Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 26 apr 2024 7:13 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 06 jan 2009 5:43 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Hieronder de beloofde quote uit de reactie van DNB op mijn mail. Ik vroeg waarom ik op de site van DNB niet terug kan zien dat het Europees Parlement nieuwe regels heeft aangenomen omtrent het Deposito Garantie stelsel (te weten: iedereen garandeert minimaal 50.000 euro, dus ook na oktober 2008, en we gaan eind 2010 naar 100.000).

Citaat:
In antwoord op uw vraag d.d. 3 januari jl. kunnen wij u meedelen dat op 7 oktober 2008 door de Minister van Financiën besloten is de dekking op de tegoeden van rekeninghouders in Nederland voor een periode van één jaar te verhogen tot EUR 100.000,-. Over de hoogte van het garantiebedrag ná 6 oktober 2009 is op dit moment niets definitiefs bekend.

Hopend u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.


Nou, dat viel me dus best wel tegen, dit is de standaard reactie die ze al een paar maanden lang geven. Dus meteen ook maar even gebeld, en nogmaals gevraagd waarom de beslissing van het EP nergens is terug te vinden. Ook nu weer hetzelfde antwoord: "We weten niks, als de Nederlandse politiek iets beslist horen wij het pas".

Daar moeten we het dus mee doen. Misschien moest ik maar 's contact zoeken met het ministerie van financiën?

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 06 jan 2009 6:07 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Zo gezegd, zo gedaan. Via het "postbus 51" telefoonnummer (0800-8051, dit schijnt het aangewezen nummer te zijn voor contact met het ministerie van Financien) maar 's een vraag gedeponeerd: "Wanneer krijgen we in Nederland officiele bevestiging van de nieuwe Europese regels op het gebied van het Deposito Garantiestelsel?". Eerst zou ik worden doorverwezen naar DNB, maar die vlieger ging dus niet op :)

Nu hebben ze mijn vraag maar intern "geboekt", het antwoord kan "enkele dagen tot enkele weken" op zich laten wachten. Ben benieuwd...

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 09 jan 2009 12:06 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Toch nog snel antwoord van Postbus 51!

De eerste alinea is rechtstreeks gecopieerd, maar de tweede alinea is toch wel interessant!

Citaat:
Naar aanleiding van uw e-mail, waarin u vraagt wat er gaat gebeuren met het depositogarantiestelsel na 7 oktober 2009, kunnen wij u als volgt informeren.
Op 7 oktober 2008 is door de Minister van Financiën besloten de dekking op de tegoeden van rekeninghouders in Nederland voor een periode van één jaar te verhogen tot EUR 100.000,- per persoon per bank. Het depositogarantiestelsel garandeert een bedrag van EUR 100.000 per persoon per instelling.

De EUR 100.000 is een tijdelijke verhoging, die in oktober van dit jaar afloopt. In Europees verband wordt thans echter gesproken over een herziening van de betreffende Europese richtlijn, ook voor de langere termijn. Wat daar de uitkomst van is weten we nu nog niet, maar de verwachting is wel dat dekking niet terug gaat naar het oude niveau van EUR 40.000.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Jan Bolland
Publieksvoorlichter Postbus 51 Informatiedienst

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 28 jan 2009 4:33 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Voor de volledigheid: Dit is wat Wouter Bos op 27 januari bij Pauw en Witteman heeft gezegd:

(Zie Uitzendinggemist.nl, uitzending 27-1, vanaf 13 minuut 40)

Jeroen Pauw: "Maar geen Nederlandse spaarder hoeft zich dus zorgen te maken?"

Wouter Bos: "We hebben al eerder gezegd, tot 100.000 euro per spaarrekening ben je gegarandeerd, systeembank of niet, dat blijft gewoon overeind staan."

Hij zegt nog steeds niet dat dit voor een bepaalde termijn zou gelden, dus ik ga er maar weer van uit dat de 100k grens voorlopig wel blijft bestaan.

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 28 jan 2009 4:41 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
SpaarXL schreef:
Wouter Bos: "We hebben al eerder gezegd, tot 100.000 euro per spaarrekening ben je gegarandeerd, systeembank of niet, dat blijft gewoon overeind staan


Dat zei hij inderdaad letterlijk zo, maar hij vergiste zich toch een beetje.
Wil het beeld volledig zijn:
100.000 per rekeninghouder per bank.
Ten overvloede misschien: een en/of rekening kan dus goed zijn voor een dekking van 200.000 euro.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 28 jan 2009 4:53 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Klopt, hij was dus een beetje algemeen en niet precies.

Wat dat betreft zou het dus ook best kunnen zijn dat 'ie later zegt: "Ik bedoelde natuurlijk per rekeninghouder per bank, en tot 6 oktober 2009".

Dus al met al zijn we nog niets opgeschoten... Ik moet telkens weer denken aan die beelden van Christian Ehler in het Europees Parlement, met zijn verhaal over "wat goed dat we dit allemaal zo snel en duidelijk hebben opgelost, daar is behoefte aan in Europa". Dat zij hij dus op 16 december, inmiddels hebben we in Nederland nog steeds geen duidelijkheid...

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Laatst bijgewerkt door SpaarXL op wo 28 jan 2009 5:04 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 28 jan 2009 4:57 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Wat ben jij snel ontevreden zeg. :wink:
Maar het is door die onzekerheid wel lastig een lange termijn planning te maken met o.a. het aangaan van deposito's.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 28 jan 2009 5:06 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Je begrijpt het helemaal. Als het aan Ehler had gelegen konden we eind december al met een gerust hart 100k in (langlopende) deposito's bij elke gewenste bank stoppen.

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 28 jan 2009 6:34 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Ik vond het wel mooi dat ie zei "systeembank of niet", want al die slapers die dat programma hebben gezien, moeten toch ook eens wakkergeschud worden dat je het net zo veilig op de bank met de hoogste rente kan zetten.
Wie zich druk maakt om die 100k grens heeft m.i. een luxeprobleem, want banken genoeg met een hoge rente om alles mooi over te spreiden. En wie zegt dat het er niet zoveel meer zijn, had deposito's moeten nemen; kan nog steeds :idea:

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 05 feb 2009 11:23 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 10:50 am
Berichten: 127
Het aantal banken met interessante deposito's slinkt snel. Ik zou graag eens wat meer zekerheid hebben omtrent de hoogte van het gegarandeerde bedrag vanaf oktober. Als het zeker is dat dit minimaal 50k wordt, dan stort ik nog effe wat bij bij de AT-bank....


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 05 feb 2009 11:32 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Lager dan de oude regeling zal het wel niet meer worden.
Dus over het traject 20.001 tot en met 40.000 loop je dan maximaal 10% risico.
(2x bij E/O)
Hoger dan 40K zou ik niet durven gaan zo lang er nog geen zekerheid is over de situatie na oktober.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 05 feb 2009 11:58 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Ik weet wel een manier om aan de onzekerheid -wat er na oktober gaat gebeuren- versneld een einde te maken.
Regelmatig naar 'kleinere banken' bellen en zeggen dat je bij hun graag langdurig samen met je echtgenoot of echtgenote twee ton zou willen parkeren, áls je maar zeker zou weten dat de huidige garantie ook na oktober van toepassing is. :mrgreen:

Niet allemaal tegelijk natuurlijk, dan valt het op.
Laten we een schema opstellen.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 06 feb 2009 11:12 am 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
Wat een duidelijkheid...
Dus als ik het goed begrijp,geen (deposito van) 100k p.p. op 1 bank na 6 okt.2009.
Wat een rust, met deze duidelijkheid... :roll:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 06 feb 2009 1:31 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Je zou denken dat Wouter Bos weet wat langlopende overeenkomsten of een deposito zijn of dat hij op zijn minst weet dat de gemiddelde spaarder niet telkens bijhoudt wat momenteel de DGS bedragen zijn of tot wanneer die gelden. De 100.000 DGS geldt tot 6 oktober 2009. En Wouter Bos mag niet in zijn eentje de hoogte van de DGS bedragen bepalen want daar beslist de 2e kamer ook over mee.

Daardoor is het onjuist en misleidend wat Wouter Bos zegt. :oops:

Ik zie:
Er waren europese plannen voor een toekomstig europees DGS in 2010 van 50.000 maar dat is nog helemaal niet zeker en wellicht komt er ook nog een eigen risico. Het kan ook zijn dat de 100.000 grens gehandhaafd wordt. Je bent geneigd te denken dat het oude stelsel van 20.000/40.000 na 6 oktober 2009 in ieder geval blijft bestaan. Europees gold een 20.000 DGS bedrag. De 100.000 lijkt volgens wat ik hier lees een tijdelijke ophoging van het oude DGS tot 6 oktober 2009 en geen nieuw DGS dat eindigt op 6 oktober 2009. Maar zonder de staatscourant tekst zelf gezien te hebben durf ik dat niet met zekerheid te zeggen. :?
Wat we ook weten is dat je bank nog steeds op ieder moment en zonder enige melding je hypotheek kan cederen en je dan niets hebt aan je verrekenbeding. Merkwaardig dat dat nog gewoon mag als je bedenkt dat door dat soort balanstrucs bij de banken de financiële crisis mogelijk geworden is. Met dat soort fundamentele dingen lijkt nog steeds niemand zich bezig te houden. :shock:


Het enige wat we dus weten is wat tot 6 oktober 2009 het DGS is. Daarna is het koffiedik kijken. En je verrekenbeding is in de praktijk waardeloos.

En dat terwijl zekerheid en rust gewenst is. Voor de spaarder maar net zo voor de banken. :evil:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 06 feb 2009 1:32 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
De traagheid om de gewenste duidelijkheid te verschaffen hangt samen met de onderhandelingen die het 'departement van Bos' momenteel buiten ons zicht voert met de bankensector over het DGS.
Zijn eenzijdig besluit van 7 oktober 2008 stuitte zoals bekend op hevig verzet van de banken en hij heeft het niet op procedures voor onbehoorlijk bestuur ingevolge de Alg. wet Bestuursrecht aan laten komen. De banken draaiden in de liquidatie van Icesave dus op voor het kostenaandeel op grond van de oude DGS-bedragen en de Staat nam de 10% tussen €20 en €40K en het deel van €40 tot €100K voor zijn rekening.
Met het nieuwe europese besluit op zak staat Bos nu voor de klus met de bankensector af te spreken wie deze (mogelijke) rekening uiteindelijk betaalt. En in welke verhouding dat dan gebeurt.
Ontbrekende partij in deze onderhandelingen zijn wíj, als eigenaren van het aan de banken toe te vertrouwen geld..! En dat stemt mij niet tot gerustheid, zeker niet gelet op de eerdere uitlatingen uit de hoek van o.a. de Rabobank. Geluiden die ik meekrijg uit de hoek van DNB wijzen erop dat het huidige omslagstelsel inderdaad op de helling staat.
Een 'risicoafhankelijke' verzekeringspremie betalen om je eigen centen terug te krijgen straks......., ik ben benieuwd hoe een politicus ons dit als een 'geweldige verbetering' door de strot gaat duwen.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO