Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu za 20 apr 2024 3:04 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 13 okt 2008 4:42 am 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 apr 2008 11:11 am
Berichten: 918
De banken maken onderling afspraken en als het aan de banken ligt zouden ze misschien wel 0,0 garantie willen afspreken; de overheid moet dus wel reguleren, maar dat wil nog niet zeggen dat deze ook mee moet betalen.

In principe dienen de banken hun eigen broek op te houden en deze zouden er verstandig aan doen om gezamenlijk of via de DNB tot een effectieve kwaliteitscontrole van de bankensector te komen, om gevallen zoals Icesave zoveel mogelijk te voorkomen. Ook de consument heeft daar baat bij. Een hogere garantie heeft overigens voor een bank ook voordelen omdat rekeninghouders een hoger deposito saldo kunnen aanhouden.

_________________
There is enough for everyone's need but not enough for everyone's greed- Ghandi ;)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 13 okt 2008 7:08 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 jun 2008 8:42 pm
Berichten: 441
Blikoortje schreef:
.Bl.)

7. Onze Minister kan besluiten dat, in afwijking van het vierde lid, andere maxima gelden voor de voor voldoening in aanmerking komende vorderingen. Onze Minister maakt het besluit daartoe bekend in de Staatscourant.




Ik ga ervan uit, dat het besluit genomen is. Echter, in de Staatscourant (digitaal) kan ik hierover nog niks vinden. Misschien laat dat nog even op zich wachten?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 14 okt 2008 10:10 am 

Geregistreerd: ma 29 sep 2008 7:38 pm
Berichten: 42
Hier nog een redelijk helder artikel erover: http://www.z24.nl/bedrijven/finance/artikel_35614.z24 .

Er blijkt bijv. uit dat banken niet meer dan 5% van hun eigen vermogen per jaar aan het depositogarantiestelsel hoeven uit te geven. Ook valt te berekenen dat ze samen niet meer dan E 4 miljard per jaar hoeven te betalen (daarboven schiet DNB renteloos voor).

Echter, dit artikel gaat niet in op de opmerking van Blikoortje (hierboven) dat, ondanks het feit dat de Minister blijkbaar wel het dekkingsbedrag mag verhogen, er toch nog rechtswegen open zouden kunnen staan tegen dit besluit.

En da's dan weer jammer.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 14 okt 2008 11:07 am 
Kwartje

Geregistreerd: di 11 maart 2008 8:25 pm
Berichten: 250
Majoor Kees schreef:
alphons schreef:
jwest schreef:
En hoe weet je dat zo zeker? Heb je een bron?


Misschien begrijp ik je vraag dan niet :? dit was toch in het nieuws.
--
Op 7 oktober 2008 is door de Minister van Financiën besloten de dekking op de tegoeden van rekeninghouders in Nederland voor een periode van één jaar te verhogen tot € 100.000,- per persoon per bank. Voor deze periode garandeert het depositogarantiestelsel een bedrag van maximaal 100.000 euro per persoon per instelling (ongeacht het aantal rekeningen).
--

Als je bedoelt of de minister bevoegd is dit te doen, kan ik je geen antwoord geven, ik ben geen staatkundige.

Bron: http://www.dnb.nl/openboek/extern/id/nl ... 17052.html
Bron: http://www.minfin.nl/Actueel/Nieuwsberi ... o_garantie


Op de per 10 oktober 2008 gewijzigde versie van de in de bovenste link (http://www.dnb.nl/openboek enz. ) ontbreekt de periode van een jaar, ik heb l.l. vrijdag hierover per e-mail een vraag gesteld aan de DNB. Het resultaat horen jullie.



Heb zojuist contact gehad met DNB en de periode van een jaar is onderwerp van overleg, maar op dit moment niet meer zeker, en staat ook niet meer op de website van DNB.

Heb ook nog een e-mailtje naar DNB gestuurd,met de mededeling dat ze bij de AKbank en bij NIBCdirect op hun websites nog adverteren met 1 jaar garantie, wat ik misleiding vind.


Laatst bijgewerkt door Majoor Kees op di 14 okt 2008 8:06 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 14 okt 2008 7:56 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 jun 2008 8:42 pm
Berichten: 441
Majoor Kees schreef:
Heb zojuist contact gehad met DNB en de periode van een jaar is onderwerp van overleg, maar op dit moment niet meer zeker, en staat ook niet meer op de website van DNB.


Ik vrees, dat er dan nu achter de schermen een discussie woedt. Het zal toch niet zo zijn, dat de grootbankiers (Rabo?) het hier voor het zeggen krijgen? Eerst miljarden geinjecteerd krijgen en vervolgens de Staat achter hun karretje spannen.
Volgens mij heeft het besluit pas rechtskracht als het gepubliceerd is in de Staatscourant. Misschien is er een jurist hier op het Forum, die daarvan verstand heeft.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 8:01 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Majoor Kees schreef:
Heb zojuist contact gehad met DNB en de periode van een jaar is onderwerp van overleg, maar op dit moment niet meer zeker, en staat ook niet meer op de website van DNB.


Als ze geen periode meer noemen, en als op de site ook niet meer zoiets staat als "onder voorbehoud", dan ga ik er vanuit dat het voor onbepaalde tijd is.

(Hiep Hiep Hoera!) voor de kredietcrisis

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 okt 2008 2:16 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 11 maart 2008 8:25 pm
Berichten: 250
Dit antwoord van 29 oktober van DNB is uitgebreider dan het door mij eerder op dit forum geplaatste antwoord, op een eerdere vraag aan DNB.





Geachte heer/mevrouw ...................,

Hartelijk dank voor uw mail. In antwoord op uw vraag d.d. 14 oktober jl. kunnen wij u als volgt informeren.

Het depositogarantiestelsel houdt in het kort het volgende in: mocht een bank waarop het depositogarantiestelsel van toepassing is, niet meer aan haar verplichtingen kunnen voldoen (bijvoorbeeld in het geval van een faillissement), dan zijn rekeninghouders er zeker van dat de eerste EUR 100.000 van hun tegoeden op betaal- of spaarrekeningen gegarandeerd zijn. Op 7 oktober 2008 is door de Minister van Financiën besloten de dekking op de tegoeden van rekeninghouders in Nederland voor een periode van één jaar te verhogen tot EUR 100.000,-. Om te kunnen vaststellen of het door u af te nemen product daadwerkelijk onder het depositogarantiestelsel valt, kunt u zich wenden tot de bovengenoemde instellingen. Deze instellingen moeten aan kunnen geven of het aangeboden product onder dit garantiestelsel valt. Bij en/of rekeningen geldt dat beide rekeninghouders deze garantie hebben. Immers, de regeling geldt per persoon / per bank (niet per rekening). Beiden hebben dus de zekerheid dat hun tegoeden gegarandeerd zijn tot EUR 100.000.

Op 7 oktober 2008 is door de Minister van Financiën besloten de dekking op de tegoeden van rekeninghouders in Nederland voor een periode van één jaar te verhogen tot EUR 100.000,-. Alle uitspraken over de hoogte van het garantiebedrag na 6 oktober 2009 zijn prematuur, hierover kan op dit moment geen enkele uitspraak worden gedaan.


Hopend u met deze informatie van dienst te zijn.

Met vriendelijke groeten,

Angela Caboni
De Nederlandsche Bank N.V.
Afdeling Communicatie
Informatiedesk
Telefoonnummer: 0800 - 020 1068 (gratis)
Faxnummer: 020 - 524 2228
E-mail adres: info@dnb.nl





Vooral het vervolg na 6 oktober 2009 heeft mijn belangstelling, maar het antwoord is duidelijk.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 okt 2008 2:32 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 apr 2008 11:11 am
Berichten: 918
Bedankt voor de info. We moeten dus gewoon afwachten wat het gaat worden, maar we kunnen niettemin toch al een scenario bedenken voor het geval die € 100.000 grens wordt verlaagd en bij het plaatsen van depositoś rekening houden met de datum van 6 oktober 2009.

_________________
There is enough for everyone's need but not enough for everyone's greed- Ghandi ;)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 18 dec 2008 1:32 pm 

Geregistreerd: wo 13 jun 2007 7:54 pm
Berichten: 27
@jwest

Dus voor een en/of rekening zit je ook na volgend jaar goed met een bedrag onder de 80.000??

Ik heb mijn IceSave terug en moet kijken wat te doen. Daar de trend omlaag is overweeg ik een deposito met een lekkere rente ...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 03 jan 2009 1:06 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Majoor Kees schreef:
Dit antwoord van 29 oktober van DNB is uitgebreider dan het door mij eerder op dit forum geplaatste antwoord, op een eerdere vraag aan DNB.

<knip knip>

Op 7 oktober 2008 is door de Minister van Financiën besloten de dekking op de tegoeden van rekeninghouders in Nederland voor een periode van één jaar te verhogen tot EUR 100.000,-. Alle uitspraken over de hoogte van het garantiebedrag na 6 oktober 2009 zijn prematuur, hierover kan op dit moment geen enkele uitspraak worden gedaan.

<knip knip>

Vooral het vervolg na 6 oktober 2009 heeft mijn belangstelling, maar het antwoord is duidelijk.


Dit was een duidelijke uitleg van DNB, inmiddels zijn er echter de nodige ontwikkelingen geweest, voornamelijk de uitspraak van het Europees Parlement, dus ik heb maar eens een email naar DNB gestuurd, met de hoop dat ik net zo'n duidelijk antwoord krijg als jij indertijd kreeg. Ik heb gevraagd of er al duidelijkheid is over het aanhouden van het 100.000 euro bedrag, of we tijdelijk teruggaan naar 50.000, of dat we zelfs weer teruggaan naar 20/40k, etc.

Ben benieuwd...

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 3:30 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
SpaarXL schreef:
Dit was een duidelijke uitleg van DNB, inmiddels zijn er echter de nodige ontwikkelingen geweest, voornamelijk de uitspraak van het Europees Parlement, dus ik heb maar eens een email naar DNB gestuurd, met de hoop dat ik net zo'n duidelijk antwoord krijg als jij indertijd kreeg. Ik heb gevraagd of er al duidelijkheid is over het aanhouden van het 100.000 euro bedrag, of we tijdelijk teruggaan naar 50.000, of dat we zelfs weer teruggaan naar 20/40k, etc.

Ben benieuwd...

Ik ben ook benieuwd. Ik ben me aan het orienteren op een hypotheek en heb belangstelling voor het nieuwe banksparen, maar ben erg huiverig met het oog op het DGS. Wanneer je na een aantal jaren een potje van 100.000 bij elkaar hebt gespaard om de hypotheek af te lossen zou het behoorlijk ****** zijn wanneer dat bij het omvallen van je bank verdwenen zou zijn omdat het boven de garantie ligt. De oude garantie (20k/40k) is voor spaarbedragen nog wel bruikbaar, maar voor (bankspaar)hypotheken volstrekt belachelijk. Zelfs 100.000 is dan meestal niet toereikend.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 3:44 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Ik heb zopas nog maar eens op de site van DNB gekeken. Ze hebben het daar "gewoon" over een grens van 100.000 euro, zonder een evt. einddatum te noemen, tot wanneer e.e.a. geldig zou zijn.

Als burger zou je er dus vanuit mogen gaan dat deze grens van 100.000 euro nu voor onbepaalde tijd geldt.

Maar wat me dan wel weer opvalt is dat ze het nog steeds hebben over een uitbetalingstermijn van 3 maanden. Daaraan kun je dus zien dat ze de recente besluiten van het Europees Parlement helemaal niet verwerkt hebben in hun stukken. Da's toch een beetje nalatig?!

Maar goed, ik wacht af of ik een dezer dagen antwoord op mijn email krijg...

Ik heb ook nog even op de site van het Europees Parlement gekeken. Op zich wel grappig dat je al die sprekers nog steds kunt bekijken, compleet met simultaanvertaling in 20 talen (klik voor video op het ikoontje onder de fotootjes van de dames en heren):

http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=CRE&reference=20081216&secondRef=ITEM-021&language=NL&ring=A6-2008-0494

En dit is de link naar de aangenomen tekst (verschijnt ook als je op bovenstaande pagina rechtsbovenin "Aangenomen teksten:P6_TA(2008)0630" klikt).
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=TA&reference=P6-TA-2008-0630&language=NL&ring=A6-2008-0494

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 3:56 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Zou het niet zo kunnen zijn dat die grens niet zonder meer verlaagd kan worden? Want stel dat je gegarandeerde deposito's hebt lopen, en ineens vervalt die garantie, dan worden in feite de voorwaarden aangepast en zou je de deposito moeten kunnen ontbinden. Wie weet worden reeds afgesloten deposito's wel uitgesloten voor die verlaagde grens. Maar aan de andere kant, het werd genoemd dat het voorlopig voor een jaar is, dus men had het kunnen weten, al blijft het dan vreemd dat het niet op de site van DNB vermeld staat. En hoe zeker is die grens eigenlijk voor je opgebouwde pensioen en moet je dus maar niet al het geld voor je oude dag daarin stoppen?

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 4:17 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
[henrid begrijpt nu ook mijn verwarring]

:wink:

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 5:52 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
jha schreef:
Zelfs 100.000 is dan meestal niet toereikend.


Ook hier: spreiden over meerdere banken.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO