Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 2:48 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Nieuwe bank
BerichtGeplaatst: za 07 jun 2008 5:13 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Gixxer1234 schreef:
heb net bij de ECB een nieuwe rekening geopend......
Bij de ECB hè.........! CEB zul je bedoelen.....?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Foutje
BerichtGeplaatst: ma 09 jun 2008 7:56 pm 

Geregistreerd: do 05 jun 2008 8:49 pm
Berichten: 11
Hahaha,

ja was een tikfoutje, klopt indd


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 05 jul 2008 2:49 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2220
Gelezen:
Citaat:
Well, up to a point. In the unlikely event of Landsbanki failing, Icesave depositors would have to claim the first €20,887 (£16,500) of their losses not from the UK’s Financial Services Compensation Scheme (FSCS) but from a deposit protection fund run out of Reykjavik.

After several days of prodding and digging, I have, finally, ascertained the vital statistics of this fund, the Depositors’ and Investors’ Guarantee Fund. It describes itself, not very accurately, as “prefunded” but actually has £88 million in the kitty. That’s to cover deposits totalling £13.6 billion, 154 times as much.

Bron:http://business.timesonline.co.uk/tol/business/columnists/article4273175.ece

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 05 jul 2008 3:10 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Verder zegt Hosking, dat het fonds gelden kan lenen van andere partijen om een eventueel tekort snel aan te vullen.
Zelfs suggereert hij dat eventueel Britse banken (en dus ook NL?) te hulp zouden kunnen schieten, ofschoon het hier om een buitenlandse bank gaat waarop geen toezicht mogelijk is vanuit Engeland.
Hij vindt dat niet rechtvaardig maar mogelijk is het dus misschien wel.

Maar goed voorzichtigheid blijft geboden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jul 2008 5:58 pm 
Kwartje

Geregistreerd: za 28 jun 2008 5:35 pm
Berichten: 425
Ik kwam net een interessant artikel tegen, waarvan ik me afvraag of het klopt.
Mocht dit het geval zijn, dan valt IceSave binnenkort onder het Nederlandse garantiestelsel:

Citaat:
Ja, nog maar net, want Icesave is helemaal nieuw. Deze bank geeft inderdaad een toprente. Bovendien valt hij netjes onder het Nederlandse Depositogarantiestelsel. Aan dat laatste twijfelde ik even. Icesave is een merk van de IJslandse bank Landsbanki. Deze bank komt weliswaar voor in het Wft-register van De Nederlandsche Bank, maar stond daarin nog niet genoteerd als bank die onder ons Depositogarantieselsel valt. In zo’n geval moet je even bellen naar 0800 - 020 1068 of mailen naar info@dnb.nl. Men vertelde me dat de aanvraag van Landsbanki voor een Nederlandse bankvergunning wel al is toegekend, maar dat het nog niet in het register te vinden is.


Zie: http://www.nrcnext.nl/geld/geldblog/article1108168.ece

Wie zou dit maandag even willen checken?

Groet,
Jan


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jul 2008 7:03 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2220
Dit artikel is aan het begin van dit draadje al eerder ter sprake gekomen.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jul 2008 7:32 pm 
Kwartje

Geregistreerd: za 28 jun 2008 5:35 pm
Berichten: 425
Idd, zie ik nu ook.... :oops:

Niks gezegd dan ;-)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 07 jul 2008 11:51 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
Nog geen nieuws dus...
Overigens heb ik een week of 5 geleden contact gehad met DNB en daar werd mij verteld dat de aanvraag door Landsbanki/Icesave was ingediend en dat het t.z.t. wel zou komen.
Volgens mij zitten we allemaal te wachten op het verlossende woord van DNB.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Centrale Bank IJsland
BerichtGeplaatst: zo 13 jul 2008 12:59 pm 

Geregistreerd: za 12 jul 2008 9:53 pm
Berichten: 2
Icesave heeft de hoogste rente, dus zou ik er graag sparen. Tot op heden doe ik dat niet omdat het spaargeld door de IJslandse Centrale Bank wordt gegarandeerd, niet door de Nederlandse.

Berichten over de kleine, kwetbare IJslandse economie zijn niet best. Kernvraag is: hoe kom je aan informatie over de IJslandse Centrale Bank die een risicoinschatting mogelijk maakt? Hoe groot is de kans dat bij faillissement van Icesave, de garantieregeling niet uitkeert?

Zijn er mensen die met de Centrale Bank van IJsland contact hebben opgenomen en op basis daarvan informatie hebben?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 13 jul 2008 1:34 pm 
jha schreef:
Nog geen nieuws dus...
Overigens heb ik een week of 5 geleden contact gehad met DNB en daar werd mij verteld dat de aanvraag door Landsbanki/Icesave was ingediend en dat het t.z.t. wel zou komen.
Volgens mij zitten we allemaal te wachten op het verlossende woord van DNB.


Iemand?


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: ma 14 jul 2008 9:15 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: do 17 apr 2008 9:46 pm
Berichten: 210
Woonplaats: ZH
Michiel schreef:
Hoe groot is de kans dat bij faillissement van Icesave, de garantieregeling niet uitkeert?


Ten eerste is de kans dat Iceave failliet gaat natuurlijk erg klein. Ze staan er veel beter voor dan bijvoorbeeld diverse turkse banken. Moederbank Landsbanki heeft een investment grade status wat betekent dat het veilig genoeg is voor pensioengelden.

De garantieregeling kan alleen niet uitkeren als IJsland ook failliet zou zijn gaan. Theoretisch kunnen landen niet failliet gaan. Mocht IJsland in de problemen komen zullen diverse (vooral Scandinavische) landen te hulp schieten.

Om op de vraag terug te komen, de kans is niet exact te bepalen, maar ik doe een poging :wink: :
kans Landsbanki failliet = 0,1%
kans IJsland failliet = 0,1%

Kans dat je je geld kwijt raakt = 0,1% x 0,1% = 0,0001 % (1 op miljoen)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 15 jul 2008 12:21 am 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 apr 2008 1:59 pm
Berichten: 67
Roeland schreef:

Om op de vraag terug te komen, de kans is niet exact te bepalen, maar ik doe een poging :wink: :
kans Landsbanki failliet = 0,1%
kans IJsland failliet = 0,1%

Kans dat je je geld kwijt raakt = 0,1% x 0,1% = 0,0001 % (1 op miljoen)


0.01% :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 jul 2008 12:23 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
maar 1/1000 van 1/1000 is wel 1 op een miljoen :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 jul 2008 12:29 am 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 apr 2008 1:59 pm
Berichten: 67
obligataire schreef:
maar 1/1000 van 1/1000 is wel 1 op een miljoen :wink:


Ik denk niet in procenten maar in kansen. Bij procenten moet je de kans met 100 % vermenigvuldigen :roll:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 jul 2008 12:52 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2220
We hoeven niet naar Ijsland. Jammer, had ik me zo op verheugd om iedereen daar te ontmoeten.:D

Citaat:
Aangezien de depositogarantiestelsels van Europa met elkaar samenwerken in het geval van een faillissement hoeft u niet zelf naar IJsland om uw spaargeld terug te krijgen. Het IJslandse depositogarantiestelsel werkt in zo’n geval samen met De Nederlandsche Bank op basis van Europees afgestemde procedures.

Landsbanki bestaat al ruim 120 jaar en is een zeer stabiele bank. Landsbanki heeft een groot kapitaal en heeft haar activiteiten - en daarmee ook de risico’s - gespreid in diverse landen en sectoren en de bank is nog steeds winstgevend. In het hoogst onwaarschijnlijke geval dat Landsbanki niet meer aan haar verplichtingen zou kunnen voldoen, wordt u vanzelf geïnformeerd over hoe u uw spaargeld kunt claimen bij zowel het IJslandse als het Nederlandse depositogarantiestelsel. Uitkeringen door beide stelsels vinden uiteraard plaats in Euro’s.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO