Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 19 apr 2024 1:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Depositogarantiestelsel
BerichtGeplaatst: vr 30 mei 2008 3:01 pm 
Site Admin

Geregistreerd: ma 19 maart 2007 11:40 pm
Berichten: 447
Vanwege alle vragen, hebben we net contact gehad met De Nederlandsche Bank (http://www.dnb.nl) om meer duidelijkheid te krijgen over de manier waarop het spaargeld bij IceSave wordt beschermd door het Depositogarantiestelsel.

IceSave is deel van Landsbanki uit IJsland. Zodoende vallen ze onder het IJslandse garantiestelsel. Volgens de site van Icesave is dit tot een maximum van 20.887 euro. (Volgens Europese richtlijnen moet elk land minimaal 20.000 euro garantie geven over de tegoeden).
In Nederland bestaat er nog een aanvullende garantie regeling tot 40.000 waarbij 90% gegarandeerd wordt. Landsbanki heeft een aanvraag ingediend om voor deze aanvullende regeling in aanmerking te komen en dit is ondertussen door De Nederlandsche Bank toegekend.

Dit betekent dat als Landsbanki failliet zou gaan, de Nederlandse rekeninghouders de eerste 20887 euro zelf bij de IJslandse toezichthouder moeten claimen. De Nederlandsche Bank is hierin geen partij en zal dan ook niet meehelpen of eventueel garant staan als de IJslandse toezichthouder de claims niet toe zou kennen. Alleen voor het overige deel boven de 20.887 euro tot 40.000 euro kan de spaarder 90% bij De Nederlandsche Bank claimen. Dit zou dus neer komen op een maximaal bedrag van (40.000 - 20.887) x 90% = 17.201 maar omdat het totaal van het gegarandeerde bedrag niet boven de 38.000 euro mag komen is dit gelimiteerd tot 17.113 euro.

Totaal wordt er dus per rekeninghouder 20.887 euro door de IJslandse toezichthouder gegarandeerd (dit exacte bedrag is nog niet gecontroleerd) en 17.113 euro door de Nederlandsche bank. Totaal komt dit neer op 38.000 euro per persoon.

Wij hopen dat hiermee veel vragen beantwoord zijn.

Het SpaarInformatie Team


Laatst bijgewerkt door SpaarInformatie op wo 02 jul 2008 12:56 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 30 mei 2008 3:10 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
Is het nu 20877 of 20887?

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 30 mei 2008 3:14 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Blijft toch een beetje linke soep.
Bovendien, hoe toon je het tegoed aan - aan DNB en de IJslandse toezichthouder - als je geen papieren afschriften ontvangt?
Een schermprintje zegt ook weinig.
Gelukkig staat er wel: Volgens Europese richtlijnen moet elk land minimaal 20.000 euro garantie geven over de tegoeden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 30 mei 2008 3:29 pm 
Stuiver

Geregistreerd: vr 18 apr 2008 10:51 am
Berichten: 92
tja dan houdt het wat mij betreft op. Heb weinig zin straks mijn geld te moeten halen in IJsland.
Dat had dnb toch anders kunnen regelen voor de Nederlandse spaarders.

Bedankt voor de informatie SI :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 30 mei 2008 3:33 pm 
Site Admin

Geregistreerd: ma 19 maart 2007 11:40 pm
Berichten: 447
Doboy schreef:
Is het nu 20877 of 20887?


Het is 20.887 euro. Deze typo is gecorrigeerd.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 30 mei 2008 3:34 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Pierewiet schreef:
Dat had dnb toch anders kunnen regelen voor de Nederlandse spaarders.


Dat heeft DNB bij mijn weten voor Argenta ook niet gedaan.
Zouden de banken die dat wel willen regelen soms eerst een smak geld (borg) of andere zekerheden naar DNB moeten brengen o.i.d.?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 30 mei 2008 4:31 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Credit Europe gaat zeker weten naar 5%.
Zie bericht mijn bericht onder Credit Europe.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 30 mei 2008 4:51 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Paul209 schreef:
Gelukkig staat er wel: Volgens Europese richtlijnen moet elk land minimaal 20.000 euro garantie geven over de tegoeden.
IJsland hoeft zich niet aan EU richtlijnen te houden, want ze is geen EU-lid. Nu ze wel een regeling heeft in die orde van grootte, rijst de vraag of ze bij grootschalige claims wel aan die verplichting kan voldoen. Het land heeft minder dan 350.000 inwoners, maar misschien is dit risico middels een herverzekering af te dekken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 30 mei 2008 4:58 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Paul209 schreef:
Dat heeft DNB bij mijn weten voor Argenta ook niet gedaan.Zouden de banken die dat wel willen regelen soms eerst een smak geld (borg) of andere zekerheden naar DNB moeten brengen o.i.d.?
Is volgens mij een kwestie van wetgeving (zie het andere draadje over de Icebank) en heeft niks te maken met borg of zo. Criterium is of de bank als 'nederlands' is te zien volgens de wet of als 'buitenlands'.
ATB b.v. is weliswaar een dochter van het russische Alfa, maar is een aparte nederlandse bank onder nederlands recht. Dat geldt ook de (meeste) Turken.
Gewoon een kwestie van verschillende regels voor verschillende rechtsvormen dus.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 30 mei 2008 5:03 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Blikoortje schreef:
Paul209 schreef:
Dat heeft DNB bij mijn weten voor Argenta ook niet gedaan.Zouden de banken die dat wel willen regelen soms eerst een smak geld (borg) of andere zekerheden naar DNB moeten brengen o.i.d.?
Is volgens mij een kwestie van wetgeving (zie het andere draadje over de Icebank) en heeft niks te maken met borg of zo. Criterium is of de bank als 'nederlands' is te zien volgens de wet of als 'buitenlands'.
ATB b.v. is weliswaar een dochter van het russische Alfa, maar is een aparte nederlandse bank onder nederlands recht. Dat geldt ook de (meeste) Turken.
Gewoon een kwestie van verschillende regels voor verschillende rechtsvormen dus.


Maar ..... DNB zal toch ook dan niet zeggen: wij vinden je zo aardig en geven iedereen geld als je op je gezicht gaat?
Dat geld zal toch ergens vandaan moeten komen?
M.i. zal toch wel komen uit een fonds o.i.d. wat de banken tesamen hebben opgehoest.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 30 mei 2008 5:08 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Voor zover ik weet is DNB in geval van een beroep op deze regeling alleen maar belast met de uitvoering ervan. Er is geen fonds maar de kosten worden in dat geval volgens een formule omgeslagen over alle (verplicht) deelnemende andere banken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 30 mei 2008 5:23 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Blikoortje schreef:
Voor zover ik weet is DNB in geval van een beroep op deze regeling alleen maar belast met de uitvoering ervan. Er is geen fonds maar de kosten worden in dat geval volgens een formule omgeslagen over alle (verplicht) deelnemende andere banken.


Dat kan natuurlijk ook.
Maar je zult alleen mogen deelnemen aan die club, als je niet óók omvalt als je die kosten voor je kiezen krijgt, vermoed ik.
En daar zal toch eerst wel zekerheid over moeten bestaan, lijkt mij.

Bedankt voor de uitleg.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 30 mei 2008 5:23 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 5:16 pm
Berichten: 26
In moeilijke tijden werkt de IJslandse centrale bank gelukkig samen met de centrale banken van Zweden, Noorwegen en Denemarken. In mei werd hun hulp ingeroepen: Zweden, Noorwegen en Denemarken lieten weten dat ze ieder voor 500 miljoen euro extra garant stonden voor IJsland. Het vertrouwen van investeerders in de IJslandse economie is lijkt sindsdien herstellende.

De Nederlandsche Bank kon nog niet zeggen of zij zou inspringen voor de Nederlandse rekeninghouders in het (zeer hypothetische) geval dat de IJslandse centrale bank niet in staat is het geld van de garantie te voldoen.

Nogmaals deze (moeder) bank bestaat al 120 !! jaar en in geval van problemen hoef je echt niet naar Ijsland.
Ik zou dus zeggen pak die 5%.... :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 30 mei 2008 7:47 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 7:26 pm
Berichten: 820
Woonplaats: Jazztown
Kijk bij Credit Europe Bank, voor de rente hoef je niet meer naar IceSave en voor de gedeelde garantie zeker niet.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 30 mei 2008 7:49 pm 
Stuiver

Geregistreerd: ma 11 feb 2008 11:33 pm
Berichten: 84
Woonplaats: Ergenswolde
Niet als je wilt spreiden Linn, dan zijn meerdere banken maar wat handig.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO