Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu di 17 jun 2025 4:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 645 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 43  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Bedragen opsplitsen
BerichtGeplaatst: vr 31 jul 2009 9:56 am 

Doboy schreef:
:?: Volgens mij levert deze constructie 0,36 - 0,2 = 0,16% minder op

O ja, je hebt gelijk. :oops:
Ik mag die percentages natuurlijk niet zomaar met elkaar vermenigvuldigen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 31 jul 2009 10:28 am 
Knaak

Hehehehehe. Jajajajajaja.

Ik heb ook ervaring als paperboy en het lijkt me inderdaad beter om de beide metiers niet met elkaar te gaan vergelijken.

Klopt, over drie maanden zitten we misschien met z'n allen alweer bij een andere bank. Maar het kan ook 1 jaar duren. Alleen achteraf kan je vaststellen of het echt de moeite was. Bij mij gaat het niet om grote bedragen, maar wel om het principe.

Bij AES ontvang ik 4,3% rente, 0,8% meer dan bij MoneYou op het moment. Na de rentewijziging is het verschil nog 0,55% in het voordeel van AES.

Beperkende voorwaarden van Aegon? Valt alleszins mee. Vergelijk dat maar eens met al die spaarrekeningen waar een bonusrente wordt gegeven over het laagste kwartaalsaldo! Omkijken naar? Valt toch ook wel mee. Je hoeft het maar 1 keer in te stellen.

Ik doe niet de constructie van de saldotoename in Spaarpot 1 uit de basispot, omdat ik het kan en wil uit het salaris dat ik maandelijks ontvang. Maandsparen dus. Voor mij is dit de methode om het hoogste rendement te behalen. Binnenkort zou ik mijn minimumsaldo om deze reden kunnen verhogen naar 7500. Op jaarbasis levert dat 1,50 euro aan extra rente op (4,32% vs 4,30%).

Bij Ohra bank spaar ik ook maandelijks sinds 1 jaar. Het niveau van de rente is altijd op peil geweest en nog. Na de verlaging bij AES zitten zij nog 0,05% onder het rendement dat ik bij AES behaal.

En het draagt bij aan de spreiding van mijn tegoeden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 31 jul 2009 11:58 am 
Vijfje

Van spreiding van tegoeden ben ik ook een groot voorstander. Dat kan je bij AEGON ook bewerkstelligen door je te beperken tot een basisspaarpot. Dat doe ik zelf ook. Maar daar laat ik het bij.
Alle overige opties verminderen je flexibiliteit en het extra rendement (da's mijn persoonlijke mening) is nauwelijks de moeite waard. Met alle respect: voor EUR 1,50 koop je nog geen patatje meer :cry:

Al met al is dit hele AEGON verhaal in mijn ogen een achterhoedegevecht. Vorig jaar waren de rentes hoog en lagen er uitgelezen kansen om voor lange tijd een goed rendement veilig te stellen (mits je het geld kon missen uiteraard).
Ik heb hier royaal gebruik van gemaakt en mijn gemiddelde rendement ligt voorlopig op 5,4%.

Met mezelf heb ik afgesproken dat ik nog deposito's neem hoger dan 5%. Anders niet; dan los ik af op de hypotheek (bruto 5,7%). Uiteraard moet er ook een zekere vrije opneembare reserve zijn. Ik ben me ervan bewust dat ieders omstandigheden verschillen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 31 jul 2009 3:23 pm 
3 Kwartjes

obligataire schreef:
Van spreiding van tegoeden ben ik ook een groot voorstander. Dat kan je bij AEGON ook bewerkstelligen door je te beperken tot een basisspaarpot. Dat doe ik zelf ook.

Omdat ik het beloofde antwoord over het aantal valutadagen in de Basisspaarpot nog niet heb ontvangen, maak ik alleen gebruik van een Spaarpot.
Zo heeft ieder zijn eigen beweegreden(en).

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 31 jul 2009 5:42 pm 
Knaak

obligataire schreef:
Met mezelf heb ik afgesproken dat ik nog deposito's neem hoger dan 5%. Anders niet; dan los ik af op de hypotheek (bruto 5,7%). Uiteraard moet er ook een zekere vrije opneembare reserve zijn. Ik ben me ervan bewust dat ieders omstandigheden verschillen.

Zelfs met mijn deposito a 3,75% bij AT Bank ben ik zeer verheugd, want deze levert aanmerkelijk meer op dan de huidige 2,30% die Rabo Internetsparen op voorwaarden oplevert. Tot vorig voorjaar ben ik 30 jaar lang trouw geweest aan de grootbanken. Misschien had ik vorig jaar wat meer voor 3-4 jaar vast moeten zetten tegen > 5,00%.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 31 jul 2009 7:50 pm 
Knaak

crypto50 schreef:
Kan iemand niet een proggie hierover maken? Alphons misschien? Alles invoeren, simuleren dat je 12 maanden verder bent etc.
AES simulatieproggie ;-)

Ik heb mijn best gedaan een progje te maken dat verschillende scenarios uitrekend o.b.v. een
bepaald bedrag. Dit bedrag kan verdeeld worden over 2 spaarpotten, waarbij maandelijks
een vast bedrag van pot 1 naar pot 2 wordt overgeboekt. Op die manier profiteert pot 2
van de extra rente die hoort bij dat maandelijks spaarbedrag (toename).

Pot 1 en 2 worden actief beheerd. Het saldo varieert van maand tot maand en door het
minimumsaldo aan te passen in beide potten kan extra rendement worden gehaald.
Het programma berekent alleen de extra rente, dus niet de basisrente van 4 of 3,75%, dat
kun je zelf ook.

In de bovenste helft de verschillende scanarios met de extra rente die dat oplevert.
In de onderste helft de details op maandbasis.

Ik heb het geschreven in VB6. als je geen runtimes op je PC hebt staan, moet je
even googelen op VB6 runtime en de benodige bestanden downloaden (gratis).

Hier een link om te downloaden
http://www.datafilehost.com/download-11ea65f6.html

Het programma zal wel weer bugs bevatten en niet perfect zijn, maar beschouw het als een eerste poging.
Als het bevalt, volgt Aes 98, Aes ME, Aes XP, Aes Vista en wellicht Aes 7 op 22 oktober dit jaar..... :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 31 jul 2009 8:00 pm 
Vijfje

Goed werk Bill.
Zullen we afspreken dat eventuele op- en aanmerkingen t.a.v. de werking van het programma besproken gaan worden in 'renteberekeningen en administratie'?
Ik maak voor dat doel alvast een topic aan en zodoende ook een beetje extra reclame voor je noeste arbeid. :wink:
viewtopic.php?f=38&t=3673

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 31 jul 2009 10:17 pm 
Daalder

obligataire schreef:
Met alle respect: voor EUR 1,50 koop je nog geen patatje meer :cry:

:?: Gisteren nog voor € 1,40 en smaakte uitstekend 8)

@Bill: je doet je naam weer eer aan :P

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 01 aug 2009 1:16 am 
3 Kwartjes

Groot nieuws uit het patatbakkersgilde

Citaat:

Hier op de markt wordt patat (mèt !) verkocht voor 1,25. Toegegeven, ze doen niet hun best om de zak helemaal vol te krijgen, maar toch.............

Spreiding: Doen, maar niet oneindig en niet tot elke prijs.
Deposito's: Doen, als ze aantrekkelijk zijn. De aantrekkingskracht loopt momenteel hard terug, mede omdat ze vaak allerminst "simpel" te noemen zijn.
Hypotheek aflossen: Niet verkeerd, zeker niet als je een relatief hoge hypotheekrente hebt afgesproken.
Het aflossen van een schuld, ook de hypotheek, geeft soms nèt dat goede gevoel dat je af en toe nodig hebt. Gewoon af en toe doen, ook al zegt de wet van Bartjens dat je het zou moeten laten.
Je doet het natuurlijk zeker niet als je bijvoorbeeld een (bruto) hypotheekrente hebt van 3,7% en deposito's met een gemiddeld rendement van ruim 5,6%.

Baas boven baas ? Gewoon een kwestie van attent blijven, goede raad ter harte nemen, slechte raad negeren.
Of raad goed is of slecht, zal je zelf moeten beslissen. Het handigste instrument daarbij is rekenen, maar belangrijker is het om de valse argumenten te herkennen.

Iemand als Bill Gates bekijkt het geval van verschillende kanten en zijn nieuwsgierigheid brengt hem tot grote daden, die wij te zien krijgen in de vorm van een prima stuk software. Hij moedigt de gebruiker aan e.e.a. zelf te verifiëren.
Daar is niks mis mee, daar kun je wat aan hebben, maar wel zelf blijven denken.
Als je de smaak eenmaal te pakken hebt, zijn er aanmerkelijke winsten te behalen, al begint het misschien met 5 euro of een zak patat.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 01 aug 2009 8:13 am 
Knaak

Citaat:

Een flesje bier begint bij 20 eurocent. Je kan dus 7 flesjes bier afnemen, zei het dat dit niet in 1 keer kan vanwege het statiegeld. Dit statiegeld komt neer op een financiële garantstelling van 10 eurocent.

Een aantal jaren geleden was ik vaak in Arnhem op het station. Daar was een frietzaakje waar ze voor twee broodjes kroket 1 gulden vroegen. Ik heb er regelmatig twee broodjes kroket gehaald. Zes broodjes kroket voor omgerekend 135 eurocent. Dan maar geen patat.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 01 aug 2009 11:36 am 
Vijfje

AEGON eigen stijl brengt mensen aan de drank? 8)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 01 aug 2009 11:49 am 
Knaak

Ik dronk al pils bij Rabobank hoor, alleen met een lager percentage :roll:. En de hoeveelheden schijnen niet zo heel ongezond te zijn.

Wie had het van de week over zijn gemiddelde rente op deposito's?

Ik heb het zojuist becijferd. Al mijn spaar- en depositotegoeden hebben een gewogen rendement van 4,72%. Een schitterend resultaat, tot 1,5 jaar terug spaarde ik altijd bij Rabobank, met een rendement dat momenteel op voorwaarden 2,30% bedraagt. Effectief was de rente bij Rabobank door die voorwaarden altijd nog iets lager, ongeveer 0,10% denk ik. Het spaarsaldo steeg namelijk maandelijks en 0,60% van die 2,30% werd alleen gegeven over het laagste kwartaalsaldo.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 01 aug 2009 12:43 pm 
Vijfje

Dat was ik geloof ik :wink: ........mijn gewogen gemiddelde van sparen/spaarloon/deposito's is momenteel 5,45%.
Puur kijkend naar deposito's, ligt het rendement uiteraard iets hoger, maar niet heel veel omdat ruim 95% in deposito's zit.
Het geringe vrij opneembare saldo heeft weinig invloed op dat gemiddelde.

Binnenkort keuzes maken: groot deposito garantibank dat vrij komt. September: groot bedrag van Centraal Beheer.

Goed dat je bij de Rabo weg bent........op zich een nette bank met goede dienstverlening maar ze maken de fout door de kosten van hun nog steeds peperdure kantorennetwerk te verhalen op hun spaarklanten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 01 aug 2009 1:00 pm 

blijft toch het puntje dat ze na 2 dagen pas rente gaan betalen.
de laatste uitleg van aegon hierover aan mij was dat de datum die je ziet van de storting is "een aankondiging" dat het geld gaat komen??. maar het geld staat nog niet op je rekening, en daarom is de valuta(rente) datum 2 dagen later dan de datum die je ziet bij je rekening.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 01 aug 2009 2:45 pm 
3 Kwartjes

deboer85 schreef:
de laatste uitleg van aegon hierover aan mij was dat de datum die je ziet van de storting is "een aankondiging" dat het geld gaat komen??. maar het geld staat nog niet op je rekening, en daarom is de valuta(rente) datum 2 dagen later dan de datum die je ziet bij je rekening.

Is dit het antwoord van de Klantenservice? Ik wacht op een schriftelijke uitleg van de backoffice.

Geachte heer ...............,

In uw brief heeft u een aantal vragen over de valuteringsregels van uw AEGON Eigen stijl Sparen. Ik heb de betreffende afdeling gevraagd om het een en ander voor u na te gaan.
De beantwoording van uw brief duurt hierdoor langer. U kunt binnen twee weken een antwoord van ons verwachten.

Met vriendelijke groet,

Klantenservice
AEGON Bank N.V.
Postbus 35
8900 AA Leeuwarden
+31 88 344 00 88

P.S. De 2 weken zijn inmiddels verstreken.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 645 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 43  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]