Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 26 apr 2024 4:48 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 31 dec 2008 10:58 am 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
@Doboy:

Je hebt gelijk natuurlijk. Ik had al zo'n idee dat ik iets was vergeten, maar je moet naturlijk niet (zoals ik deed) alleen naar het eerste jaar kijken, maar juist naar de daarop volgende, dan begint het verschil pas te tellen.

En zoals je nog wel weet hoef je voor de belasting de rente die op 1-1 wordt bijgeschreven niet mee te tellen bij de berekening van je gemiddelde spaarsaldo in dat jaar.

(Vraag ik me nog wel af of we de rente [van ATB] wel mee moeten tellen op 31-12!!! Hoeft dan ook niet, toch?)

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 31 dec 2008 11:53 am 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
Dit probleem is heel eenvoudig te verkleinen, door gewoon niet zo veel geld op de standaard internet spaarrekening te houden. Een bedrag van 3-5 duizend euro is meestal genoeg als buffer. De rest op kortlopende deposito's zetten.

PS. je kan natuurlijk ook onder de grens van 20k per persoon blijven ;) , overigens is die niet voor iedereen een optie :?

_________________
De liefde voor geld is een wortel van allerlei schadelijke dingen!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 31 dec 2008 12:03 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 16 dec 2008 2:28 pm
Berichten: 361
@Vincent
Deposito's keren ook gewoon per jaar de rente uit, en als ze dat niet doen moet je alsnog zelf de jaarlijks opgebouwde rente opgeven.

Misschien dat je alleen wat kan doen met kortlopende deposito's (< 1 jaar) die over het jaar heen getild worden, maar ik zie daarin geen verschil met hoe rente wordt uitgekeerd voor een normale spaarrekening.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 31 dec 2008 12:55 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
SpaarXL schreef:
En zoals je nog wel weet hoef je voor de belasting de rente die op 1-1 wordt bijgeschreven niet mee te tellen bij de berekening van je gemiddelde spaarsaldo in dat jaar.

Klopt.
SpaarXL schreef:
(Vraag ik me nog wel af of we de rente [van ATB] wel mee moeten tellen op 31-12!!! Hoeft dan ook niet, toch?)

Beng bang van wel. Kijk maar op je jaaropgave van vorig jaar. Je zult zien dat de rente is opgenomen in het saldo op 31-12.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 31 dec 2008 4:34 pm 
Stuiver

Geregistreerd: wo 05 sep 2007 9:29 pm
Berichten: 73
Het maakt niet uit of het nu op de 31e wordt bijgeschreven of de 1e van het volgende jaar. Je zult het altijd aan de belasting moeten opgeven.

Als het op de 1e is, dan zit het in je vermogen aan het eind van dat jaar. Dat is dus tevens de reden dat de belastingdienst het niet nodig acht dat je dit bij je beginsaldo hoeft te tellen van dat jaar.

Bij de ATB is de renteopbrengst toch al licht hoger omdat zij de dagelijkse rente op rente toepassen. Een reden te meer om zeker bij deze bank te blijven en het anderen aan te bevelen. Maar dat dit een goede bank is weet ook degene die de rentebijschrijving al aangeslingerd had.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 31 dec 2008 6:56 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Thomas schreef:
Bij de ATB is de renteopbrengst toch al licht hoger omdat zij de dagelijkse rente op rente toepassen.


Huh? "Dagelijkse rente op rente"? Hoe kom je daarbij? Ik weet zelf al het een en ander over renteberekening bij de diverse banken (zoek maar in mijn oudere berichten), maar waar maak jij uit op dat ATB "dagelijkse rente op rente" toepast? Ik denk dat ik je verkeerd begrijp...

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 01 jan 2009 10:47 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
Thomas schreef:
Het maakt niet uit of het nu op de 31e wordt bijgeschreven of de 1e van het volgende jaar. Je zult het altijd aan de belasting moeten opgeven.


Klopt niet. Je moet het inderdaad altijd opgeven, maar uitkering op 31-12 zorgt voor een hoger vermogen op 31-12, dus een hoger gemiddels vermogen over (in dit geval) 2008, dus een hoger belastingaanslag voor 2008. Als de uitkering pas op 1-1 plaatsvindt, hoef je pas in 2009 belasting te gaan betalen over het uitgekeerde bedrag. Het gaat niet om wereldbedragen, maar uitkering op 31-12 kost je per 1000 EURO ontvangen rente 12 EURO extra belasting.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 jan 2009 2:27 am 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 apr 2008 11:11 am
Berichten: 918
Het laatste is ook niet helemaal waar, het ligt eraan of je in 2009 een hoger of lager belastbaar inkomen hebt dan in 2008 en of je in 2008 dan wel 2009 binnen de vrijstelling blijft.

_________________
There is enough for everyone's need but not enough for everyone's greed- Ghandi ;)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 jan 2009 11:00 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Rente is vandaag toegevoegd. Gisteren, 01-01-2009, nog niet. Toch is valutadatum 31-12-2008 en moeten we inderdaad 1 jaar eerder al belasting over de rente betalen. Sufferds van ATB. Waarom niet rente per 01-01 zoals gebruikelijk?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 jan 2009 11:06 am 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
@BillGates: Goeie vraag, bel ze 's als je wilt :wink:

ATB heeft trouwens toch gisteren al de rente vermeld hoor (zie "Renteberekening etc."). Maar het gaat inderdaad niet zo zeer om wanneer het op de site zichtbaar wordt, maar wat de valutadatum is, en daarbij is ATB inderdaad een buitenbeentje.

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 jan 2009 11:15 am 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 aug 2007 6:53 am
Berichten: 736
BillGates schreef:
Rente is vandaag toegevoegd. Gisteren, 01-01-2009, nog niet. Toch is valutadatum 31-12-2008 en moeten we inderdaad 1 jaar eerder al belasting over de rente betalen. Sufferds van ATB. Waarom niet rente per 01-01 zoals gebruikelijk?
Indien de bank al op 31/12 de rente bijschrijft op de rekeningen van zijn/haar spaarders staat het op de jaarafrekening van de bank zelf ook al verwerkt op de balans. Dat ziet natuurlijk altijd leuk uit op het eind van het jaar.
SpaarXL schreef:
... en daarbij is ATB inderdaad een buitenbeentje.
En een ander buitenbeentje is de DHB bank.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 jan 2009 11:27 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Om overzicht te houden omtrent renteuitkeringen rond de jaarwisseling van diverse banken en de fiscale aspecten daarvan sluit dit onderwerp.
Nieuwe inzendingen kunnen o.a. geplaatst worden in:

'Renteuitkering over 2008 - Welke bank is het snelst/traagst?'
viewtopic.php?f=38&t=2243
en
'Fiscaal overzicht: Tellen banken rente mee bij saldo 1-1-08?'
viewtopic.php?f=38&t=2251

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO