Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu ma 16 jun 2025 7:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 696 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34 ... 47  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 05 nov 2019 12:13 am 
Daalder

Piggy zal het wel op een gehackte google gooien.

Profiel  

Berichttitel: Re: bescheiden bedrag
BerichtGeplaatst: di 05 nov 2019 12:51 am 
Knaak

e.banket schreef:
Om te voor komen dat ik er later teveel op achteruitga
wil ik een bedrag reserveren voor aanvulling op mijn AOW

Met de waarde van 700 euro

3 % jaarlijkse inflatie in Nederland voor alle zekerheid

start in 2026 met 868 euro
einde in 2044 met 1477 euro

totaal uit te keren 256409 euro
3% jaarlijkse inflatie is wat hoog, maar ik ben het ermee eens dat je aan de veilige kant moet rekenen en 700 Euro per maand (huidige koopkracht) zou ik ook nog wel "bescheiden" noemen.

In de toekomst gelden allemaal andere regels, evengoed begrijp ik dat die 256409 pas in 2026 nodig zullen zijn en er dan ook nu nog wel niet zullen zijn, maar ik gebruik toch maar de huidige percentages en dat bedrag (de veilige kant)…

Een alleenstaande zou nu ongeveer 2478 euro aan VRH betalen, oftewel iets minder dan 1% van zijn vermogen.
Een stel zou nu ongeveer 1532 euro aan VRH betalen, oftewel iets minder dan 0,6% van hun vermogen.

Vanwege "de veilige kant" ga ik verder alleen in op de situatie van de alleenstaande, naar boven afgerond 1% dus.
De "horizon" ligt op pakweg 6 tot 25 jaar, met een reeks van 6- tot 10-jarige deposito's is gemiddeld 1% (volgens deze site) eenvoudig haalbaar, zelfs als er "gespreid" moet worden.

En dan laat ik maar weer vanwege "de veilige kant" andere mogelijkheden als Bigbank buiten beschouwing, heb ik het niet eens over pensioensparen (iig VRH-vrij), talloze andere mogelijkheden die min of meer uitvoerig op dit forum zijn besproken en ga ik ervan uit, dat je niet al eerder enige actie ondernomen hebt.

Je bewering:
Citaat:
Bij deze hoge spaartaks betaal je alle rente ook als je het ten dele in deposito`s hebt aan de belastingen .
komt wat mij betreft niet door de factcheck, maar daarom had je er vast ook al "ten dele" ingezet. (Maar waarom eigenlijk "ten dele"?)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 05 nov 2019 6:43 am 
Vijfje

JandeV schreef:

Je kunt niet je hele leven de trump uithangen en dan na je pensionering ineens de regels uit de DDR eisen. (Hoewel dat volgens een oplichter als trump dat weer de normaalste zaak van de wereld zou zijn, maar dit terzijde)
@Jan.

Ben het met je eens, voor de verandering (komt niet vaak voor)

Mensen jagen alles erdoorheen, en dan met je pensioen roepen dat je geld wil, omdat je er recht op zou hebben, pensioen ook een stukje eigenverantwoording.
De AOW kan zomaar op zijn, zodra wij met pensioen gaan.!

Profiel  

Berichttitel: pensioen
BerichtGeplaatst: di 05 nov 2019 10:59 am 
2 Kwartjes

Waarom geld weg geven aan een bank tegen slechts zeer lage rente .
Dan wacht ik liever op een beurscrash om dan een klein deel van mij spaargeld tijdelijk te beleggen en zo het rendement wat te verhogen .

Ik heb ook nog enkele langlopende deposito`s . Maar vanwege spreiding en regelgeving durfde ik vroeger niet meer dan 40 000 euro bij een bank te plaatsen .De rente opbrengst van deze deposito`s gaat in mijn geval toch echt geheel naar de belastingen over mijn totale spaargeld .

Profiel  

Berichttitel: Re: pensioen
BerichtGeplaatst: di 05 nov 2019 3:44 pm 
Knaak

e.banket schreef:
Waarom geld weg geven aan een bank tegen slechts zeer lage rente .
Dan wacht ik liever op een beurscrash om dan een klein deel van mij spaargeld tijdelijk te beleggen en zo het rendement wat te verhogen .

Ik heb ook nog enkele langlopende deposito`s . Maar vanwege spreiding en regelgeving durfde ik vroeger niet meer dan 40 000 euro bij een bank te plaatsen .De rente opbrengst van deze deposito`s gaat in mijn geval toch echt geheel naar de belastingen over mijn totale spaargeld .

Waarom € 40.000,- ? Het deposito garantiestelsel garandeert toch tot € 100.000,- ?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 05 nov 2019 5:52 pm 
2 Kwartjes

Als de spaargarantie dan weer omlaag was gegaan in de toekomst .
Ik dacht dat het mogelijk een tijdelijke verhoging was vanwege de crisis in de bankensector .

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 05 nov 2019 9:28 pm 
Knaak

e.banket schreef:
Ik dacht dat het mogelijk een tijdelijke verhoging was vanwege de crisis in de bankensector .

Dit is niet tijdelijk, echter is het natuurlijk nooit verkeerd om € 40.000,- als limiet aan te houden per bank. En dan je geld te spreiden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 05 nov 2019 9:52 pm 
Knaak

Je hoort regelmatig dat banken fuseren, en dan zit je mooi met ongedekt spaargeld, dus dan is 40000 wel een mooie grens, en helemaal als rente op de rekening bijgeschreven wordt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 05 nov 2019 10:17 pm 
Vijfje

henrid schreef:
Je hoort regelmatig dat banken fuseren, en dan zit je mooi met ongedekt spaargeld, dus dan is 40000 wel een mooie grens, en helemaal als rente op de rekening bijgeschreven wordt.

Pffff, als dat gebeurt kun je het geld altijd nog weghalen. Paniekzaaierij.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 05 nov 2019 11:11 pm 
Daalder

e.banket schreef:

Het was inderdaad 40.000 voor en/of (2 x 20.000). In de crisis van 2008 is dit inderdaad tijdelijk verhoogd tot 100.000 (x2).
Dit tijdelijk is daarna definitief geworden door Europese wetgeving eind 2010.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 06 nov 2019 7:30 am 
Knaak

Wel gek, het depositogarantiestelsel is verhoogt van € 40.000,- naar € 100.000,-, maar het beleggerscompensatiestelsel is nog steeds € 20.000,-.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 06 nov 2019 8:19 am 
Knaak

obligataire schreef:
henrid schreef:

Niet als je het vast hebt gezet natuurlijk, want dan zit je wel met de zorgen als er weer een crisis komt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 06 nov 2019 11:04 am 
Knaak

henrid schreef:
obligataire schreef:
henrid schreef:

Niet als je het vast hebt gezet natuurlijk, want dan zit je wel met de zorgen als er weer een crisis komt.

Dan zit je met beleggingen toch beter. Als een broker of bank failliet gaat, dan blijven de aandelen die je gekocht hebt op jou naam staan. Een andere bank of broker neemt dit dan over en kan je verder met beleggen. Tenzij je ook aandelen in de bank of broker hebt die failliet is gegaan, dan ben je dat gedeelte kwijt.
Of als de bank of broker een rare constructie heeft en dit dus niet geregeld heeft, maar dat kan je achterhalen/navragen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 06 nov 2019 11:12 am 
Knaak

O, maar dan is €20.000 garantie via het beleggerscompensatiestelsel dus veel te hoog...
Eigenlijk kan die regeling helemaal worden afgeschaft...

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 06 nov 2019 1:39 pm 
Daalder

JandeV schreef:
O, maar dan is €20.000 garantie via het beleggerscompensatiestelsel dus veel te hoog...
Eigenlijk kan die regeling helemaal worden afgeschaft...

Schijnt dat je bij bijvoorbeeld bij Triodos je geld dan kwijt bent.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 696 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34 ... 47  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]