Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu ma 16 jun 2025 10:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 645 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 ... 43  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 25 sep 2009 8:45 pm 
Vijfje

Of, misschien krijg ik mensen wel zo gek dat ze hun missers hier gaan vermelden. :wink:
M.a.w. ze dachten het goed gedaan te hebben, maar toch net er naast gegrepen door een verkeerde interpretatie van het spelletje.
Altijd leerzaam.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 26 sep 2009 4:07 am 
3 Kwartjes

Paul209 schreef:
Of, misschien krijg ik mensen wel zo gek dat ze hun missers hier gaan vermelden. :wink:
M.a.w. ze dachten het goed gedaan te hebben, maar toch net er naast gegrepen door een verkeerde interpretatie van het spelletje.
Altijd leerzaam.

Ik stelde in de maand dat ik aan AES begon mijn maandelijkse toename in op 250 Euro omdat dat het bedrag was dat ik bij mijn bankrekening instelde als automatische overschrijving vanaf de volgende maand. Helemaal niet aan gedacht dat ik in die eerste maand de maandelijkse toename op 1000 had kunnen stellen. Mooi een halve maand die 0,02% op jaarbasis misgelopen. :(

Misschien is dit een aansporing voor anderen om ook hun miskleunen met AES hier te publiceren. Altijd leerzaam, ja.
Verder mag ik nog altijd graag argumenten lezen waarom mensen helemaal niet aan AES zijn begonnen. Maak me gek !

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 26 sep 2009 10:08 am 
Vijfje

Ik heb, na enige weerzin overwonnen te hebben, uiteindelijk toch een AES rekening geopend.

Reden voor mijn weerzin is de afkeer die ik heb van het bedrijf AEGON en die sterk is gevoed door de woekerpolisaffaire en het Legiolease verhaal.
Daarnaast houd ik van eenvoudige spaarprodukten zonder toeters en bellen. Ik kan een glimlach nauwelijks onderdrukken als mensen serieus ingaan op een rentevoordeeltje van 0,02% en daarmee denken de 'zilvervloot' binnengehaald te hebben. Voor zilvervloten moet je in het algemeen echter niet bij AEGON zijn; AEGON staat slechts af en toe bovenaan in de rentelijstjes in het kader van incidentele acties om extra klanten te scoren.

Op zich kan je extra rente behalen door een vaste overboeking. Dat zie ik niet als een zwaar belastende voorwaarde, zij het dat ik iets dergelijks al in huis heb met OHRA+Kruidvat maandsparen.

Reden waarom ik nu toch AES(basisspaarpot) heb:
-Ondanks dat ik royaal in deposito's zit, is er uiteraard een vrije reserve noodzakelijk voor onvoorzien.
-Voor een simpele vrij opneembare spaarrekening (basisspaarpot, ik krijg het woord nauwelijks uit mijn vingers) biedt AES (nog wel) de hoogste rente;
-Spreiding over meerdere banken is altijd verstandig.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 26 sep 2009 12:57 pm 
Vijfje

Aanvraag bevroren.
Ik wil het nog weleens herhalen, maar mijn gegevens komen waarschijnlijk in handen van een derde (ongeveer gelijk aan Argenta), zonder dat ik daar toestemming voor gegeven heb.
Zie: viewtopic.php?f=4&t=3964
Ik wil eerst weten wie dat is, en op welke garanties/onderlinge afspraken ik mag rekenen.
Dat recht heb ik tot 1 november 2009.
Daarna treden de nieuwe algemene bankvoorwaarden in werking, waarbij men dat recht niet meer heeft, zo ik even vluchtig gelezen heb.
Daar hebben een paar belangenorganisaties m.i. stevig zitten suffen, als het over Bescherming Persoonsgegevens gaat.

Maar stoeien jullie rustig verder. :wink:
Misschien kan/wil er iemand uiteindelijk kort en krachtig een handleiding, tip en trucs AES samenstellen.
Want er zullen m.i. maar weinig mensen zijn die eerst 27 pagina's (395 reacties) door willen worstelen, voor dat (soms) kleine beetje meer.......
.....voor zolang als het duurt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 29 sep 2009 12:40 am 
Kwartje

Ik gebruik AES als volgt:

De basisspaarpot gebruik ik niet, omdat je daar niets kunt instellen. Ik heb een spaarpot aangemaakt die als een soort buffer dient om een aantal andere spaarpotten maandelijks automatisch te voorzien van een minimum spaarbedrag (1000 per maand overhevelen brengt het meeste op). In de buffer hou ik steeds een bepaald minimum-saldo aan, waarbij je wel in de gaten moet houden, dat je dat tijdig, indien nodig, naar beneden bijstelt. In de andere spaarpotten heb ik een minimum-bedrag ingesteld en een maandelijks spaarbedrag. Het minimum bedrag pas ik aan zodra ik een nieuwe grens hebt bereikt. Ik heb meerdere spaarpotten aangemaakt, zodat je je saldo kunt spreiden en het makkelijker is om een spaarpot op te heffen.
Ik haal nu, na de renteverlaging, bijna 3,5% in de aangemaakte spaarpotten (zonder opnamekosten). Zodra mijn buffer-spaarpot bijna leeg is, ga ik of overhevelen tussen de andere spaarpotten of ik hef de hele boel op en stop het ergens in een deposito, want ik vind dit gedoe eigenlijk veel te omslachtig.

Trouwens, goed in de gaten houden, op welk moment je je spaarafspraken wijzigt. Verhoging van het minimumbedrag gaat direct in (wel eerst je saldo aanvullen), maar verlaging pas m.i.v. de volgende maand. In de lopende maand moet je je saldo dus nog niet verlagen. Een foutje hierbij is zo gemaakt en dan val je terug op de basisrente.
De maandelijkse overboekingen plan je in op de eerste dag van de maand.

Overigens lopen transacties tussen aangemaakte spaarpotten via de basispaarpot, waarbij dezelfde valutadatum wordt aangehouden, voorzover ik kon nagaan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 29 sep 2009 9:14 am 
Kwartje

Borra schreef:
Verhoging van het minimumbedrag gaat direct in (wel eerst je saldo aanvullen), maar verlaging pas m.i.v. de volgende maand.

Dat de verlaging niet direct in gaat lijkt me logisch. Een afspraak voor een minimum die je per direct naar beneden bij kunt stellen is geen afspraak.

Verder snap ik het nut van al die verschillende spaarpotten niet zo. Het nut van de bufferspaarpot kan ik nog volgen, maar als je die andere spaarpotten combineert tot één grote, met daarbij een optelling van je huidige spaarafspraken, heb je toch een hoger minimum saldo, een hogere maandelijkse toename en daarmee een hogere rente?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 29 sep 2009 10:08 am 
2 Kwartjes

reneva schreef:
... maar als je die andere spaarpotten combineert tot één grote, met daarbij een optelling van je huidige spaarafspraken, heb je toch een hoger minimum saldo, een hogere maandelijkse toename en daarmee een hogere rente?
Dat is correct.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 29 sep 2009 11:09 am 

reneva schreef:
Verder snap ik het nut van al die verschillende spaarpotten niet zo.

Lijkt me toch wel nuttig als je meerdere spaarpotten hebt met minimaal 250.000 euro. Als je dan eens geld opneemt, voldoe je bij slechts één spaarpot niet aan je spaarafspraken. Voor alle overige spaarpotten blijven je spaarafspraken intact. (Deze constructie is natuurlijk niet handig als je wilt dat je spaargeld volledig onder het DGS valt.)

Als je regelmatig spaargeld opneemt, is deze overweging misschien ook zinnig bij kleinere hoeveelheden spaargeld. Je verprutst dan namelijk niet elke keer de spaarafpraken van die ene grote spaarpot.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 29 sep 2009 11:42 am 
Kwartje

Nee, dat snap ik. Het nut van twee spaarpotten lijkt me duidelijk: één spaarpot om maximaal rendement te halen, en één bufferspaarpot om geld uit te halen indien nodig, of de andere spaarpot maandelijks te spekken o.i.d.

Borra gaf aan dat hij naast zijn bufferspaarpot meerdere andere spaarpotten heeft. Dat lijkt me niet zo nuttig, maar ik laat me graag verrassen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 29 sep 2009 9:29 pm 
Kwartje

Die andere spaarpotten naast de buffer heb ik aangemaakt om niet meteen het saldo in 1 spaarpot hoeven te verlagen, zodra ik dat nodig hebt. Maar ik denk, dat ik het mijzelf daarmee onnodig moeilijk heb gemaakt en dat het qua rente-opbouw geen extra zoden aan de dijk zet. Gevoelsmatig, ik heb het niet nagerekend, lijkt het mij inderdaad ook het handigst om uit te gaan van 2 spaarpotten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 30 sep 2009 8:53 am 
Knaak

Paul209 schreef:

Ik had een minimale groei van 1000E ingesteld, terwijl ik er intussen meer had op gestort.
Vervolgens heb ik het minimumsaldo maar verhoogd tot dat nieuwe bedrag, opdat ik het later wel weer zou verlagen.
Ik bedacht me dat ik er het beste zoveel kon afhalen dat ik nog net die 1000 groei zou hebben, zodat ik de komende maand niet 1000 bij dat hoge bedrag op zou moeten tellen, maar gewoon van 1000 naar 2000 zou kunnen gaan.
Dus ik moest m'n minimumsaldo weer verlagen, met als gevolg:
- totaan die verlaging hou je blijkbaar wel de hogere rente die hoort bij dat minimumsaldo
- na die verlaging krijg je 0% voor die afspraak, ook al voldoe je aan het lagere minimum
Maar dat boeit me niet zo, omdat de rente voor de maandelijkse groei wel gehandhaafd blijft, en die is veel hoger.
Dus als je toch meer rente wil vangen over een tijdelijk hoog minimum saldo, dat kan wel, maar dan moet je het vlak voor het einde van de maand pas gaan verlagen zodat je nog net aan de maandelijkse groei blijft voldoen. Zo loop je misschien 2 dagen een kleine rente mis, maar de rest van de maand kun je bijvoorbeeld de rente krijgen die hoort bij een hoger bedrag.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 30 sep 2009 11:48 am 
Stuiver

De enige grote misser die je m.i. kunt maken is het instellen van opnamekosten. Deze optie is namelijk ook niet meer terug te draaien.

Mijn "misser" : het instellen van een te laag bedrag van de maandelijkse stortingen bij het openen van de rekening, verwaarloosbaar op het renteresultaat maar een misser.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 30 sep 2009 4:13 pm 
3 Kwartjes

Father Ted schreef:
De enige grote misser die je m.i. kunt maken is het instellen van opnamekosten. Deze optie is namelijk ook niet meer terug te draaien.

Helemaal mee eens.

Maar ook als je zeg 10K bij AES stort, daarna bv 250 p/mnd bijstort en verzuimt een eigen spaarpot aan te maken. zodat alles in de basisspaarpot komt, lijkt me dat wel een flinke misser. Minder ernstig, inderdaad, want dit kun je nog zonder kosten alsnog regelen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 30 sep 2009 7:10 pm 
Knaak

Het lijkt er nu toch op dat als je het minimum verlaagt, en het saldo komt onder het hoogst opgegeven minimum, ook al blijf je boven het verlaagde minimumsaldo, dat je voor de hele maand voor deze spaarafspraak geen extra rente krijgt. Dus rest er alleen de 0,25% extra voor de toename van 1000.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 30 sep 2009 7:30 pm 
3 Kwartjes

henrid schreef:
Het lijkt er nu toch op dat als je het minimum verlaagt, en het saldo komt onder het hoogst opgegeven minimum, ook al blijf je boven het verlaagde minimumsaldo, dat je voor de hele maand voor deze spaarafspraak geen extra rente krijgt. Dus rest er alleen de 0,25% extra voor de toename van 1000.

UIt "De spaarafspraken":
Is het saldo in uw spaarpot lager dan het bedrag dat u met ons heeft afgesproken, dan ontvangt u vanaf het begin van die maand niet de extra rente die bij deze spaarafspraak hoort.
en
Verlagen minimumsaldo
Is het minimumsaldo dat u met ons heeft afgesproken te hoog? Dan kunt u uw minimumsaldo verlagen. Het nieuwe
minimumsaldo gaat per de 1e van de volgende maand in. Zorgt u er dus wel voor dat het saldo van uw spaarpot tot dan minimaal gelijk blijft aan het minimumsaldo dat u eerder had afgesproken. Doet u dit niet, dan ontvangt u namelijk die maand niet de extra rente die bij deze spaarafspraak hoort, maar alleen de basisrente.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 645 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 ... 43  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]