en als IceSave SEPA zou ondersteunen dan zou dat dus allemaal verleden tijd zijn.

Ik ga eerst eens proberen of het wel werkt bij een normale overboeking van ABN naar de Rabo, aangezien die het toch beide zullen ondersteunen lijkt me zo. Vooralsnog is het dus wachten totdat ook de kleine banken SEPA zullen gaan accepteren.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 14 jul 2008 6:47 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6731
Kan iemand dan uitleggen wat je dan waar in dient te vullen voor die SEPA truck??

Moet je dan bij rekeningnr de volledige iban code opgeven ipv alleen het rekening nr?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 jul 2008 12:21 am 
Stuiver

Geregistreerd: za 31 mei 2008 6:39 pm
Berichten: 53
juanj schreef:
Kan iemand dan uitleggen wat je dan waar in dient te vullen voor die SEPA truck??

Moet je dan bij rekeningnr de volledige iban code opgeven ipv alleen het rekening nr?


Je doet gewoon een buitenlandseoverboeking dan worden de gegevens IBAN en BIC vanzelf gevraagt en wordt je boeking volgens de SEPA norm uitgevoerd.

Maarja ik zie het hele voordeel hiervan niet. Het valutering probleem komt bij mij alleen maar voor wanneer ik geld ontvang en niet wanneer ik geld overboek. Wanneer ik vandaag een bedrag X ontvang dan staat de rente datum op morgen en soms op overmorgen. Wanneer je geen debet rente wil betalen dan moet je wachten met opnemen of overboeken totdat de rente datum is bereikt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 jul 2008 9:34 pm 
Stuiver

Geregistreerd: za 31 mei 2008 6:39 pm
Berichten: 53
Even een aanvulling op mijn vorige schrijven deze was niet geheel correct.

In de linker kolom van ABN-Amro internetbankieren zie je "SEPA-overboeking" staan. Wanneer je op deze manier geld overboekt wordt de rente datum 1 dag vooruit gezet. De ontvanger in mijn geval CEB stond de rente datum op de dag van de overboeking normaal gaat daar de rente een dag later in.

Kortom met een SEPA-overboeking is het valutering probleem opgelost.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 jul 2008 10:39 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: di 24 jun 2008 7:33 pm
Berichten: 206
Cool, in theorie wisten we dat al, mooi dat het bij CEB dus prima werkt, dat is dus een bank die het al wel ondersteunt. Als het om grote bedragen gaat is het toch de moeite waard denk ik :-)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 17 jul 2008 5:49 pm 

Geregistreerd: do 17 jul 2008 4:40 pm
Berichten: 1
Valutering is eigenlijk al oud als je het hebt over “het wachten” op geld.
Daarvoor zijn wij ook niet naar de rechter gestapt.

Het trucje is dat je niet o.b.v. een bijboeking je rente betaald, maar op basis van een vereveningsdatum en die schijnt zo willekeurig te mogen worden vastgesteld.

Er is een logisch vastgestelde volgorde in neem 5 dagen:
Rente afboek / Bedrag af / verevening / Bedrag Bij / Rente
De bank vangt dan altijd 2 dagen positieve rente, maar een consument of bedrijf komt hierdoor niet rood te staan. Vooral niet omdat je pas veel later de bijboeking ziet, die je NIET online kunt doorgeven, maar altijd 1 of 2 dagen later in een batchverwerking of op het betaalcentrum van de bank.

Stel vrijdag stelt geeft iemand opdracht tot een betaling op jouw rekening.
Verevening kan dan volgens de bank pas op maandag.
Bijboeken zou dan op maandag moeten en de rente op dinsdag.
Daar zijn wij het al niet mee eens: Bijboeken van zowel en rente dan op maandag of beide op dinsdag. Moet je wel iets langer wachten, maar je kunt niet rood komen te staan.

Wat doet de bank bij online banking:
We boeken bij op vrijdag en de rentedatum staat dus op dinsdag.
Dit alles onder het mom van we kunnen niet eerder verevenen.
Hoe je dan al wel kunt bijboeken voordat er verevend is, is al het eerste raadsel.

Daarnaast:
Vrijdag zie jij het bedrag WEL op je rekening staan. En je kunt het gebruiken.
Je stuurt een betaalopdracht weg en ineens kan er nu WEL op vrijdag een verevening als datum gevonden worden, waardoor de rentedatum op donderdag komt.

Het trucje eigenlijk te simpel voor woorden, maar niemand let erop.
Accountants bij bedrijven hoeven alleen de boekingen te controleren.
Die gaan er verder vanuit dat het werk van de bank gewoon klopt.
Dat is dus niet zo slim...

Stichting Bankrente Terug


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 jul 2008 6:27 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: di 24 jun 2008 7:33 pm
Berichten: 206
check ook deze topics

http://forum.spaarinformatie.nl/viewtopic.php?t=235 (over jullie zaak)

en

http://forum.spaarinformatie.nl/viewtopic.php?t=678

we zijn het allemaal met de stichting eens dat het een belachelijke manier van doen is. Maar de bank is ook maar een bedrijf en in theorie heb je gewoon een contract met hun en gelden hun voorwaarden. Al die jaren dat deze truc is toegepast heb je niemand horen klagen. Ik vind het een moedige stap maar ik denk dat het heel lastig gaat worden om voor de rechter je gelijk te halen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 23 jul 2008 5:04 pm 
Stuiver

Geregistreerd: za 31 mei 2008 6:39 pm
Berichten: 53
22 julie wordt er €8,25 afgeschreven door ABN_Amro dit is de kwartaalbijdrage voor een privepakket. Bij de rente datum wordt er 30 juni neer gezet :x


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 23 jul 2008 5:23 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Ik snap je probleem niet.
Het 2e kwartaal eindigt toch op 30 juni?

Het enige wat ik kan bedenken is, dat als je vooraf moet betalen (?) het misschien 1 juli had kunnen/moeten zijn.

Bovendien, geeft de ABN wel rente op een betaalrekening?
Zoniet, dan mis je er ook niets aan.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 jul 2008 12:28 am 
Stuiver

Geregistreerd: za 31 mei 2008 6:39 pm
Berichten: 53
Paul209 schreef:

Bovendien, geeft de ABN wel rente op een betaalrekening?
Zoniet, dan mis je er ook niets aan.


Paul je snapt de valutering van ABN-Amro niet. Op een betaalrekening wordt allang geen rente meer vergoed.

Wanneer mijn rekening vanaf 30 juni op €0,00 staat en ABN-Amro haalt 22 Juli €8,25 van mijn rekening met een boekdatum van 22 juli en een rente datum van 30 juni dan sta ik vanaf 30 juni €8,25 in het rood tegen een rente van 18%. Dit rood staan was tot 22 juni niet zichtbaar omdat de transactie nog niet uitgevoerd was.

ABN-Amro doet dit gewoon met opzet omdat ze weten dat mensen aan het einde van de maand hun salaris ontvangen en deze op de helft van de maand al vaak op is. Slim om het dan op de 22 juli af te boeken en een rente datum mee te geven van 30 juni. Je zal zeggen achja die €8,25 en een beetje rente wat ik betaal zowat. Nou deze truc levert de bank elk kwartaal miljoenen op.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 jul 2008 9:12 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
merel schreef:
Paul209 schreef:

Bovendien, geeft de ABN wel rente op een betaalrekening?
Zoniet, dan mis je er ook niets aan.


Paul je snapt de valutering van ABN-Amro niet. ..........


Als ik van te voren op de hoogte ben dat er automatische afschrijvingen kunnen plaatsvinden, zorg ik altijd dat er voldoende saldo is.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO