Martijn schreef:
Citaat:
Iedereen die zwaar in deposito's zit is gewoon de lul. Als het een beetje tegenzit ben je gewoon het dubbele kwijt aan vrh. En dan ook nog eens een lagere heffingskorting.
Ik heb even zitten rekenen met de worstcase scenario. Met het idee een lagere heffingskorting en het feit dat ik voor meer dan 50% in deposito's zit ben ik inderdaad zwaar de klos. Op dit moment haal ik met mijn spaargeld nog net de inflatie bij, eigenlijk net niet na aftrek van de huidige belasting in Box 3.
Van dit rendement op mijn vermogen, mijn pre-pensioen en met mijn ontslagvergoeding moet ik momenteel rondkomen. Dan gaat in 2028 ook nog mijn zorgtoeslag waarschijnlijk verdwijnen, waar ik dan geen recht meer op heb, gevolg ik er ga duizenden euro's op achteruit per jaar en teer versneld in op mijn gespaarde vermogen.
Ik voel met je mee. Het zijn met name de mensen die geen grote beleggingsrisico's (meer) kunnen nemen (bijvoorbeeld omdat zij dicht tegen hun pensioen aanzitten of al gepensioneerd zijn) en een groot deel van hun vermogen in langlopende deposito's hebben ondergebracht die jaarlijks rente uitkeren, die de dupe zijn van de nieuwe plannen. En dat geldt in het bijzonder voor diegenen die geen of slechts een heel klein aanvullend pensioen hebben opgebouwd via hun werkgever(s) of een pensioenverzekeraar en in plaats daarvan geheel op eigen kracht (dus zonder fiscale voordelen) vermogen hebben opgebouwd voor hun pensioen. Een voorbeeld:
De 65 jaar oude Kees is alleenstaand. Hij heeft slechts een bescheiden aanvullend pensioen op kunnen bouwen bij zijn werkgevers. Door sober te leven, veel te sparen en verstandig te beleggen heeft hij toch vermogen kunnen opbouwen, dat volledig bedoeld is om daarmee later zijn AOW en bedrijfspensioen aan te vullen. Vanaf zeven jaar voor zijn pensioen heeft Kees zijn beleggingen in aandelen deels afgebouwd om voor zijn pensioeninkomen niet te veel afhankelijk te zijn van de aandelenkoersen. Hij verkoopt een flink deel van zijn aandelen en sluit een aantal deposito's af die in 2026 een waarde hadden van €200.000. De rentevergoeding bedraagt gemiddeld 3%.
Kees betaalt in 2026 (fictieve rente: 1,28%, vrijgesteld vermogen: €59.357) ca. € 648 belasting.
Vanaf 2028 betaalt Kees over ditzelfde bedrag € 1.800, dus bijna 2,8 keer meer dan onder de huidige systematiek.
De buurman van Kees heeft wel een riant pensioen kunnen opbouwen bij zijn werkgever, maar zal vanaf 2028 niet extra worden belast, hoewel zijn pensioenvermogen een veelvoud bedraagt dan dat van Kees.
Hoe eerlijk is dit? Zou de overheid bij het vaststellen van de vermogensbelasting niet verder moeten kijken dan naar box 3, maar ook naar andere vermogensbestandsdelen, zoals pensioen?