Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 26 apr 2024 3:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 14 apr 2011 9:30 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
Zou het dan toch echt waar zijn?...
Openbaring 6:6

_________________
De liefde voor geld is een wortel van allerlei schadelijke dingen!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 15 apr 2011 11:18 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
@Vincent: Wat bedoel je precies....? Dat we de euro vervangen door de penning of de schelling..? Dat de graanprijzen of de verhoudingen daartussen (sterk) wijzigen...? Of dat inderdaad de broekriem nog stevig aangetrokken moet gaan worden, omdat veel van de eerste levensbehoeften (ook hier bij ons) schaars en duur (dreigen te) gaan worden....?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 15 apr 2011 11:56 am 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
Blikoortje schreef:
Of dat inderdaad de broekriem nog stevig aangetrokken moet gaan worden, omdat veel van de eerste levensbehoeften (ook hier bij ons) schaars en duur (dreigen te) gaan worden....?

Deze!...

Maar meer nog, dat geld nu hard op weg is om niet veel meer waard te worden, dan het materiaal waaruit het bestaat.
en dan is het maar net hoeveel waarde je nog aan die materialen hecht. Als je moet kiezen tussen eten en geld zal je uiteindelijk allemaal kiezen voor het eten. Of dat nu veel of weinig kost, je hebt het nodig om in leven te bijven!

_________________
De liefde voor geld is een wortel van allerlei schadelijke dingen!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 15 apr 2011 6:58 pm 
Stuiver

Geregistreerd: za 09 apr 2011 4:31 pm
Berichten: 81
Vincent schreef:
Als je moet kiezen tussen eten en geld zal je uiteindelijk allemaal kiezen voor het eten. Of dat nu veel of weinig kost, je hebt het nodig om in leven te blijven!

Jammer alleen dat veel voedsel zo'n geringe houdbaarheidsdatum heeft.
Zelfs rijst! Tot 2013; zak van 10 kg Basmati rijst € 25.98
Voorverpakte kaas hooguit 2 maanden
Benzine hou je ook maar een jaartje of wat goed. (1 jaar heb ik gehoord)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 16 apr 2011 10:08 am 
Stuiver

Geregistreerd: di 02 maart 2010 7:33 pm
Berichten: 81
Vincent schreef:
Zou het dan toch echt waar zijn?...
Openbaring 6:6


Ik denk de rest uit Openbaring ook..

_________________
Het is opvallend dat voor veel mensen de waarheid een relatief begrip is terwijl hun mening daarover absoluut is.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 16 apr 2011 7:54 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 feb 2009 8:25 pm
Berichten: 632
DagobertDuck schreef:
...
Maar wat doe je dan om je spaargeld zeker te stellen? De geschiedenis leert namelijk dat de onoplettende spaarders vaak zwaar de klos zijn.


voorbeelden ??


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 16 apr 2011 10:16 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
@smiver:

Ik denk dat ze bedoelen te zeggen dat er in het verleden heftige geldontwaardingen hebben plaats gevonden, in diverse landen en tijdens specifieke periodes.
Goeroe Willem Middelkoop schreef het boek "als de dollar valt"/ anderen schreven boekwerken vol over deze en andere zaken die dit uitleggen of verklaren.
De geschiedenis leert dat.
De toekomst echter, is niet te voorspellen.
Soms komen dingen uit, maar heel vaak komt het niet uit.
In 2009 en 2010 is dit al besproken in dit forum.
Lees bijvoorbeeld eens het boek "deflatie in aantocht", geschreven door Eric Mecking (historicus en niet-econoom).
Veel wordt dan duidelijk.
Maar er zijn duizenden boeken geschreven en voorspellingen gedaan, net zo goed als dat duizenden analisten e.d., dagelijks voorspellingen doen c.q. verwachtingen uitspreken. :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 23 apr 2011 1:32 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Bij de overgang van de gulden naar de euro zijn Nederlandse spaarders op hun spaargeld 10% tot 12% achteruit gegaan. Dat heeft "minister Zalm" destijds bewust gedaan voor Nederland.

De dollar was tot 1971 omwisselbaar voor goud. Ongeveer $35 per ounce. De goudvoorraad werd verkocht voor ondermeer financiering van de Vietnam oorlog, inflatie moest geldproblemen oplossen en plotseling vond men de goud omwissel garantie te duur. In 1971 zei de Amerikaanse president Nixon gewoon we doen het niet meer (per direct). Dat had voor menig spaarder ernstige gevolgen.

Hitler had de "Reichsmark" ingevoerd. Maar na de wereldoorlog wilde Duitsland van die munt af. Niemand heeft de voorbereidingen daarvoor gemerkt en van de ene op de andere dag had men totaal onverwacht ander geld de "reichsmark" werd vervangen door de "D-mark". Iedereen kreeg 100 D-mark startkapitaal en al het geld wat je gespaard had was gewoon waardeloos. Munten, papiergeld, je kon een reichsmark nergens inwisselen en het had geen enkele waarde meer.

Hoeveel voorbeelden wil je?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 23 apr 2011 1:42 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Begreep dat diverse europese landen de inflatie FORS willen laten oplopen. Dan komt men makkelijker van zijn torenhoge staatsschulden af. De nederlandse ovrheid heeft zijn zaakjes redelijk op orde dus die profiteert er nauwelijks van. En alle burgers overal betalen via inflatie de rekening, waarvan de nederlanders als sparend volkje weer extra hard getroffen worden. Per saldo zorgt die inflatie van een geldstroom van de rijke landen (nederland, Duitsland) naar de torenhoge staatsschulen landen (Portugal, Italië, Griekenland, Spanje).

Onacceptabel en het zorgt voor grote spanningen. Alternatief is om alle pensioengelden van landen met een spaarstelsel (Nederland, Duitsland, ..) weg te geven. Dan kunnen we naar een vandaag betaald = vandaag uitgegeven stelsel net als Italië, Spanke, Portugal, ..

Dan moet de regering zijn verantwoordelijkheid nemen en uitstappen. Maar hoe stel je dan je spaargeld veilig?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 23 apr 2011 4:18 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
DagobertDuck schreef:
Het onderwerp is echter wat je als particuliere spaarder kan doen als de euro uiteen klapt?


Wij, althans ik, mag alleen ingaan op deze vraag. Intussen maar oreren.

Mag ik, heel klein, ook een keer vragen om een "slotje" ?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 23 apr 2011 7:57 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 okt 2008 9:38 am
Berichten: 291
Woonplaats: Friesland
DagobertDuck schreef:
De dollar was tot 1971 omwisselbaar voor goud. Ongeveer $35 per ounce. De goudvoorraad werd verkocht voor ondermeer financiering van de Vietnam oorlog, inflatie moest geldproblemen oplossen en plotseling vond men de goud omwissel garantie te duur. In 1971 zei de Amerikaanse president Nixon gewoon we doen het niet meer (per direct). Dat had voor menig spaarder ernstige gevolgen.




Hoezo een hoge goud- en zilverkoers? We hebben de piek nog lang niet gehad! Als je zo'n drie jaar geleden in goud of metalen had belegd dan....
Zie verder onderstaand bijschrift, je bent dan in één keer van alle inflatie af.

_________________
De goudstandaard moet weer ingevoerd worden


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 23 apr 2011 12:55 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Een zuivere goudstandaard zonder spaar/ leen verhoudingen waarbij een bank 7 tot 12 keer meer mag uitlenen dat het bezittingen heeft zou mooi zijn. Dan valt er weinig meer te manipuleren.

Maar hoe voorkom je dan dat al je euro's plots waardeloos zijn en je straks als spaarder alleen een paar nieuwe (gouden) muntjes in je handen hebt?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 24 apr 2011 9:20 am 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Een eenduidig antwoord is niet te geven op deze vraag.
Meningen verschillen en het gaat ook om als...
Als ik een euro laat vallen, dan raap ik hem weer op. :lol:
Zelf heb ik naast wat spaargeld, diverse beleggingen uitstaan:
zeer gevarieerd en een aantal daarvan noteren ook in andere valuta dan de euro...
Daarbij moet ik me ook telkens afvragen over wat te doen als.
Dat is nu eenmaal zo.
In het leven kun je niet alles weten of voorzien.
Was het maar zo gemakkelijk.
Als je via google zoekt op "als de euro valt" dan vind je heel veel hierover.
Daarbij zie je veel verschillende visies, etc.
Ook zie je dat politici, economen, wetenschappers, enz. , over elkaar heen duikelen in hun meningen en stellingen.
Niet alleen over dit maar over bijna alles.
Dus als gewone spaarder en belegger maak ik me niet erg druk over zoiets.
Ik heb wel bepaalde verwachtingen, maar de toekomst voorspellen kan ik niet.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2011 9:25 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
Sparen is een vorm van beleggen. Alles wat met waarde te maken heeft is een vorm van beleggen. En 1 van de stelregels van beleggen is: spreiden. Als men niet wil gaan beleggen maar alleen sparen dan zou je het geld kunnen gebruiken om je hypotheekschuld af te lossen.

In het verleden is het wel vaker gebeurd dat valuta is ingestort. Zolang we geen Zimbabwaanse toestanden krijgen of ten tijde van de 1e wereldoorlog in Duitsland (bedragen van een paar miljoen mark was normaal) is het meestal geen ramp.
Als de euro in waarde zakt is dat goed voor de Nederlandse export. Nederland moet het hebben van de export, de werkgelegenheid zal dan toenemen en de welvaart ook. En natuurlijk niet te vergeten de euro zal ook weer in waarde stijgen.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2011 9:58 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Eigenlijk zou ik het toejuichen als de Euro instort tot laten we zeggen 50% van de huidige waarde t.o.v. de dollar. Zo'n beetje het niveau rond 2000 toen de euro op zijn dieptepunt stond. Goed voor de aandelenkoersen: Voor Europese fondsen maakt het niets uit en Amerikaanse en Aziatische verdubbelen dan bijna. Laat maar vallen die bom.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO