Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 26 apr 2024 6:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 164 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 14 apr 2012 6:56 pm 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
Ook ik ben het met alle drie sprekers eens!! En wens ze veel sterkte!!. Wordt vervolgd:wink:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 15 apr 2012 10:38 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 11 maart 2008 8:25 pm
Berichten: 250
@1500

Wij (en/of rekening ) hebben ons ook aangemeld bij de consumentenbond.
Onze rentederving is aanzienlijk.

De reden dat de AKbank de deposito's niet door laat lopen in Duitsland is naar mijn idee vrij simpel, ze proberen op deze manier van de dure deposito's af te komen, omdat ze op dit moment veel goedkoper aan geld kunnen komen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 16 apr 2012 9:11 am 
Stuiver

Geregistreerd: do 12 apr 2012 8:21 pm
Berichten: 60
Beste mensen,

naar de consumentenbond stappen kan in ieder geval geen kwaad.

Vergeet echter niet, ook rechtstreeks de AK Bank aan te spreken (claimen per aangetekend schrijven).

Ik heb een voorbeeldbrief (voor onze situatie) opgesteld, die ik morgen per aangetekende post aan de AK Bank zal doen toekomen:

Misschien kunnen jullie er je voordeel mee doen resp. hebben jullie nog op- en aanmerkingen, die ik dan graag nog verneem.

====

Geachte Dames/Heren,

op 12-4-2012 heeft U ons lopende deposito, afgesloten op 3-11-2009, einde looptijd 3-11-2014, bedrag 40.000, rente 3,94% met kwartaaluitkering van de rente, eenzijdig en wederrechtelijk beëindigd.

U heeft bij deze beëindiging een door Uzelf opgestelde compensatieregeling toegepast.

Deze compensatieregeling is ten eerste volledig onbevredigend, ten tweede niet geregeld in de door Uzelf opgestelde Voorwaarden voor termijndeposito's, ten derde niet in overleg met Uw klanten tot stand gekomen.

De over de volledige looptijd van 5 jaar verschuldigde en overeengekomen rente zou een som van 7880 Euro hebben bedragen.
De tot en met 12-4-2012 door U betaalde rente bedraagt een som van 3845,96 Euro.
De compensatieregeling betrof een bedrag van 266,21 Euro.
U heeft derhalve feitelijk aan rente betaald een bedrag van 3845,96 + 266,21 Euro = 4101,17 Euro.

Rest derhalve een door U over de volledige resterende looptijd verschuldigde som aan rente van 7880 - 4101,17 = 3778,83 Euro.

Overeengekomen was een looptijd van 5 jaar tegen een vaste rente. In de door Uzelf opgestelde voorwaarden voor Uw termijndeposito' s (laatstelijk gewijzigd november 2010) staat in artikel 10 uitdrukkelijk, dat voortijdige beëindiging van het deposito onmogelijk is. De enige geldige redenen voor beëindiging zijn redenen gelegen bij de depositohouder(s). Er is geen enkele geldige reden door U aan te geven, de deposito's eenzijdig te beëindigen (een fusie ontslaat geen van de fuserende partijen van de verplichting tot volledige nakoming van lopende overeenkomsten). De beëindiging was zodoende wederrechtelijk.

U heeft derhalve contractbreuk gepleegd.

Hierbij vorder ik dan ook van U:

Betaling van alle nog verschuldigde rente, derhalve van een bedrag van 3778,83 Euro.

Aangezien Uw aangekondigde vertrek per eind mei uit Nederland tot spoed noopt, verzoek ik U, en voorzoveel nodig sommeer ik U hierbij daartoe, uiterlijk 24 april 2012 voor betaling van het gevorderde en door U verschuldigde bedrag van 3778,83 Euro op onze tegenrekening zorg te dragen.

Onder voorbehoud van alle rechten.

Met vriendelijke groet,

===========

Misschien is het mogelijk, gezamenlijk de AK Bank aan te spreken.

Groet

Jean


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 16 apr 2012 3:24 pm 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
Ook de AKbank heeft een bankvergunning.
Verbonden aan deze vergunning zijn volgens mij ook voorwaarden.
Deze zijn opgesteld door de Nederlandse Bank en worden neem ik aan daarop ook gecontroleerd.
Zo gaat het ook met het Deposito garantiestelsel.
Is aan dit garantiestelsel en bankvergunning ook de verplichting tegen een vaste deposito-rente ook deze betaling te voldoen.En zal een éénzijdige beeindigen niet zo maar kunnen.
Dit zal toch ook door onze overheden gecontroleerd worden. En geeist zijn tot het verkrijgen van een bankvergunning. Ik neem aan dat zo ook de Nederlandse Bank hier in een taak heeft.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 16 apr 2012 4:05 pm 
Stuiver

Geregistreerd: do 12 apr 2012 8:21 pm
Berichten: 60
@ger

Kijk eens hier:

http://overheidsloket.overheid.nl/index ... uct_id=118

Daar staat weinig bruikbaars voor ons in. Misschien in de desbetreffende wet- en regelgeving.

Ik heb de indruk dat DNB en AFM hier weinig actief zullen zijn. Er is immers geen sprake van een soort crisissituatie, maar veeleer van een geschil tussen burgerlijke partijen (we worden niet opgelicht o.i.d, we worden simpelweg niet conform de contracten behandeld) en dat zal in het uiterste geval voor de burgerrechter moeten worden beslecht.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 16 apr 2012 7:22 pm 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
Ik kan mij niet voorstellen dat een bankvergunning alleen aan dit rijtje voorwaarden moet voldoen.
Volgens mij zijn dit hoofdpunten die weer uitgesplitst worden in sub voorwaarden.
Kijk ook anders even naar de algemene bankvoorwaarden waarin wordt gesproken over rechten en plichten.
En ook over de product voorwaarden van een bank.

De DNB heeft hierover de toezicht.!!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 18 apr 2012 12:30 am 

Geregistreerd: za 31 maart 2012 8:22 pm
Berichten: 37
De Consumentenbond zal aktie gaan ondernemen richting de AKBank en de toezichthouders.
Er zijn al ruim 90 klachten binnengekomen op het meldpunt in de afgelopen 2 weken.
Dit is vanmiddag bekend gemaakt door de Consumentenbond zie:
http://www.telegraaf.nl/overgeld/119310 ... tos__.html

Mochten er nog mensen ook klachten hebben over de AKBank en de ondeugdelijke en oneerlijke beeindiging van depositocontracten en/of de "compensatieregeling" van de AKBank voeg dan uw bericht daarover toe aan dit forum. De omvang van de klachten zal dan nog duidelijker worden voor de AKbank en DNB en AFM.

Deposito


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 18 apr 2012 6:47 pm 
Kwartje

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:36 pm
Berichten: 480
Net deze mail gehad van de consumentenbond en gelijk de vragenlijst ingevuld.

Geachte heer/mevrouw,

Op 31 mei 2012 stopt de Akbank met haar activiteiten in Nederland. Onlangs heeft u via de website van de Consumentenbond aangegeven, benadeeld te worden door de regeling van Akbank.

Om inzicht te krijgen in de soort problemen die consumenten hebben met spaardeposito’s die zij bij Akbank hebben/hadden, heeft de Consumentenbond een vragenlijst opgesteld. Als u een ander soort rekening bij Akbank heeft/had, hoeft u de vragenlijst niet in te vullen.
We hopen dat u in de gelegenheid bent de vragenlijst te beantwoorden. We verwachten dat het invullen van de vragenlijst hooguit enkele minuten van uw tijd kost. Afhankelijk van de reacties zal Consumentenbond actie ondernemen bij Akbank en/of de toezichthouder.

U kunt de vragenlijst invullen tot en met 22 april 2012.In verband met het aanstaande vertrek van Akbank stellen we het echter op prijs als u de vragenlijst zo snel mogelijk wilt invullen.

Door te klikken op onderstaande link kunt u de vragenlijst openen.
U kunt de link ook kopiëren naar het programma waarmee u op internet surft.
https://vragenlijst.consumentenbond.nl/...........

Heeft u vragen of heeft u verdere hulp nodig, stuur dan een e-mail naar:
CBIpanel@consumentenbond.nl

Wij stellen uw medewerking zeer op prijs, onze dank daarvoor.
Uiteraard gaan wij zorgvuldig en vertrouwelijk met uw gegevens om en worden de datagegevens anoniem verwerkt.


Met vriendelijke groet,
Consumentenbond

Bart Schellekens
Carel van Vredenburch
Campagneleiders Financiële sector


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 18 apr 2012 8:15 pm 

Geregistreerd: za 31 maart 2012 8:22 pm
Berichten: 37
Een vraag:
Hebben meer mensen deze vragenlijst ontvangen en ingevuld?
Ik heb hem (nog) niet ontvangen maar mijn emaildres op de site achtergelaten.
De link in het voorgaande bericht werkt niet omdat is hij afgekort.
deposito


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 18 apr 2012 8:35 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: ma 03 dec 2007 3:13 pm
Berichten: 208
Vandaag ook per E-mail ontvangen, maar nog niet ingevuld. Invullen zal ik deze week nog doen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 19 apr 2012 12:35 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 01 dec 2008 11:17 am
Berichten: 703
Ingevuld, ben benieuwd, de uitgekeerde compensatie is naar huidige deposito tarieven echt niet voldoende.
Volgens voorwaarden kan deposito niet voortijdig worden beeindigd.
Ik mis uitkering boete, aantal jaren voortijdig beeindigd .. X 1% X.. deposito bedrag = € .....
Bij meeste banken waar wel voortijdig kan worden beeindigd is deze boete berekening gebruikelijk.

_________________
veel beloven en weinig geven doet veel mensen in vreugde leven


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 19 apr 2012 8:09 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Ik heb hem ook ingevuld. Bij het vakje schade heb ik toch "nihil" in moeten typen. Ik heb geen schade geleden, of in ieder geval niet iets wat concreet in geld is uit te drukken. Ik heb alleen gezegd dat het ongelijktijdig opheffen oneerlijk is.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 19 apr 2012 8:36 am 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
Ik kreeg deze van CB ook.En ook onmiddellijk ingevuld. Ik heb wel schade omdat het geld niet naar de 5 top banken kan. Daar staat van mij al geld wat ik van wege de deposito garantie stelsel zo wil houden.
Ik moet dus nu genoegen nemen met een lagere rente op een andere bank. :?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 19 apr 2012 8:53 am 
Stuiver

Geregistreerd: do 12 apr 2012 8:21 pm
Berichten: 60
Heb nog niks gehoord van consumentenbond.

Ik ben nog eens even naar de bepalingen van de AK Bank voorwaarden gaan kijken.

AK Bank Nederland
Artikel 35 ‐ Opzegging van de relatie
Zowel de cliënt als de bank kan de relatie tussen hen schriftelijk geheel of gedeeltelijk opzeggen. Als de bank de relatie opzegt, deelt zij desgevraagd de reden van de opzegging aan de cliënt mee. Na opzegging van de relatie worden de tussen de cliënt en de bank bestaande individuele overeenkomsten zo spoedig mogelijk afgewikkeld met inachtneming van de daarvoor geldende termijnen. Tijdens de afwikkeling blijven deze algemene bankvoorwaarden en de op de individuele overeenkomsten toepasselijke specifieke voorwaarden van toepassing.

(Als de AK Bank met een beroep op deze bepaling erdoor komt, de deposito's op te zeggen, dan zou elke klant op elk willekeurig moment eveneens hebben kunnen besluiten de relatie met de Bank op te zeggen en het deposito te beëindigen; dat zou dan ook bijna voor alle andere banken gaan gelden; want vermoedelijk staat in alle Algemene Bankvoorwaarden een soortgelijke bepaling)

Artikel 36 ‐ Contractsoverneming
Door het van toepassing worden van deze algemene bankvoorwaarden heeft de cliënt, voor het geval van (gedeeltelijke) overdracht van de onderneming van de bank, er bij voorbaat medewerking aan verleend dat zijn rechtsverhouding met de bank in het kader van die (gedeeltelijke) overdracht (gedeeltelijk) op een derde overgaat.

(M.a.w. als de bank dat had gewild, hadden de klanten wel mee moeten werken aan voortzetting van de contracten met de fusiebank.)


De AK Bank zegt dat de Duitse Dochtermaatschappij geen deposito's met niet in Duitsland woonachtige klanten onderhoudt. Ik heb eens even de Depositovoorwaarden van de AK Bank AG in Frankfurt (de Fusiemaatschappij) bekeken. Daar staat in artikel 2, dat een deposito alleen kan worden afgesloten door klanten, die inwoner zijn van de Bondsrepubliek Duitsland. Echter: Mocht die inwoner van Duitsland dan de Bondsrepubliek verlaten, dan eindigt het deposito niet, maar blijft tot aan de vervaldatum bestaan en kan dan niet verengd worden.

De bank had de deposito's als ik het zo bekijk gewoon kunnen laten doorlopen, met de mededeling dat gen nieuwe deposito's geopend zouden kunnen worden en dat lopende deposito's na de fusie niet meer verlengd zouden worden. Dan was alle gedoe achterwege gebleven.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 19 apr 2012 9:29 am 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
De AK bank heeft dit gedaan, omdat ze hier duidelijk financiele gewin bij heeft.!
Toch vind ik art.35 En dan met name de laatste alinea,in duidelijke taal: Afspraak is afspraak!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 164 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 11  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO