Dit antwoord van 29 oktober van DNB is uitgebreider dan het door mij eerder op dit forum geplaatste antwoord, op een eerdere vraag aan DNB.
Geachte heer/mevrouw ...................,
Hartelijk dank voor uw mail. In antwoord op uw vraag d.d. 14 oktober jl. kunnen wij u als volgt informeren.
Het depositogarantiestelsel houdt in het kort het volgende in: mocht een bank waarop het depositogarantiestelsel van toepassing is, niet meer aan haar verplichtingen kunnen voldoen (bijvoorbeeld in het geval van een faillissement), dan zijn rekeninghouders er zeker van dat de eerste EUR 100.000 van hun tegoeden op betaal- of spaarrekeningen gegarandeerd zijn. Op 7 oktober 2008 is door de Minister van Financiën besloten de dekking op de tegoeden van rekeninghouders in Nederland voor een periode van één jaar te verhogen tot EUR 100.000,-. Om te kunnen vaststellen of het door u af te nemen product daadwerkelijk onder het depositogarantiestelsel valt, kunt u zich wenden tot de bovengenoemde instellingen. Deze instellingen moeten aan kunnen geven of het aangeboden product onder dit garantiestelsel valt. Bij en/of rekeningen geldt dat beide rekeninghouders deze garantie hebben. Immers, de regeling geldt per persoon / per bank (niet per rekening). Beiden hebben dus de zekerheid dat hun tegoeden gegarandeerd zijn tot EUR 100.000.
Op 7 oktober 2008 is door de Minister van Financiën besloten de dekking op de tegoeden van rekeninghouders in Nederland voor een periode van één jaar te verhogen tot EUR 100.000,-. Alle uitspraken over de hoogte van het garantiebedrag na 6 oktober 2009 zijn prematuur, hierover kan op dit moment geen enkele uitspraak worden gedaan.
Hopend u met deze informatie van dienst te zijn.
Met vriendelijke groeten,
Angela Caboni
De Nederlandsche Bank N.V.
Afdeling Communicatie
Informatiedesk
Telefoonnummer: 0800 - 020 1068 (gratis)
Faxnummer: 020 - 524 2228
E-mail adres:
info@dnb.nlVooral het vervolg na 6 oktober 2009 heeft mijn belangstelling, maar het antwoord is duidelijk.