Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu di 17 jun 2025 8:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 645 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 43  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 29 jul 2009 8:03 pm 
Kwartje

Wat Doboy zegt, klopt.
Ik heb al eerder in het echt uitgeprobeerd dat de twee voorwaarden (minimumsaldo en maandtoename) los staan van elkaar. Dus je krijgt de extra rente vanwege de ene voorwaarde wel, ook als je aan de andere voorwaarde niet voldoet.

Als er de komende dagen niets leukers in de lucht komt, ga ik deze optie maar eens proberen zodra volgerde week de 4,75 % van de Toprekening afgelopen is. En die een of twee euro extra door meteen 27.500 in de 'spaarpot' te storten, neem ik er graag bij, appeltje!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 29 jul 2009 8:09 pm 
Dubbeltje

Kan iemand niet een proggie hierover maken? Alphons misschien? Alles invoeren, simuleren dat je 12 maanden verder bent etc.
AES simulatieproggie ;-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 30 jul 2009 1:04 am 
3 Kwartjes

Citaat:
Als ik het bedrag van 30K gewoon een jaar op mijn rekening laat staan krijg ik 1125 euro rente
Als ik 3000 apart zet en 250/mnd over laat boeken krijg ik 1243 euro.

Je kunt het nog optimaliseren.
In de maand waarin je opneemt hoef je niet ook nog eens te storten. Neem elf keer je maandelijkse storting op en je kunt weer een jaar vooruit.
Vergeet ook niet de rente er af te halen in de maand dat hij wordt bijgeboekt. Is ook al gauw weer goed voor vier maandelijkse stortingen.
Tenslotte: Die 3000 of wat het ook is, niet in de basisspaarpot maar in een aparte spaarpot waar je weer een minimumbedrag afspreekt. (Levert max 0,07% op) en natuurlijk in de maand dat je "opneemt" voor je reservepot de toenameafspraak op 1000 zetten (0,25% extra voor één maand, waarschijnlijk iets korter) Het is wat bewerkelijk, maar we zijn toch bezig, nietwaar :?:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 30 jul 2009 9:18 am 
2 Kwartjes

Wel leuk om hier al die constructies te lezen. Er is zo inderdaad extra rendement te behalen, maar ik moet er bijna nog beter bij nadenken dan bij beleggen. :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 30 jul 2009 10:28 am 
Vijfje

Creatief wel, maar ik denk dat een krantenwijkje meer uurrendement oplevert :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 30 jul 2009 12:46 pm 
Kwartje

@Obli: van een krantenwijkje krijg ik zere voeten, van dit soort optimalisaties word ik heel vrolijk.

Vroeger (in de tijd van de dinosaurussen en de aftrekposten) genoot ik ook van het vinden van iedere mogelijkheid in de IB-aangifte. Daar is nu niets meer aan, dus ik ben blij dat Aegon zo'n lekker ingewikkeld product op de markt heeft!
Dus ook de tip om de 3000 bestemd voor de maandeljkse storting in een aparte spaarpot te zetten, komt bij mij aan als God's woord bij een dominee. Bedankt Hadjememaar, doe ik.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 30 jul 2009 12:53 pm 
Vijfje

@florijn
Sudoku schijnt ook heel leuk te zijn. :mrgreen:
http://www.sudokunet.nl

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 30 jul 2009 12:56 pm 
Vijfje

Bij een IB aangifte weet je zeker wat je terugkrijgt (of minder moet betalen).

Bij AEGON moet je maar even afwachten of ze de spelregels niet (stiekum) wijzigen en/of de rente verlagen.
AEGON staat niet bekend als een duurzame prijsvechter. Ik ben bang, dat wat nu nog een
(minimaal) voordeeltje oplevert, dat morgen niet meer doet. Of erger.
Daarom hou ik het liever simpel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 30 jul 2009 5:40 pm 
2 Kwartjes

Nog even achteraf: in mijn voorbeeld had ik inderdaad geen opnamekosten meegenomen. Ben ik op tegen. ;)

Net mijn password gekregen op een stel dode bomen. En ik kwam er achter dat je op je standaard spaarpot *geen* afspraken kunt instellen. Dus maar een extra spaarpot gemaakt, met de klinkende naam "Maximaal". :) Ook gelijk bij Moneyou wat weggehaald, eens zien of dat morgen ook netjes bij de ABNAMRO staat. Zo ja, dan kan het dinsdag naar AES. Zit ik in Augustus, voldoe ik gelijk aan de minimale saldo toename én het minimale saldo voor die maand.

Denk dat ik inderdaad maar de saldotoename op de standaard spaarpot zet en de boel daarvandaan ga automatiseren. Had ik zelf nog niet aan gedacht. :idea: :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 30 jul 2009 7:36 pm 
2 Kwartjes

elsinga schreef:
... Ook gelijk bij Moneyou wat weggehaald, eens zien of dat morgen ook netjes bij de ABNAMRO staat. Zo ja, dan kan het dinsdag naar AES. ...
Dat is dan weer niet handig: minstens 4 dagen geen rente. :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 31 jul 2009 12:26 am 
Kwartje

En maandag gaat de rente naar beneden.....

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 31 jul 2009 2:25 am 
3 Kwartjes

Het werk van de krantenbezorger wordt onderschat. :oops:

Citaat:
Creatief wel, maar ik denk dat een krantenwijkje meer uurrendement oplevert :wink:

Mijn excuses, maar ik vind dat ik hier even wat verder moet ingaan op deze gedachte.
Hoewel we het ontegenzeglijk over een relatief klein rendement hebben is de gedachte namelijk onjuist.

Martijnehv en anderen hebben in mijn ogen voldoende aannemelijk gemaakt, dat het verstandig is om van 30k het grootste deel in "spaarpot 1" te stoppen en het andere deel te gebruiken om maandelijks een storting te doen. Maar ik neem aan dat de gedachte niet is ingegeven door deze stelling.

Ik denk dat het over mijn idee voor optimalisatie gaat en dat idee licht ik nog even toe:
Ik ga ervan uit, dat het volgende scenario ongeveer de bedoeling is: 30k startgeld en zo snel mogelijk beginnen. Kennis van de toekomst bezit ik niet dus moet ik het doen met de wetenschap van vandaag en met die wetenschap trek ik het systeem door naar de toekomst. Ik kan zo snel niet vinden op welke datum AEGON eigenlijk de rente bijschrijft, ik ga er nu vanuit dat dit op 1 januari geschiedt.
Dan ga ik nu naar de situatie over exact één jaar, "spaarpot 2" is leeg dus er dient een bedrag teruggeboekt te worden uit "spaarpot 1" om weer een jaar vooruit te kunnen.

Mijn stelling is dat het op dat moment niet nodig is om 3k terug te boeken. Bijstorten in de maand waarin je toch terugboekt is zinloos, die 250 kunnen alvast blijven staan. In januari zal de rente worden bijgeschreven, die rente kun je opnemen en toch blijven voldoen aan de voorwaarden van de maandelijkse saldotoename. Het is alleszins denkbaar dat deze rentebijschrijving meer zal bedragen dan 1000 euro. In dat geval is het voldoende om in augustus 2010 een bedrag van "slechts" 1750 euro terug te boeken. Inclusief de eerder genoemde 250 euro blijft er 1250 euro van het oorspronkelijk ter beschikking staande bedrag in "spaarpot 1" en levert daar ruwweg 0,4% meer rente op, zijnde 5 euro. (Een professor zal terecht aanvoeren dat 5 euro niet helemaal juist is, maar die fout doet aan de conclusie weinig af)

Nu zie ik ook wel achter de gedachte een smiletje staan, maar alles wat je voor deze 5 euro hoeft te doen is een overboeking in januari. Het kan best zijn dat iemand het uurrendement van deze constructie te laag vindt, hij moet het dan vooral laten. Maar het is niet netjes tegenover de krantenbezorger. De gedachte overschat zijn vergoeding of erger nog: De gedachte onderschat de prestatie van de krantenbezorger.

Citaat:
Bij een IB aangifte weet je zeker wat je terugkrijgt (of minder moet betalen).

Bij AEGON moet je maar even afwachten of ze de spelregels niet (stiekum) wijzigen en/of de rente verlagen.
AEGON staat niet bekend als een duurzame prijsvechter. Ik ben bang, dat wat nu nog een
(minimaal) voordeeltje oplevert, dat morgen niet meer doet. Of erger.
Daarom hou ik het liever simpel.

Hoho, als er één om bekend staat om tijdens het spel de spelregels te wijzigen is het toch zeker de IB wel ?
Het voordeel van AES, boven de IB, is in ieder geval, dat je elk moment weer kunt weglopen, mits je tenminste geen opnamekosten hebt ingesteld. Als ik het goed begrijp rekent vrijwel iedereen hier ZONDER opnamekosten en terecht. Ik heb nog nooit een plausibele verklaring gehoord waarom het verstandig zou zijn om wel opnamekosten in te stellen.

"Of erger" kan ik niet goed plaatsen, dat is slechts een kwestie van attent blijven en dat raad ik iedereen aan. En wat voor de één "simpel" is, kan voor een ander knap ingewikkeld zijn.
Tenslotte: Al heb ik bezwaar tegen de toevoeging "(minimaal)", ik deel de angst dat wat vandaag nog een voordeel oplevert, dat morgen niet meer doet.
Of mijn idee over een jaar nog wel zinvol is valt te bezien, maar is dat een reden om het spel niet mee te spelen ?

Mij zou het niet verwonderen als we over een paar maanden weer met z'n allen op een ander forum over een heel andere bank schrijven.

Het uurrendement van het schrijven van bijdragen op dit forum is hoe dan ook lager dan de opbrengst van een krantenwijk, maar dat weerhoudt ons ook niet. :roll:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 31 jul 2009 4:29 am 
3 Kwartjes

@ florijn en @ elsinga:

Is je eerste storting 1000 euro of meer ? Stel meteen als het bedrag in je spaarpot zit de saldotoename op 1000. Levert in combinatie met het minimumsaldo (=< je eerste storting) de hoogst mogelijke rente op in de eerste maand. Na de bevestiging kun je de saldotoename meteen terugschroeven naar het bedrag dat je de komende maanden wilt bijstorten. De wijziging gaat de volgende maand dan pas in.

Saldotoename =< 250 euro ? En houd je geld achter voor pakweg een jaar bijstorten ? Stuur voorlopig 6 maanden elke maand 250 naar OHRA, die geven de eerste 6 maanden 6%. Daarna daalt de rente naar 4% en kun je hetzelfde geld gebruiken om aan je "verplichtingen" jegens AES te voldoen. Of het verstandig is de OHRA-rekening dan nog aan te houden, kun je op dat moment beoordelen.

Ik weet het. Het gaat niet om mega-bedragen, maar waarom zou je het laten liggen ?

Het is tijd voor de krantenwijk. :D

Profiel  

Berichttitel: Bedragen opsplitsen
BerichtGeplaatst: vr 31 jul 2009 9:21 am 

De rentewinst wordt kleiner naarmate de bedragen groter worden. Volgens mij betekent dit dat je de bedragen beter over meerdere spaarpotten kunt opdelen.

Voorbeeld:
Stel ik heb 15.000 in een spaarpot waar ik maandelijks 150 op stort. Dan levert mij dat 0,16 + 0,2 = 0,36 procent extra op. Maar als ik deze bedragen opdeel over drie spaarpotten van 5.000 waar ik maandelijks 50 euro op stort, levert mij dat 3 * (0,1 + 0,1) = 0,6 procent extra op. Dat is toch heel wat meer.

Zo valt er dus nog wel te optimaliseren. Ik heb niet uitgerekend wat een ideale opdeling is en ik weet ook niet of er een maximum is aan het aantal spaarpotten...

Profiel  

Berichttitel: Re: Bedragen opsplitsen
BerichtGeplaatst: vr 31 jul 2009 9:40 am 
Daalder

:?: Volgens mij levert deze constructie 0,36 - 0,2 = 0,16% minder op

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 645 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 43  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]