Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu di 17 jun 2025 10:41 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 645 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 43  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 25 jul 2009 9:05 pm 
Knaak

Dat impliceert dus eigenlijk dat een rente boven 4,5% een wassen neus is. Er zijn heus weinig spaarders die de voorwaarden zo streng stellen dat ze daar nog veel bovenuit gaan komen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 26 jul 2009 2:50 pm 
Dubbeltje

Doboy schreef:
Ik zit momenteel net boven de garantiegrens bij Aegon. Als de komende cijfers meevallen( en de spaarrente hoog blijft) ben ik van plan hier ruim boven te gaan.

Verdient een DJ dan toch echt zo veel... :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 26 jul 2009 3:02 pm 
Kwartje

Het rentepercentage wordt bepaald door minimaal saldo en toename per maand.
Opname kosten laat ik ff buiten beschouwing.
Is er al eens iemand bezig geweest om uit te rekenen of je altijd het beste het gehele bedrag als minimum saldo weg moet zetten of is het beter een lager bedrag als minimaal saldo te nemen en en ook de toename te gebruiken.
Kortom welke verdeling geeft het beste resultaat?

Laatst bijgewerkt door PeCoNe op zo 26 jul 2009 10:03 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 26 jul 2009 5:35 pm 
Daalder

Roeland schreef:
Verdient een DJ dan toch echt zo veel... :wink:

"k zou het niet weten. Ik ben geen DJ. :wink:
Mijn nickname heeft al wel tot misverstanden geleid. Dus geen fanmail in het Nederlands sturen. Kan ik toch niet lezen. :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 27 jul 2009 8:26 am 
2 Kwartjes

PeCoNe schreef:
... Is er al eens iemand bezig geweest om uit te rekenen of je altijd het beste het gehele bedrag als minimum saldo weg moet zetten of is het beter een lager bedrag als minimaal saldo te nemen en en ook de toename te gebruiken. ...
Volgens mij is het vaak voordelig een beetje (bijv 200) per maand te groeien (en dat af te spreken) dan dat je meteen op je maximum gaat zitten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 27 jul 2009 12:28 pm 
2 Kwartjes

Ik heb even een klein experimentje in Excel gedaan om het effect hiervan te bekijken. ;)

Stel, je hebt €62.000,- die je bij Aegon Bank wil wegzetten en die staat nu op een betaalrekening met 0% rente (dat rekent wat handiger voor de saldogroei).

De maximale rente voor saldogroei is 0.25% bij 1000 euro per maand. Dan hou je 50.000 euro over voor een minimumsaldo (wat een toeval ;)), wat je 0.2% oplevert. Stort je 50.000 euro en laat je dat 1000 euro per (einde van de) maand aangroeien, dan levert dat (ongeveer, ik reken met 1/12e van de jaarrente per maand, wat een kleine afwijking kan opleveren) aan het einde van het jaar 2265,- op.

Stel dat je dit hele bedrag in 1x, dan krijg je vanaf het begin rente, maar geen bonus voor saldogroei en levert de 62k je aan het einde van het jaar zo'n 2600,- op. Da's al beter, ondanks dat je saldo niet groeit en je daar dus ook geen bonus voor krijgt. :)

Nu gaan we spelen:
61820+150/mnd en dus 4.40% rente: 2650,- rente
60800+100/mnd en dus 4.36% rente: 2655,- rente
61400+50/mnd en dus 4.30% rente: 2640,- rente

Het loont dus om de bonusrente te optimaliseren, dat levert het meeste op. Daarnaast is een hoog beginsaldo ook wel prettig, want daar krijg je vanaf het begin rente over.

In het rekenvoorbeeld hierboven is het dus het gunstigste als je van de 62k 1200 euro achterhoudt en die elke maand bijspaart. 8)

En ja, de getalletjes verschillen natuurlijk per geval. Maar zelfs als je het minimumsaldo 1 trede lager zet (25k met 0.18% bonus) omdat je wellicht exact 50k te sparen hebt, dan nog is een bonus voor saldotoename gunstiger dan het verlies van die 0.02% rente vanwege een lager minimumsaldo.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 27 jul 2009 1:05 pm 
Vijfje

Is er dan geen sprake van een boeterente bij opname?
Zo ja, dan moet ie m.i. ook in het uiteindelijke rendement meegenomen worden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 27 jul 2009 1:26 pm 
2 Kwartjes

Paul209 schreef:
Is er dan geen sprake van een boeterente bij opname?
Zo ja, dan moet ie m.i. ook in het uiteindelijke rendement meegenomen worden.
in het voorbeeld van Elsinga wordt geen geld opgenomen, maar alleen gewacht met inleggen.

Volgens mij geeft de volgende constructie de meeste rente:

stap 1: spaarpotje openen, geld inleggen en een minimum saldo afspreken
stap 2: een aantal maanden inleggen conform een saldotoename afspraak
stap 3: gedurende een maand een saldotoename van NUL afspreken,
stap 4: in die maand afromen tot boven het minimum saldo

herhaal vervolgens stap 2, 3 & 4

wel even de optimale getallen bepalen voor je eigen situatie. :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 27 jul 2009 1:33 pm 
Vijfje

appeltje schreef:
in het voorbeeld van Elsinga wordt geen geld opgenomen, maar alleen gewacht met inleggen.

O.K., geld aan de bank schenken, dat was nog niet bij mij opgekomen. :mrgreen:
Zonder gekheid:
Ooit zal je het geld weer terug willen hebben en dat brengt dan kosten met zich mee.
Hou je daar geen rekening mee, dan reken jezelf rijker dan je uiteindelijk vroeg of laat zult zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 27 jul 2009 1:40 pm 
Kwartje

Bij de probleemstelling was er opgegeven GEEN opname % afspreken.
Dus mag je het vrij opnemen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 27 jul 2009 1:44 pm 
Vijfje

Dat vroeg ik mij hardop af, is daar in het rekenvoorbeeld aan voldaan?
Overigens, tussen buiten beschouwing laten of er geen afspraak over willen hebben, zit in mijn beleving een wereld van verschil.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 27 jul 2009 1:55 pm 

ik weet het niet zeker maar misschien wordt er ook wel gevaluteerd tussen basisspaarpot een spaarpot die je aanmaakt!
Boeken vanaf een spaarpot naar een tegenrekening gebeurt via de basisspaarpot.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 27 jul 2009 2:34 pm 
Daalder

AEGON maakt reclame voor dit topic op SI. Gaat dat wel goed?

Citaat:
Spaar je al met AEGON Eigen stijl Sparen (min. 4%), of denk je erover? Kijk op http://bit.ly/m6u77 voor ervaringen (via @spaarinformatie)

Laatst bijgewerkt door Doboy op ma 27 jul 2009 9:33 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 27 jul 2009 8:02 pm 

elsinga schreef:
Ik heb even een klein experimentje in Excel gedaan om het effect hiervan te bekijken. ;)

Stel, je hebt €62.000,- die je bij Aegon Bank wil wegzetten en die staat nu op een betaalrekening met 0% rente (dat rekent wat handiger voor de saldogroei).

De maximale rente voor saldogroei is 0.25% bij 1000 euro per maand. Dan hou je 50.000 euro over voor een minimumsaldo (wat een toeval ;)), wat je 0.2% oplevert. Stort je 50.000 euro en laat je dat 1000 euro per (einde van de) maand aangroeien, dan levert dat (ongeveer, ik reken met 1/12e van de jaarrente per maand, wat een kleine afwijking kan opleveren) aan het einde van het jaar 2265,- op.

Stel dat je dit hele bedrag in 1x, dan krijg je vanaf het begin rente, maar geen bonus voor saldogroei en levert de 62k je aan het einde van het jaar zo'n 2600,- op. Da's al beter, ondanks dat je saldo niet groeit en je daar dus ook geen bonus voor krijgt. :)

Nu gaan we spelen:
61820+150/mnd en dus 4.40% rente: 2650,- rente
60800+100/mnd en dus 4.36% rente: 2655,- rente
61400+50/mnd en dus 4.30% rente: 2640,- rente

Het loont dus om de bonusrente te optimaliseren, dat levert het meeste op. Daarnaast is een hoog beginsaldo ook wel prettig, want daar krijg je vanaf het begin rente over.

In het rekenvoorbeeld hierboven is het dus het gunstigste als je van de 62k 1200 euro achterhoudt en die elke maand bijspaart. 8)

En ja, de getalletjes verschillen natuurlijk per geval. Maar zelfs als je het minimumsaldo 1 trede lager zet (25k met 0.18% bonus) omdat je wellicht exact 50k te sparen hebt, dan nog is een bonus voor saldotoename gunstiger dan het verlies van die 0.02% rente vanwege een lager minimumsaldo.

Je hebt gelijk, het wordt nog mooier.
Bij jou voorbeeld hierboven van 62k maak je dus 55 euro winst (startsaldo 60800+100/mnd toename), daarbij niet meegerekend het saldo van 1200 ((die je in je basisspaarpot achterhoud) dat per maand dus 100 euro slinkt) maar waar je dus wel 4% rente over blijft krijgen. Uitgerekend 26 euro erbij. Dus je maakt 81 euro winst.

Daardoor win je dus eigenlijk dus nog eens 0.13% spaarrente. En ook nog eens zonder zelf de hele tijd over te moeten maken of verplicht te zijn om geld op je tegenrekening te hebben voor de automatische overschrijving.

Voor de Eigen stijl beginners:
1.Open rekening
2.Stort bedrag naar de rekening (basisspaarpot)
3.Laat 1200 of 600 euro (ligt aan je beginsaldo) in basisspaarpot staan en boek de rest over naar Spaarpot 1 (Instellingen: min 50000, toename 100/mnd( of 50/mnd vanuit basisspaarpot)
4.Over basisspaarpot krijg je dan 4% en over spaarpot 1 krijg je 4,38%.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 27 jul 2009 11:09 pm 
Kwartje

Nog iets anders:

ik heb de nieuwe rekening geopend en de controle storting/opname succesvol afgerond, daarom wil ik vanaf augustus gaan sparen in de gemaakte spaarpot.

morgen laat ik het minimumbedrag overmaken naar de spaarrekening ovv de naam van de spaarpot, dus die doelstelling staat alvast voor de nieuwe maand,
maar moet ik dan uiterlijk donderdag 30 juli (ivm 1 valutadag) doorboeken naar de spaarpot of wellicht nog beter woensdag als bedrag toch per ongeluk in de basisspaarpot (dan gelden 2 val.dagen) terecht komt.
of is het puur nodig dat ik in de loop van augustus mijn afgesproken toename regel?

dus dient de maandelijkse storting nog vóór het begin van de maand plaats te vinden (dus rentedag voor 1e vd maand overschrijven) of kan het in de loop van de maand (in mijn geval agenderen voor 3 augustus) :roll:
---
ik heb het draadje begin vorige week nog bekeken maar kon het niet zo snel vinden, excuse me als het al behandeld is..

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 645 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 43  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]