Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu za 14 jun 2025 9:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 164 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 28 maart 2012 10:26 pm 
Kwartje

henrid heeft het over compensatierente van 109,58. Of is dat alle rente die op de hoofdsom gegeven is? Er zou ook nog een stukje gewone rente (tot opheffing) moeten zijn.

Voor de getallen van laurenshendrik aan het begin van het onderwerp kan ik met enig giswerk nog een berekening krijgen die precies zijn bedragen geeft. Er waren nog 663 dagen te gaan en dit geeft compensatierente 5,49-3,44=2,05% (663 dagen opgehoogd naar twee jaar, met te verwachten rente van 3,44%). Dan geven ze blijkbaar 2,05*(663/366) procent van de hoofdsom (let op het schrikkeljaar), dus in zijn voorbeeld 100*2,05*663/366=371,35.

Voor henrid zou je dan iets krijgen als: compensatierente 4,91-3,08 (resterende looptijd afgerond naar 9 maanden?)=1,83% met resulterend bedrag 70*1,83*313/366=109,55. Dat klopt niet precies maar komt goed in de buurt. Daarnaast zou je dan ook nog de gewone rente tot opheffing verwachten: 70*4,91*(366-313)/366=49,77.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 28 maart 2012 11:03 pm 
Knaak

Ja ik heb de echte compensatierente genoemd, en zelf gewoon afgerond op 10 resterende maanden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 28 maart 2012 11:26 pm 
Vijfje

Daalder en ik komen beiden op 1,83% uit, berekend op verschillende manieren. Dat percentage moet dus wel juist zijn.
Samenvattend kunnenen we denk ik concluderen dat AK het wel netjes doet, alleen jammer dat ze uitgaan van een rekenrente die inmiddels wat gedaald is.
Maar het nadeel is tamelijk bescheiden van omvang. Sterker nog, als je het geld wegzet tegen een langere looptijd (stel: ABN 10 jaar, 4,6%), dan heb je over de eerste 10 maanden daarvan zelfs een rendement van 6.43% :wink: Uiteraard is dat een beetje appels met peren vergelijken, maar toch. Dat rendement klopt. Je weet alleen niet wat over 10 maanden de 10 jaars rente doet. Die kan uiteraard zowel hoger, lager als gelijk zijn aan die van nu.

Hopelijk komt voor mij het geld van AK snel want ik weet wel wat ik ga doen en ABN is nu nog de enige met die 4,6%.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 28 maart 2012 11:56 pm 
Kwartje

@henrid

Je verwachtte op 4-2-2013 in totaal 7000+70*4,91=7343,70 te hebben. Aannemend dat mijn berekeningen hierboven kloppen (ook voor de gewone rente) heb je nu met nog 313 dagen te gaan al 7000+109,55+49,77=7159,32. Als je dat tegen 3,01% weg zou zetten krijg je nog (omdat 2013 geen schrikkeljaar is) 71.5932*3,01*(278/366+35/365)=184,35 aan rente en heb je op 4-2-2013 een totaal van 7343,67. Het zal wel niet tot op de cent kloppen en negeert een eventuele extra vermogensrendementsheffing van 1,2*159,32=1,91, maar veel verschil zal het niet maken.

Omdat je op een deposito met een looptijd van een jaar nu makkelijk 3,25% kunt krijgen kun je dus zo'n 71.5932*3,25*(278/366+35/365)=199,05 ipv 184,35 erbij krijgen, en op 4-2-2013 ondanks de extra VHR zo'n 7159,32+199,05-1,91=7356,46 hebben. Een bedankje dus voor AKbank vanwege de extra 12,79.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 29 maart 2012 8:49 am 
Knaak

Ik weet ook niet precies met welk percentage ik moet rekenen, want het betrof 5% effectief, per kwartaal uitgekeerd, en dus rekende ik 4,91%. Ik heb het gewoon grof berekend en als ik dan zie dat ik het weg moet zetten tegen 3% om hetzelfde eindkapitaal te halen, dan geloof ik het wel :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 29 maart 2012 9:25 am 

Ik vind de compensatieregeling ook best goed,ik had twee deposito's met resterende looptijd van bijna 2 jaar en bijna 3 jaar,ik kan er dus ook meer van maken,dan wanneer het de volle termijn bij AK bank zou blijven staan,bovendien kan ik nu een(mogelijke) langere looptijd nemen,maar dat heeft er natuurlijk niets mee te maken,alleen is het wel een extra mogelijkheid die je eventueel hebt.De compensatieregeling is trouwens ook bij mij uitgevoerd zoals de topic starter in zijn/haar voorbeeld geeft.Dus ben ik het niet eens met de kritiek van Ger,dat het te weinig zou zijn.

Futuretrader

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 29 maart 2012 11:22 pm 
2 Kwartjes

Ik moet nog afwachten wat ik krijg.
Ik kon vandaag nog inloggen bij AK bank en 5 jaars deposito stond er nog.

Wat mij opvalt, dat indien ik als klant deposito contract, voortijdig wil laten vrijvallen ik kosten en boete moet betalen.
1% voor elk heel of gedeelte van een jaar is heel gebruikelijk.
In de voorwaarden van AK bank wordt ook gesproken over contract, kosten en boete.

AK bank heft deposito contracten op vanwege een fusie.
Mij lijkt het logisch dat we als klant tevens recht hebben op vergoeding en uitkering van kosten en boete. (gelijkheids beginsel)

Zijn er meer die er zo over denken.

Uit voorwaarden;
10. Voortijdige beëindiging van een AK Internet Spaardeposito [u]contract[/u]
Voortijdige beëindiging van een contract is niet mogelijk. In onderstaande situaties is het mogelijk
om nabeoordeling van de Bank een AK Internet Spaardeposito vroegtijdig en zonder kosten of
boete
te beëindigen
:
- bij huwelijk van één van de Depositohouders.
- bij aankoop van onroerend goed voor eigen gebruik door één van de Depositohouders.
- bij overlijden van één van de Depositohouders.
- in geval van arbeidsongeschiktheid (WAO) van één van de Depositohouders.
- in geval van werkloosheid (WW) van één van de Depositohouders.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 30 maart 2012 7:37 am 
Kwartje

Wat is je punt? De bank betaalt toch een boete, middels de compensatieregeling?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 30 maart 2012 8:48 am 
Daalder

@Intrest: Helemaal mee eens!! :wink:
Ik vind ook dat er toch veel depositohouders zijn die voor een paar tientjes zich al weer rijk voelen. De kern van deze éénzijdige beeindiging wordt volgens mij veel te makkelijk gepasseerd. Er zijn er, die gewoon blij zijn dat ze plotseling (weer) over geld kunnen beschikken. En zich volgens mij te weinig afvragen, wordt ik hier echt veel beter van.
Er zijn er ook die met een rente ''compensatie'' komen door het geld voor nog langere tijd weer vast te zetten.Wat nergens op slaat.Eén ding is duidelijk: de AK bank doet dit alleen omdat ze hier op deze wijze WEL voordeel zien!! Zonder boete. :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 30 maart 2012 9:03 am 
Vijfje

Ik heb de indruk dat er hier en daar bar slecht gelezen wordt.

Niemand heeft gesteld dat de deelnemers beter worden van deze tussentijdse beëindiging door AK Bank. Er is zelfs een licht nadeel wat ontstaan is doordat de rente sinds januari licht is gedaald waardoor er een (piep)klein nadeel zou zijn indien je het geld weg zou zetten tegen een looptijd die exact gelijk zou zijn aan de resterende looptijd van het oude deposito.
Echter; ieders situatie is verschillend. En ook onverwachte situaties bieden soms mogelijkheden die extra rendement op kunnen leveren. Het vraagt enige visie en flexibiliteit om daarop te kunnen inspelen. Door zich bijvoorbeeld de vraag te stellen: wanneer heb ik dit geld echt nodig? Mopperen op AK is wellicht terecht maar er veel mee opschieten doe je ook niet. Zie het als een uitdaging en door het (bijvoorbeeld!) langer vastzetten kun je extra opbrengst genereren. Wil je dat niet dan doe je wat anders. Het forum is een geschikte plek om dit soort ideeën naar voren te brengen. Het is aan ieder afzonderlijk om daar iets mee te doen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 30 maart 2012 9:14 am 
Knaak

Intrest schreef:
- bij huwelijk van één van de Depositohouders.

Ik feite is AKB met de fusie ook in het huwelijksbootje gestapt, over gelijkheid gesproken, dus ik neem het zoals het is...

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 30 maart 2012 10:09 am 
Stuiver

Volgens de brief van da Ak bank zou mijn "normale" internetspaarrekening in maart worden opgeheven.
Vandaag (30 maart) is dat nog niet gebeurd, is deze rekening bij anderen al opgeheven?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 30 maart 2012 10:54 am 

Alleen de slimmen onder ons hebben maximaal een bedrag Bij AK gestald wat ook door het dep. garantiest. wordt vergoed bij failisement.
Dat is 200.000 euro bij een en/of rekening. Of peildatum 30 januari legetiem is? Toch scheelt het maar enkele honderste % als ze peildatum nemen op datum beeindiging eind maart. In het meest gunstige geval spreken we over een paar tientjes extra bij maximum inleg en renteafspraak. Als je het hier niet mee eens bent, moet je op zijn minst een discussie met AK gaan voeren of de rechtsbijstand raadplegen. En geloof maar dat AK juridisch wel verantwoord handelt.
Stel dat de depositorente nog verder daalt (deze tendens is momenteel) Dan moet je het vrijgekomen geld ook tegen een lager percentage wegzetten.
Waarom AK weggaat????
Ik zou zeggen ben blij dat ze versneld uitkeren.......zoek een goed alternatief. Dan ben jezelf spekkoper.

Vergeet niet dat als de rente flink gestegen was, iedereen blij zou zijn geweest bij het vrijkomen van de deposito's :roll:

sleep well

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 30 maart 2012 4:55 pm 
Gulden

@Simplicity:

De gewone internetspaarrekening is bij mij al opgeheven.
In de eerste helft van maart hebben ze nog een klein restantbedragje (rente) overgemaakt naar mijn tegenrekening.
Bij hun eerdere aankondiging had ik het bedrag op de spaarrekening al weggehaald.
Wellicht handelen ze het af in een bepaalde volgorde (bijvoorbeeld op postcode of alfabet).

Zie ook: http://www.spaarinformatie.nl/sparen/ba ... o/1-Akbank

Hun uiterste streefdatum m.b.t. de opheffing is 13 april 2012.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 31 maart 2012 8:27 pm 

AKBank benadeeld met met een spaardeposioto door haar vertrek uit Nederland!

MAAK OOK BEZWAAR bij depositocontracten pleegt de AKBank contract breuk en dat mag niet in dit land men moet dus gewoon de rente uitbetalen tot het einde van het deposito en niet zelf een ingewikkelde "compensatie regeling" bedenken. Ga hier mee niet akkoord.

Ik zie dat de consumentenbond inmiddels een meldpunt heeft ingericht op het internet voor benadeelde AK Bank klanten. Alle klanten die benadeeld zijn kunnen zich daar aanmelden zodat de consumentenbond daar in aktie kan komen. Do dit voor 15 april. Zie: http://www.consumentenbond.nl/campagnes ... lden/home/

Bij iedereen met een deposito wordt het depositocontacht zonder pardon beeindigd. Heeft u dus net als ik een of meer deposito's bij de AKBank dan krijgt u niet de rente waarop u volgens het contact recht heeft tot het einde van de looptijd maar slechts een schijntje daarvan.... mij kost het bijna 2.150 euro aan gemiste rente, de persoon de reageerde op mijn bericht loopt ruim 1.100 euro mis.... Er zullen vast nog een hoop meer mensen zijn die bij AKBank een deposito hebben dat de AKBank nu eenzijdig beeindigd. De schade aan gemiste rente in groot. Meld uw klacht dus bij de Consumentenbond zodat ook die in aktie kan komen

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 164 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]