Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 26 apr 2024 7:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 164 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 26 apr 2012 1:30 pm 
Stuiver

Geregistreerd: do 12 apr 2012 8:21 pm
Berichten: 60
@deposito

Ik snap je berekening, maar ik bedoelde de schade per deposito(houder), die zal i.h.a. gering zijn in verhouding tot de inspanningen, die men zou moeten ondernemen, om die schade behoorlijk vergoed te krijgen, tenzij men met een gezamenlijke procedure begint.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 26 apr 2012 4:53 pm 

Geregistreerd: za 31 maart 2012 8:22 pm
Berichten: 37
Ger schreef: [quote][/quote]
Ik heb in de brief die hier boven staat en die ik vanmorgen van de AKbank heb ontvangen
o.a het volgende staan:
Hierin staat ook dat de Consumentenbond de Algemene Bankvoorwaarden van de AKbank heeft geaccordeerd. En expliciet van toepassing verklaard op de relatie tussen AKbank en haar depositohouders.
Verder verklaart de AKbank dat het spaardepositocontract rechtsgeldig is opgezegd.
Maar: vervolgens schrijven ze: U ontvangt zo spoedig mogelijk bericht inzake de afwikkeling.
En dat is het, waar het hier om gaat.!!

Kennelijk behandelt de AKBank zijn klanten ook bij de correspondentie die men verstuurt ook weer verschillend want der brief waarover Ger spreekt heb ik niet ontvangen.... andere wel?

deposito


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 26 apr 2012 5:48 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Als dat waar is (die accordatie), dan zouden we eigenlijk de Consumentenbond aansprakelijk moeten stellen voor de geleden schade :wink:

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 27 apr 2012 8:14 am 
Stuiver

Geregistreerd: do 12 apr 2012 8:21 pm
Berichten: 60
CB heeft waarschijnlijk een tekst geaccordeerd, die zij indertijd zo hebben gelezen, zoals wij hem blijkbaar lezen (ontbinding onmogelijk voor beide partijen), terwijl AK Bank de tekst (nu) anders leest. Overigens vond ik in depositovoorwaarden van de DH Bank (gevonden op het net, ik heb daar geen relatie mee) de uitdrukkelijke bepaling, dat de bank te allen tijde deposito's kan opzeggen, zonder enige vorm van compensatie! Het is dus misschien binnen de bankenwereld helemaal niet zo'n vreemde leeswijze : slimme jongens werken daar!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 27 apr 2012 8:25 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Het is wel triest dat zo eenzijdig zakendoen algemeen geaccepteerd wordt. Ik heb niet echt schade geleden bij AKB, maar het lijkt me wel een belangrijke principe kwestie, want als AKB dit mag, dan is er al gauw een precedent geschapen.
Maar des te meer reden om geld lang vast te zetten, want waar krijg je nou 4.6% voor een jaartje of twee waarbij ik er wel vanuit ga dat opgebouwde rente altijd vergoed moet worden.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 27 apr 2012 10:22 am 

Geregistreerd: za 31 maart 2012 8:22 pm
Berichten: 37
Ik heb (en vele andere met mij) wel schade geleden door dat de AKBank mij pas begin april geld uitbetaalde daar waar andere spaarders dat al erder kregen en daardoor nog voor een deposito konden kiezen met een rente die hun renteverlies vrijwel geheel kon compenseren.

Het is toch te gek voor woorden dat een bank eenzijdig een overeenkomst zonder boete en op hun eigen voorwaarden kan beeindigen. Als ze dat tevoren hadden geregeld in het contract en/of algemene voorwaarden had men nog kunnen zeggen "u had het kunnen weten" maar daar is in het gevak van de AKBank absoluut geen sprake van. Men heeft gewoon achteraf de regels gedicteerd voor haar haar klanten.

De AKBank regeling rammelt en niet toevallig valt hij op alle punten in het nadeel van de consument uit en in het voordeel van de AKBank : de klanten worden veschillend behandeld, men gaat uit van de rente op een peildatum die maanden ligt voor het moment dat je je geld terug krijgt, men past de rente van de de banken toe die dan de hoogste rente geven toe i.p.v. de keuze vrijheid van de consument te respecteren en uit te gaan van een gemiddelde rente, men rond de resteerde looptijd van je deposito in het voordeel van de AKBank af naar boven, men compenseert geen verloren rente dagen door overboeking en herplaatsing, men betaalt geen boete zoals consumenten dat in een vergelijkbaar geval wel zouden moeten (het gemiddelde is 1,3% van de hoofdsom per niet afgemaakt jaar zo blijkt uit het onderzoek van de CB eind 2011)

Nog gekker is het dat je als consument geen echte mogelijkheid hebt je hiertegen te verweren. Een gang naar de rechter kan maar wie doet dat op eigen houtje?
De AFM en DNB geven geen thuis want ze mogen "niet bemiddelen"
Het Kifid brengt alleen een niet bindend advies uit.

Het is een schande dat Nederland volgebouwd is met instanties die als het er op aankomt niet voor je "mogen" doen.....

Als de AKBank hiermee wegkomt staat de deur open voor banken hetzelfde te doen: eenzijdig hun contracten te staken -deposito's, leningen, hypotheken, kredieten ect. We gaan het allemaal meemaken..... als men niet meer genoeg winst maakt. Het ei van Columbus is dan: de bank maakt zijn eigen regels achteraf en komt er mee weg.....

Het is te hopen dat de Consumentenbond daar een stokje voor gaat steken en voor spaarders die schade hebben geleden dat zijn die door AKBank aangevuld krijgen. Contract=Contract en compenseren betekent niet alles naar je zelf toerekenen wat de AKbank doet en de zaak afwikkelen met gelijkwaardige contractpartijen de Bank en de Consument zijn uitgangspunten die het bij de rechter altijd goed doen. Kans van slagen is dus een reele optie en als de CB namens alle depositohouders hier een rechtzaak van zou maken gaat het plotseling ook nog eens om een torenhoog bedrag.....

deposito


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 28 apr 2012 10:36 am 

Geregistreerd: ma 07 feb 2011 11:48 am
Berichten: 23
Zou het legaal zijn? als ik mijn Oosterburen inlicht, wat de gevolgen zijn geweest in Nederland. Dit als informatie ter afweging, alvorens men aldaar een deposito opent bij AK bank. Of is dit gewoon het aanreiken van informatie aan de verantwoordelijken aan onder meer de duitse toezichthouders. Bovendien zou ik best wel willen weten onder welke condities/voorwaarden AKbank in Engeland is gestopt/vertrokken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 28 apr 2012 1:35 pm 

Geregistreerd: za 31 maart 2012 8:22 pm
Berichten: 37
Ik kreeg een tijdje geleden dit antwoord van DNB:

(een passage)
Wij begrijpen dat Akbank N.V. voornemens is alle tegoeden terug te boeken naar de bij haar bekende tegenrekeningen, alvorens zij haar activiteiten in Nederland zal staken. Na de juridische fusie van Akbank N.V. met Akbank AG valt deze instelling onder het Duitse garantiestelsel. EU-landen, waaronder Duitsland, zijn per 31 december 2010 vanuit Europese wetgeving verplicht om een minimum gegarandeerd bedrag van EUR 100.000 aan te houden. Eventuele overgebleven tegoeden zullen dan onder de Duitse garantieregeling vallen. Voor verdere informatie over de Duitse garantieregeling verwijzen wij u naar de toezichthouder aldaar, de Bundesanstalt für Finanzdienstleistungsaufsicht (BaFin):

Bundesanstalt für Finanzdienstleistungsaufsicht
Graurheindorfer Str. 108
53117 Bonn, Germany
Telephone: + 49 228 / 4108 - 0
Internet: www.bafin.de

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u naar aanleiding van bovenstaande nog verdere vragen hebben, neemt u dan contact met ons op.
Met vriendelijke groet,
mw L. Michels


De Nederlandsche Bank N.V.
Afdeling Communicatie
Informatiedesk


DNB "verwijst" ons dus naar Duitsland..................................


Deposito


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 28 apr 2012 3:06 pm 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
@Deposito;
Ze hebben het hier over het deposito garantie stelsel. Wat naar mijn mening niets te maken heeft met het éénzijdig (door de AKbank) beeindigen van een nog lopende deposito.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 28 apr 2012 4:54 pm 

Geregistreerd: za 31 maart 2012 8:22 pm
Berichten: 37
Klopt Ger, maar het was alleen wel een stukje uit het antwoord over de vraag de AKBank uit Nederland vertrekt en daarbij onzorgvuldig handelt.
Je kunt dus -net als ik- een flink vraagteken zetten bij de kwaliteit.... van de helpdesk van DNB

deposito


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 28 apr 2012 7:11 pm 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
Ja,oké: De Nederlandse Bank schrijf vervolgens, De eventuele overgebleven tegoeden zullen dan onder de Duits garantie regeling vallen.. Nou dat wist ik echt niet! :mrgreen:
Je hebt volkomen gelijk dat hierin DNB niets,maar dan ook niets zal ondernemen. Schande!
Zo maken zij zich er makkelijk vanaf. Ik vind dit niet kunnen. Zij hebben een zorgplicht t.o.v. de spaarder in Nederland.Of zullen zij er ook maar alleen voor het (grote) geld zitten. :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 04 mei 2012 9:05 am 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
Deze brief kreeg ik zo juist binnen.

Geachte heer, mevrouw,

Onlangs heeft u uw e-mailadres achtergelaten bij ons Meldpunt Akbank om in kaart te brengen hoeveel consumenten gedupeerd zijn door het vertrek van Akbank uit de Nederlandse markt. Daarop hebben wij u
een vragenlijst toegezonden. Uit de reacties komt het beeld naar voren dat depositohouders mogelijk onvoldoende compensatie ontvangen voor het vroegtijdig openbreken van lopende deposito’s.
De meeste klachten gaan over de berekening van de compensatie.

Akbank wil de relatie met haar cliënten goed beëindigen. De Consumentenbond en Akbank voeren constructieve gesprekken om een goed beeld te krijgen van de problemen die depositohouders van Akbank hebben gesignaleerd. Zodra er overeenstemming is over de omvang en aard van het probleem informeren wij u over de vervolgstappen.

Met vriendelijke groet,
Ben Schellekens
Campagneleider Financiële sector

http://www.consumentenbond.nl contact disclaimer privacyreglement afmelden
© Consumentenbond 2012


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 05 mei 2012 2:35 pm 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
En deze staat op de site van de consumentenbond:
Nog niet alles duidelijk
4 mei 2012

Een gesprek met de AKBank

Vorige week dinsdag zijn Carel en ik op bezoek geweest bij de AKbank. We waren daar om de klachten te bespreken die depositohouders melden rond het vertrek van AKBank uit Nederland. De bank is gevestigd in de hoogste wolkenkrabber van Amsterdam. Een verzamelplaats van financiële instellingen in een stereotype omgeving: glanzend marmer en staal. Je voelt je er haast klein, maar wij zijn beide langer dan een meter negentig dus er blijft meer dan genoeg over.

Wij werden door het management ontvangen. Met hen hebben wij open gesproken over de gesignaleerde problemen en mogelijke oplossingen. Aftasten wat voor wie wel en niet acceptabel is. Vervolgens besproken wat we kunnen doen als de gesignaleerde problemen niet worden opgelost. Ook nuttig om over en weer te weten waar je aan toe bent.

Zoals je merkt ben ik in de vorige alinea vaag. Dat doe ik met opzet. Als ik daar nu te veel van vertel, wek ik misschien verwachtingen die we niet waar kunnen maken. Daarbij zou ik AKBank voor de voeten kunnen lopen bij het vinden van een oplossing. Dat kan de bedoeling van een blog als deze niet zijn.

Aan de andere kant houden wij degenen die zich bij ons meldpunt (inmiddels gesloten)hebben gemeld graag zo goed mogelijk op de hoogte. Dat doen we met een mail waarin we nog niet duidelijk kunnen zijn. Zo snel als kan zullen we wél duidelijk zijn.

Dit is een voorbeeld van wat wij achter de schermen doen. Het komt veel vaker voor dat wij dingen doen die niet in het middelpunt van de belangstelling staan. Wij zijn trots op ons werk en daarom willen wij het zoveel mogelijk delen, bijvoorbeeld door deze blog. Ik hoop dat we snel duidelijk kunnen maken wat we in de problemen met de AKBank hebben betekend.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 06 mei 2012 11:09 am 

Geregistreerd: za 31 maart 2012 8:22 pm
Berichten: 37
Dank je Ger voor de informatie. Ik zelf heb ook mijn emailadres achtergelaten op de site van de Consumentebbond en de vragenlijst op tijd ingevuld en aan de CB gezonden.
Helaas heb ik geen brief ontvangen zoals jij waar wellicht komt die nog?
Zijn er ook anderen die de brief van de CB hebben ontvangen of juist niet?

De CB is dus ingesprek mert de AKBnk. Ik ben benieuwd wat en hoe snel we daar iets van gaan horen. 31 mei de datum dat de AKBbank uit Nederland vertekt is inmiddels zeer dichtbij gekomen.
Laat het even weten op dit forum.

Deposito


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 06 mei 2012 10:53 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 01 dec 2008 11:17 am
Berichten: 703
Ja ook ik heb op 4 mei, mail met deze brief, van de consumentenbond ontvangen.
Ik verwacht dat AK bank nog wel een aanvulling op de uitgekeerde compensatie zal moeten geven.

_________________
veel beloven en weinig geven doet veel mensen in vreugde leven


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 164 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO