WitteDuif schreef:
Het is dus zo dat of wel/niet aan de afspraak wordt voldaan in de voor die maand afgesproken toename, en dat dan voor die maand alle dagen of helemaal geen extra rente wordt vergoed.
Niet helemaal. Ik heb vorige maand ook een beetje geëxperimenteerd met deze afspraak, en volgens mij is het zo dat je (bij voldoende saldotoename) de extra rente krijgt
vanaf de datum waarop je die saldotoename-afspraak hebt ingesteld. Vorige maand heb ik in eerste instantie namelijk een kleine toename ingesteld (ik was tenslotte nog aan het experimenteren

), maar later in de maand heb ik toch een grotere bijboeking gedaan, waarna ik ook mijn afspraak voor de saldotoename verhoogd heb. Tussen die twee data in heb ik volgens het rente-overzicht van Aegon de rente gehad die bij die eerste (lagere) afspraak voor saldotoename hoorde, en pas daarna (dus vanaf het moment dat ik de hogere afspraak instelde) de rente voor die hogere afspraak. Dit blijkt ook uit een van de rekenvoorbeelden van Aegon:
Aegon schreef:
Voorbeeld* U heeft met ons afgesproken dat u iedere maand € 100,- spaart. Hiervoor ontvangt u 0,18% extra rente. Op de vijftiende van de maand verhoogt u de Spaarafspraak Saldotoename naar € 200,-, waarvoor u vanaf dan 0,22% extra rente ontvangt. Neemt uw saldo deze maand met minder dan € 200,- toe, dan ontvangt u deze hele maand geen extra rente voor de Spaarafspraak Saldotoename. Neemt uw saldo de volgende maand wel weer minimaal € 200,- toe, dan ontvangt u voor die maand weer de extra rente die bij de nieuwe afspraak hoort
Bron:
Aegon Als een afspraak voor saldotoename al aan het begin van de maand stond ingesteld is er natuurlijk geen probleem: dan krijg je (bij voldoende toename) de extra rente natuurlijk voor de hele maand. En ja, het blijft op deze manier inderdaad een leuke puzzel...