Het werk van de krantenbezorger wordt onderschat.
Citaat:
Creatief wel, maar ik denk dat een krantenwijkje meer uurrendement oplevert

Mijn excuses, maar ik vind dat ik hier even wat verder moet ingaan op deze gedachte.
Hoewel we het ontegenzeglijk over een relatief klein rendement hebben is de gedachte namelijk onjuist.
Martijnehv en anderen hebben in mijn ogen voldoende aannemelijk gemaakt, dat het verstandig is om van 30k het grootste deel in "spaarpot 1" te stoppen en het andere deel te gebruiken om maandelijks een storting te doen. Maar ik neem aan dat de gedachte niet is ingegeven door deze stelling.
Ik denk dat het over mijn idee voor optimalisatie gaat en dat idee licht ik nog even toe:
Ik ga ervan uit, dat het volgende scenario ongeveer de bedoeling is: 30k startgeld en zo snel mogelijk beginnen. Kennis van de toekomst bezit ik niet dus moet ik het doen met de wetenschap van vandaag en met die wetenschap trek ik het systeem door naar de toekomst. Ik kan zo snel niet vinden op welke datum AEGON eigenlijk de rente bijschrijft, ik ga er nu vanuit dat dit op 1 januari geschiedt.
Dan ga ik nu naar de situatie over exact één jaar, "spaarpot 2" is leeg dus er dient een bedrag teruggeboekt te worden uit "spaarpot 1" om weer een jaar vooruit te kunnen.
Mijn stelling is dat het op dat moment niet nodig is om 3k terug te boeken. Bijstorten in de maand waarin je toch terugboekt is zinloos, die 250 kunnen alvast blijven staan. In januari zal de rente worden bijgeschreven, die rente kun je opnemen en toch blijven voldoen aan de voorwaarden van de maandelijkse saldotoename. Het is alleszins denkbaar dat deze rentebijschrijving meer zal bedragen dan 1000 euro. In dat geval is het voldoende om in augustus 2010 een bedrag van "slechts" 1750 euro terug te boeken. Inclusief de eerder genoemde 250 euro blijft er 1250 euro van het oorspronkelijk ter beschikking staande bedrag in "spaarpot 1" en levert daar ruwweg 0,4% meer rente op, zijnde 5 euro. (Een professor zal terecht aanvoeren dat 5 euro niet helemaal juist is, maar die fout doet aan de conclusie weinig af)
Nu zie ik ook wel achter de gedachte een smiletje staan, maar alles wat je voor deze 5 euro hoeft te doen is een overboeking in januari. Het kan best zijn dat iemand het uurrendement van deze constructie te laag vindt, hij moet het dan vooral laten. Maar het is niet netjes tegenover de krantenbezorger. De gedachte overschat zijn vergoeding of erger nog: De gedachte onderschat de prestatie van de krantenbezorger.
Citaat:
Bij een IB aangifte weet je zeker wat je terugkrijgt (of minder moet betalen).
Bij AEGON moet je maar even afwachten of ze de spelregels niet (stiekum) wijzigen en/of de rente verlagen.
AEGON staat niet bekend als een duurzame prijsvechter. Ik ben bang, dat wat nu nog een
(minimaal) voordeeltje oplevert, dat morgen niet meer doet. Of erger.
Daarom hou ik het liever simpel.
Hoho, als er één om bekend staat om tijdens het spel de spelregels te wijzigen is het toch zeker de IB wel ?
Het voordeel van AES, boven de IB, is in ieder geval, dat je elk moment weer kunt weglopen, mits je tenminste geen opnamekosten hebt ingesteld. Als ik het goed begrijp rekent vrijwel iedereen hier ZONDER opnamekosten en terecht. Ik heb nog nooit een plausibele verklaring gehoord waarom het verstandig zou zijn om wel opnamekosten in te stellen.
"Of erger" kan ik niet goed plaatsen, dat is slechts een kwestie van attent blijven en dat raad ik iedereen aan. En wat voor de één "simpel" is, kan voor een ander knap ingewikkeld zijn.
Tenslotte: Al heb ik bezwaar tegen de toevoeging "(minimaal)", ik deel de angst dat wat vandaag nog een voordeel oplevert, dat morgen niet meer doet.
Of mijn idee over een jaar nog wel zinvol is valt te bezien, maar is dat een reden om het spel niet mee te spelen ?
Mij zou het niet verwonderen als we over een paar maanden weer met z'n allen op een ander forum over een heel andere bank schrijven.
Het uurrendement van het schrijven van bijdragen op dit forum is hoe dan ook lager dan de opbrengst van een krantenwijk, maar dat weerhoudt ons ook niet.