Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu ma 07 jul 2025 2:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 645 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 43  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 01 aug 2009 3:29 pm 
Knaak

obligataire schreef:
mijn gewogen gemiddelde van sparen/spaarloon/deposito's is momenteel 5,45%. Puur kijkend naar deposito's, ligt het rendement uiteraard iets hoger, maar niet heel veel omdat ruim 95% in deposito's zit. Het geringe vrij opneembare saldo heeft weinig invloed op dat gemiddelde.

Knap gedaan! Ik heb ook >90% in deposito's zitten en zat tot gisteren ook op 5,45% gemiddeld over alle spaartegoeden, maar telkens als er iets vrijvalt gaat het wat omlaag. Op het toppunt zat ik op 5,8% gemiddeld, en het zal langzaam dalen tot iets onder 5% gemiddeld eind 2010. Ik neem geen deposito's lager dan 5% en wacht wel tot de rente weer aantrekt. Alles wat vrijvalt komt eerst bij AES, en tegen het eind van het jaar gaat een deel naar ASN Novib, want ook het rendement hiervan valt bij mij onder sparen :wink:

Linn schreef:
In uw brief heeft u een aantal vragen over de valuteringsregels van uw AEGON Eigen stijl Sparen. Ik heb de betreffende afdeling gevraagd om het een en ander voor u na te gaan. De beantwoording van uw brief duurt hierdoor langer. U kunt binnen twee weken een antwoord van ons verwachten.
P.S. De 2 weken zijn inmiddels verstreken.

Vreemd he. Bij een willekeurige bank/rekening kun je het zo op de site zien, maar Aegon heeft weer een constructie bedacht die ze zelf amper begrijpen. Toch ga ik gewoon meeprofiteren zolang dit de hoogste rente biedt, en ook voor m'n ouders heb ik deze rekening geopend en ga ik eens met het proggie experimenteren voor de hoogste rente, want het blijft mooi in de famlie he 8)

PS: Geen opnamekosten instellen natuurlijk :!:

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 01 aug 2009 3:58 pm 

ik weet trouwens niet of je ook 1 dag rente verliest als je van basisspaarpot overboekt naar spaarpot en/of van spaarpot naar basisspaarpot. ik zie wel dat het bedrag er direct staat maar of dan ook meteen die dag de rente gaat lopen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 01 aug 2009 4:33 pm 
3 Kwartjes

@ henrid

Citaat:
Alles wat vrijvalt komt eerst bij AES, en tegen het eind van het jaar gaat een deel naar ASN Novib, want ook het rendement hiervan valt bij mij onder sparen

Niet dat ik je wil weghouden van ASN, integendeel. Heb je wel eens gekeken naar Triodos Fair Share Fund ?
http://www.triodos.nl/nl/personal_banki ... 3502/43527

Heel erg vergelijkbaar, goed voor de spreiding.
De laatste jaren een iets hoger rendement dan bij ASN, maar goed: In het verleden behaalde resultaten.........

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 01 aug 2009 4:58 pm 
Knaak

Triodos spreekt me op zich erg aan, maar ik zal me er nog in moeten verdiepen.
Wel vreemd dat het risicoprofiel van dat fonds zeer groot is, terwijl in het slechtste beursjaar in tijden het hoogste rendement is behaald. Gemiddeld 5% over 5 jaar, plus nog eens 2,5% vrijstelling spreekt me erg tot de verbeelding. Aan- en verkoopkosten zijn hoger dan bij ASN en ik ben benieuws of de beheerkosten van notabene 2,5% in de koers verweven zit...

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 01 aug 2009 5:05 pm 
Knaak

henrid schreef:
Aan- en verkoopkosten zijn hoger dan bij ASN

Weliswaar het verkeerde topic, maar ASN aan- en verkoopkosten zelfs 0,0. (Via gratis Fundcoach).

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 01 aug 2009 5:39 pm 
Kwartje

Ik heb een excel sheet in elkaar geknutseld om het een en ander te simuleren.
Ik hoop dat ik alles goed heb weergegeven.
Gebruik is voor eigen risico.
Het excel sheet is tedownloaden via:
http://www.datafilehost.com/download-0f99f0ee.html
Succes.

Laatst bijgewerkt door PeCoNe op za 01 aug 2009 7:32 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 01 aug 2009 5:56 pm 
Knaak

Ik had mijn programma op http://www.datafilehost.com/ geplaatst. Misschien ook iets voor jou. Is makkelijk distribueren.

Ben benieuwd of we vergelijkbare resultaten hebben.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 01 aug 2009 6:01 pm 
Daalder

deboer85 schreef:
ik weet trouwens niet of je ook 1 dag rente verliest als je van basisspaarpot overboekt naar spaarpot en/of van spaarpot naar basisspaarpot. ik zie wel dat het bedrag er direct staat maar of dan ook meteen die dag de rente gaat lopen?

Bij mij is een keer een storting per abuis in de basisspaarpot terechtgekomen. Direct dezelfde dag doorgeboekt naar mijn aangemaakte spaarpot en het bedrag werd 1 dag later rentedragend. Het maakt dus niet uit of je direct naar je aangemaakte spaarpot overboekt of via je basisspaarpot. In beide gevallen wordt met 1 valutadag gerekend.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 01 aug 2009 6:22 pm 
3 Kwartjes

BillGates schreef:
henrid schreef:
Aan- en verkoopkosten zijn hoger dan bij ASN

Weliswaar het verkeerde topic, maar ASN aan- en verkoopkosten zelfs 0,0. (Via gratis Fundcoach).

Bill heeft gelijk, verkeerde topic.
Daarom staat mijn antwoord op een ander forum:
viewtopic.php?f=54&t=3675

Misschien wil één van de beheerders het hier een beetje opruimen ?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 01 aug 2009 6:50 pm 
Daalder

henrid schreef:
Vreemd he. Bij een willekeurige bank/rekening kun je het zo op de site zien, maar Aegon heeft weer een constructie bedacht die ze zelf amper begrijpen.

Voor AES zijn op internet inderdaad geen valuteringsregels te vinden. Voor de andere spaarrekeningen gelden de volgende regels:
Citaat:
Valutadatum
1. Voor stortingen geldt als valutadatum de dag volgend op de dag waarop het geld door Equens, of
een instelling die gelijksoortige diensten aanbiedt, met AEGON wordt vereffend.
2. Voor opname geldt als valutadatum de dag voorafgaand aan de dag waarop het geld door Equens,
of een instelling die gelijksoortige diensten aanbiedt, met AEGON wordt vereffend.
3. Bij spoedoverboekingen geldt als valutadatum de dag waarop het geld door Equens, of een instelling die gelijksoortige
diensten aanbiedt, met AEGON wordt vereffend.

Daarom is het zo raar dat voor de Basisspaarpot andere criteria worden gehanteerd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 04 aug 2009 11:03 am 
Knaak

Ik heb gisteravond 2 overboekingen gedaan van uit ING (ex-PB) naar AES. een zonder toelichting tbv de basispot en een met toelichting tbv de spaarpot.

Ik constateer nu het volgende:
- Vanmorgen zijn die al bijgeboekt bij Aegon. Zijn ze bij ING sneller geworden? Vroeger werd
alles tot 12.00 uur 's middags opgespaard en daarna pas overgemaakt naar andere banken.
- Ik krijg even na 10 uur 2 mails van Aegon waarin ze schrijven een bedrag ontvangen te hebben. In beide mails wordt vermeld dat het bedrag in dezelfde speciale spaarpot is gestort.
- Als ik inlog, staat toch het gewenste bedrag in de basispot resp. in de spaarpot. 1 Mail klopte dus niet. De boekingen gelukkig wel.
- In de speciale spaarpot verhoog ik het minimumsaldo. Ik dacht dat de rente dan direct werd aangepast? Niet dus. Het saldo is nu wel voldoende en met boekdatum vandaag. Wanneer gaat die extra rente nu in? Morgen? Volgende maand? In de voorwaarden staat direct.

Laatst bijgewerkt door BillGates op di 04 aug 2009 11:57 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 04 aug 2009 11:41 am 
Kwartje

Gisteren vanuit ING twee bedragen overgemaakt naar AES (volgens model BillGates)
Ieder bedrag naar een 'spaarpot'.
Vanmorgen kreeg ik bevestigingsmails van Aegon en het geld staat er ook al, en ook nog in de juiste spaarpotten. Snel en goed dus!

Alleen is er iets raars nadat ik het minimumsaldo hoger ingesteld heb: bij het renteoverzicht is de 'werkelijke rente' horend bij het minimumsaldo voor de rest van de maand naar 0 gezakt. Terwijl in de voorwaarden heel duidelijk staat dat je de extra rente ontvangt 'zodra het saldo van uw spaarpot minimaal gelijk is aan het nieuwe bedrag'
Misschien wordt het maar 1x per dag/nacht bijgewerkt?
Morgen nog maar even controleren en anders mail sturen. Daar zijn ze bij Aegon niet heel snel mee met die beantwoorden itt tot bv ABT; maar ja: die geven op dit moment wel veel minder rente voor een rekening zonder voorwaarden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 04 aug 2009 11:55 am 
Knaak

Je hebt dus precies hetzelfde als ik. Alleen was mijn mail fout, maar het resultaat goed.
Ik las net eerder op dit topic dat meer mensen problemen hebben met het min.saldo, dat niet direct wordt aangepast. Inderdaad morgen even opnieuw kijken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 04 aug 2009 12:04 pm 
Kwartje

Klopt, BillG; ik zag pas na het plaatsen van mijn tekst dat jij er ook al over geschreven had.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 04 aug 2009 7:46 pm 
Knaak

Weet trouwens iemand of je die gekke gebruikersnaam L70123456 of zo kunt aanpassen in iets wat je wel kunt onthouden? Zo kan ik nooit bij AES inloggen zonder spiekbriefje.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 645 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 43  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]