Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu di 17 jun 2025 3:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 645 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 43  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 06 aug 2009 9:59 pm 
Stuiver

Je laatste zin klopt zeker ...

Ze weten zelf ook niet hoe het zit ... vragen per mail worden pas ná 2 weken of langer beantwoord ... als er al een antwoord in te vinden is ... want meestal is het met een kluitje in het riet ...

Dus ja ... we zullen er zelf achter moeten komen ... Daarom is het tipdraadje ... denk ik ook niet zo gek ...

Tips en truuks voor AES ...

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 aug 2009 10:05 pm 
Knaak

Dank U, Nikita voor de bijval. Het nauwkeurig lezen van de voorwaarden maakt de verwarring alleen maar groter.

Ik kon die tekst van Doboy trouwens niet lezen, zo klein. Heb jij die opgeblazen of ligt het aan mijn browser?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 aug 2009 10:07 pm 

appeltje schreef:
Euri schreef:
... Ik heb 2 spaarpotten aangemaakt:

1. Spaarpot 1. Ik leg hier €2750,- euro in.
Vooraf zet ik de spaarafspraak (minimale saldo) op €2500,-
Vooraf zet ik de toename op €1000,- (Dit verander ik na de storting, dit wordt met ingang van de nieuwe maand doorgevoerd meen ik)

2. Spaarpot 2. Ik leg hier €27250,- in.
Vooraf zet ik de spaarafspraak op €25000,-
Vooraf zet ik de toename op €1000,- (Dit verander ik na de storting, dit wordt met ingang van de nieuwe maand doorgevoerd meen ik)
...
Volgens mij kan je beter eerst inleggen en daarna het minimumsaldo verhogen of instellen.

Dat is toch alleen verstandig als er al een saldo in de spaarpot aanwezig is voordat de storting wordt gedaan?

En zo niet, dan vraag ik me af waarom het verstandig is om na de storting die waardes te verhogen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 aug 2009 10:07 pm 
Daalder

Voorbeeld gegeven door AEGON:
Citaat:
U stelt in augustus de Spaarafspraak Minimumsaldo in op € 1.000,- en u stort direct € 1.000,-. Als uw storting binnen is, ontvangt u direct de extra rente. Deze extra rente blijft u ontvangen zolang uw saldo hoger is dan € 1.000,-. Stel dat 15 oktober uw saldo lager is dan € 1.000,-, dan vervalt de extra rente vanaf 1 oktober totdat het minimumsaldo weer is bereikt. Is op 25 oktober uw saldo weer € 1.000,- dan ontvangt u vanaf die datum weer de extra rente. Over de tussenliggende periode ontvangt u niet de extra rente die bij deze spaarafspraak hoort.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 aug 2009 10:09 pm 
Stuiver

Ligt niet aan jou Bill ... beide niet ...

Dat van Doboy mocht van mij iets groter ... dus opgeblazen ... (en ik heb mijn bril op dus zo klein was het niet :wink: ) ...

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 aug 2009 10:14 pm 
Knaak

Het lijkt erop dat de AES software gebouwd is door een programmeur die er geen documentatie bij geschreven heeft, en op basis van vage specs, waardoor Aegon dus niet exact weet hoe hun eigen software werkt.
Ik heb 4 spaarpotten met elk hun eigen instelling gemaakt, nog voordat ik er geld in had gestort, en morgen weet ik hopelijk meer over hoe er omgegaan wordt met de rente als niet de gehele maand aan de voorwaarden voldaan wordt.
Zo te lezen in intussen geplaatste berichten, zal de hogere rente wel later in de maand in kunnen gaan vanaf de dag dat aan de voorwaarden voldaan wordt, maar wordt dit voor de hele maand weer teniet gedaan als je voor het eind van de maand verzaakt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 aug 2009 10:14 pm 
Knaak

Dus het klopt Doboy dat in hun voorwaarden 2 fouten staan die tegenstrijdig zijn met het voorbeeld dat jij citeert

Let u er wel op dat uw saldo altijd minimaal gelijk is aan het bedrag dat u met ons afspreekt. Doet u dit niet, dan ontvangt u die maand niet de extra rente van deze spaarafspraak maar alleen de basisrente.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 aug 2009 10:26 pm 

[quote="BillGates"]Dus het klopt Doboy dat in hun voorwaarden 2 fouten staan die tegenstrijdig zijn met het voorbeeld dat jij citeert

dus dan kan ik het beste de volgende maand die 250 storten?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 aug 2009 10:28 pm 
Daalder

IK geef toe, de voorwaarden zijn soms moeilijk te interpreteren. Daarom heb ik ook de veelgestelde vragen doorgelezen en de daarbijhorende voorbeelden. Dat heeft voor mij veel zaken duidelijk gemaakt.

AEGON hoopt natuurlijk dat je een misstap maakt. Scheelt ze weer rente. Aan ons de taak om dat te voorkomen.

Laatst bijgewerkt door Doboy op do 06 aug 2009 10:32 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 aug 2009 10:32 pm 

henrid schreef:
Het lijkt erop dat de AES software gebouwd is door een programmeur die er geen documentatie bij geschreven heeft, en op basis van vage specs, waardoor Aegon dus niet exact weet hoe hun eigen software werkt.
Ik heb 4 spaarpotten met elk hun eigen instelling gemaakt, nog voordat ik er geld in had gestort, en morgen weet ik hopelijk meer over hoe er omgegaan wordt met de rente als niet de gehele maand aan de voorwaarden voldaan wordt.
Zo te lezen in intussen geplaatste berichten, zal de hogere rente wel later in de maand in kunnen gaan vanaf de dag dat aan de voorwaarden voldaan wordt, maar wordt dit voor de hele maand weer teniet gedaan als je voor het eind van de maand verzaakt.

Dus we kunnen concluderen dat aanpassingen en overboekingen tussen spaarpotten (en vanaf externe rekeningen) het beste kunnen gebeuren aan het begin van de maand? En aan het eind van de maand kan beter niets veranderd worden(of in ieder geval niet iets wat onder een spaarafspraak komt)?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 aug 2009 11:33 pm 
Dubbeltje

Dit is de eerste bank met een ingebouwde puzzel hahaha. Ooit komen we er wel uit. Voorlopig nog een bezigheidstherapie op SI ;-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 aug 2009 11:34 pm 
Knaak

Ja Crypto, een cryptisch enigma. Moet jou wel aanspreken met zo'n nickname.

'Oh man, why don't you stop. This is too fuckin' big for you! Who did AES? It's a mystery wrapped in a riddle inside an enigma.'
David Ferrie, JFK (1991)

of

"I cannot forecast to you the action of AES. It is a riddle, wrapped in a mystery, inside an enigma; but perhaps there is a key. That key is Aegons interest."
Winston Churchill's (1939)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 07 aug 2009 2:07 am 
3 Kwartjes

Citaat:
Ik heb dus wat vragen over het gebruik van AES:

@ Euri:

Al zouden de bedragen niet gelijk zijn, zo klopt het wel ongeveer, volgens mij.
Van belang lijkt mij op het moment het volgende, zonder volledigheid na te streven:
- Een vrij opneembare rekening met een hoger rentepercentage zal op het moment niet gemakkelijk te vinden zijn.
- Het extra rendement dat je genereert door maandelijkse saldotoename in te stellen is voor velen zeker de moeite waard.
- Je kunt nog verder gaan met de overige tips en trucs, maar je kan het hierbij laten. De meeste leveren een extra rendement op, maar stel je hier niet teveel van voor. Je moet er nogal wat voor doen, en dat op het juiste moment voor het hoogste rendement, maar dat is inderdaad marginaal. Een foutje is zo gemaakt en dat gaat dan weer wat kosten. (Niet schokkend, zie punt 1, maar wel jammer van het werk)

We plaatsen die tips en trucs hier in de hoop dat we iemand inspireren met de "gouden tip" te komen. Die kans is niet groot, maar toch lezen we dit allemaal en zetten er dus zelf bijdragen tussen, de één wat zinniger dan de ander. Als je hier een kosten/baten analyse op zou loslaten is die in vrijwel alle gevallen zwaar negatief. Er moet dus wel sprake zijn van een hobby.
Nu ben je naar eigen zeggen een hobbyist. Hoe ver je wilt gaan, moet je zelf beslissen.
Het mag van Obli, dus ook dat is geen beletsel.

Een positief aspect is bovendien dat je jezelf er waarschijnlijk mee dwingt om extra actief met je spaargeld om te gaan. De kans dat je pas na lange tijd tot de conclusie zou kunnen komen dat je huidige spaarrekening eigenlijk niet meer interessant is, wordt hiermee aanzienlijk verkleind. Zo gezien is AES inderdaad een welkome aanvulling op de spaarmarkt, gelet op de miljarden die her en der op spaarrekeningen staan zonder noemenswaardig rendement.

Een iets concreter antwoord op één van je vragen:

Citaat:
Dit betekent dat ik dan over 12 maanden 0 euro in spaarpot 1 heb zitten. Ik heb dan wel rente uitgekeerd gekregen op 1 januari over beide spaarpotten. Kan ik per januari of beter per augustus 2010 weer geld in spaarpot 1 stoppen zodat ik blijf voldoen aan de saldo toename naar spaarpot 2? En hoeveel kan ik dan het beste inleggen?

Als je werkelijk geen andere bron (zoals bv aflopende deposito's) hebt om de maandelijkse saldotoename te financieren, zul je inderdaad op een goed moment weer geld moeten gaan terugboeken. De "geleerden" hebben naar mijn mening nog niet becijferd op welke dag je dat terugboeken het allerbeste kunt doen (net zomin als het ideale bedrag), maar het volgende lijkt me werkelijk van belang:
De rente die je in januari in spaarpot2 ontvangt kun je laten overboeken naar spaarpot1 en die maand toch blijven voldoen aan de minimale maandelijkse saldotoename in spaarpot2.
In andere gevallen loop je in de maand dat je opneemt en dus niet aan deze voorwaarde voldoet de extra rente mis. Ook zonder exacte berekening weet je twee dingen zeker: spaarpot1 levert minder op dan spaarpot2 en te vaak opnemen gaat ook geld kosten.
Daaruit volgt: Niet meer opnemen dan nodig is maar ook niet vaker dan nodig is. Wat precies "nodig" is, is dan wel niet bekend, maar het opnemen van de rente (in januari) stelt een opname die geld kost uit ofwel kan dat opnemen van de rente (in januari) eraan meewerken dat er (gemiddeld over het jaar) zo min mogelijk in spaarpot1 staat en daardoor juist meer in spaarpot2.
Het opnemen van de rente in januari is een eenvoudige handeling, die weinig of niets kost. (Al is dat allemaal afhankelijk van het bedrag waarom het gaat en wat je voor jezelf als uurloon rekent).

Je zult zelf een beetje moeten rekenen met de exacte bedragen, ik denk dat het volgende redelijk goed uitkomt:
- In januari de rente uit spaarpot2 opnemen.
- In juli berekenen hoeveel rente je in januari zult gaan krijgen. (Beetje krap rekenen, de rente zou nog kunnen dalen).
- Voldoende overboeken om weer tot juli aan je afspraak te kunnen voldoen. Dat zou in het voorbeeld ongeveer het volgende inhouden: 2750 -/- saldo spaarpot1 en -/- de te verwachten rente in januari.
- Achteraf niet helemaal goed gerekend ? Geen nood, dan niet in juli, maar in juni of augustus overboeken.

En van harte welkom op dit forum.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 07 aug 2009 7:18 am 
2 Kwartjes

Euri schreef:
... Dat is toch alleen verstandig als er al een saldo in de spaarpot aanwezig is voordat de storting wordt gedaan?

En zo niet, dan vraag ik me af waarom het verstandig is om na de storting die waardes te verhogen?
Om te voorkomen dat ik onder het minimum zit.

Ik hanteer de volgende regels om in ieder geval aan de veilige kant van de regels van aegon te zitten:

minimumsaldo verhogen
gaat meteen in, eerst saldo verhogen dan afspraak aanpassen

saldotoename verhogen
gaat meteen in, in de maand dat afspraak wordt aangepast moet ook worden voldaan aan de nieuwe voorwaarde

minimumsaldo verlagen
gaat volgende maand in (oude afspraak geldt zolang), eerst afspraak aanpassen, dan in volgende maand geld opnemen

saldotoename verlagen
gaat volgende maand in (oude afspraak geldt zolang), eerst afspraak aanpassen, dan in volgende maand minder inleggen

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 07 aug 2009 8:50 am 

Ik lees dit topic al een aantal weken met veel belangstelling en ik geloof dat ik het begin te snappen! Het openingsformulier ligt klaar om te posten! Het document spaarafspraken wat je krijgt te zien als je wilt gaan openen, vond ik erg verhelderend!

Spaarafspraak 1: minimumsaldo
Het instellen van een minimumsaldo
Wilt u uw geld langere tijd opzij zetten? Spreek dan een minimumsaldo met ons af. U ontvangt dan extra rente. Zodra het saldo
van uw spaarpot minimaal gelijk is aan het bedrag dat u met ons heeft afgesproken, ontvangt u direct de extra rente.
Zorgt u ervoor dat u dit bedrag altijd in uw spaarpot heeft staan. Want alleen dan ontvangt u de extra rente. Is het saldo in uw
spaarpot lager dan het bedrag dat u met ons heeft afgesproken, dan ontvangt u vanaf het begin van die maand niet de extra
rente die bij deze spaarafspraak hoort. Zodra uw saldo weer gelijk is aan het bedrag dat u heeft ingesteld, ontvangt u direct
weer de extra rente van deze spaarafspraak.

Het wijzigen van uw minimumsaldo
Verhogen minimumsaldo
Heeft u een hoger bedrag in uw spaarpot dan het minimumsaldo dat u met ons heeft afgesproken en bent u voorlopig niet van
plan dit op te nemen? Verhoog dan uw minimumsaldo. U ontvangt dan namelijk meer rente. Zodra het saldo van uw spaarpot
minimaal gelijk is aan het nieuwe bedrag, ontvangt u direct de extra rente die bij deze nieuwe afspraak hoort. Zorgt u dus voor
voldoende saldo als u uw minimumsaldo verhoogt.
Let u er wel op dat uw saldo altijd minimaal gelijk is aan het bedrag dat u met ons afspreekt. Doet u dit niet, dan ontvangt u die
maand niet de extra rente van deze spaarafspraak maar alleen de basisrente.
Verlagen minimumsaldo
Is het minimumsaldo dat u met ons heeft afgesproken te hoog? Dan kunt u uw minimumsaldo verlagen. Het nieuwe
minimumsaldo gaat per de 1e van de volgende maand in. Zorgt u er dus wel voor dat het saldo van uw spaarpot tot dan
minimaal gelijk blijft aan het minimumsaldo dat u eerder had afgesproken. Doet u dit niet, dan ontvangt u namelijk die maand
niet de extra rente die bij deze spaarafspraak hoort, maar alleen de basisrente.

Spaarafspraak 2: instellen saldotoename
Het instellen van een saldotoename
Wilt u maandelijks een vast bedrag sparen? Spreek dan een maandelijkse saldotoename met ons af. Als u iedere maand het
bedrag spaart dat u met ons heeft afgesproken, dan ontvangt u extra rente. De hoogte van de extra rente is afhankelijk van het
bedrag dat u maandelijks spaart. Hoe meer u maandelijks spaart, hoe hoger de extra rente die u ontvangt.
Zodra het saldo van uw spaarpot minimaal toeneemt met het bedrag dat u met ons heeft afgesproken, ontvangt u direct de
extra rente over de hele maand. Heeft u in een maand minder gespaard dan het bedrag dat u met ons heeft afgesproken, dan
ontvangt u vanaf het begin van die maand niet de extra rente die bij deze spaarafspraak hoort maar alleen de basisrente.
Zodra u weer het bedrag spaart dat u met ons heeft afgesproken, ontvangt u over die maand weer de extra rente van deze
spaarafspraak.

Het wijzigen van een saldotoename
Meer sparen per maand
Spaart u maandelijks meer dan u met ons heeft afgesproken? Of wilt u maandelijks meer sparen? Verhoog dan uw
maandelijkse saldotoename. U ontvangt dan een hogere rente.
Op het moment dat u een hogere maandelijkse saldotoename instelt, geldt direct de nieuwe afspraak. Let u er wel op dat uw
saldo in deze maand minimaal toeneemt met het nieuwe bedrag dat u met ons afspreekt. Doet u dit niet, dan ontvangt u die
hele maand niet de extra rente die bij deze spaarafspraak hoort, maar de basisrente.
Minder sparen per maand
Wilt u maandelijks minder sparen? Dan kunt u uw maandelijkse saldotoename verlagen.
Het nieuwe afgesproken bedrag gaat per de 1e van de volgende maand in. Zorgt u er wel voor dat het saldo deze maand nog
wel minimaal toeneemt met het bedrag dat u eerder had afgesproken. Doet u dit niet, dan ontvangt u namelijk die maand niet
de extra rente die bij deze spaarafspraak hoort, maar de basisrente.

Laatst bijgewerkt door tondel op vr 07 aug 2009 3:01 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 645 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 43  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]