Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu di 17 jun 2025 7:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 645 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 43  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 06 aug 2009 11:44 am 
3 Kwartjes

obligataire schreef:
BillGates schreef:
......................de kosten/baten analyse van de geïnvesteerde tijd in dit produkt zwaar negatief is 8) .

Dat is bijna altijd bij een hobby.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 aug 2009 11:48 am 
Knaak

Linn, ik was je net voor, maar ik wordt hierboven verkeerd geciteerd....

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 aug 2009 12:22 pm 
Daalder

obligataire schreef:
... de kosten/baten analyse van de geïnvesteerde tijd in dit produkt zwaar negatief is 8) .

Dit geldt misschien voor anderen maar zeker niet voor mij. Nog geen uurtje puzzelen levert mij voorlopig netto zo'n € 700 extra per jaar op en waarschijnlijk nog meer( hangt natuurlijk van het renteverloop af)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 aug 2009 12:31 pm 
Knaak

Oftewel, gewoon wachten op de uitgebreide analyse van een hobbyist, en op basis hiervan kiezen of je wel/niet meedoen is het meest efficiënt. Waar andere banken nu maximaal 3,6% geven, krijg je bij AES standaard al 3,75% en binnen een paar minuten heb je geregeld dat je boven 4% zit.
Ik was zelf ook sceptisch m.b.t. dit product, maar je bent een dief van je eigen portemonnee als je niet meeprofiteert zolang AES de hoogste rente biedt. Je kan wel eventjes 0,5% extra scoren zonder al te veel moeite, en ondanks een paar kleine kinderziektes in de verwerking van wijzigingen van je spaarafspraken ziet het er m.i. goed uit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 aug 2009 12:48 pm 
Vijfje

Als je er op deze wijze gebruik van maakt, is er helemaal niets mis mee.
Gewoon 1x instellen en niet meer aankomen.

Maar om het onderste uit de kan te krijgen (optimaliseren met constructies met extra spaarpotten, stapjes van 0,02%, waar gaat het over) moet blijkbaar veel moeite gedaan worden.

Maar ja, als het hobby is dan mag het hoor, wat mij betreft. :D

Laatst bijgewerkt door obligataire op do 06 aug 2009 12:53 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 aug 2009 12:52 pm 

Patrick schreef:
Of moet je wachten totdat je je gebruikersnaam & wachtwoord thuis hebt?

Kan iemand mij vertellen hoe lang het duurt voordat Aegon het wachtwoord opstuurt? (Ik heb vrijdag 31 juli een AES-rekening geopend, maar ik heb nog steeds geen wachtwoord ontvangen.)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 aug 2009 1:39 pm 
Knaak

Kan vandaag of morgen in de bus vallen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 aug 2009 1:41 pm 
Knaak

BillGates schreef:
Voor het verkrijgen van een hoog IQ geldt: Onderzoek alles en behoud het goede. Ja en dan investeer je soms tijd in onnutte zaken. Bovendien is er ook een hobby-aspect. En dan is de kosten/baten verhouding vaak (altijd?) negatief.

Niet altijd, er zijn hobbyisten die door puur toeval een enorm waardevolle vondst doen, bijvoorbeeld een heel schaarse postzegel in een bakje vol met algemeen spul, waardoor de koop met 1000% rendement kan worden door gedaan.

Of als je dankzij je hobby een erg rendabele partner oprakeld :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 aug 2009 2:04 pm 

Deze "hobbyist" denkt het volgende te hebben verzonnen ;-)

Volgens mij kun je het geld uit de basisspaarpot mee laten profiteren van de hogere rente uit "spaarpot1" door:

1. begin van de maand alles naar "spaarpot1" te storten.
2. dan vlak voor het eind van de maand (meetmoment) precies boven de grens van "saldotoename" te zitten (dus bv. +100).
3. dan begin van de maand weer terugstorten.

Dan doe je dus elke maand de minimale saldo-toename, maar je profiteert het grootste gedeelte van de maand wel van de hogere rente over je gehele saldo incl basisspaarpot.

Het meetmoment is toch einde van de maand of je de saldotoename die maand is gelukt?
Dus dan 31 augustus?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 aug 2009 3:01 pm 
Knaak

En zo worden er allerlei truukjes bedacht. Kost even wat inspanning en je mag het niet fout doen, maar dan kun je toch alweer zo'n 4 euro of zo per jaar verdienen.
Wat een prachtig product dat AES.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 aug 2009 3:37 pm 
Vijfje

Rente met 1,5% verlaagd.

Geintje. :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 aug 2009 3:41 pm 
2 Kwartjes

dolfijn schreef:
...Het meetmoment is toch einde van de maand of je de saldotoename die maand is gelukt?
Dus dan 31 augustus?
Maar dat is dan helaas ook het moment dat het beginsaldo voor de nieuwe maand wordt bepaald. Dus: 'that kite doesn't fly" :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 aug 2009 4:07 pm 
Knaak

Wel toch? Als op peildatum X het saldo Y bedraagt en op peildatum X+1Mnd Y+toenamebedrag dan is het goed.
Als je 1 ton minus toenamebedrag tijdelijk parkeert tussen moment X en X+1Mnd, bijvoorbeeld over 28 dagen, dan profiteer je die 28 dagen van de rente horend bij die spaarpot. Beetje extreem, redelijk onzinnig, maar het kan wel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 aug 2009 5:51 pm 

BillGates, bedankt voor het maken en beschikbaar stellen van je AES berekentool; erg handig! Zelf was ik al een Excelsheet aan het bouwen, maar daar ben ik snel mee gestopt toen ik jouw tool tegen kwam :)

Ook Hadjememaar bedankt voor het uitwisselen van je tips e.d.!

Ik denk dat veel anderen (net als ik) dit topic ook volgen en lezen, alleen de stap niet maken om een account aan te maken om in het topic te reageren, wat ik nu uiteindelijk wel gedaan heb om wat vragen te stellen :)

Ik heb dus wat vragen over het gebruik van AES:
Bij AES wil ik gaan beginnen met een inleg van €30.000,-. Deze inleg is vandaag aangekomen in de basisspaarpot.

Ik heb 2 spaarpotten aangemaakt:

1. Spaarpot 1. Ik leg hier €2750,- euro in.
Vooraf zet ik de spaarafspraak (minimale saldo) op €2500,-
Vooraf zet ik de toename op €1000,- (Dit verander ik na de storting, dit wordt met ingang van de nieuwe maand doorgevoerd meen ik)

2. Spaarpot 2. Ik leg hier €27250,- in.
Vooraf zet ik de spaarafspraak op €25000,-
Vooraf zet ik de toename op €1000,- (Dit verander ik na de storting, dit wordt met ingang van de nieuwe maand doorgevoerd meen ik)

Mijn vragen:
- Kan ik vandaag direct (na bovenstaande spaarafspraken ingesteld te hebben), de bedragen overboeken vanuit de basisspaarpot? Of moet ik de nachtverwerking eerst afwachten?

- Hoe kan ik de saldotoename het beste instellen?
1. Moet ik de overboeking uit Spaarpot 1 naar 2 zo instellen, dat ik vanaf vandaag iedere maand €250,- doorboek naar spaarpot 2? Dit wordt dan voor het eerst op 06-09-09 uitgevoerd meen ik? Voldoe ik dan aan de spaarafspraak? (want deze 1e maand heb ik al aan de afspraak voldaan vanwege de eerste storting van €2750,-)

2. Moet ik in spaarpot 1 na precies een maand de spaarafspraak (minimale saldo) verlagen naar €2000,- (en iedere maand dus iets lager, zodat de afspraken steeds onder het aanwezige saldo blijven)? En per welke datum kan ik dat het beste doen? per 06-09 en iedere 6e van de maand?? Of juist een dag eerder of later?

Dit betekent dat ik dan over 12 maanden 0 euro in spaarpot 1 heb zitten. Ik heb dan wel rente uitgekeerd gekregen op 1 januari over beide spaarpoten. Kan ik per januari of beter per augustus 2010 weer geld in spaarpot 1 stoppen zodat ik blijf voldoen aan de saldo toename naar spaarpot 2? En hoeveel kan ik dan het beste inleggen?

Kloppen mijn redeneringen?

Met €30.000 rekent het redelijk makkelijk en ik heb meer rekenvoorbeelden langs zien komen met dit bedrag. Een goed antwoord is wellicht voor meerdere personen een uitkomst :)

Bedankt alvast!

een hobbyist

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 aug 2009 6:02 pm 
Knaak

Graag gedaan Euri,

Maar is het de moeite voor de 92 cent waard om telkens het minimumsaldo in pot 1 aan te passen? Tov 30.000 stelt dat niets voor... Met die tip van dolfijn kun je wel 5 euro verdienen...

En ja, als je een groot bedrag stort dan heb je deze maand al aan de toenameverplichting voldaan. Dat zie je ook in het productoverzicht in die blauwe/groene vakjes staan: Afspraak en Werkelijk.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 645 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 43  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]