Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu ma 16 jun 2025 11:38 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 207 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 06 okt 2011 4:21 pm 
Dubbeltje

49xxx

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 okt 2011 5:38 pm 
Dubbeltje

iedereen zet nu wel zijn spaargeld vast hier..., maar ik denk dat men daar wel eens spijt van kan gaan krijgen
nu gisteren is vastgesteld dat in januari 2012 het gehele spaarloon van iedereen vrij gaat komen
Banken willen dit geld graag hebben en zullen dus in die periode (december 2011) zeer interessante rentes gaan geven
Althans dat is mijn idee.... Zeker in de wetenschap dat banken het geld hard nodig gaan hebben
Deze 3,75% is denk in deze wetenschap niet zo hoog als men denkt.....
Maar goed ... Het is slechts een voorspelling.... Op zich is er niets mis met deze rente, maar ik denk gewoon dat deze over een paar maanden minimaal bij alle banken te zien zal zijn ...met als gevolg rente verhoging op rente verhoging... want elke bank aast op dit spaarloon straks....

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 okt 2011 6:12 pm 
Knaak

Ik citeer een mede-forumlid: "Spijt is een zinloze emotie als je destijds, onder de omstandigheden van toen, een goed verdedigbaar besluit hebt genomen."

Al bijna 2 jaar wordt geroepen dat je niet vast moet zetten omdat de rente waarschijnlijk flink gaat stijgen. Voorlopig gaat het met honderden en tienden van procenten, en staat de rente nog steeds laag. Intussen heb je heel wat rente misgelopen als je hebt zitten wachten op een hoge rente.

Via spaarloon kun je maar een paar duizend per persoon gespaard hebben, terwijl een tijdje geleden al een deel zal zijn opgenomen toen het even niet meer bevroren was, om de economie aan te zwengelen. Banken doen altijd maar of ze mooie akties hebben op zulke momenten, maar het stelt meestal maar weinig voor.

We zullen zien, maar LPB verdient het gewoon op dit moment.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 okt 2011 6:57 pm 
Kwartje

Hulde voor LeasePlan Bank om in een tijd van lage spaarrentes 3,75% te bieden voor 1 jaar vast. Dagelijks worden 800 deposito's afgesloten. Met recht een succes!

Over een jaar wanneer het LeasePlan termijndeposito vrijvalt is de spaarrente wellicht gestegen en zijn er meer mogelijkheden. Bijv. een termijndeposito met een langere looptijd tegen 5% of meer.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 okt 2011 8:15 pm 
Kwartje

@bankbiljet:

Ik mag hopen dat je gelijk hebt.
Bij mij lopen er ongeveer elke maand wel deposito's af. En als ik die dan weer voor een hogere rente weg kan zetten, ben ik alleen maar blij.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 07 okt 2011 8:21 pm 
Dubbeltje

@bankbiljet @Lurker

Dan komt ook mijn spaarloon vrij en kan dat mogelijk in een hogere rente gezet worden. We hebben het hier over een periode van een jaar. Dit betekend dat ik in de maanden oktober tm december misschien al 0,75% meer rente heb ontvangen dan als ik het niet had vastgezet. Het is toch koffiedik kijken ik neem dan liever nu de beslissing deze rente te pakken. Een jaar is snel voorbij en dna zien we wel weer. Tevens blijf ik over drie á vier banken spreiden dus alles vast bij LPB gebeurt ook niet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 07 okt 2011 8:45 pm 
2 Kwartjes

Ik laat het spaarloon lekker staan, denk ik. Valt tenslotte niet onder de VRH. En met 2,5% rente kan ik bij LPB met een deposito maar 0,05% meer vangen, terwijl het spaarloon straks vrij opneembaar is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 08 okt 2011 12:17 pm 
Kwartje

Van mijn spaarloon valt automatisch 613 euro vrij eind dit jaar. De rest - 2452 euro - laat ik voorlopig lekker staan. Dan profiteer ik nog 4 jaar van voordeel in box 3. Heb al een mooi bedrag weggezet tegen 3,75%. Voor het overige wacht ik op mooie kansen die zich aandienen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 08 okt 2011 1:08 pm 
2 Kwartjes

@stuiver

Dank voor je reaktie. Ik was gewoon benieuwd wat voor reden je had om te splitsen in 3 delen, maar dat wil je blijkbaar niet kwijt. Henrid noemde al wel een mogelijke reden: als je een risico ziet dat je één moet openbreken.

Laatst bijgewerkt door dubbeltje op za 08 okt 2011 1:56 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 08 okt 2011 1:52 pm 
2 Kwartjes

Wat de rente's gaan doen weet niemand, zeker niet in de huidige economische situatie. Praatte de ECB kortgeleden nog over renteverhoging, nu wordt een renteverlaging voor mogelijk gehouden. Wat ik wel weet dat er een hele poos geen 1 jaar deposito meer was geweest die een significant betere rente bood dan een gewone vrij-opneembare spaarrekening.

Met deze actie is die er nu m.i. voor het eerst wel weer. Dat is uiteraard subjectief, ieders criteria daarvoor zullen wel verschillend zijn, maar ik zal mijn gedachten hier eens neerschrijven: Met 0.8% meer dan op de beste spaarrekening moet bij een lineair oplopende rente, de rente in één jaar meer dan 1.6% stijgen voordat het nadelig wordt om het nu vast te zetten. Die kans lijkt me vrij klein. En meer dan 0.8% rentebonus voor een één-jaars deposito is ook ongebruikelijk. Deze actie biedt de mogelijkheid om een fors rentevoordeel tov wat je nu op een spaarrekening krijgt zeker te stellen (met een heel klein risico dat je achteraf gezien nog net iets meer had kunnen krijgen. Maar dat is nakaarten en dat moet je afzetten tegen het risico dat je straks denkt: had ik het maar wel gedaan...)
Ik zou ook zeker niet al mijn geld willen vastzetten nu, omdat ik ook niet weet welke kant het opgaat. Dat maakt me in elke geval terughoudend op lange termijn deposito's.

Ik verwacht ook nog wel (tijdelijke) eindejaars en nieuwsjaars spaaracties van banken om nieuw spaargeld aan te trekken, maar waarom verwacht je dat men dan meer biedt op deposito's dan nu bij deze (tijdelijke) actie? En als het erg aantrekkelijk wordt doe je gewoon dan ook weer mee toch? Kansen verdelen en niet alles op één paard wedden.

Een mogelijke reden om je kruit nu droog te willen houden lijkt me als je verwacht dat de rente op korte termijn fors gaat stijgen. Maar die kans schat ik zelf niet erg hoog in. Uiteraard blijft het een vorm van speculeren en moet iedereen in volle overtuiging zijn eigen beslissingen nemen (en daarna de consequenties accepteren; voordelen en nadelen van hoe het uiteindelijk loopt)

Laatst bijgewerkt door dubbeltje op ma 10 okt 2011 9:33 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 08 okt 2011 5:53 pm 
Vijfje

De rente zal niet snel boven de door LPB geboden 3,75% komen..

Echter loop je inderdaad het risico dat je meer had kunnen krijgen...
heb in augustus nog een deposito van 2,85% afgesloten, daar loop ik nu rente op mis. Maar ik vertrouwde het al niet, dus het is maar 2500 euro tegen die rente... wel heb ik een nog veel groter bedrag tegen 3,1% (1 jaar genomen) (9 maanden)

Daardoor heb ik nu minder voor de actie rente weg kunnen zetten.. dat kost me dus wel een hoop rente...

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 09 okt 2011 9:35 pm 
Gulden

Volgens mij is dit,nu het nog kan,een uitstekende gelegenheid om in dit deposito te gaan,heb ik dus ook ruim gedaan.
Want de ECB heeft vorige week besloten om banken via twee herfinancieringsoperaties ongelimiteerde kredieten met een looptijd van ongeveer een jaar te verstrekken.(Tegen een zeer lage rente) En ik herhaal:

Het lijkt mij zo dat de banken de spaarders nu niet meer zo hard nodig hebben om hun buffers te versterken.
Dus zullen ze de rente naar de spaarders toe helaas eerder verlagen dan verhogen.
Dus afsluiten nu het nog kan is dus mijn advies. 8)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 10 okt 2011 11:49 am 
Daalder

OTTA 294 schreef:
Het lijkt mij zo dat de banken de spaarders nu niet meer zo hard nodig hebben om hun buffers te versterken.
Dus zullen ze de rente naar de spaarders toe helaas eerder verlagen dan verhogen.

Ik denk niet dat banken zonder het geld van 'de spaarders' kunnen.
Als dat wel zo was, is het strafbaar stellen van het ontketenen van een bankrun ook een geheel overbodige maatregel.
Ik denk zelfs dat er aan de subsidiespons van de overheid tevens een aantal voorwaarden kleven waar de geholpen banken toch niet echt blij van worden.
Bijv. één maatregel die wij kennen is het niet mogen concurreren met andere banken, die niet met overheidsgeld a.h.w. overeind gehouden worden.
Ik vermoed dat er zo nog wel een aantal spelregels gelden, waar wij geen weet van hebben.

En om maar weer eens ontopic te gaan.
Best slimme zet van LPB om deze éénjarige deposito in de markt te zetten.
Dat schept voor beide partijen weer een beetje rust in deze roerige tijden.
Voor wie de toekomst met de spaarrente somber inziet: men kan tegen 3,75% ook voor 3 jaar afsluiten bij o.a. LPB, als het de favoriete bank is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 10 okt 2011 12:44 pm 
Vijfje

1500 schreef:
Ik denk zelfs dat er aan de subsidiespons van de overheid tevens een aantal voorwaarden kleven waar de geholpen banken toch niet echt blij van worden.

Nog zo'n voorwaarde is de verplichte beperking van bonussen..............?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 10 okt 2011 1:18 pm 
Gulden

1500 schreef:
Ik denk niet dat banken zonder het geld van 'de spaarders' kunnen.

Dat is ook wel zo,maar op dit moment en daar doelde ik op,stelt de ECB ongelimiteerde kredieten ter beschikking met een looptijd van 1 jaar aan de banken.Tegen dus een hele lage rente en dat haalt de ergste nood van de banken weg.

Het zou kunnen dat ook daaraan onbekende voorwaarden aan verbonden zijn die minder leuk voor de banken zijn.
Maar het heeft hoe dan ook invloed op de spaarrente lijkt mij,want de banken kunnen het komende jaar veel makkelijker aan geld komen via de ECB.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 207 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 14  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]