Citaat:
Ik heb dus wat vragen over het gebruik van AES:
@ Euri:
Al zouden de bedragen niet gelijk zijn, zo klopt het wel ongeveer, volgens mij.
Van belang lijkt mij op het moment het volgende, zonder volledigheid na te streven:
- Een vrij opneembare rekening met een hoger rentepercentage zal op het moment niet gemakkelijk te vinden zijn.
- Het extra rendement dat je genereert door maandelijkse saldotoename in te stellen is voor velen zeker de moeite waard.
- Je kunt nog verder gaan met de overige tips en trucs, maar je kan het hierbij laten. De meeste leveren een extra rendement op, maar stel je hier niet teveel van voor. Je moet er nogal wat voor doen, en dat op het juiste moment voor het hoogste rendement, maar dat is inderdaad marginaal. Een foutje is zo gemaakt en dat gaat dan weer wat kosten. (Niet schokkend, zie punt 1, maar wel jammer van het werk)
We plaatsen die tips en trucs hier in de hoop dat we iemand inspireren met de "gouden tip" te komen. Die kans is niet groot, maar toch lezen we dit allemaal en zetten er dus zelf bijdragen tussen, de één wat zinniger dan de ander. Als je hier een kosten/baten analyse op zou loslaten is die in vrijwel alle gevallen zwaar negatief. Er moet dus wel sprake zijn van een hobby.
Nu ben je naar eigen zeggen een hobbyist. Hoe ver je wilt gaan, moet je zelf beslissen.
Het mag van Obli, dus ook dat is geen beletsel.
Een positief aspect is bovendien dat je jezelf er waarschijnlijk mee dwingt om extra actief met je spaargeld om te gaan. De kans dat je pas na lange tijd tot de conclusie zou kunnen komen dat je huidige spaarrekening eigenlijk niet meer interessant is, wordt hiermee aanzienlijk verkleind. Zo gezien is AES inderdaad een welkome aanvulling op de spaarmarkt, gelet op de miljarden die her en der op spaarrekeningen staan zonder noemenswaardig rendement.
Een iets concreter antwoord op één van je vragen:
Citaat:
Dit betekent dat ik dan over 12 maanden 0 euro in spaarpot 1 heb zitten. Ik heb dan wel rente uitgekeerd gekregen op 1 januari over beide spaarpotten. Kan ik per januari of beter per augustus 2010 weer geld in spaarpot 1 stoppen zodat ik blijf voldoen aan de saldo toename naar spaarpot 2? En hoeveel kan ik dan het beste inleggen?
Als je werkelijk geen andere bron (zoals bv aflopende deposito's) hebt om de maandelijkse saldotoename te financieren, zul je inderdaad op een goed moment weer geld moeten gaan terugboeken. De "geleerden" hebben naar mijn mening nog niet becijferd op welke dag je dat terugboeken het allerbeste kunt doen (net zomin als het ideale bedrag), maar het volgende lijkt me werkelijk van belang:
De rente die je in januari in spaarpot2 ontvangt kun je laten overboeken naar spaarpot1 en die maand toch blijven voldoen aan de minimale maandelijkse saldotoename in spaarpot2.In andere gevallen loop je in de maand dat je opneemt en dus niet aan deze voorwaarde voldoet de extra rente mis. Ook zonder exacte berekening weet je twee dingen zeker: spaarpot1 levert minder op dan spaarpot2 en te vaak opnemen gaat ook geld kosten.
Daaruit volgt: Niet meer opnemen dan nodig is maar ook niet vaker dan nodig is. Wat precies "nodig" is, is dan wel niet bekend, maar het opnemen van de rente (in januari) stelt een opname die geld kost uit ofwel kan dat opnemen van de rente (in januari) eraan meewerken dat er (gemiddeld over het jaar) zo min mogelijk in spaarpot1 staat en daardoor juist meer in spaarpot2.
Het opnemen van de rente in januari is een eenvoudige handeling, die weinig of niets kost. (Al is dat allemaal afhankelijk van het bedrag waarom het gaat en wat je voor jezelf als uurloon rekent).
Je zult zelf een beetje moeten rekenen met de exacte bedragen, ik denk dat het volgende redelijk goed uitkomt:
- In januari de rente uit spaarpot2 opnemen.
- In juli berekenen hoeveel rente je in januari zult gaan krijgen. (Beetje krap rekenen, de rente zou nog kunnen dalen).
- Voldoende overboeken om weer tot juli aan je afspraak te kunnen voldoen. Dat zou in het voorbeeld ongeveer het volgende inhouden: 2750 -/- saldo spaarpot1 en -/- de te verwachten rente in januari.
- Achteraf niet helemaal goed gerekend ? Geen nood, dan niet in juli, maar in juni of augustus overboeken.
En van harte welkom op dit forum.