schuiver schreef:
Gepensioneerden hebben gewoon recht op hun pensioen en AOW, ze hebben er altijd voor betaald.
Dat klopt voor de pensioenen (tot op zekere hoogte, zo blijkt nu dankzij de kredietcrisis), maar dat geldt zeker niet voor de AOW.
De AOW is een omslagsysteem, d.w.z. dat iedereen die nu AOW-premie betaalt, dat doet voor de mensen die nu een AOW-uitkering krijgen.
Zo is het destijds ook ingevoerd. Mijn oma vertelde (jaren geleden, toen ze nog leefde) dat ze wel een AOW-uitkering kreeg terwijl ze er nooit premie voor heeft betaald.
Terug naar het onderwerp: spaarloon.
Persoonlijk vind ik het erg jammer dat dit wordt afgeschaft.
De levensloopregeling heb ik nooit wat in gezien. Veel te ingewikkeld; veel te veel scenario's om rekening mee te houden; veel te veel afhankelijkheid van de bereidheid van je werkgever om mee te werken als je wilt laten uitkeren met alle belastingvoordelen.
Ik weet niet hoe mijn leven er over een aantal jaar uit zal zien. Heb ik nog dezelfde werkgever (lang niet zeker in de branche waar ik werk)? Ben ik dan nog alleen?
Met het spaarloon was tenminste duidelijk wat je eraan had: het is bruto geld dat 4 jaar vast staat (behoudens wat uitzonderingen) en daarna valt het vrij zonder er belasting over te hoeven betalen.