BillGates, bedankt voor het maken en beschikbaar stellen van je AES berekentool; erg handig! Zelf was ik al een Excelsheet aan het bouwen, maar daar ben ik snel mee gestopt toen ik jouw tool tegen kwam
Ook Hadjememaar bedankt voor het uitwisselen van je tips e.d.!
Ik denk dat veel anderen (net als ik) dit topic ook volgen en lezen, alleen de stap niet maken om een account aan te maken om in het topic te reageren, wat ik nu uiteindelijk wel gedaan heb om wat vragen te stellen

Ik heb dus wat vragen over het gebruik van AES:
Bij AES wil ik gaan beginnen met een inleg van €30.000,-. Deze inleg is vandaag aangekomen in de basisspaarpot.
Ik heb 2 spaarpotten aangemaakt:
1. Spaarpot 1. Ik leg hier €2750,- euro in.
Vooraf zet ik de spaarafspraak (minimale saldo) op €2500,-
Vooraf zet ik de toename op €1000,- (Dit verander ik na de storting, dit wordt met ingang van de nieuwe maand doorgevoerd meen ik)
2. Spaarpot 2. Ik leg hier €27250,- in.
Vooraf zet ik de spaarafspraak op €25000,-
Vooraf zet ik de toename op €1000,- (Dit verander ik na de storting, dit wordt met ingang van de nieuwe maand doorgevoerd meen ik)
Mijn vragen:
- Kan ik vandaag direct (na bovenstaande spaarafspraken ingesteld te hebben), de bedragen overboeken vanuit de basisspaarpot? Of moet ik de nachtverwerking eerst afwachten?
- Hoe kan ik de saldotoename het beste instellen?
1. Moet ik de overboeking uit Spaarpot 1 naar 2 zo instellen, dat ik vanaf vandaag iedere maand €250,- doorboek naar spaarpot 2? Dit wordt dan voor het eerst op 06-09-09 uitgevoerd meen ik? Voldoe ik dan aan de spaarafspraak? (want deze 1e maand heb ik al aan de afspraak voldaan vanwege de eerste storting van €2750,-)
2. Moet ik in spaarpot 1 na precies een maand de spaarafspraak (minimale saldo) verlagen naar €2000,- (en iedere maand dus iets lager, zodat de afspraken steeds onder het aanwezige saldo blijven)? En per welke datum kan ik dat het beste doen? per 06-09 en iedere 6e van de maand?? Of juist een dag eerder of later?
Dit betekent dat ik dan over 12 maanden 0 euro in spaarpot 1 heb zitten. Ik heb dan wel rente uitgekeerd gekregen op 1 januari over beide spaarpoten. Kan ik per januari of beter per augustus 2010 weer geld in spaarpot 1 stoppen zodat ik blijf voldoen aan de saldo toename naar spaarpot 2? En hoeveel kan ik dan het beste inleggen?
Kloppen mijn redeneringen?
Met €30.000 rekent het redelijk makkelijk en ik heb meer rekenvoorbeelden langs zien komen met dit bedrag. Een goed antwoord is wellicht voor meerdere personen een uitkomst

Bedankt alvast!
een hobbyist