Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 9:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 12 apr 2011 3:04 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 apr 2010 12:11 pm
Berichten: 134
1500 schreef:
Nogmaals, ik betreur het dat je het zo persoonlijk opvatte.
Van hetzelfde.


Mijn beste, meningen verschillen, dat besef ik me wel degelijk.
Je laatste reactie op mijn reactie op jouw reactie ;) inmiddels te hebben gelezen,
bemerk ik toch dat het een meningsverschil was en niet meer dan dat.

Wat betreft je opmerking over de Rabobank, ik deel slechts mijn eigen ervaringen met persoonlijke medewerkers bij het lokale filiaal en die klantvriendelijkheid, snelheid van opereren en dienstverlening, dat
is echt buitengewoon dik in orde. En die rating, het zegt iets en volgens jouw niets, maar in elk geval is het geen wankelbank en dat is in feite deels mijn punt.

Ik ben geen haatdragend mens en wens ook niemand kwaad toe, wellicht ben ik ietwat gevoelig op dat gebied
en voelde ik me persoonlijk aangevallen.
Helaas heb ik op diverse gebieden zeer negatieve ervaringen gehad waardoor mijn leven en gezondheid ernstig zijn beinvloed, dat speelt hierin een grote rol.
Bovendien ben ik niet echt ervaren met de sociale media, dat blijkt hieruit wel, waarvoor excuses...

Het feitelijke topic onderwerp is en blijft dan het instorten van de Euro en daar mis ik je bijdrage nog van en
wellicht zou je jouw visie op dat onderwerp nog willen toelichten, ik lees, leer en interpreteer graag op dit forum, vandaar......

Afsluitend, oprechte excuses voor de overgevoelige reactie mijnerzijds en nogmaals,
een zeer prettige dag gewenst van de Moneymaker!


Laatst bijgewerkt door Moneymakert op di 12 apr 2011 3:12 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 12 apr 2011 3:10 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 apr 2010 12:11 pm
Berichten: 134
Icesave today,I save schreef:
De staatschuld per hoofd van de bevolking is in NL groter dan in de US :wink:
Succes met je hart


Hallo Icesave! ;)

Het is maar hoe je het bekijkt, vanuit het oogpunt dat de gemiddelde Nederlander door HYPOTHEEKSCHULD per hoofd van bevolking in grotere schuld verkeert dan de Amerikaan is doordat de woningmarkt in Nederland compleet van de zotte is.
Zeg nou zelf, in de Randstad (bijv. Amstelveen) zijn er vraagprijzen voor rijtjeshuizen tegen de €300.000 k.k. !!!! En dan heb ik het over een simpele tussenwoning, 3 slaapkamertjes en een zoldertje...

Maar wat betreft de staatsschuld is de vergelijking wellicht ook niet helemaal goed te maken, omdat er nu eenmaal rond de 315 miljoen Amerikanen zijn tegenover 17 miljoen Nederlanders.

Enfin, help mij eens even om dat sommetje uit te rekenen, mij duizelt het als ik alleen al kijk naar het begrotingstekort en de staatsschuld van de USA.

Jij uiteraard ook een prettige dag toegewenst!
groeten,
Moneymaker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 12 apr 2011 4:08 pm 
Stuiver

Geregistreerd: za 09 apr 2011 4:31 pm
Berichten: 81
DagobertDuck schreef:
@UrbanSolitude
Het redden van Portugal gaat volgens de tweede kamer de Nederlander minimaal 7.500,-- euro per gezin kosten. Dat zijn een heel aantal kosten echter nog niet bij meegenomen. Als Spanje gaat dan zou dat minimaal 6.000,-- euro per levende Nederlander gaan kosten. De nasleep kosten zitten daar nog niet in dus we kijken dan op termijn aan tegen zeker een verdubbeling van de staatsschuld per Nederlander.



Als het alleen de gemiddelde levende Nederlander zoveel gaat kosten?
Dan geldt datzelfde toch ook voor alle Duitsers, Fransen, Denen etc etc etc???

Hoeveel schulden hebben die landen dan?

En waarom worden de mensen die in die landen zelf leven dan niet zwaarder belast door hun regering?
Of vinden die landen het wel makkelijk om zich te laten vallen en te weten dat het Europese vangnet hun wel opvangt?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 12 apr 2011 4:28 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
UrbanSolitude schreef:
Of vinden die landen het wel makkelijk om zich te laten vallen en te weten dat het Europese vangnet hun wel opvangt?

En zo ging het ook met grote banken. Waarschijnlijk te belangrijk om te laten vallen. Het middel is erger dan de kwaal. Des te mondialer/globaler een samenwerkingsverband, des te afhankelijker je blijkbaar van elkaar wordt. We zijn één grote verzekeringsmaatschappij die opdraait voor de ziekelingen. Er is geen weg terug, al zal uitstappen misschien nog het beste zijn op de lange termijn. Maar zo wordt niet gedacht, want dan zijn we straks generaties verder voordat je weer een luxe leven leidt. De oplossing is mogelijk om alle landen en valuta's in elkaar te laten samensmelten en als wereld zoveel geld te drukken als we nodig hebben of gewoon weer gaan jagen en landbouwen. Pas als de aarde zaken gaat doen met andere planeten krijg je dan weer dezelfde problemen. Sorry, m'n fantasie slaat even op hol. Dus investeren in iets wat altijd waarde behoudt, water en houdbaar voedsel inslaan, zorgen voor beschutting tegen het weer, plus brandstof om jezelf warm te houden...

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 12 apr 2011 4:37 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Moneymakert schreef:
Het is maar hoe je het bekijkt.
...
Enfin, help mij eens even om dat sommetje uit te rekenen, mij duizelt het als ik alleen al kijk naar het begrotingstekort en de staatsschuld van de USA.

In Nederland moet de hypotheekschuld bij een crisis met dalende huizenprijzen wellicht voor een groot deel als staatsschuld worden bestempeld. De Nederlandse Hypotheek Garantie (NHG) was namelijk opgetrokken tot iets van 350.000 euro. Bij wie een NHG heeft staat de overheid garant voor de terugbetaling van de hypotheek als de hypotheeknemer de hypotheeklasten niet meer kan betalen. In ons omringende landen zijn de huizenprijzen meer gedaald dan in Nederland. Als dat hier ook gebeurt dan krijgen we onderaan de markt Amerikaanse toestanden. In tegenstelling tot dat in Amerika de banken dan de klos zijn is bij de NHG de Nederlandse staat de klos.

De overige getallen heb ik zo niet paraat voor je. Vergeet echter niet dat Nederland veel garantstellingen heeft uitstaan voor Griekenland, IMF (en Portugal) en dat het er naar uit ziet dat die ingelost moeten worden. Dat is dan een betaling door Nederland waar niets tegenover staat behalve (voorlopig) behoud van de euro als munt. Dat komt dus rechtstreeks bij de staatsschuld erbij.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 12 apr 2011 4:53 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
UrbanSolitude schreef:
Als het alleen de gemiddelde levende Nederlander zoveel gaat kosten?
Dan geldt datzelfde toch ook voor alle Duitsers, Fransen, Denen etc etc etc???

Hoeveel schulden hebben die landen dan?

En waarom worden de mensen die in die landen zelf leven dan niet zwaarder belast door hun regering?
Of vinden die landen het wel makkelijk om zich te laten vallen en te weten dat het Europese vangnet hun wel opvangt?

Niet iedere Europeaan betaalt mee aan het redden van de euro. Griekenland is immers al failliet en krijgt zelfs al schulden kwijtgescholden en kan dus niet meebetalen aan Portugal of anderen. Als Spanje failliet gaat betalen de Portugezen ook niets want die zijn al failliet. Ierland is ook al failliet. Italië kan niet meebetalen want dan is Italië in een klap zelf failliet. Engeland betaalt nauwelijks mee want die zitten wel in de EU maar niet in de Euro dus de euro en het redden van de eenheidsmunt is niet hun probleem.
Het zijn dus weinig en steeds minder schouders die de stijgende faillissement en reddingslasten moeten betalen.

Die landen worden overeind gehouden door ondermeer Nederland en leunen dan ook lekker achterover.
In Griekenland heeft men bezuinigingen aangekondigd maar de burgers zien dat als een EU probleem en weigeren die maatregelen uit te voeren. Men blijft daar dus boven zijn stand leven.
In Portugal is een pakket maatregelen, noodzakelijk om het land niet failliet te laten gaan afgewezen door de regering. De regering is daardoor gevallen. De Portugezen zien helemaal niets in die maatregelen en die gaan dan ook niet voldoende uitgevoerd worden. Men vindt dat de EU maar moet bijspringen.
Dat maakt de situatie natuurlijk onhoudbaar. Men leeft boven zijn stand en lost het probleem niet op. Dat gebeurde echter altijd al en die mentaliteit heeft men daar gewoon. Het enige dat dan hielp was een forse devaluatie van hun munt en dat de pot gewoon op was. Maar nu zit men in de Euro waar men niet gedwongen uit gezet kan worden en anderen zorgen dat het financiële gat wel gedicht wordt.

De "anderen" zoals Nederland en Duitsland moeten de problemen van hen dus maar oplossen door geld te blijven doneren.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 12 apr 2011 4:54 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
Nu toch maar eens even over de betekenis van een paar woorden:
Degene die eventueel de hypotheeklasten niet kan betalen is de hypotheekgever, niet de -nemer.
Maar dit is van ondergeschikt belang.

Nederland heeft wellicht veel garantstellingen gedaan voor Griekenland, maar een garantstelling is geen betaling.
Een garantstelling kost niets, dus hoeft er ook weinig tegenover te staan. Een garantstelling komt ook niet ten laste van de staatsschuld.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 12 apr 2011 5:00 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Ik denk dat het einde van de Euro nabij is. Hoewel de situatie hier slechts langzaam doordringt is het op termijn onhoudbaar. Ik hoop dat Nederland uitstapt voordat we alweer duizenden euro's per Nederlander in een bodemloze put gegooid hebben.

Maar wat doe je dan om je spaargeld zeker te stellen? De geschiedenis leert namelijk dat de onoplettende spaarders vaak zwaar de klos zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 12 apr 2011 5:13 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
DagobertDuck schreef:
Griekenland is immers al failliet




Wat is een faillissement?

Een faillissement is een gerechtelijk beslag op het vermogen. De schuldenaar verliest de zeggenschap over het vermogen door een faillissement. Zowel een rechtspersoon (zoals een BV.) als een natuurlijk persoon (zoals een eigenaar van een eenmanszaak) kan failliet worden verklaard.
(Er bestaan meerdere definities voor "faillissement". Wanneer failliet is niet altijd duidelijk, wel dat de schuldenaar niets meer te zeggen heeft over zijn bezittingen)

Ten eerste ontstaat de vraag of een staat wel failliet kan gaan, maar als Griekenland al failliet is, is er nu een curator bezig om Griekenland te verdelen onder de schuldeisers.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 12 apr 2011 6:34 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
De exacte definitie en uitleg van het failliet van een staat is mij niet bekend.
Misschien is het niet juist om de term failliet te gebruiken m.b.t. een staat ?
Er wordt wel verschillend over gedacht en er wordt ook een verschillende uitleg aan gegeven.
Zie bijvoorbeeld http://forum.politics.be/showthread.php?t=118085 of:
http://www.bndestem.nl/algemeen/economi ... t-gaan.ece


Laatst bijgewerkt door schuiver op di 12 apr 2011 6:56 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 12 apr 2011 9:19 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Hadjememaar schreef:
Nederland heeft wellicht veel garantstellingen gedaan voor Griekenland, maar een garantstelling is geen betaling.
Een garantstelling kost niets, dus hoeft er ook weinig tegenover te staan. Een garantstelling komt ook niet ten laste van de staatsschuld.

Ik geloof dat je teveel overheidspropaganda hebt gehoord.

Griekenland kan niet meer betalen. Recent werd erkend dat ze van de ontvangen financiële noodhulp zowel het (zeer goedkope) rentepercentage als de aflossingen niet kan betalen. De rente is verlaagd en de schuld wordt deels kwijtgescholden. Dan wordt een garantstelling een betaling!

Verder is een garantstelling beslist NIET gratis.
Als je als land garantstellingen afgeeft dan daalt je kredietwaardigheid. Dan betaal je meer rente voor de leningen die je als land afsluit. Je krijgt een opslag over de rente die je betaalt over je staatsschuld op het moment dat je garanties afgeeft. Daarbij gaat het om forse bedragen en garantstellingen zijn dus niet gratis. Men leent nu eenmaal liever aan iemand met weinig schulden dan aan iemand die al voor jan en alleman zijn schulden garant staat.

Ik hoop dat ik hiermee twee misverstanden opgelost heb.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 12 apr 2011 9:38 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Faillissement van een land:

Failliet betekent dat je je schuld niet meer kan betalen.

Bij personen en bedrijven kan een faillissement bij de rechtbank aangevraagd worden om vast te stellen of inderdaad sprake is van betalingsonmacht en om je eigen vordering zeker te stellen tegen verdere verwatering. Daar wordt dan vastgesteld of je alleen maar doet alsof je niet meer kan betalen om iemand te pesten of dat je echt niet meer kan betalen. Bij landen werkt dat anders omdat zoiets bij een land geen nut heeft.

Tot nu toe was faillissement van een land haast onmogelijk, tot de invoering van de Euro.
Als een land geen geld meer heeft dan wordt het gedwongen daar wat aan te doen (die rem lijkt er nu niet te zijn bij diverse Euro landen).
Verder devalueerde dan de munt en werd er vaak tevens grootschalig geld bijgedrukt door de staat. Met het bijgedrukte geld betaalde men de schuld. De wisselkoers daalde zo dat buitenlanders nog wel in het land kunnen kopen maar dat inwoners van het in problemen verkerende land haast niets meer in het buitenland kunnen koen omdat het voor hen onbetaalbaar wordt door inflatie en koersdaling van hun eigen geld. Op een gegeven moment kan een land nergens meer geld lenen en worden er dan net zo lang dingen verkocht en bezuinigd tot dat wel weer lukt.

In de euro kan men als individueel land niet zomaar eindeloze hoeveelheden euro's gaan bijdrukken. De wisselkoers van een individueel land aanpassen kan ook niet meer. Besparen zit ook geen stimulans op want anderen redden je wel door je geld te schenken.
Nu begrijpt u wellicht waarom de euro uiteen zal klappen.


Het onderwerp is echter wat je als particuliere spaarder kan doen als de euro uiteen klapt?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 14 apr 2011 12:36 am 
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 dec 2010 8:59 am
Berichten: 291
Citaat:
Spelregels forum.
Van harte welkom op dit forum dat gekoppeld is aan http://www.SpaarInformatie.nl Hier kun je veel informatie vinden met betrekking tot spaarproducten, banken en alles wat daar me te maken heeft. Uiteraard is zelf deelnemen aan discussies ook mogelijk. Kortom: voor elk wat wils op dit forum. Voordat je dit forum gaat ontdekken is het van belang dat je onderstaande spelregels goed door leest zodat je weet wat wel en niet kan/mag op dit forum. Kun je je niet vinden in de regels dan verzoeken we je niet lid te worden van dit forum. Op deze manier zorgen we ervoor dat iedereen die lid is van ons forum zich hier ook thuis voelt.

3. Gebruikers dienen hun berichten zo te formuleren dat deze respectvol zijn ten aanzien van de andere gebruikers. Flaming of andere vormen van beledigingen zijn niet toegestaan.


Ofwel, een versnelling lager wordt inmiddels bijzonder op prijs gesteld.
Bij voorbaat dank.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 14 apr 2011 2:48 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 apr 2010 12:11 pm
Berichten: 134
Aan de moderator; ik tracht altijd respectvol en vriendelijk te zijn, doch zoals U en medeforumleden hebben bemerkt, is er de laatste weken een negatieve sfeer ontstaan waaraan ik mij althans niet schuldig acht.
De persoon in kwestie heb ik inmiddels bericht dat ik met hem geen verdere discussie zal voeren.
Dit, om verdere escalatie en negatieve reacties op reacties te voorkomen.


On-topic;

Een leuk stukje over valuta-risico's....enigzins relevant voor dit topic, door DFT-guru Rombout Kerstens.

http://www.telegraaf.nl/dft/goeroes/romboutkerstens/9538120/__Valutarisico__.html?p=40,1

Groeten van de MoneyMaker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 14 apr 2011 3:33 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
Fraai stukje.
Jammer dat er niet bij staat wat het afdekken van die risico's kost.
Vreemd ook dat er over die kosten helemaal niet gerept wordt, dus ook niet dat die kosten natuurlijk wel je rendement negatief beïnvloeden.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO