schuiver schreef:
Gepensioneerden hebben gewoon recht op hun pensioen en AOW, ze hebben er altijd voor betaald.
Dit klopt niet. Elke Nederlandse burger heeft vanaf 65 recht op een AOW, echter het is mogelijk dat men hiervoor niet heeft betaald (mensen die nooit gewerkt hebben).
schuiver schreef:
Een van de onderdelen in het plan van FNV Bondgenoten , spreekt mij ontzettend aan, namelijk het vormen van een zodanige risicoloze buffer dat het vrijwel zeker blijft, dat alles betaalbaar blijft (en dat het niet moet afhangen van ontwikkelingen op de beurzen).
Pensioenfondsen zijn nu door de overheid verplicht om in slechte beurstijden hun beleggingstegoeden in obligaties te vergroten. Dit zorgt er dat de risico's verkleint worden, echter dit beleid komt het rendement niet ten goede.
Of te wel theoretisch gezien zorgt investeren in een lage risico vol product voor een laag rendement. Hierdoor heeft men wel veel meer zekerheid maar zal de premie die de werknemer in moet leggen flink verhoogt moeten worden en dat is denk ik nou net niet de bedoeling.
schuiver schreef:
Met het verhogen van de pensioen gerechtigde leeftijd, zie ik een zeer nadelig effect voor de arbeidsmarkt (meer jongeren blijven langs de kant staan en veel werkgevers zijn niet zo happy met een sterk vergrijsd personeelsbestand).
Als je naar de huidige arbeidsmarkt kijkt heb je gelijk, maar de vergrijzing gaat langzaam toeslaan en dan zijn er mensen nodig. In dat geval kunnen alleen de jongeren het gat niet opvullen.