Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu za 20 apr 2024 1:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 164 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 09 apr 2012 12:34 pm 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
Ik zal ook mijn gegevens beschikbaar stellen als de betreffende instanties hierom vragen.! :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 10 apr 2012 3:57 pm 
Kwartje

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:36 pm
Berichten: 480
vandaag staat alles op de Akbank.
Ik kan nog niet overboeken, dus maar op morgen gezet naar mijn tegenrekening.
Uitgekeerde rente tot nu toe klopt
Compensatie zal een heel eind kloppen, als je de rente van deposito's van eind januari pakt.

Compensatie was totaal ongeveer 0.82% met nu nog een looptijd van iets meer dan 2.5 jaar te gaan. Dit is dus ongeveer 0,32% compensatie per jaar.
De looptijd van mij deposito was 5 jaar met een rente van 4%
Dus zou ik nu een deposito af moeten kunnen sluiten van 3,68%.
Bij Credit Europe zou je bijvoorbeeld nog een deposito af kunnen sluiten voor 3 jaar tegen 3,75%
Maar als je een 2 jarig deposito afsluit, heb je dus niet genoeg aan je compensatie, Hoogste is nu 3,50% Bij AT bank.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 10 apr 2012 4:11 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 10:50 am
Berichten: 127
Moet je het saldo zelf overboeken naar je tegenrekening dan? Ik dacht dat dat vanzelf gebeurde, anders moet je ook nog rekening houden met een dag slechts 2% rente.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 10 apr 2012 4:47 pm 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
Nee, dat moet je niet zelf doen. Dat doet de AKbank. En gelijktijdig wordt ook je rekening met maar 2% rente opgeheven. Volgens mij laten ze het bedrag er een dag op staan,om vervolgens het naar jou tegenrekening over te maken. Dat kan niet gelijktijdig omdat het volgens AKbank nogal wat tijd kost om de 'zaak' uit te rekenen en er zijn er natuurlijk meer.,, :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 10 apr 2012 6:24 pm 

Geregistreerd: za 31 maart 2012 8:22 pm
Berichten: 37
@edwin

N.B.
(Als je je geld weer vastzet moet je voor de vergelijkbaarheid uitgaan van 2 jaar en een van 6 maanden)

Verder: wat jou en ook mij en ook vele andere gebeurde: Dat is nu precies een van mijn punten van kritiek op de regeling van de AKBank.
1. Men behandeld de spaarder verschillend door over zo'n lange periode depositio's te beeindigen.
De ene spaarder kan dan zijn geld tegen een betere rente opnieuw vastzetten dan de andere spaarder. Als de de zelf bedachte regeling van de AKBank volgt was de gemiddelde rente van de banken op hun peildatum in januari 3,68% nu is dat 3,22 of te wel bijna een half procent lager! Bovendien gaat men uit van de 5 beste banken en waarom niet van de gemiddelde rente op de peildatum dat men uitbetaald. N.B. de gemiddelde rente ligt voor een 2 jaar deposito slechts op 2,87 % of te wel een kleine procent lager dan waarvan de AKBank uitgaat 2. Je komt dan al tekort aan hun compensatie regeling. Verder kost het overboeken je minimaal 2 rentedagen en in de meeste gevallen 1 of 2 meer. 3. Men beeindigd de depositocontracten eenzijdig zonder 'echte" compensatie; juridisch mag deze bank het contract niet zomaar opzeggen volgens hun eigen voorwaarden stopt de rente betalingsverplichting dan niet.....maar daar praat de AKBank zelf niet over...

Ik raad je aan net als een aantal anderen op dit forum al deden je emailadres aan te melden bij de aktie van de consumentenbond die momenteel klachten verzameld
http://www.consumentenbond.nl/test/form ... t-ak-bank/

deposito


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 12 apr 2012 8:33 pm 
Stuiver

Geregistreerd: do 12 apr 2012 8:21 pm
Berichten: 60
Vandaag heeft AK Bank mijn deposito beëindigd.

Situatie AKB-deposito
Bedrag 40000 Euro
Startdatum: 3-11-2009;
Looptijd: 5 jaar
kwartaalrente
Rentepercentage 3,94%

Door AK Bank beëindigd per 12-4-2012;

Het deposito had moeten lopen: 1826 dagen
De dagrente bedraagt dan 4,315 Euro/dag

Het deposito had vanaf 12-4-2012 nog934 dagen moeten lopen (2,55 jaar).

De compensatie, die ik van AK Bank heb ontvangen bedroeg 266,21 Euro.

Ik heb van AK Bank geen enkele onderbouwing van die berekening ontvangen (niet in hun eigen berichten-postbus en ook niet per e-mail!).

Op 31 januari bedroeg het gemiddelde van de top 5 deposito's voor 2 jaar 3,44 % en voor 3 jaar 3,68 %.

Narekenen levert op, dat de AK Bank de vergoeding heeft berekend op basis van de rente voor een driejaarsdeposito, niet op basis van een tweejaarsdeposito.

Een aantal zaken zijn van belang:
De indertijd bij het afsluiten van het deposito gekozen variant van de uitkering van kwartaalrente betekende dat ipv van een jaarrente van 4,14 % voor het deposito een percentage van 3,94 % gold. AK Bank rekent nu af met 3,94%, maar momenteel zijn er geen deposito's met een looptijd van 2 of 3 jaar met kwartaalrenteuitkering, dus alleen jaarrente. Dat betekent m.i. dat eigenlijk als basis van de compensatieberekening de jaarrente genomen moet worden, dus 4,14 % ipv 3,94 %.

Daarnaast kiest de AK Bank voor een driejaarsdeposito als berekeningsgrondslag, hetgeen betekent dat de klant zijn geld in totaal langer dan de oorspronkelijk overeengekomen termijn van 5 jaar zou moeten vastzetten.

De hele berekening is zo ingericht, dat die voor de AK Bank het meest gunstig is, de klant komt er bekaaid vanaf.

Ik ben van mening dat in ieder geval de jaarrente van 4,14 % de berekeningsgrondslag had moeten vormen.

Redelijk zou ik vinden, dat voor de compensatieberekening in dit soort gevallen dan het gemiddelde van een tweejaars- (3,44%) en een driejaarsdeposito (3,68%) zou worden genomen: 3,56% derhalve.
Het verschilpercentage zou dan hebben bedragen 4,14% - 3,56% = 0,58 %;
Bij 4,14% over 40000 zou een jaarrente van 1656 Euro zijn ontstaan; bij 3,56% komt een jaarrente van 1424 Euro tot stand; verschil per jaar derhalve 232 Euro, per dag 0,635 Euro; bij een nog uit te dienen looptijd van 934 dagen zou een tekort van 934 * 0,635 Euro ontstaan, derhalve een bedrag van 593,66 Euro; zodoende 300 Euro meer dan de door AK Bank aangeboden compensatie. Volgens mij is de compensatie van de AK Bank dan ook te gering.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 13 apr 2012 8:53 am 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
@ Jean: Dit ook bij de consumentenbond gemeld? Doen hoor! Zie link hier verder boven. :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 13 apr 2012 11:50 am 

Geregistreerd: za 31 maart 2012 8:22 pm
Berichten: 37
Mod edit: overbodige quote verwijderd.

Jean, ik sluit mij aan bij Ger. Laat je email adres achter bij de site van de Consumentenbond
(voor 16 april). Het adres is:
http://www.consumentenbond.nl/test/form ... t-ak-bank/

De consumentenbond verzameld op dit moment de klachten van depositospaarders van de AKBank. Veel mensen hebben een veel te lage compensatie gekregen (de rente is ooknog eens sterk gedaald sinds de door de AKBank zelf bedachte peildatum van 31.01.2012 en je hebt gelijk de AKBank "vergelijkt" bij de "compensatieregeling" vooral in hun eigen voordeel en ook moet de vraag nog worden beantwoord of de AKBank wel de contracten mag beeindigen zonder de contractrente te vergoeden)

Ik raad je ook aan de samenvatting van je conclusies uit je bericht op dit forum op de reactie pagina van de actiesite van de Consumentenbond te plaatsen.
Het adres is:
http://www.consumentenbond.nl/campagnes ... rente-weg/

Dit helpt ook andere spaarders de veel te magere "compensatieregeling" van de de AKBank op zijn juiste waarde te schatten en zich zelf ook als klager bij de Consumentenbond te aan te melden bij het meldpunt.

Deposito


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 13 apr 2012 1:32 pm 
Stuiver

Geregistreerd: do 12 apr 2012 8:21 pm
Berichten: 60
Heb inmiddels bij Consumentenbond gemeld en ook een korte klacht ingediend bij de AFM.

In de eigen aanvullende voorwaarden van 1-11-2010 staat uitdrukkelijk (Art. 10): "Voortijdige beëindiging van een contract is niet mogelijk." Daarna volgt een opsomming van gevallen waarin de depositohouder(s) de overeenkomst wel kan/kunnen opzeggen. Beëindiging door AK bank is in het geheel niet voorzien. Boeteclausules ten laste van de depositohouder ontbreken eveneens (is ook niet nodig, als ontbinding onmogelijk is!). Wijziging van de AV is bij mij in ieder geval na 1-11-2010 niet schriftelijk binnengekomen, zodat volgens mij de beëindiging door AK Bank onwettig is (bij een fusie dienen volgens mij alle lopende contracten te worden geëerbiedigd; ik laat mij echter graag corrigeren door terzake kundige mensen). Mogelijk dient AK Bank de volle rente tot einde looptijd te voldoen.

De dag waarop de beëindiging wordt geëffectueerd, is uiterst ongunstig gekozen: Donderdag einde deposito; vrijdag einde van de dag effectuering overschrijving naar tegenrekening. Wanneer je dan een nieuw deposito ergens anders wenst te openen bots je tegen allerlei hindernissen (weekend, limiet van 25000 Euro overschrijving per dag …) zodat je binnen de kortste keren op woensdag erna pas een nieuw deposito hebt; bijna een hele week verloren gegaan.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 13 apr 2012 1:57 pm 

Geregistreerd: za 31 maart 2012 8:22 pm
Berichten: 37
Mod edit: overbodige quote verwijderd.

Helemaal met je eens ik hoop nog nog anderen benadeelde spaarders je voorbeeld zullen volgen
Ook ik heb een klacht ingediend bij de AFM en de Consumentenbond. Verder mijn rechtsbijstandsverzekering heeft mij gezegd dat zij na beoordeling van het contract en de voorwaarden van de AKBank het met mij eens zijn dat de AKBank gewoon alle rente van de lopende contracten moet voergoeden indien met eenzijdig en zonder toestemming van de spaarder de depostitocontracten beeindigd.....
Wordt vervolgd door de Consumentenbond en de AFm denk ik! Dus spaarders meldt je aan bij de Consumentenbond voor 16 april.
Deposito


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 13 apr 2012 2:07 pm 

Geregistreerd: ma 07 feb 2011 11:48 am
Berichten: 23
Last but maybe not least
@deposito Ik heb antwoord gekregen van de DNB, Hier komen we niet verder mee. AFM kan vlgs jou ook niets regelen. Wat de consumentenbond doet is nog maar de vraag! Eigen rechtsbijstand heeft voor mij nauwelijks zin kosten versus inspanning. Misschien Radar of Kassa even onderzoek laten doen. Maar dan wel zonder mij. Ben niet zo'n publieksspreker.

Geachte heer

De Nederlandsche Bank (DNB) heeft uw bericht van 4 april 2012 in goede orde ontvangen. In antwoord op uw vraag kunnen wij u informeren dat DNB inderdaad op de hoogte is dat Akbank N.V. haar bancaire werkzaamheden in Nederland zal beëindigen. Akbank N.V. zal juridisch fuseren met haar Duitse dochterbank Akbank AG. Voor informatie over deze fusie en de vraag welke consequenties dit heeft voor u als klant verwijzen wij u naar de Akbank, zie hiertoe http://www.akbank.nl en de daar opgenomen veelgestelde vragen en antwoorden.

DNB gaat niet over de voorwaarden die banken opstellen voor hun producten of diensten. Voor vragen over de toepasselijke voorwaarden, wet- en regelgeving verwijzen wij u in eerste instantie naar de Akbank.

Daarnaast kunnen wij u informeren dat DNB een financiële toezichthouder is die zich richt op het prudentieel toezicht. Met prudentieel toezicht wordt het toezicht op de soliditeit van financiële instellingen bedoeld. Naast DNB is er nog een toezichthouder op de financiële markten, de Autoriteit Financiële Markten (AFM). De AFM let op het gedrag van financiële ondernemingen. Het gedragstoezicht richt zich op de vraag of de consument correct behandeld en juist geïnformeerd wordt. Aangezien uw vraag op het terrein van het gedragstoezicht ligt verwijzen wij u naar de AFM. Zie ook onderstaande link:

Telefoonnummer: 0900 540 0 540 (€ 0,05 per minuut)
Faxnummer: 020 553 55 95
Internet: http://www.afm.nl

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u naar aanleiding van bovenstaande nog verdere vragen hebben, neemt u dan contact met ons op.

Met vriendelijke groet,
T.O. Schelfhout


De Nederlandsche Bank N.V.
Afdeling Communicatie

Heeft u meer vragen? Kijk dan op http://www.jouwgeldvraag.nl


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 13 apr 2012 2:11 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
@deposito: Ik vind het een beetje overdreven om 14x dezelde oproep te doen en om de paar toevoegingen je bijna dwingende advies te herhalen.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 13 apr 2012 7:11 pm 

Geregistreerd: za 31 maart 2012 8:22 pm
Berichten: 37
hallo laurenshendrik en herid.

Ook ik kreeg in eerste instantie een heel algemeen antwoord van Nederlandse Bank (DNB)
Ik heb echter volgehouden en werd uiteindelijk benaderd door een jurist van de Nederlandse bank die de AKbank in haar portefeuille heeft. Zij heeft mij uitgelegd dat DNB de klacht over de AKbank serieus neemt en de AKbank er over zou aanspreken. Dit gebeurt echter niet het openbaar.

De AFM heb ik benaderd met een klacht. Ik ben daarop teruggebeld door een medewerker van de AFM die mij heeft gevraagd een gedetailleerd dossier aan te leveren. Ik heb daarvoor gezorgd waarna de AFM heeft laten weten de klacht serieus te nemen en de kwestie te zullen onderzoeken. Ook heeft men uitgelegd dat de AFM niet mag bemiddelen tussen partijen. Zo kan men er klachten bij van consumenten een sanctie opleggen. Deze sanctie al dan niet met dwangsom wordt gepubliceerd.

Bij het Kifid loopt een klacht over de eenzijdige beëindiging van de deposito contracten. De ombudsman van het Kifid heeft deze klacht versneld in behandeling genomen. Dit zal leiden tot een uitspraak van de ombudsman. N.B. De AKbank is (nu nog) bij het Kifid aangesloten.
Het is afwachten wat dit gaat opleveren.

Al deze zaken kunnen in het voordeel werken van benadeelde spaarders van de AKBank.
De consumentenbond is op de hoogte van deze zaken. Zij heeft daar een aanleiding gezien een meldpunt openen om de klachten die consumenten hebben over de afhandeling van deposito contracten te verzamelen. Liefst heeft men daarbij natuurlijk met concrete cijfers onderbouwde klachten.

Dit was ook nodig omdat op dit moment de klachten overal verspreid zijn. Er zijn klachten bij AkBank (die daar natuurlijk geen opening van zaken over geeft), er zijn klachten bij DNB, AFM, de rechtsbijstandsverzekeringen, op diverse forums en bij de consumentenbond.

Om de AKBank en de AFM effectief te kunnen aanspreken is het nodig dat deze klachten op een punt worden verzameld, dat de klachten zoveel mogelijk onderbouwd zijn en dat deze klachten tijdig bij de consumentenbond worden aangemeld. De tijd dringt immers. De AKbank sluit op 31 mei 2012 haar deuren in Nederland.

De consumentenbond neemt deze kwestie serieus en kan bij voldoende klachten de zaak met de AKbank opnemen. Dit is natuurlijk veel effectiever dan individuele juridische acties.
Het klopt natuurlijk als laurenshendrik zegt dat de kosten tegen de baten opwegen.

Inmiddels is denk ik wel voldoende duidelijk dat de Akbank om allerlei redenen een te magere compensatieregeling aanbiedt. Daarnaast is het de vraag of de bank de contracten eenzijdig mocht beëindigen zonder de overeengekomen rente tot het einde van de looptijd betalen. Mijn rechtsbijstandverzekering zegt dat dit niet kan!

Ik denk dat een goed plan is als de consumentenbond een gespecialiseerde jurist vraagt om daar over te adviseren. Indien dit juridisch komt vast te staan gaat het voor alle consumenten samen al gauw over een paar miljoen euro die Nederlandse consumenten van de AKBank tegoed hebben.

Ook in het geval dat de compensatieregeling “slechts”te mager en te willekeurig is zal het totale financiële nadeel voor spaarders met een doorlopend deposito bij de Akbank al snel behoorlijk in de papieren gaan lopen. Dit getuigen diverse rekenvoorbeelden die verschillende spaarders inmiddels op het internet hebben gezet.

Behalve het feit dat spaarders door de AKbank worden benadeeld stelt de consumentenbond ook dat zij heeft vastgesteld dat er voor de situatie als die nu optreedt bij de Akbank geen of te weinig regels bestaan. (Deze bank is niet over de kop gegaan en kiest er voor zijn activiteiten in Nederland op korte termijn te beëindigen. Zij pleegt hierbij echter contractbreuk.)

Daarnaast wordt in dit geval duidelijk dat consumenten eigenlijk niet terecht kunnen bij de AFM en de DNB. De consumentenbond stelt zich de vraag of dat wel wenselijke situatie is.
Ik ben het daarmee van harte eens.

Om de klachten tijdig te kunnen verzamelen zijn er een paar praktijk problemen. Veel spaarders hebben nog geen specificatie van de AKBank ontvangen. De beoordeling van de compensatieregeling zoals de AKbank die hanteert is dan niet gemakkelijk. De Akbank behandelt de spaarders verschillend. Ze doet er immers tweeënhalve maand over om alle deposito contracten te beëindigen. De positie van individuele spaarders is daardoor steeds verschillend. Ook geeft de Akbank zeer traag of geen antwoord op vragen van spaarders.
De inhoudelijke antwoorden die ik persoonlijk kreeg raakte kant nog wal….

Ik ben van mening dat het niet zo kan zijn dat de AKbank hier mee wegkomt. Als de consumentenbond de kar zou gaan trekken richting de AKbank en de AFM is dit denk ik het meest effectief. Rader en andere consumentenrubrieken kunnen dit soort kwesties in een TV programma vaak maar oppervlakkig behandelen. Het is de vraag of benadeelde spaarders daar want mee op zouden schieten en ook ik spreek laurenshendirk daarbij na ben liever niet zo'n publieksspeler ...

Om deze reden heb ik op herhaling erop aangedrongen dat mensen die klachten hebben die ook tijdig voor 16 april en het liefst met cijfers onderbouwd bij de consumentenbond deponeren. Zij kunnen zeer waarschijnlijk wel iets voor ons bereiken!

deposito


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 14 apr 2012 8:24 am 
Stuiver

Geregistreerd: do 12 apr 2012 8:21 pm
Berichten: 60
@deposito

Ben het helemaal met je eens.

Voor de zekerheid zet ik mij er komende week even aan, een aangetekende brief aan de AK bank te sturen, waarin ik ga claimen: uitdienen van het contract danwel betaling van het volledige rentebedrag, dat ik nog tegoed heb voor de volle looptijd van het contract.
Alleen het claimen van volledige betaling van de verschuldigde totale nog uitstaande rente is voor mij lonend (als je dan toch wat claimt, claim dan zo groot mogelijk!).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 14 apr 2012 2:22 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2117
Ik snap niet dat de lopende deposito's niet mee kunnen verhuizen naar de zgn. "nieuwe onderneming".
Overgang van onderneming, is immers overgang van de lusten en de lasten.
Een buitenlandse overboeking/betaling is tegenwoordig geen enkel probleem.

Hier blijkt maar weer eens uit hoe krampachtig de bankwereld de grenzen gesloten wil houden.
En o.a. de NMa dut lekker verder.

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 164 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO