Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu ma 09 dec 2019 9:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 06 jul 2008 9:22 pm 
Kwartje

Geregistreerd: za 28 jun 2008 4:35 pm
Berichten: 425
Omdat er inmiddels al genoeg 'negatieve' berichten zijn gepost aangaande het IJslandse garantiestelsel icm IceSave, hierbij een topic voor de positieve berichten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jul 2008 9:23 pm 
Kwartje

Geregistreerd: za 28 jun 2008 4:35 pm
Berichten: 425
Citaat:
Daar staat tegenover dat de - kleine - economie en het financiële systeem in het land de laatste tijd niet bepaald positief in het nieuws zijn. Jaren van ongebreidelde economische groei zorgden voor het onwesterse fenomeen van oververhitting. Het land kent momenteel een van de hoogste rentestanden ter wereld (15,5%) om de inflatie van bijna 12% te beteugelen. Daarnaast is de IJslandse kroon dit jaar een kwart in waarde gedaald ten opzichte van de euro. Eerder deze maand moesten de centrale banken van Denemarken, Noorwegen en Zweden zelfs bijspringen met kredietlijnen van € 500 miljoen elk. IJslandse banken kennen dan ook lagere credit ratings dan hun Scandinavische branchegenoten.

Vervelend, erkent Hohmann, maar een 'zeer conservatief gerunde' speler als Landsbanki fietst er volgens hem vrij pijnloos doorheen. De bank heeft in tegenstelling tot veel westerse banken geen belangen in de Amerikaanse subprime-hypotheken en zag de winst in het eerste kwartaal met 27% stijgen ten opzichte van een jaar eerder. "Als je alleen kijkt naar de feiten en de cijfers, zie je een bank met een heel positieve ontwikkeling en gemiddelde afschrijvingen."

De stap naar Nederland - waar de bank overigens al enkele jaren actief is als zakenbank én met het overgenomen Kepler, het vroegere Julius Bär - is volgens hem dan ook niet uit nood geboren om de financiering op peil te brengen. "Al in het voorjaar van 2007 is besloten met Icesave naar Nederland te komen." Van daaruit wordt nu al onderzocht welke ándere landen mogelijk nog meer interessant zijn. Wat Icesave, in tegenstelling tot het vergelijkbare succesnummer ING Direct, in elk geval níet van plan is, is uitbreiden naar andere producten als hypotheken. "Wij willen een specialist zijn", stelt Hohmann beslist. "Als je allerlei producten gaat toevoegen, ben je voor je het weet weer een echte bank."


Bron: De Telegraaf, IJslanders jagen op Hollandse spaarder


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jul 2008 9:27 pm 
Kwartje

Geregistreerd: za 28 jun 2008 4:35 pm
Berichten: 425
Citaat:
cesave is de nieuwe internetspaarbank van de Landsbanki uit Reykjavik. De IJslandse bank introduceerde afgelopen 29 mei de eerste vrij beschikbare spaarrekening met 5 procent rente. Een gouden greep, zo blijkt: de eerste dag meldden zich meteen een kleine vierduizend spaarders. Sindsdien houdt de toeloop aan en noteert Icesave dagelijks 700 nieuwe klanten.

De IJslandse bank noemt dit aantal boven verwachting. ,,Zoveel aanmeldingen in korte tijd hadden we absoluut niet verwacht", zegt Martijn Hohman, directeur Icesave Nederland. Icesave verwacht dat de huidige trend de komende tijd aanhoudt.


De helft van de nieuwe klanten heeft niet eerder bij een buitenlandse bank gespaard. Volgens Icesave een teken dat spaarders vertrouwen hebben in de IJslandse aanbieder. Dit vertrouwen blijkt volgens woordvoerder Charlotte de la Rembelje ook uit de bedragen die spaarders op hun nieuwe spaarrekening zetten. ,,Mensen brengen net zo vaak grote als kleine bedragen in."

Garantie op uw spaargeld

Mocht Landsbanki, dat vorig jaar 520 miljoen euro winst maakte, toch in problemen komen dan is er voor de meeste mensen weinig aan de hand: tot 20.877 euro garandeert de IJslandse Centrale Bank al het ingelegde spaargeld, tussen 20.877 en 40.000 euro keert De Nederlandsche Bank nog eens 90 procent uit.

Tegelijk met het aantal spaarders peilde Icesave de klanttevredenheid. Die blijkt groot, zo constateert Intomarkt Gfk. 91 procent van de nieuwe spaarders is tevreden over Icesave, 56 procent geeft zelfs het cijfer acht of hoger.


Bron: AD Geld & Recht, Binnen maand 25.000 spaarders voor Icesave


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jul 2008 9:30 pm 
Kwartje

Geregistreerd: za 28 jun 2008 4:35 pm
Berichten: 425
Citaat:
De kredietcrisis heeft het eiland in zwaar weer gebracht, de inflatie giert de pan uit er was twijfel of IJslandse Centrale Bank in staat zou zijn om het faillissement van een bank te kunnen dragen. De nationale banken van Zweden, Noorwegen en Denemarken staan inmiddels ieder voor €500 miljoen garant.

Landsbanki zelf lijkt echter te staan als een huis. De bank heeft bijvoorbeeld geen schade geleden door de hypotheekcrisis in de VS.


Bron: De Telegraaf, Icesave: ietsiepietsie minder zekerheid voor veel meer rente


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jul 2008 9:35 pm 
Kwartje

Geregistreerd: za 28 jun 2008 4:35 pm
Berichten: 425
Citaat:
LandsBanki: Icesave, snelstgroeiende online bank in UK

icesave Ze bieden de hoogste spaarrente in Engeland en garanderen tot 2009 altijd 0,25% boven de basisrente van Bank of England te zitten. Klinkt als een utopie zou je zeggen, maar dit geldt niet voor Icesave, een nieuw online bankconcept van de gerenommeerde IJslandse bank Landsbanki.

De online bank Icesave is in oktober 2006 in de UK gelanceerd. Icesave heeft momenteel al meer dan 100.000 spaarklanten...

met een spaarbedrag van meer dan 4 miljard Engelse Pond.De inleg is vanaf 250 tot 1 miljoen Engelse Pond. Je kunt zelf bepalen of je maandelijks of jaarlijks je rente wilt ontvangen. Daarnaast bieden ze de garantie dat de rente tot 1 oktober 2009 altijd 0,25% boven de basisrente van de Bank of England zal zijn en tot 1 oktober 2011 nooit lager zal zijn dan deze basisrente.

De waarden die ze communiceren met het concept: eenvoudig en transparant, gegarandeerd hoge rentes en 'peace of mind'. Dus, geen addertjes onder het gras.

Icesave heeft dit jaar dan ook de prestigieuze Readership Award 2007 gewonnen van het tijdschrift What Investment, als Best Online Savings Account. Ze staan daarmee boven Nationwide Building Society en ING Direct.


Bron: FuturEyes, LandsBanki: Icesave, snelstgroeiende online bank in UK


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jul 2008 9:41 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 7:01 pm
Berichten: 270
Tja, wat kan ik zeggen, Icesave is gewoon een spaarrekening zonder poespas en gelul. Gemakkelijk en overzichtelijk.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jul 2008 9:46 pm 
Kwartje

Geregistreerd: za 28 jun 2008 4:35 pm
Berichten: 425
Citaat:
Een bank die consumenten sterk voordeel biedt, is opmerkelijk sinds de problemen in de financiële sector, maar volgens Martijn Hohmann, directeur van Icesave Nederland, is er geen enkel probleem. ‘Onze timing is ideaal. Nu andere banken met de gevolgen van de kredietcrisis kampen, kunnen wij de consument overhalen voor ons te kiezen. Wij hebben een uitstekende liquiditeitspositie en maken goede winsten.’

De zuinigheid en het spaargedrag van Nederlanders zijn de reden dat Icesave de Nederlandse spaarmarkt als eerste uitkiest op het Europese vasteland. Nederlanders hebben 237 miljard euro op spaarrekeningen staan. Icesave heeft geen bankkantoren in Nederland, waardoor de kosten worden gedrukt.


Bron: De Volkskrant, IJslanders stunten met rente


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jul 2008 10:55 pm 
Kwartje

Geregistreerd: za 28 jun 2008 4:35 pm
Berichten: 425
Citaat:
Landsbanki is buiten IJsland al sinds 2000 actief in het Verenigd Koninkrijk en daar hebben spaarders gezamenlijk zo´n GBP4,5 miljard bij de bank ondergebracht.

Landsbanki heeft op de beurs van Reykjavik een waarde van ongeveer EUR2,5 miljard. Het boekte over 2007 een nettowinst van EUR443 miljoen, ongeveer evenveel als over 2006.

Ondanks de volatiliteit in de IJslandse economie had de bank een hoge Tier-1 solvabiliteits-ratio van 10,1% aan het eind van 2007. De bank zegt geen directe noch indirecte blootstelling te hebben aan de Amerikaanse subprime-hypothekensector.


Landsbanki opende vorig jaar april een kantoor in Amsterdam om zodoende de uitbreiding van de activiteiten in Europa vorm te geven, aldus het bedrijf destijds.

Landsbanki was voor die tijd al in Nederland actief via zijn effectenhuis Kepler Equities, het voormalige Julius Bar.

In IJsland zijn de twee grootste concurrenten van Landsbanki Glitnir en Kaupthing, dat recent nog zijn poging zag mislukken om zakenbank NIBC over te nemen.


Bron: Wallstreetweb.nl, IJslandse bank Landsbanki betreedt spaardersmarkt NL


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 07 jul 2008 12:18 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 1:48 am
Berichten: 5064
Moneymaker schreef:
Omdat er inmiddels al genoeg 'negatieve' berichten zijn gepost aangaande het IJslandse garantiestelsel icm IceSave, hierbij een topic voor de positieve berichten.


Ik vraag mij toch even af waarom je dit topic gestart bent.
Slaap je dan beter omdat je daar een rekening hebt lopen? :roll:

Persoonlijk blijf ik toch maar liever uit de buurt van deze bank.
Op de één of andere manier heb ik er namelijk geen goed gevoel bij.
IJslandse banken hebben een flinke financiële optater gehad en het hele slechte nieuws komt meestal ver daar achteraan.
Komt van oorsprong uit een land met torenhoge inflatie en een zeer hoge rente.
Goede vooruitzichten zijn er niet en de creditcrises is nog niet uitgewoed.
Op directieniveau vermengd met ex-ABN-bloed.
Slechte bescherming van privacy.
Onduidelijk is welke (geautomatiseerde) informatiebronnen gebruikt worden ter identificatie van de klant en of deze wel 100% legaal zijn. *)
Een voorwaarde welke m.i. niet 'per ongeluk' opgenomen was in de algemene voorwaarden na een hoop gekrakeel spoorslags geschrapt, geeft ook te denken.
Het 1e deel van de garantie dient men in het buitenland te claimen.

Kortom, wie het onderste uit de kan wil, krijgt vaak het deksel op de neus.

Ik wil er wel over denken terug te keren, als ze volledig onder de Nederlandse garantie vallen en al die overbodige persoonlijke informatie van de website halen.

*) Citaat:
Icesave is nieuw en kan daarom eenvoudig volledig
digitaal werken met compleet nieuwe technologie.
Deze technologie is ook een van de belangrijke factoren
van het bedrijfsmodel, en zorgt bijvoorbeeld
voor een intelligente oplossing voor de wettelijke eis
dat een nieuwe klant zich moet identificeren bij een
financiële instelling: ‘Wij kunnen dat doen op basis
van zogenaamde afgeleide identificatie. Elke spaarder
moet een bestaande tegenrekening opgeven en
we kunnen achter de schermen direct nagaan of er
bij de bank waar die tegenrekening loopt is voldaan
aan de identificatievoorwaarden. Die werkwijze is
een unicum in de markt en door grote advocatenkantoren
is bevestigd dat dit inderdaad mogelijk is.
Achter de schermen vinden er sowieso allerlei controles
met databases plaats. Door dat slim in te richten
kan veruit de meerderheid van de gevallen - zo’n
95 procent - een rekening openen zonder dat er bij
ons enig menselijk handelen plaatsvindt.’

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 07 jul 2008 8:55 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jun 2008 10:47 am
Berichten: 282
En als er dan toch geen beren op de weg zijn, kan je ze altijd nog weer verzinnen......!

Ook ik vind dat er een aantal, en het zijn er niet zo veel, sombere hazen constant een negatief beeld van Icesave schetsen. Ik vind het dus prima dat de positieve aspecten eens worden benadrukt.

Maar ja, een positief topic starten kan blijkbaar niet. Tsja, er zal eens wat tegenwicht komen, dat kan je niet hebben als negativo.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 07 jul 2008 8:59 am 

Geregistreerd: ma 07 jul 2008 8:56 am
Berichten: 9
[quote="Paul209"][/color]
Kortom, wie het onderste uit de kan wil, krijgt vaak het deksel op de neus.



Nu breekt mijn klomp (ook een mooie uitdrukking).

Wat was nou toch het doel van deze website?

Citaat:"Nederlanders sparen veel maar halen niet altijd het maximale uit hun spaargeld. Deze site geeft een compleet en actueel overzicht van de spaarrente bij in Nederland af te sluiten spaarrekeningen en deposito's. Informatie om als spaarhulp te gebruiken voor een maximaal rendement op spaargeld."


Verder moet me van het hart dat de argumenten op basis waarvan deze bank als een slechte wordt weggezet wel erg subjectief zijn.

- Wat wil je hier mee zeggen?
"Op directieniveau vermengd met ex-ABN-bloed."

- "Onduidelijk is welke (geautomatiseerde) informatiebronnen gebruikt worden ter identificatie van de klant en of deze wel 100% legaal zijn."
Waarom zou ik op basis van het citaat dat je aanhaalt moeten veronderstellen dat de gebruikte methode illegaal is?

-"Een voorwaarde welke m.i. niet 'per ongeluk' opgenomen was in de algemene voorwaarden na een hoop gekrakeel spoorslags geschrapt, geeft ook te denken."
Dat is jouw inschatting, en ook niet meer dan dat. De bank geeft een in mijn ogen acceptabele en plausibele verklaring. Hoe dan ook, het probleem is me ook hier niet duidelijk.

-"Slechte bescherming van privacy."
Welke online bank heeft dat wel perfect geregeld? Kun je achter de schermen kijken?
Is alle informatie bij de banken die jij gebruikt strikt van elkaar gescheiden? Ik help het je hopen, want als iemand slim genoeg is om in het systeem in te breken, zal het doorspitten van gekoppelde (of zelfs andere) bestanden ook niet zo'n groot probleem zijn, lijkt mij.

-"Het 1e deel van de garantie dient men in het buitenland te claimen."
Dat maakt het niet per definitie slecht of onbetrouwbaar, toch?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 07 jul 2008 12:04 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 1:48 am
Berichten: 5064
@gast.

Het zijn de kleine dingen die het doen.
Een optelling daarvan heeft mij doen besluiten (voorlopig) met een wijde boog om IceSave heen te gaan.
Misschien ben ik in jouw ogen iets te openhartig geweest, maar de tijd zal het leren.
Wie weet krijg ik in deze onrustige financiële tijden nog wel eerder gelijk dan velen lief is. :roll:

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 07 jul 2008 12:08 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:26 pm
Berichten: 816
Woonplaats: Jazztown
Je wordt klant bij een bank, winkel of bedrijf als aan minimaal twee koopmotieven wordt voldaan.
Eén van deze beweegredenen is vertrouwen.
Als dit vertrouwen niet aanwezig is (blijft), ontstaat er geen (langdurige) relatie.

Paul,
jij startte niet voor niets het topic "Beetje erg link!! IceSave exit voor mij"

Gast,
op 30 mei heb ik in dit forum al kenbaar gemaakt dat ik vanwege de gedeelde garantie GEEN klant wil worden van IceSave.
Als dit vertrouwen niet aanwezig is, kan alleen de bank en niet het forum een verandering bewerkstelligen.

Paul,
verkopers die hun ambacht serieus beoefenen kweken vertrouwen en zoeken naar de oplossing van het probleem / de behoefte of de invulling van een wens.
Dit zijn andere vaardigheden dan in het topic "Door slimme trucs betaalt u veel te veel" worden opgesomd.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 07 jul 2008 12:17 pm 
Stuiver

Geregistreerd: vr 11 apr 2008 10:21 am
Berichten: 65
Ik ben wel blij dat er mensen kritisch blijven (deposito regelingen, veiligheid e.d.) en niet verblind worden door hogere rentepercentages(hebzucht?). Beetje vreemd dat dit wordt gezien als negatief zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 07 jul 2008 12:21 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 1:48 am
Berichten: 5064
Linn schreef:

Paul,
verkopers die hun ambacht serieus beoefenen kweken vertrouwen en zoeken naar de oplossing van het probleem / de behoefte of de invulling van een wens.
Dit zijn andere vaardigheden dan in het topic "Door slimme trucs betaalt u veel te veel" worden opgesomd.


Persoonlijk schaar ik momenteel de werkwijze van de IJslandse banken grotendeels - als aanvulling - onder het kopje "slimme trucs". :lol:
Ik hoop voor alle deelnemers dat het nog maar lang goed mag blijven gaan en dat het in de bankwereld straks geen 'dominoday' veroorzaakt.

Om met Holland Casino te spreken: Speltip 9. Weet wanneer je moet stoppen. :wink:

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO