Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 19 apr 2024 1:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 164 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 01 apr 2012 9:39 am 
Kwartje

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:36 pm
Berichten: 480
deposito schreef:
AKBank benadeeld met met een spaardeposioto door haar vertrek uit Nederland!

MAAK OOK BEZWAAR bij depositocontracten pleegt de AKBank contract breuk en dat mag niet in dit land men moet dus gewoon de rente uitbetalen tot het einde van het deposito en niet zelf een ingewikkelde "compensatie regeling" bedenken. Ga hier mee niet akkoord.

Ik zie dat de consumentenbond inmiddels een meldpunt heeft ingericht op het internet voor benadeelde AK Bank klanten. Alle klanten die benadeeld zijn kunnen zich daar aanmelden zodat de consumentenbond daar in aktie kan komen. Do dit voor 15 april. Zie: http://www.consumentenbond.nl/campagnes ... lden/home/

Bij iedereen met een deposito wordt het depositocontacht zonder pardon beeindigd. Heeft u dus net als ik een of meer deposito's bij de AKBank dan krijgt u niet de rente waarop u volgens het contact recht heeft tot het einde van de looptijd maar slechts een schijntje daarvan.... mij kost het bijna 2.150 euro aan gemiste rente, de persoon de reageerde op mijn bericht loopt ruim 1.100 euro mis.... Er zullen vast nog een hoop meer mensen zijn die bij AKBank een deposito hebben dat de AKBank nu eenzijdig beeindigd. De schade aan gemiste rente in groot. Meld uw klacht dus bij de Consumentenbond zodat ook die in aktie kan komen



Zal me even aanmelden daar, maar je kunt toch gewoon je vrijgevallen depoisto weer vastzetten, dan krijg je toch ook gewoon je rente die je nu misloopt, of zie ik dat verkeerd.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 01 apr 2012 12:34 pm 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
Zal me even aanmelden daar, maar je kunt toch gewoon je vrijgevallen depoisto weer vastzetten, dan krijg je toch ook gewoon je rente die je nu misloopt, of zie ik dat verkeerd.[/quote]

Volgens mij zie je dit verkeerd.

Gelukkig dat de consumentenbond zich met deze zaak gaat bemoeien.
Ik denk dat de AFM ook wakker geworden is.
Wordt vervolgd....


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 01 apr 2012 1:38 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Wat zien we dan verkeerd? Ik kan hetzelfde totale rendement halen, met of zonder die AK deposito. Als ik nu de volledige rente uitbetaald zou krijgen, dan zou ik de vrijgevallen hoofdsom elders kunnen vastzetten, en zo dubbele rente ontvangen over de resterende periode. Als je te weinig hebt gekregen, dan kan ik me voorstellen dat je gaat klagen, ook al wil ik ook wel de omgekeerde boete ontvangen hoor.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 01 apr 2012 2:08 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Niets volgens mij.....

Ik wacht zelf af om te zien wat AK exact voor mij in petto heeft. Van hetgeen ik heb gelezen van anderen die al wel betaald zijn, is er nauwelijks reden om te mopperen. Dergelijk gemopper komt m.i. vooral van de kant van mensen die zelf niet de moeite nemen om de zaak eens goed na te rekenen.

In de aanvullende voorwaarden van AK staat dat ze het recht hebben om wijzigingen aan te brengen, mits schriftelijk aangekondigd. En dat hebben ze gedaan, dus juridisch heeft de CB weinig been om op te staan. Maar die grijpt dit soort dingen natuurlijk aan om (betaalde) zieltjes te winnen.

Wat ik wel jammer vind, maar dat is een ander verhaal, dat de spoeling wel steeds dunner wordt, want minder concurrentie en spreiding. AKBank is een betrouwbare partij (al denken sommigen daar nu anders over :wink: ) en ik heb daar altijd prettig gebankierd.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 02 apr 2012 1:35 am 

Geregistreerd: za 31 maart 2012 8:22 pm
Berichten: 37
Ik vind dat de AKBank zijn zaakje bepaald niet netjes aan het afwikkelen is. Waarom:
In de algemene voorwaarden die ik heb gekregen staat niets over dat de AKBank is bevrijd van haar verplichting tot rente betaling om wat voor reden danook. Er staat niet meer dat dan dat de AKBank de relatie kan beeindigen. Hoe dan moet worden gehandeld staat er niet in. In dat geval geldt de wet.
Ik heb dit overigens al laten nakijken door een jurist. Mogelijk zij er verschillende algemenevoorwaarden maar in die van mij staat er geen enkele regeling opgenomen die rechtvaardigd wat de AKBank nu doet! (en ik vermoed overigens in geen enkele versie van de algemene voorwaarden)
De AKBank moet gewoon de totale rente betalen van het depositocontract!

Ik zou mij dus ook maar aanmelden bij de Consumentenbond. Die steken echt niet voor niets hun nek uit. (Ook de AFM heeft al klachten binnen heeft de zaak in onderzoek maar die mogen niets rechtstreeks doen voor een consument) Zie de site van de CB: laat je gelden.

Dan zijn er ook mensen die "de compensatieregeling" zo "prettig"vinden. Een korte reactie daarop.
Ook als je de compensatieregeling van de AKBank eens goed bekijkt dan ben ik bepaald niet onder de indruk: Een paar voorbeelden: 1. Je hebben in januari gekeken naar de depositorente; laat die nu juist in maart en begin april flink zijn gedaald! vergelijk b.v. NIBC 5 jaar vast 4,2% en per 3 april 3,8%.....
2. Bij AK staat in feite als je je geld 5 jaar vastzetten jaarlijks 10% niet vast want het was boetevrij opneembaar; na 5 jaar is dat 50%.... geen enkele andere bank bied die faciliteit
3. Als ze je geld terugboeken naar je tegenrekening en je moet dat geld weer bij een andere bank vastzetten kost dat een flink aantal rentedagen; verder je moet bij een andere bank eerst weer een bijbehorende internetspaarrekenig openen; ook hierdoor gaan rente dagen verloren.
4. De keuze in kortere looptijden bij banken is beperkt. Stel je hebt nu een deposito dat nog 2 jaar en 8 maanden loopt. Als je het geld dan weer terugwilt nan 2 jaar en 8 maanden zult je toch echt eeen deposito van eerst 2 jaar moeten afsluiten en daarvan van b.v. 6 maanden.
De rente die je dan krijgt van je nieuwe bank opgeteld bij de compensatieregeling van de AKBank plus de nadelen die ik noem bij punt 1, 2 en 3 haalt het dan op geen stukken na bij de rente die je zou ontvangen indien je 5 jaar depostio bij de AKBank gewoon had doorgelopen nog afgezien van de rompslomp die die alles geeft.

Nee, de AKBank had zelf moeten inzien dat zij haar klanten niet ongevraagd en op zo'n korte termijn buiten de deur kan zetten. Eerst je verplichtingen netjes uitdienen is dan niet meer dan normaal. Doe je dat niet zdan moet je op de blaren zitten !

Dus ik sluit bij graag aan bij de aktie van de Consumentenbond! en raad alle andere mensen die een doorlopende deposito hebben bij de AKBank graag aan snel voor 15 april hetzelfde te doen. Anders is de vogel straks gevlogen....deposito


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 02 apr 2012 9:42 am 

Geregistreerd: ma 07 feb 2011 11:48 am
Berichten: 23
@ deposito..en @obligatoire Beiden geven hier een zinnige inbreng Ook ik had 2 deposito's lopen. een van 4 jaar Resterend looptijd ca 24 mnd en eentje over 5 jaar Resterende looptijd ca 36 maanden Als ik beide deposito's wegzet bij banken welke een beetje overeenkomen met rentepercentage/renteverlies, voor de resterende periodes dan kom ik met compensatie ongeveer uit op datgene wat AK aan rente moest uitbetalen. Echter; stel dat ik uit veiligheidsoverwegingen het maximum van dep.gar.stelsel heb bereikt, dan wordt het ingewikkelder. Bovendien worden extra inspanningen niet aan spaarder vergoed. Ook mis je rentedagen. Klopt allemaal. Ondanks dat ik niet geheel ontevreden ben (Er was geen geleur) en mijn geld is teruggeboekt..,heb ik toch wel een vervelend gevoel over het woordje compensatie. Er wordt niet gecompenseerd!!!!!!! Je krijgt niets gecompenseerd, maar simpelweg uitbetaald waar je op z'n minst recht op had. Dus er is geen compensatieregeling.... Een compensatie regelt meer!! Boeterente..? vergoeding van tijd. extra inspanningen enz. Was al erg snel tevreden omdat ik me zorgen maakte om dsb achtige toestanden. Nu wil ik toch bij de Rechtsbijstand navragen of er correct gehandeld is.
Vlgs mij wordt het moeilijker als AK medio mei vertrokken is.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 02 apr 2012 10:10 am 

Geregistreerd: za 31 maart 2012 8:22 pm
Berichten: 37
een reactie op laurenshendrik: het klopt dat het ingewikkelder wordt als de AKBank op 31 mein uit Nederland weg is...... Daarover het volgende:
Het hek van de dam...Als banken die iets veranderen (vertrek uit Nederland, staken aktiviteiten, fusie met een buitenlandse bank e.d.) zelf mogen bepalen onder welke voorwaarden je dat doen is het hek van de dam! En dit is nu precies wat de AKBank doet. Overigens heeft mijn rechtbijstandsverzekeraar de zaak al beoordeeld en vastgesteld (o.b.v. het depositocontract en de de bij het depositocontract geldende voorwaarden) dat het juridisch niet klopt wat de AKBank doet.

Snel in aktie komen was hun advies liefst via een belangenorganisatie omdat de AKBank al heel snel vetrekt. Dat lijkt hen het meest effectief. De Consumentenbond heeft dit inmiddels gedaan door instelling van het meldpunt.

Ook zijn er mensen die hebben geklaagd bij de AFM en de Nederlandse Bank (die mogen echter allen de AKBank aanspreken zodat je daar als consument direct niet zoveel had hebt) Een derde optie is een klacht bij het Kifid. Ik heb geinformeerd bij deze instelling. Er loopt daar reeds tenminste een klacht. Echter als zij een uitspraak doen is dat slechts een niet bindend advies en niet meer dan dat. Daarna (maar dat kan nog wel even duren) kun je nog naar geschillencommissie (tegen betaling van 50 euro) maar het is de vraag of dat iets kan opleveren is de vraag omdat de AKBank dan allang weg is uit Nederland.....

Mijn advies is dus meldt je snel aan bij de Consumentenbond en laat hen bekijken of de contractbreuk van de AKBank kan worden aangepakt. Ze hebben natuurlijk niet voor niets hun nek uitstoken en ook niet leden kunnen zich gewoon aanmelden. Overigens staat in de blog van de Consumenten een zeer goed stukje over een ander voorbeeld van een Bank die haar aktiviteiten in Nederland staakte (hypotheken) en ook voor de AKBank. Zie de aktie-site van de Consumentenbond. Daarop staat ook een geluidsframent van een telefonische klager bij de consumentenbond.
deposito


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 03 apr 2012 11:33 am 

Geregistreerd: ma 07 feb 2011 11:48 am
Berichten: 23
Beste ex AKkers na telefonisch onderhoud:
Vanaf medio april wordt zowel opzegging als definitieve eindberekening in een schriftelijke bevestiging toegezonden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 03 apr 2012 11:41 am 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
Nu de Rabo de Frieslandbank over heeft genomen gaan ze de (hoge?) rente van de Frieslandbank niet verlagen op Rabo niveau. Dat mag blijkbaar niet. En ze gaan de deposito's van de Frieslandbank ook niet beeindigen.Ook dat mag blijkbaar niet.
De AKbank kan dit allemaal wel zo regelen.... :shock:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2012 11:47 am 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
Mijn deposito is inmiddels opgeheven!
Vanmorgen om 9 uur nog gekeken en stond het depositobedrag er nog.
Ze hadden mij toch medegedeeld dat deze per 4 april zal worden opgeheven.
Om half twaalf nog maar weer eens kijken. En ja hoor nu staat mijn AK spaarrekening met het deposito bedrag + een bedrag wat ik nog aan rente zou moeten ontvangen.Tot heden.
Waarom dit totale bedrag hierop blijft staan verbaast mij.
Dus bellen: ''Ja meneer we hebben het nogal druk en dit zal in de loop van de dag naar uw tegenrekening worden over gemaakt'' :evil:
En ik met het lange paasweekend voor de deur deze volledig niet te accepterende gang van zaken maar moet afwachten. Wat een willekeur!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2012 2:04 pm 

Geregistreerd: za 31 maart 2012 8:22 pm
Berichten: 37
Ger, je kunt klachten over AKBank nog kwijt t/m 15 april bij het meldpunt de Consumentenbond op:

Je kunt daar je emailadres achterlaten op:
http://www.consumentenbond.nl/test/form ... t-ak-bank/

Vergeet dat niet want dan houd men je op de hoogte van het verdere verloop van de aktie van de consumentenbond. De Consumentenbond beloofd op haar site bij voldoende klachten de AKBank en de toezichthouder (ik de denk de Nederlandse Bank en wellicht ook de AFM) er op te gaan aanspreken. Je klacht wordt dan dus meegenomen.

Ik heb mij emailadres inmiddels bij het meldpunt van de consumentenbond achtergelaten omdat ook ik heb moeite met het feit dat de AKBank de rekeningen niet voor alle spaarders op een moment de rekeningen opheft (spaarders komen daardoor in een verschillende positie nu de rente de afgelopen 2 weken hard aan het dalen is; sommige hebben al einig tijd hun geld terug; andere niet) en met het feit dat het eenzijdig opheffen van deposito's gewoon contractbreuk is. Het zelf bedenken en uitvoeren van een zelf bedachte compensatieregeling (de men bovendien baseert op het veel hogere rentenivo van januari 2012) volstaat dan niet. De bank zit naar mijn mening gewoon vast aan het zelf opgestelde depositocontract en moet dit dan ook dit of netjes uitdienen of als men dat niet wil de rente betalen tot het einde van de overeengekomen looptijd.
Deposito


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2012 2:36 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Dat de deposito's op verschillende momenten worden opgeheven, waardoor ongelijkheid ontstaat, daar ben ik het helemaal mee eens. Ik heb in afwachting van de opheffing even onderhands iets geleend, om nog tegen hogere rente iets vast te kunnen zetten. Maar ik voel mee met de actie en heb m'n emailadres achterlaten.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2012 2:45 pm 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
@Deposito: Ik ben het helemaal met je eens!!
Mijn deposito is inmiddels ook opgeheven. Maar het gekke van alles is dat het bedrag nog steeds op mijn internet rekening van de AKbank staat. Nu nog steeds om half drie in de middag.
Ik denk dat ik het geld net voor het lange paasweekend op mijn tegenrekening krijg.En er dan geen kant mee op kan.!! :mrgreen:
Dat zijn er dan vele rente dagen zonder ook maar enige rente. Het bedrag wat ik op de deposito had staan was groot. Dit kost mij vele tientallen zoniet honderden euro's.!!
Terwijl ik 5% rente had kunnen krijgen. Ik wordt afgescheept met een fooi.!! :evil:
Ik heb mij natuurlijk ook bij de CB aangemeld. :wink:
En bij de AKbank een klacht ingediend.
Als alles mee zit zal ik binnen 4 weken iets horen... :?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2012 3:53 pm 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
Mijn rekening bij de AKbank is zins kwart voor vier leeg.
Het zal nu onderweg zijn, misschien met paard en wagen.
Zou het nog voor de pasen op mijn rabo tegenrekening staan? :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2012 5:45 pm 

Geregistreerd: ma 07 feb 2011 11:48 am
Berichten: 23
Even wakker blijven.

De top vijf bank tarieven zijn per 30 januari 2012 vastgesteld. De afgelopen periode/week is heel wat depositorente gezakt. Het verschil (reken maar na) over de top 5 tarieven op 4 april is nu wel marginaal!!!!
Ik heb mijn geld op 23 maart uitbetaald gekregen en heb een te verwaarlozen verlies geleden.
Echter degene die heden of nog op een later tijdstip uitbetaald moeten worden, lijden wel verlies als de top 5 tarieven niet worden aangepast.

3mnd=3.01% 4 april 3mnd 2.77% = 0.24%
6mnd=3.21% 4 april 6mnd 3.01% = 0.20%
9mnd=3,08% 4 april 9mnd 2.99% = 0.09%
1jaar=3,41% 4 april 1jaar 3.17% = 0.24%
2jaar=3,44% 4 april 2jaar 3.22% = 0.22%
3jaar=3,68% 4 april 3jaar 3.58% = 0.10%
4jaar=3,88% 4 april 4jaar 3.77% = 0.11%
5jaar=4,13% 4 april 5 jaar 4.00% = 0.13%

M.i.v 6 april gaat ook de leaseplanbank flink omlaag met de depositorente !!!!!!! is in bovenstaande berekening al meegenomen


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 164 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO