Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu ma 16 jun 2025 7:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 645 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 ... 43  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 07 aug 2009 9:28 pm 
Knaak

@appeltje

Zoals ik elders schreef:
Of de extra winst van 1,93 per jaar (bij 100 euro toename) voldoende reden is voor al dat werk?
Volgens mij niet. Dan kun je beter aan MoneyMiljonair meedoen. (12,50 door 400 emails te lezen)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 08 aug 2009 2:02 am 
Knaak

Hadjememaar schreef:
@ henrid
Dat je zoveel moeite doet om dit allemaal te controleren..................
Uiteindelijk zul jij wel degene zijn die definitief het antwoord geeft op de gerezen vragen over de "ingebouwde puzzel".

Ik heb voor iemand anders ook zo'n rekening geopend, waar wel even een stuk meer geld mee gemoeid is, en wil het daarom ook eerst goed uitproberen.
Ik weet niet hoeveel oplossingen die puzzel heeft, maar ik ben voorlopig wel tevreden :D Begin volgende maand ga ik het aantal spaarpotten terugbrengen tot één. Ik ga maar niet uitproberen wat er gebeurt als je voor het eind van de maand geld opneemt. Ik ga wel even aan het eind de opgebouwde rente optellen, en hoop dat we vanaf november eindelijk van dat gevaluteer af zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 08 aug 2009 8:42 am 
2 Kwartjes

henrid schreef:
En we blijven maar antwoord geven he, op steeds weer dezelfde vragen.
De stelling dat domme vragen niet bestaan gaat wat mij betreft niet meer op.
Hoe is het mogelijk dat iemand die niet kan lezen wel vragen kan stellen op schrift?
Wanneer houdt deze onzin eens op :?

Ja en nee. Probeer jij maar eens antwoord te vinden in 20 pagina's posts. Misschien is het een idee dat iemand alle informatie samenvat en deze een een apart topic zet met een slotje erop?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 08 aug 2009 11:01 am 
Vijfje

Ik denk dat een grappenmakker subtiel misbruik maakte van jullie enthousiasme.
Het verbaasde me al dat niemand dat eerder in de gaten had.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 08 aug 2009 11:11 am 
Knaak

corne_mo schreef:
Ja en nee. Probeer jij maar eens antwoord te vinden in 20 pagina's posts. Misschien is het een idee dat iemand alle informatie samenvat en deze een een apart topic zet met een slotje erop?

Ik doelde op de posts van één specifiek persoon, waarvan bijna alle vragen nogal naar de bekende weg waren, of die continu om bevestiging aan het vragen was voor de meest simpele dingen. Maar okee, ik ken die persoon niet, en misschien waren het zijn eerste schreden op het pad van internetbankieren. Dus in dat geval, mijn excuses naar hem (of haar), en blijf je welkom voelen...

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 08 aug 2009 2:57 pm 
Knaak

florijn schreef:
de gebruikersnaam kan gewijzigd worden. Wel moet je erop letten dat je een nieuw wachtwoord thuisgestuurd krijgt, zodra je de gebruikersnaam wijzigt. Je kunt dus even niet inloggen

ter info: Vandaag, 2 dagen na het wijzigen, het wachtwoord al ontvangen. Dat valt dus mee.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 09 aug 2009 11:03 pm 
Knaak

Hoe moet het nu?

Ik heb een afspraak van maandelijkse saldotoename 150 euro. Als ik dit bedrag stort op de 25e van de maand, ontvang ik dan vanaf de 1e van de maand de 0,20% extra rente of pas vanaf de 25e?

Als ik op de 1e 150 euro stort en dit op de 16e afboek, ontvang ik dan 16 dagen 0,20% extra of 0 dagen of 30 dagen..

En ja, ik weet al dat ik niet kan lezen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 09 aug 2009 11:33 pm 
Kwartje

stuiver schreef:
Hoe moet het nu?

Ik heb alle pagina's gelezen maar moest het ook weer opzoeken, omdat de ene spaarafspraak weer net iets anders werkt qua rente-opbouw dan de andere:

Spaarafspraken AES
Zodra het saldo van uw spaarpot minimaal toeneemt met het bedrag dat u met ons heeft afgesproken, ontvangt u direct de
extra rente over de hele maand
. Heeft u in een maand minder gespaard dan het bedrag dat u met ons heeft afgesproken, dan
ontvangt u vanaf het begin van die maand niet de extra rente die bij deze spaarafspraak hoort maar alleen de basisrente.
Zodra u weer het bedrag spaart dat u met ons heeft afgesproken, ontvangt u over die maand weer de extra rente van deze
spaarafspraak.

Het is dus zo dat of wel/niet aan de afspraak wordt voldaan in de voor die maand afgesproken toename, en dat dan voor die maand alle dagen of helemaal geen extra rente wordt vergoed.

stuiver schreef:
Ik heb een afspraak van maandelijkse saldotoename 150 euro. Als ik dit bedrag stort op de 25e van de maand, ontvang ik dan vanaf de 1e van de maand de 0,20% extra rente of pas vanaf de 25e?

vanaf de 1e v.d. maand extra rente

stuiver schreef:
Als ik op de 1e 150 euro stort en dit op de 16e afboek, ontvang ik dan 16 dagen 0,20% extra of 0 dagen of 30 dagen..

geen saldotoename die maand, dus 0 dagen extra rente

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 10 aug 2009 12:03 am 
Knaak

Pas op het einde van de maand kan beoordeeld worden of er die maand sprake was van afname, gelijk blijven of toename. Dus om middernacht 24.00 uur blijkt dat je wel of niet recht hebt op extra % voor die hele maand.
Ik sluit me derhalve bij Witte Duif aan.

Profiel  

Berichttitel: Lekker puzzelen!
BerichtGeplaatst: ma 10 aug 2009 12:27 am 
Dubbeltje

WitteDuif schreef:
Het is dus zo dat of wel/niet aan de afspraak wordt voldaan in de voor die maand afgesproken toename, en dat dan voor die maand alle dagen of helemaal geen extra rente wordt vergoed.

Niet helemaal. Ik heb vorige maand ook een beetje geëxperimenteerd met deze afspraak, en volgens mij is het zo dat je (bij voldoende saldotoename) de extra rente krijgt vanaf de datum waarop je die saldotoename-afspraak hebt ingesteld. Vorige maand heb ik in eerste instantie namelijk een kleine toename ingesteld (ik was tenslotte nog aan het experimenteren ;)), maar later in de maand heb ik toch een grotere bijboeking gedaan, waarna ik ook mijn afspraak voor de saldotoename verhoogd heb. Tussen die twee data in heb ik volgens het rente-overzicht van Aegon de rente gehad die bij die eerste (lagere) afspraak voor saldotoename hoorde, en pas daarna (dus vanaf het moment dat ik de hogere afspraak instelde) de rente voor die hogere afspraak. Dit blijkt ook uit een van de rekenvoorbeelden van Aegon:

Aegon schreef:
Voorbeeld* U heeft met ons afgesproken dat u iedere maand € 100,- spaart. Hiervoor ontvangt u 0,18% extra rente. Op de vijftiende van de maand verhoogt u de Spaarafspraak Saldotoename naar € 200,-, waarvoor u vanaf dan 0,22% extra rente ontvangt. Neemt uw saldo deze maand met minder dan € 200,- toe, dan ontvangt u deze hele maand geen extra rente voor de Spaarafspraak Saldotoename. Neemt uw saldo de volgende maand wel weer minimaal € 200,- toe, dan ontvangt u voor die maand weer de extra rente die bij de nieuwe afspraak hoort
Bron: Aegon

Als een afspraak voor saldotoename al aan het begin van de maand stond ingesteld is er natuurlijk geen probleem: dan krijg je (bij voldoende toename) de extra rente natuurlijk voor de hele maand. En ja, het blijft op deze manier inderdaad een leuke puzzel... :P

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 10 aug 2009 12:59 am 
3 Kwartjes

BillGates schreef:
Pas op het einde van de maand kan beoordeeld worden of er die maand sprake was van afname, gelijk blijven of toename. Dus om middernacht 24.00 uur blijkt dat je wel of niet recht hebt op extra % voor die hele maand.
Ik sluit me derhalve bij Witte Duif aan.

Ook ik sluit me hierbij aan. Dat is wat er volgens mij staat.

Je kan wel overwegen om je maandelijkse spaarbedrag eerder te storten, liefst op de eerste van de maand. Puur vanwege het profijt dat je hebt omdat je eerder rente krijgt over de "saldotoename". Het is geen extra werk. Maarja, het gaat alleen op als je het geld werkelijk eerder beschikbaar hebt.

(Ook die truc van in het begin van de maand storten en aan het eind van de maand weer eenzelfde bedrag opnemen gaat m.i. om dezelfde reden niet op. Wel kun je bv 10000 storten en 9000 weer opnemen, maar of dit interessant is (valutering) zou nagerekend moeten worden. Ik begin er niet aan, want ik vind dat storten en opnemen op zich al te veel werk. Het valt nl. niet te automatiseren.)

@jhn314:
Ik ben van mening dat jouw constatering niet in tegenspraak is met wat WitteDuif schetst.
Je brengt alleen een extra onderdeel in, namelijk halverwege de maand je spaarafspraak verhogen. Als je trouwens die maand niet aan je hogere spaarafspraak voldoet, vervalt ook je reeds eerder opgebouwde extra rente over je eerste storting (met lagere afspraak). Elk voordeeltje heeft zijn nadeeltje (vrij naar nr.14).

Profiel  

Berichttitel: Alternatieve scenario's
BerichtGeplaatst: ma 10 aug 2009 1:53 am 
Dubbeltje

Hadjememaar schreef:
@jhn314:
Ik ben van mening dat jouw constatering niet in tegenspraak is met wat WitteDuif schetst.

Dat heb ik ook niet beweerd. Ik wees er alleen op dat de conclusie van WitteDuif onvolledig was: in een maand voldoen aan de afspraak saldotoename betekent niet altijd dat je de bijbehorende extra rente dan ook voor die hele maand krijgt. In het door mij geschetste scenario is dat namelijk niet het geval. Zeker bij rekeningen met voorwaarden die zo complex zijn als die van Aegon Eigen Stijl is het mijns inziens erg belangrijk om dit soort uitzonderingen en nuances heel goed in de gaten te houden als je de maximale winst eruit wil halen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 10 aug 2009 9:07 am 
Knaak

stuiver schreef:
Dat zou helemaal mooi zijn als het zo werkte: aan het eind van de maand storten en de hele maand extra rente vangen. Reken maar dat dit vanaf de 25e (of 26e met valuteren) meetelt.
stuiver schreef:
Je zou zeggen dat je recht hebt op een halve maand extra rente, maar in dit geval krijg je dus 0 dagen extra rente.

Kortom: gewoon storten en vanaf dan krijg je de extra rente, en de rest van de maand niet meer aankomen, want anders verlies je alle extra rente. (zegt Aegon zelf tenminste).

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 10 aug 2009 9:21 am 
2 Kwartjes

henrid schreef:
stuiver schreef:
Dat zou helemaal mooi zijn als het zo werkte: aan het eind van de maand storten en de hele maand extra rente vangen. Reken maar dat dit vanaf de 25e (of 26e met valuteren) meetelt. ...
En toch klopt het: wanneer je voldoet aan je saldotoename voorwaarde krijg je de extra rente, vanaf het moment dat je de regel hebt ingesteld, en niet vanaf het moment dat de saldotoename plaatsvindt. Aan het eind van de maand kijkt aegon of je in die maand aan de voorwaarde voldoet. Als dat zo is dan krijg je gedurende de hele maand de hogere rente over je saldo.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 10 aug 2009 9:33 am 
Knaak

appeltje schreef:
En toch klopt het
Tja, des te langer ik erover nadenk, des te meer neig ik te geloven dat het waar is wat je zegt. Dus herziening van mijn conclusie: Vanaf het begin van de maand een zo hoog mogelijk minumum bedrag inleggen, plus instellen dat je nog gaat verhogen, en dan tegen het einde van de maand de verhoging doen, zodat je voor dat bedragje de rest van de maand elders nog rente kan vangen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 645 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 ... 43  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]