Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu di 17 jun 2025 5:03 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 298 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 20  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 22 okt 2009 5:52 am 
Dubbeltje

merel schreef:
Rond het middag uur verwerkt DSB altijd de betalingen die vanaf vrijdag tot zondag waren overgemaakt. De noodmaatregel werd ingesteld voordat DSB de verwerking kon uitvoeren. De Noodmaatregel heeft als gevolg dat alle rekening werden bevroren inclusief de hoofd rekening van de de DSB en dat is wat jullie noemen het zwarte gat.

Dat klopt niet helemaal. Er is één batch betalingen op maandagmorgen de deur uit gegaan bij DSB. Dat zijn de betalingen die zaterdag en zondag erin gezet zijn door klanten. Ikzelf kan dat ook bevestigen, omdat ik dat weekend een betaling van mijn DSB Betaalrekening naar m'n ouders ING (Giro)rekening had doorgevoerd en die is maandagmiddag nog gewoon doorgekomen bij ING. Nieuwe betaalopdrachten van die maandagochtend zélf zijn allemaal niet meer verwerkt.

Ik zou het schandelijk vinden als we niet meer kunnen inloggen voor administratieve redenen. Het is toch heel eenvoudig om alle accounts "View-only" te maken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 okt 2009 8:12 am 

Ik ben een van de mensen die een achtergesteld deposito had bij de DSB. Heeft het zin om me aan te sluiten bij een van de organisaties die daarvoor collectief willen claimen, of maak ik toch geen schijn van kans en moet ik me er maar bij neerleggen dat ik er geen cent meer van terug zie.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 okt 2009 9:04 am 
Stuiver

nosight schreef:
Ik ben een van de mensen die een achtergesteld deposito had bij de DSB. Heeft het zin om me aan te sluiten bij een van de organisaties die daarvoor collectief willen claimen, of maak ik toch geen schijn van kans en moet ik me er maar bij neerleggen dat ik er geen cent meer van terug zie.

Ik acht de kans klein (helaas voor u)
Er zijn wel een hoop mensen verenigd via http://www.achtergesteldedeposito.nl/
Wellicht dat daar nog enig succes te behalen is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 okt 2009 10:26 am 
Vijfje

nosight schreef:

Het blijft een gokje maar je kansen (en die van > ton) zijn nog niet helemaal verkeken.
Wat je zou kunnen doen is je aansluiten bij belangenverenigingen en/of je claim eerst zelf even veiligstellen d.m.v. een brief gericht aan de curatoren.
(Aangetekend met bericht van ontvangst, oftewel handtekening retour.)
Zoals eerder gemeld in dit forum en op viewtopic.php?f=9&t=4177 zijn er voor dit doel (enigszins hoogdravende) voorbeeldbrieven te vinden op: http://www.aansprakelijkheid.nl/nl/voor ... kelijkheid
Daarnaast schijnt het, dat in een eerder bankfaillissement de klanten die er officieel geen recht op hadden, toch wel voor een behoorlijk deel gecompenseerd zijn geworden.
Tevens verwacht ik dat Scheringa er als een bok op de haverkist op zal letten dat er nog wat te verdelen valt, omdat ie volgens eigen zeggen ridder te voet is.
Hij zal dan graag ook -als allerlaatste in de rij van schuldeisers- nog een beloning voor zijn inspanningen willen incasseren als directeur/grootaandeelhouder.
Dat ridder te voet schijnt overigens nogal mee te vallen:
http://www.rtl.nl/%28/financien/rtlz/nieuws/%29/components/financien/rtlz/2009/weken_2009/43/1022_1015_scheringa_niet_zo_arm_als_hij_zich_voordoet.xml
Sterkte, want je zult wel een lange adem moeten hebben.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 okt 2009 12:23 pm 

Bedankt voor de reacties. Maakt het nog uit bij welke belangenvereniging ik me aansluit?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 okt 2009 12:25 pm 
Vijfje

T.a.v. die keus, daar zou ik rustig even de tijd voor nemen.
Er is te vaak nogal veel kaf onder het koren.
Stel eerst (zelf) je rechten/claim maar veilig!
Daarna heb je nog jaren de tijd.
Het kan nog zomaar zijn dat je geen enkele vereniging nodig hebt, hooguit om collectief wat druk op de ketel te laten zetten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 okt 2009 12:49 pm 
Gulden

Jhn314 schreef:
want als iemand bij DSB zowel een hypotheek als een achtergesteld deposito heeft zou ook dat dan eerst verrekend moeten worden. In dat rekenvoorbeeld zou het resterende saldo dus precies op € 0 uitkomen in plaats van op € -20.000. Die mensen hebben in dat geval dan nog geluk: dan krijgen ze het saldo van dat achtergesteld deposito in ieder geval nog terug in de vorm van een verlaagde hypotheek.

Kunnen mensen die een hypotheek of lening hebben bij de DSB nou wel of niet hun achtergestelde deposito hier van af trekken?
Het lijkt mij van niet omdat bij een achtergesteld deposito het DGS niet van toepassing is en je pas als allerlaatse misschien
nog wat terugkrijgt.(daarom moet je er ook nooit aan beginnen)
Waarom zou bij een schuld aan de DSB ineens wel het hele bedrag van het achtergesteld deposito worden uitgekeerd middels een aftrek van de schulden(hypotheek e.d.)?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 okt 2009 12:53 pm 
Vijfje

DGS (extern vangnet) en een vordering en schuld bij een bankbedrijf hebben zijn 2 verschillende zaken.
Ja, m.i. mag en zal eerst een vordering met een schuld verrekend worden.
Daar staat het DGS geheel los van.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 okt 2009 1:03 pm 
Gulden

In dat geval zou dus gunstig zijn om bij dezelfde bank zowel een hypotheek als een achtergesteld deposito (tegen hele hoge rente)te hebben,want bij faillisement wordt het van je hypotheek afgetrokken en als alles normaal blijft heb je elk jaar een hele hoge rente op je achtergesteld deposito! 8)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 okt 2009 1:05 pm 
Vijfje

Ja, maar je hebt wel onvrijwillig bijv. je hypotheekschuld afgelost.
Niet iedereen is daar blij mee.
Ik ben zo'n iemand.
Het is voor mij ooit een reden geweest verder geen zaken met NIBC meer te willen doen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 okt 2009 1:24 pm 
Kwartje

Paul209 schreef:
....Daarnaast schijnt het, dat in een eerder bankfaillissement de klanten die er officieel geen recht op hadden, toch wel voor een behoorlijk deel gecompenseerd zijn geworden.....

Van officieel geen recht hebben is geen sprake. Officieel komt de achtergestelde rekeninghouder aan de beurt na de concurrent crediteur en voor de aandeelhouder.

Bij een achtergesteld deposito bij DSB is de openstaande (nog niet ontvangen) rente tot de faillissementsdatum (tot 12 oktober 2009) overigens niet achtergesteld. Voor dit rentebedrag is de achtergestelde rekeninghouder concurrent crediteur.

Bij een eerder bankfaillissement zijn de vooruitzichten voor achtergestelde crediteuren momenteel dat het niet uitgesloten is dat na volledige betaling van de concurrente crediteuren nog een beperkt restsaldo overblijft voor achtergestelde crediteuren.

Zie: pagina 4, punt 9.5 vooruitzichten
http://www.houthoff.com/_files-cms/file ... 202009.pdf

Het heeft niet zoveel zin nu al allerlei partijen aansprakelijk te stellen en rechtszaken te beginnen daar het verstandiger is eerst alle feiten boven tafel te krijgen. Verschillende onderzoeken gaan daarna plaatsvinden. Curatoren zullen onderzoek doen naar de oorzaken van het faillissement. Vervolgens zullen zij mogelijk partijen aansprakelijk stellen en tekorten op hen proberen te verhalen om daarmee de boedel te vergroten.

Bij een eerder bankfaillissement zijn partijen opgeroepen met elkaar rond de tafel te gaan zitten wat geleid heeft tot regelingen waardoor het te verdelen bedrag in de boedel aanzienlijk vergroot werd. Ook met aandeelhouders – welke in de rangorde pas na achtergestelde rekeninghouders aan de beurt komen – is toen een regeling getroffen. Wellicht toch nog een beetje hoop voor achtergestelde rekeninghouders van DSB!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 okt 2009 1:25 pm 
Kwartje

Schiet me gelijk een wat gecompliceerde situatie te binnen (zuiver hypothetisch). Stel ik heb een hypotheekschuld van een ton, een normaal spaartegoed van een ton, en een achtergesteld deposito van een ton. Netto vordering is dan een ton. Maar heb ik dan nog recht op een DGS uitkering? Als je de hypotheekschuld wegstreept tegen het achtergestelde deposito wel, maar als je het wegstreept tegen het normale spaartegoed niet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 okt 2009 1:30 pm 
Kwartje

OTTA 294 schreef:
In dat geval zou dus gunstig zijn om bij dezelfde bank zowel een hypotheek als een achtergesteld deposito (tegen hele hoge rente)te hebben,want bij faillisement wordt het van je hypotheek afgetrokken en als alles normaal blijft heb je elk jaar een hele hoge rente op je achtergesteld deposito! 8)

Hier is al eens uitgebreid over van gedachte gewisseld op dit forum. Samenvatting: ja, in theorie is dat gunstig. Twee nadelen: de eerste heeft Paul209 al genoemd: onvrijwillig aflossen, dus weg hypotheekrenteaftrek, en de tweede is dat banken hypotheken kunnen doorverkopen zonder daar jou van op de hoogte te stellen, dus het kan gebeuren dat je denkt dat je achtergestelde deposito gedekt is door je hypotheekschuld waar dat feitelijk niet zo is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 okt 2009 1:35 pm 
Vijfje

ErikVries schreef:
Bij een eerder bankfaillissement zijn partijen opgeroepen met elkaar rond de tafel te gaan zitten wat geleid heeft tot regelingen waardoor het te verdelen bedrag in de boedel aanzienlijk vergroot werd. Ook met aandeelhouders – welke in de rangorde pas na achtergestelde rekeninghouders aan de beurt komen – is toen een regeling getroffen. Wellicht toch nog een beetje hoop voor achtergestelde rekeninghouders van DSB!

Leef ik in de verkeerde veronderstelling dat daar zelfs nog wat geld van de overheid ingestopt is?
Ik heb het toen niet zo gevolgd, slechts het eindresultaat is mij bijgebleven.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 okt 2009 1:46 pm 
Stuiver

rogervdh schreef:
Dat klopt niet helemaal. Er is één batch betalingen op maandagmorgen de deur uit gegaan bij DSB. Dat zijn de betalingen die zaterdag en zondag erin gezet zijn door klanten. Ikzelf kan dat ook bevestigen, omdat ik dat weekend een betaling van mijn DSB Betaalrekening naar m'n ouders ING (Giro)rekening had doorgevoerd en die is maandagmiddag nog gewoon doorgekomen bij ING. Nieuwe betaalopdrachten van die maandagochtend zélf zijn allemaal niet meer verwerkt.

Ik zou het schandelijk vinden als we niet meer kunnen inloggen voor administratieve redenen. Het is toch heel eenvoudig om alle accounts "View-only" te maken.
.

Aha een kenner op IT gebied. Dan denk ik dat er twee losse batch verwerkingen worden uitgevoerd. Eerst de batch voor uitgaande betalingen en daarna de inkomende. Die laatste is niet uitgevoerd. Ik kon het bedrag dat ik die vrijdag ervoor heb gestort niet maandag 12 okt pinnen. Hoe gaan ze dat oplossen?

Wat weer zo vreemd is dat ze een vraag op de DSB site hebben gewist bij veelgestelde vragen : Kunnen mensen op de een of andere manier ooit nog controleren wat hun saldo was zodat ze zeker weten of ze al hun geld teruggekregen hebben, na deze storting en de storting uit het DGS?

Antwoord : Nee, er kan niet meer ingelogd worden op de site van DSB Bank om het saldo op te vragen. Ook worden er geen rekeningafschriften verstuurd in. Het ligt aan de afwikkeling vanuit De Nederlansche Bank of in een later stadium saldo opgaven worden verstrekt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 298 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 20  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]