Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu zo 15 jun 2025 12:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 08 okt 2011 9:33 am 
Vijfje

Kleine contante bedragen in huis zijn niet relevant en tegenwoordig zelfs expliciet vrijgesteld.
Maar als mensen doelbewust grote bedragen thuis aanhouden om op de peildatum minder fiscaal vermogen te hebben is dat fiscale fraude.
(al is dat, zoals terecht opgemerkt, om meerdere redenen erg dom).

Vrijstelling contant geld
Had u contant geld? Dan hebt u een vrijstelling tot € 500. Geef het bedrag aan dat boven deze vrijstelling uitkomt. Ook het saldo op een chipkaart en de waarde van cadeaubonnen en dergelijke behoren tot contant geld.
Fiscale partner:
Had u heel 2010 een fiscale partner of koos u daarvoor? Dan is de vrijstelling voor contant geld € 1.000.

(BRON: site Belastingdienst)

Laatst bijgewerkt door obligataire op za 08 okt 2011 9:39 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 08 okt 2011 9:38 am 
Knaak

Jet, daarom heet het ook fictief rendement. Of je nu het geld op de bank zet, verliest met kelderende aandelen of in een oude sok stopt, de fiscus gaat ervan uit dat je 4% winst maakt en die belasten ze.
Overigens geldt er een vrijstelling van 503 euro contant geld per belastingplichtige.
Maar zoals je hieronder kunt lezen tellen zelfs de OV-chipkaart, VVV- en platenbonnen mee als vermogen :D

http://belastingdienst.nl/particulier/a ... en-19.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Box_3

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 08 okt 2011 12:07 pm 
Kwartje

Door de vrijstelling van 503 euro hoef ik over de waarde van de theater- en concertbonbon welke ik zojuist voor mijn verjaardag heb gekregen gelukkig geen vermogensrendementsbelasting te betalen. En was dat niet het geval voor de eerstvolgende peildatum zich aandient verwacht ik al te genieten van een heerlijk avondje theater of concert.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 11 okt 2011 1:25 pm 
Kwartje

YipMan schreef:
Nou ik vind de VRH diefstal want ik heb al belasting over dat geld betaald en die belasting heet loonheffing. Ik snap best waar belasting voor is, maar belasting heffen waar allang belasting over geheft is vind ik pas diefstal.

Wat je vindt is niet zo heel relevant. De wet bepaalt wat wel en niet mag. Dat je VRH een oneerlijk concept vindt is prima, maar doe er wat aan door te stemmen op partijen die het af willen schaffen. Tot het zover is blijft het ontduiken ervan diefstal.
Jet schreef:
( nou ben ik ook van mening dat het geld dat mijn kinderen krijgen voor hun rapporten of verjaardagen van de opa's en oma's ook niet mijn geld is, dus waarom zou ik daar over moeten betalen?)

Om dat "probleem" op te lossen krijg je wat extra vrijstelling van de VRH voor elk kind.

Laatst bijgewerkt door reneva op di 11 okt 2011 1:29 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 11 okt 2011 1:29 pm 
2 Kwartjes

Nou ja iedereen heeft recht op zijn mening. Maar goed ik zal gewoon die heffing betalen, maar ik ben nog niet aan die € 20000.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 11 okt 2011 2:15 pm 
Daalder

reneva schreef:
Om dat "probleem" op te lossen krijg je wat extra vrijstelling van de VRH voor elk kind.

Alleen jammer dat die wordt afgeschaft.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 11 okt 2011 2:26 pm 
2 Kwartjes

Dus kinderen mogen (straks) geen klein vermogen hebben welk vrijgesteld is van de VRH? Dus elke euro op de spaarrekening is belast?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 11 okt 2011 3:51 pm 
Dubbeltje

Dat is vast om te bevorderen dat je je kinderen leert om te sparen en niet om alles over de balk te smijten :?
Bovendien stelde die vrijstelling van 500 nogwat ook niet veel voor, maar ja alle beetjes helpen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 11 okt 2011 4:44 pm 
Daalder

De extra vrijstelling was € 2779 per kind.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 11 okt 2011 10:20 pm 
Knaak

reneva schreef:
Dat je VRH een oneerlijk concept vindt is prima, maar doe er wat aan door te stemmen op partijen die het af willen schaffen.

Welke Partij wil het dan afschaffen??

Het huidige VRH moet eigenlijk veranderd worden in een LRH of te wel LeenRenteHeffing.
In dat geval worden mensen die vermogen hebben niet belast met een VRH en mensen die lenen moeten 1,2% LRH heffing betalen over het geleende bedrag.

Zo straf je af dat mensen gaan lenen en stimuleer je dat mensen gaan sparen. Als ik zo kijk, vroeger was het dood normaal dat je eerst ging sparen en dan pas wat ging kopen, vandaag de dag gaan mensen meteen spullen kopen (door geld te lenen) en achteraf pas betalen....

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 11 okt 2011 11:18 pm 
Knaak

Helemaal mee eens. Er moet een LRH komen. Levert vast ook meer op aangezien er volgens mij meer geleend dan gespaard wordt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 11 okt 2011 11:21 pm 
Kwartje

De VRH is in de plaats gekomen van de vermogens belasting, voor de "rijken" dus, en wanneer is iemand rijk ?, ach, daar kun je verschillend over denken, dat men ook vermogen wil belasten is wel te begrijpen, daar zouden ze ook huizen die aanzienlijk meer dan het gemiddelde waard zijn ook onder kunnen laten vallen, maar ja dat is weer een heel andere discussie :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 12 okt 2011 9:00 am 
Kwartje

Niet alleen in plaats van de vermogensbelasting.
Vroeger moest je de werkelijke rente (met een vrijstelling van 1 000 gulden of zo) optellen bij je inkomen en werd er gewoon inkomensbelasting over betaald.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 12 okt 2011 8:50 pm 
Knaak

Kniertje schreef:
De VRH is in de plaats gekomen van de vermogens belasting, voor de "rijken" dus, en wanneer is iemand rijk ?, ach, daar kun je verschillend over denken, dat men ook vermogen wil belasten is wel te begrijpen, daar zouden ze ook huizen die aanzienlijk meer dan het gemiddelde waard zijn ook onder kunnen laten vallen, maar ja dat is weer een heel andere discussie :)

De VRH grens mogen ze wat mij betreft wel ophogen want zeg nou zelf bijna 21.000 euro hoor je toch standaard op reserve te hebben voor noodgevallen? Ik heb zo'n vermoeden dat de meeste mensen net nog genoeg geld hebben om de maand rond te komen. Een aantal mensen weigeren hun levensstijl te versoberen en willen niet sparen, want het loon komt toch elke maand weer binnen?

Mod edit: off-topic tekst verwijderd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 12 okt 2011 10:10 pm 
Knaak

Vind je het gek? Mensen die sparen betalen extra belasting. Mensen die sparen krijgen geen bijstandsuitkering. Mensen die sparen krijgen geen vrijstelling van gemeentelijke belasting. Mensen die sparen krijgen geen zorgtoeslag of huurtoeslag. Mensen die sparen.........

Laatst bijgewerkt door BillGates op wo 12 okt 2011 10:14 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]