Zijn mening was dat DSB niet zou omvallen ook al was het geen systeembank. Daar heb ik me bij aangesloten.
DNB had de huidige situatie nooit mogen laten gebeuren.
Zoals je wellicht eerder gelezen hebt, was ik bang voor een mogelijke gevolgen van een bankrun (door alle negatieve berichten vanaf eind augustus). Olbi zij idd dat; DNB dat niet laat gebeuren (waarschijnlijk met Fortis nog in gedachte, Fortis was ook geen systeembank voordat ze ABN had opgekocht). Maar hier kan obli idd beter zijn mening over geven...
Ik was het met hem eens dat DNB dit niet kon laten gebeuren. DNB mag immer niet partijdig zijn, dus alle banken met betaalrekeningen moeten gelijk behandeld worden. (enige uitzondering daarop mag zijn was: Postbank -> ING verliest deze privilege). Maarja had Wouter B. nu ook maar een rekening bij DSB, dan zouden de kaarten er waarschijnlijk anders voorgelegen hebben!
Ik ben erg teleur gesteld in de DNB, tuurlijk DSB was niet schoon. Maar deze situatie hadden ze ten alle tijde moeten voorkomen.
Zoals ik al ergens anders op dit forum opmerkte (in een beperktere zin): een matroos vecht met z'n vuisten, een kapitein vecht met z'n schip. Dit was een gevecht tussen Dirk S. en ... (noem maar op).
Dirk S. heeft verloren omdat men zijn schip in de brand stak, er kwam geen hulp van buitenaf (die waren bang hun handjes te branden). Het blijkt dat Dirk geen 'vrienden' had en dus ja.. het schip verging met iedereen die deze (verassingsaanval) niet heeft zien aankomen.
Ik ben benieuwd wat de DNB komende periode gaat doen... Zij moeten een soort richtlijn of stappenplan opstellen voor de betaalrekeningen en die ook presenteren naar buiten. Als een bank met een betaalrekening ten onder gaat, dan moeten zij zorgen dat iedereen die bij de bank is aangesloten niet in 1 klap niks meer kunnen. Naar mijn mening moeten zij ervoor zorgen dat alle betalingen (van de betaalrekening) tot tenminste 1 maand (voorkeur 6weken of meer) na het faillissement moeten doorgaan (1 dag stil=peildatum -> vervolgens weer verder). Men moet kunnen blijven inloggen en alles moet die maand normaal lopen. Mocht de persoon die bij die bank zit na 1 maand nog geen nieuwe bankrekening hebben opgegeven dan zet de DNB dat om naar een andere (willekeurige) bank. Zo blijven de passagiers buiten schot (binnen de garantieregeling). De voorschot regeing was een leuke opzet, maar als mensen geen 2de rekening hebben of zoals ik nog niet terug waren van vakantie dan heb je daar niks aan (gelukkig had ik wel vrienden).
Voor een spaarrekening begrijp ik dat het vaak om grotere bedragen gaat, maar veelal is dit niet eerste levensbehoefte. Dat mag wat mij betreft gaan zoals dat nu gegaan is. 2 a 3 maanden vindt op zich niet heel erg, ja je mist wat rente maar dat is ook het ergste. het is ook makkelijker om 2 spaarrekeningen te hebben dan 2 betaalrekeningen (alle betalingen en automatische incasso's staan altijd gelinkt aan 1 betaalrekening ook al heb je er 2).