SpaarXL, nou ik heb ook eens een te hoge of onterechte voorlopige aanslag gekregen en betaald. Het geld weliswaar na 1 jaar teruggekregen, maar zonder rente over de eerste 6 maanden. Bezwaar gemaakt, politiek aangeschreven, maar mocht niet baten. Blijkbaar hoeven ze pas rente te vergoeden vanaf 1-7 van het betreffende jaar ipv vanaf datum betaling cq 1 januari.
Zie ook
http://www.noordzij-fab.nl/site/index/register_belastingadviseurs_nieuws/19/gek_gat_in_de_vergoeding_van_heffingsrente/Citaat:
in de praktijk leidt dit ertoe, dat de Belastingdienst de heffingsrente over zes maanden ‘in zijn zak steekt’.
Edit:
Ik heb het nog even nagekeken hoe het zat indertijd en het blijkt nog vreemder in elkaar te zitten:
Ik had de voorlopige aanslag betaald in februari van het betreffende jaar en eind juni een jaar later teruggekregen. Het geld heeft dus 16 maanden bij de belastingdienst gestaan.
Ik kreeg rentevergoeding over de eerste 4 maanden, dus tot 1-7 in de vorm van een betalingskorting en een rentevergoeding over de periode van 1-1 tot 1-7 van het volgende jaar, dus de laatste 6 maanden.
Over de middelste 6 maanden, dus 1-7 t/m 31-12 van het aanslagjaar kreeg ik geen vergoeding.
Dit heeft zich meerdere jaren achterelkaar zo voorgedaan.
Zorg er dus voor dat je nooit teveel aan voorlopige aanslag betaalt. De belastingdienst als bank gebruiken werkt dus niet. Zeker niet nu de rentevergoeding ook nog eens drastisch verlaagd is.