Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu di 17 jun 2025 8:47 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 298 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 20  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 22 okt 2009 3:29 pm 
Gulden

reneva schreef:
........ dat banken hypotheken kunnen doorverkopen zonder daar jou van op de hoogte te stellen, dus het kan gebeuren dat je denkt dat je achtergestelde deposito gedekt is door je hypotheekschuld waar dat feitelijk niet zo is.
Securisatie van een hypotheek heeft n.m.m. GEEN directe gevolgen voor de contractuele en rechtspositionele verhouding tussen hypotheekgever en de oorspronkelijke hypotheeknemer. Met het doorverkopen door de laatste beoogt deze in de regel zowel vermindering van het eigen risico als het aantrekken van nieuwe liquiditeiten, waarbij natuurlijk een deel van de winst op de hypotheek aan de (eigen) strijkstok blijft hangen. Maar als hypotheekgever hou je (buiten de status na een faillissementsliquidatie of contractwijziging) dezelfde schuldeiser.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 okt 2009 3:32 pm 
Stuiver

Op RTLZ net het bericht dat het hoogst onzeker is of de zilvervloot rekening (een spaarrekening waar je kon sparen voor je (klein)kinderen) wel onder het depositogarantiestelsel valt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 okt 2009 4:01 pm 
Kwartje

Paul209 schreef:
Leef ik in de verkeerde veronderstelling dat daar zelfs nog wat geld van de overheid ingestopt is? Ik heb het toen niet zo gevolgd, slechts het eindresultaat is mij bijgebleven.

Na onderzoek van curatoren was destijds gebleken dat toezichthouder DNB, accountant Deloitte, bestuurders en commissarissen allen hadden zitten slapen toen zij in 2003 wisten dat VDH een megaclaim van de belastingdienst wachtte. DNB had steekjes laten vallen zoals ook bleek uit twee onderzoeken welke DNB zelf had laten uitvoeren. Uiteindelijk zijn regelingen getroffen om jarenlange procedures te voorkomen en zonder schuld te hoeven bekennen.

Zie jaarverslag DNB 2007, pag 73 (67 van 182)
http://www.dnb.nl/binaries/JaarverslagD ... 173257.pdf

Zie jaarverslag DNB, pag 93 (86 van 190)
http://www.dnb.nl/binaries/JV%20DNB%202 ... 214840.pdf

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 okt 2009 4:06 pm 
Daalder

spaarguru schreef:
Op RTLZ net het bericht dat het hoogst onzeker is of de zilvervloot rekening (een spaarrekening waar je kon sparen voor je (klein)kinderen) wel onder het depositogarantiestelsel valt.

Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, m.a.w. "ik geloof er geen barst van" :?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 okt 2009 4:07 pm 
Vijfje

@ErikVries
Bedankt.
Voor velen is nu maar hopen dat o.a. DNB aantoonbaar weer een steekje heeft laten vallen.
Er zijn immers al aanwijzingen in die richting.

Profiel  

Berichttitel: De zilvervloot gezonken?
BerichtGeplaatst: do 22 okt 2009 4:26 pm 
Dubbeltje

spaarguru schreef:

Goede vraag. De site voor die zilvervloot-rekening is (op dit moment) nog online: http://www.zilvervloot.nl. Ik kan op die site geen enkele vermelding van het depositogarantiestelsel vinden. Wel kom ik bij de veelgestelde vragen dit tegen:

DSB schreef:
1. Kan DSB Bank garanderen dat ik geen enkel risico loop?

DSB Bank heeft veel ervaring met het verstrekken van kredieten aan consumenten en is zeer terughoudend in het nemen van risico's. In combinatie met het aanhouden van een ruime solvabiliteit en liquiditeit, waarop ook DNB toezicht houdt, is de kans dat uw spaargeld verloren gaat vrijwel afwezig. Het feit dat de bestuursvoorzitter van DSB Bank ook de enige aandeelhouder is van de bank, geeft een extra zekerheid dat er goed wordt opgelet. Zijn vermogen staat immers als eerste op het spel.

2. Bestaat bij DSB Bank enig risico dat grote afboekingen gedaan moeten worden?

DSB Bank heeft geen enkele belegging in Amerikaanse hypotheken of andere Amerikaanse kredieten. Er hoeven dus vanwege de ontwikkelingen in de Verenigde Staten geen afboekingen te worden gedaan.

Als de rekening onder het garantiestelsel zou vallen zou dat hier wel vermeld zijn geweest, neem ik aan. Dit suggereert dus dat dit inderdaad wel eens niet het geval zou kunnen zijn!

Als deze rekening niet onder het garantiestelsel zou vallen vraag ik me wel af wat daar dan de reden voor is, want eigenlijk is dat voor een rekening die als spaarrekening wordt aangeboden natuurlijk heel erg vreemd...

Laatst bijgewerkt door Jhn314 op do 22 okt 2009 4:38 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 okt 2009 4:38 pm 

Deze onduidelijkheid is inderdaad erg opmerkelijk.
Je zou namelijk ook kunnen stellen dat er nergens staat dat bij een failliesement deze rekeningen achtergesteld worden. Alle spaarrekeningen van nederlanse banken met een DNB vergunning vallen onder het garantiestelsel behalve degene waarbij expliciet vermeld wordt dat dit niet zo is (achtergestelde deposito's bijvoorbeeld). Ik denk dat hier wel een case is ..... Pieter (Lakeman) maar eens bellen ... 8)

Profiel  

Berichttitel: Toch gegarandeerd
BerichtGeplaatst: do 22 okt 2009 4:51 pm 
Dubbeltje

Volgens DSB zelf valt de zilvervlootrekening gewoon onder het garantiestelsel:

Spaaroverleg schreef:
I. de Rijk - DSB Bank 09-10-2009 16:16
Beste Fred,

De Zilvervloot valt onder het Depositogarantiestelsel.

In Nederland gevestigde banken die een vergunning hebben van De Nederlandsche Bank vallen onder het Depositogarantiestelsel. DSB Bank heeft een vergunning van De Nederlandsche Bank. DSB Bank - en dus ook uw spaargeld - valt onder het Depositogarantiestelsel.

(...)
Bron: www.spaaroverleg.nl

Die 10% bonus aan het einde van de looptijd zullen de houders van deze rekening nu natuurlijk wel moeten missen.

Profiel  

Berichttitel: Re: Toch gegarandeerd
BerichtGeplaatst: do 22 okt 2009 4:55 pm 
Stuiver

@Jhn314
Interessant gegeven. Ben benieuwd waar de DNB nu dan zo op aan het 'bestuderen' is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 okt 2009 4:58 pm 
Dubbeltje

tiswat schreef:
Even een zakelijke vraag naar aanleiding van een rekenvoorbeeld op de website van de DSB, n.a.v. het voorschot van €3000,= dat je kan opvragen.

Het gaat mij concreet om rekenvoorbeeld 6. Daarin wordt iemand beschreven die voor €110.000,= aan tegoeden heeft en voor €105.000,= aan hypotheekschulden. Men beweert dat die een netto schuld overhoudt van €5000,=. Waarom? Van de €110.000,= is €100.000,= gegarandeerd door het depositogarantiestelsel. Tegenover die 100.000 euro staat dan nog een hypotheekschuld van €105.000,=. Conclusie: er blijft een schuld over van €5000,=.

Klopt deze uitleg wel? Ik dacht altijd dat er EERST verrekend mocht worden tussen je tegoeden en je hypotheek. Dus €110.000,= tegoed minus €105.000,= hypotheek, levert een tegoed op van €5000,=. En omdat het DGS tot 100.000 euro dekt, zou deze €5000,= dan volledig onder het DGS vallen. Dat was althans altijd mijn uitleg.

Wat men in bovenstaand rekenvoorbeeld doet is je hypotheek verrekenen met het maximaal uit te keren bedrag van het DGS in plaats van met het saldo op de spaarrekening. Dat kan toch niet waar zijn? Ik zou het in ieder geval heel oneerlijk vinden als dat zo zou zijn. Om het in het extreme te trekken: stel je hebt een hypotheek van €300.000,= en een spaarrekening van €400.000,=. Dan zou er maar €100.000,= onder het DGS vallen en omdat je nog een hypotheek hebt zou je nog 300.000 minus 100.000,= is €200.000,= aan restschuld overhouden!!!

Als dit de manier van werken van de curatoren wordt, dan kunnen we onze borst natmaken...

Blijkbaar is voorbeeld 6 op de website nu aangepast. Er is nu sprake van €95.000,= hypotheek en €90.000,= spaargeld. Er blijft dan inderdaad een schuld van €5.000,= over. De vraag hoe het zit als het spaarsaldo hoger is dan de hypotheek wordt daardoor niet meer beantwoord.
Voorbeeld 10 beantwoordt ook niet alle vragen rond achtergestelde deposito's in combinatie met een hypotheek. Er zit daar bovendien iets niet helemaal goed (want een schuld van "min € 50.000,-" zou naar mijn mening betekenen dat je een tegoed hebt).

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 okt 2009 4:58 pm 
Vijfje

@spaarguru
Nou .... ook webscare maakte wel eens een foutje.

Ik zou -áls ik er belang bij had- dat antwoord maar even vastleggen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 okt 2009 6:05 pm 
Gulden

Gevonden op beurs.nl:

bron: FEM

Het wereldwijde complot tegen DSB
Donderdag 22 oktober 2009 13:15

Waarom Wellink DSB kapot liet gaan terwijl hij Bos miljarden aan belastingcenten liet uitgeven om ABN Amro en ING te redden? Het voor de hand liggende antwoord luidt dat DSB geen andere banken zou meesleuren in zijn val waardoor de stabiliteit van het financiële stelsel in gevaar zou komen, terwijl dat bij ABN en ING wel het geval was. En dus valt het doek. Anders wordt bankje spelen een wel erg risicoloze manier om schathemeltjerijk te worden.

...

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 okt 2009 6:10 pm 
Gulden

Gevonden op nu.nl:

Curatoren twijfelen niet aan vermogen Scheringa
Uitgegeven: 22 oktober 2009 14:04
Laatst gewijzigd: 22 oktober 2009 17:43
AMSTERDAM - De curatoren van DSB Bank en DSB Beheer hebben vooralsnog geen reden te twijfelen aan de bewering van Dirk Scheringa dat hij geen geld meer heeft. Een woordvoerder van de curatoren zei dat donderdag.

...

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 okt 2009 6:59 pm 
Dubbeltje

Die Lakeman weet van geen ophouden, het lijkt wel een persoonlijke vete i.p.v. het willen helpen van mensen met een te dure hypotheek. Laat die man alsjeblieft zijn waffel houden, hij heeft al genoeg kapot gemaakt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 okt 2009 7:41 pm 
Gulden

Jet schreef:
Die Lakeman weet van geen ophouden, het lijkt wel een persoonlijke vete i.p.v. het willen helpen van mensen met een te dure hypotheek. Laat die man alsjeblieft zijn waffel houden, hij heeft al genoeg kapot gemaakt.
Dat líjkt het niet slechts, het ís verworden tot een persoonlijke vete. Lakeman heeft meer dan eens en in verschillende bewoordingen gezegd dat het hem om Dirk Scheringa persoonlijk te doen was. "Als Scheringa maar van het toneel was". Hij gaf tenminste één keer zelfs toe dat hij door dat streven zo verblind was, dat hij onvoldoende oog had zijn communicatie met de "rest van de mensen" op orde te brengen.
Lakeman verdedigt zijn handelswijze primair met het beroep op tijdwinst, normaal procederen zou circa anderhalf jaar langer hebben geduurd. Hij verzuimt erop te attenderen dat de kans op toekenning van de massaclaim tot een hoogte die hij (namens zijn klantenkring) voor ogen heeft, tamelijk klein is, gehoord de uitlatingen van curator Schimmelpenninck.
Ik vrees dat de koude douche voor zijn klantenkring nog gaat komen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 298 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 20  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]