Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 25 apr 2024 10:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 10 okt 2008 6:15 pm 
Kwartje

Geregistreerd: ma 14 jul 2008 12:10 am
Berichten: 316
nijn schreef:
@Janssen
De Rabo heeft ten tijde van de kritiek ook gezegd dat de garantie van IJsland twijfelachtig was. Dit heeft ook in diverse media gestaan. Daarnaast heeft de Rabo zich opgewonden over alle buitenlandse banken die hier kwamen stunten met hogere rentes, niet alleen IceSave.


Daarnaast blijft Rabobank in onder meer Ierland en Nieuw Zeeland opereren als rentestunter en krijgen Belgische klanten een spaarrekening met betere voorwaarden dan de Nederlandse klanten. Ondertussen gaat Rabobank in Nederland door met het 'verkopen' van de mythe dat een betrouwbare bank en een behoorlijke rentevergoeding niet samengaan. Vreemd dat al die zogeheten 'deskundigen' het daar nooit over hebben.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 10 okt 2008 6:54 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul 2008 2:01 am
Berichten: 618
Woonplaats: Helmond
nijn schreef:
...maar wel tegen de mensen die maar blijven ontkennen dat er enige eigen verantwoordelijkheid was/is.


Klopt, daar wordt de IJslanders nu ook op gewezen,
maar heeft niets te maken met de IceSaver, en daar vergist men zich continue in,
kennelijk is dat moeilijk te begrijpen. Vervang IceSave door Fortis, en je snapt wat
ik bedoel.

Zoals in mijn eerdere onderzoek lijkt me er 1 uitweg.
Het land onder het noodfonds IMF plaatsen, de Euro invoeren,
afschaffen van de walvissen jacht,
en er een mooi vakantie land van maken, met toerisme als hoofdinkomen :wink:

_________________
ik denk soms, dus ik besta soms


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 10 okt 2008 7:29 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 8:01 pm
Berichten: 270
Vergeet ook niet de rating van Landsbanki die is en was nog steeds hoog!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 10 okt 2008 8:11 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 01 feb 2008 5:50 pm
Berichten: 99
nijn schreef:
de mensen die maar blijven ontkennen dat er enige eigen verantwoordelijkheid was/is.


Die heb ik hier eerlijk gezegd nog niet echt gezien. Wél mensen die belazerd zijn doordat ze te weinig verstand van zaken hebben, te weinig tijd hebben om diepgaande onderzoeken te doen, vertrouwen hebben in overheden die garanties pretenderen, misleid worden door 'ratings' en geloven (geloofden) dat 'sparen' iets fatsoenlijks is en stukken beter dan op de beurs gokken. Dat tenslotte een of andere mafkees iedereen zo in de luren kan leggen dat hij 1.6 miljard ophaalt en het zelf op zijn eentje uitgeeft is compleet buiten ieders bevattingsvermogen. Hij moet familie in Nigeria hebben !

Oh, en hoorde ik meneer Wellink nou gisteravond echt zeggen - na zijn gestuntel over een BSU stickje - dat hij in augustus vorig jaar al problemen had besproken in IJsland !!!?? Ik kan me NIET herinneren dat breed uitgemeten op de tv gezien te hebben..... of waar dan ook, zoals dan had gemoeten. Of de terugtrekking van Icesave/Landsbanki's vergunning om in Nederland te opereren.

Verantwoordelijkheid is prima, maar dat werkt in lagen. De spaarders zijn in dit geval de onderste laag, waarbij alle normale bescherming daarboven blijkbaar compleet gefaald heeft en alleen een paar 'ingewijden' e.e.a. konden zien aankomen.

_________________
Francois A. 'Navman' Dumas
Publisher

... and the man's Blog


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 10 okt 2008 9:38 pm 
Stuiver

Geregistreerd: vr 10 okt 2008 4:00 pm
Berichten: 99
Francois schreef:
Wél mensen die belazerd zijn doordat ze te weinig verstand van zaken hebben, te weinig tijd hebben om diepgaande onderzoeken te doen


Dat is dus deels mijn punt...

Ik heb het overigens niet specifiek over mensen op dit forum maar lees overal wel heel veel dat het de schuld is van.....

Over het toezicht van DNB weet ik niet zo heel veel maar je kan ervan uit gaan dat ze zich moeten houden aan zeer strakke (EU) regels. Omdat de bank in IJsland een vergunning had kunnen ze de bank hier niet weigeren (concurrentie vervalsing). De DNB kan onmogelijk wereldkundig maken dat ze denken dat de bank om zal vallen want dan weet je zeker dat ie ook om zal vallen waarbij de DNB (en de NL-staat) een enorme claim aan z'n broek zal krijgen. Het resultaat voor de spaarders was dan gelijk behalve dat IJsland dan nooit iets zou betalen. Als in het NL-filiaal van IceSave alles op orde was dan kon de DNB waarschijnlijk niets doen.

Maar verder is de oplossing van Alfons wel een mooie. Het geld wordt betaald door het IMF en de walvisvaart wordt afgeschaft, dan heeft iedereen gewonnen...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 10 okt 2008 10:48 pm 
Kwartje

Geregistreerd: zo 13 jul 2008 10:09 pm
Berichten: 317
Naar aanleiding van "de leugen regeert' van de VARA(tv) ben ik eens gaan kijken.
De FD zegt dat ze al eerder hebben geroepen dat je geld op IJsland niet veilig was.

Dit bericht kon ik mij niet herinneren ... en aangezien ik de Financieële Dagblad pas kortgeleden heb ontdenkt (met dank aan het forum alhier) ben ik toch maar weer even gaan spitten.

'Spaarder neemt groter risico door geld op IJslandse bank te zetten'
http://www.fd.nl/artikel/9561519/spaard ... ank-zetten

FD op 25 juli 2008

Het hele artikel maar even van hun site geplukt schreef:

'Spaarder neemt groter risico door geld op IJslandse bank te zetten'
25 juli 2008, 14:57 uur | FD.nl

Spaarders die hun geld neerzetten bij IJslandse banken nemen een groter risico dan spaarders die hun geld stallen bij Nederlandse banken. Dat zegt bestuursvoorzitter Thierry Schaap van BinckBank bij de presentatie van de cijfers over het tweede kwartaal.

Hoewel er volgens Schaap 'voldoende informatie beschikbaar is over de slechte staat van het IJslandse bankwezen', hebben particulieren daar niet genoeg kennis over. 'En de solvabiliteitsratio van IJslandse banken is erg slecht'.

Schaap verwijst onder meer naar Icesave, onderdeel van het IJslandse Landsbanki. Eind mei betrad Icesave de Nederlandse spaarmarkt met een rente van 5%. Inmiddels biedt de IJslandse bank een rente van 5,25%.

IJsland hardst getroffen door kredietcrisis

Het zijn hoge rentetarieven van banken uit een land dat mondiaal het hardst is getroffen door de kredietcrisis. Het probleem van is in de kern eenvoudig. De omvang van de financiële sector van het eiland is veel groter dan van zo'n kleine economie van 300.000 zielen verwacht kan worden. De drie grote IJslandse banken hebben buitenlandse schulden met een omvang van negen keer het bruto binnenlands product. Bovendien zijn de schulden vrijwel volledig in buitenlandse valuta.

Voor hun financiering zijn de banken aangewezen op de internationale geldmarkt, in plaats van op lokale spaarders. Ook Landsbanki kan door de kredietcrisis, vrijwel geen geld meer lenen op de kapitaalmarkt. Het opzetten van een spaarbank is voor de bank een relatief eenvoudige manier om weer aan geld te komen.

Oplopende kosten voor spaargeld

Door de buitenlandse concurrentie zien Nederlandse banken de kosten voor spaargeld verder oplopen. Tijdens de kwartaalcijfers merkten ze vrijwel allemaal op dat het duurder is geworden. Ook BinckBank probeert terrein te winnen op de spaarmarkt. Door verbreding van de dienstverlening wil de de internetbroker minder afhankelijk worden van commissie-inkomsten




Heeft iemand hier toegang tot de FD


Spaarders moeten IJslands leren 7 juni 2008
Strijd barst los om gunst van spaarder 30 mei 2008
Kredietcrisis duwt IJsland in het ravijn 19 april 2008


Ik ben zeer geïnteresseerd wat ze te zeggen hebben in het artikel van 19 april 2008
Kredietcrisis duwt IJsland in het ravijn 19 april 2008
Zou iemand zo vriendelijk zijn dit op te kunnen vragen ... ?
En hier natuurlijk even neer te zetten ;)

Maar goed in het FD ... hetgeen de gemiddelde Icesave-spaarder natuurlijk niet leest ... was het eeste echte signaal dat het niet goed kon gaan of goed zat rond 25 juli 2008 dus!

Andere kranten hebben dit signaal kennelijk niet overgenomen ... als ook de TV-media niet.

In eerder artikelen zegt FD wel dat de IJslandse Landsbanki op zoek is naar liquide middelen en dat ze die dus op de spaarmarkt wil verkrijgen. FD zegt dan nog niet dat dit is vanwege dat een bank als die van een andere financiele instelling moet lenen meer betalen moet dan de 5% a 5.25% aan rente die het aan de particulieren spaarders geeft. Tenminste ik kan het niet -als leek zijnde- uit de tekst halen.
Ook in het artikel van 30 mei 2008 komt dat voor de leek niet uit de verf, misschien dat gestudeerde economen het dan al wel doorkrijgen dat je geld op IJsland zetten wellicht niet zo'n slim idee is.

Pas in een artikel "exotische banken zetten jacht op spaargeld in gang" van 5 juli 2008 komt het FD met de reden waarom die banken het geld van de spaarder willen hebben. Het is immers volgens dit artikel duurder geworden om op de geldmarkt geld te lenen ... en dus is het voor de banken en de spaarders aantrekkelijk dat ze de rente op spaarprodukten verhogen.
In dit artikel staat nog niet dat het 'gevaarlijk' is om je spaargeld op IJsland te parkeren!
Sterker nog in dit artikel staat dat die buitenlandse banken veiligheid kunnen bieden door JAWEL het depositogarantiestelsel!!!

8 juli "Kritiek Rabobank op garantieregeling gezeur" in dit artikel wijst men nog eens fijntjes dat de Nederlandse spaarder weet wat hij doet === "actieve spaarders zijn zich zeer bewust van de regeling. Op internetfora informeren ze elkaar over de garanties bij diverse banken"

PAS in het artikel van 25 juli j.l. wordt er gezegd dat de Nederlandse spaarder bij de IJslandse banken meer risico lopen.

Dat is de allereerste zogenaamde 'waarschuwing' die ik kon vinden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 10 okt 2008 11:17 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 10 okt 2008 11:01 pm
Berichten: 5
misty schreef:
Ook helemaal mee eens Alphons. Diezelfde ''deskundigen met hun vooruiziende blik'' hebben ons in de Telegraaf, Elsevier etc. maandenlang wijsgemaakt dat we gek waren als we bij de reguliere banken bleven: bij kleine banken viel immers veel meer te halen aan rente. Over grote risicos's heb ik nergens iets gelezen.

En goedkoop ook nog om ons een trap na te geven. Ben wel benieuwd hoe het met de koersen van de aandelen van de dames en heren deskundigen is.....


Jullie wilden het onderste uit de kan,dan moet je daarna niet zeuren als het fout gaat,bij de rabo veel minder rente dat klopt.alleen hebben deze mensen hun geld nog.
En ik vind het ook vreemd dat mensen zo verbaast zijn die hun geld kwijt zij bij icesave.
Domdom je geld wegzetten op zo,n vreemde bank.Hoop wel voor jullie dat je het geld terug krijgt van die ijslanders.

Mag het een les zijn ...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 10 okt 2008 11:22 pm 

Geregistreerd: wo 08 okt 2008 9:36 am
Berichten: 1
@ Montana

Verbaast zijn = Domdom


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 10 okt 2008 11:26 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 okt 2008 8:27 am
Berichten: 227
Als dat nu alles was, mijn iris krijgt hier spastische neigingen van... :roll:

Maar montana laat zich kennelijk graag door de bank en belasting uitkleden. Belasting en inflatie zijn genoeg om je geld sneller in waarde te laten dalen als de spreekwoordelijke oude sok.

_________________
D, t, dt? Wie hoort het verschil...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 okt 2008 12:18 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 10 okt 2008 11:01 pm
Berichten: 5
Helemaal mee eens.
Nog zeuren ook dat ze op hun geld moeten wachten.

Papa NL regelt het wel.

Slechte verliezers..

je gelooft het vast niet maar het is echt geen leedvermaak en ik vind het echt heel naar voor de mensen die gedupeerd zijn.

Mijn reacties komen voort uit het feit dat jullie maar blijven klagen en iedereen (overheid, DNB, Rabo, Tros, Consumentenbond, RTL-z, etc) de schuld geven behalve jezelf.

Alles wat je met je geld doet levert een risico op. Je bent altijd zelf verantwoordelijk om dat risico te beoordelen en moet dan ook zelf op de blaren zitten als het fout gaat.

En die mensen die na de garantie van Bos ook nog gaan zeuren dat ze dan ook 5,25% rente willen hebben :roll:[/quote]


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 okt 2008 12:35 am 

Geregistreerd: zo 13 jul 2008 8:47 pm
Berichten: 9
Montana schreef:
misty schreef:
bij de rabo veel minder rente dat klopt.alleen hebben deze mensen hun geld nog.
En ik vind het ook vreemd dat mensen zo verbaast zijn die hun geld kwijt zij bij icesave.
Domdom je geld wegzetten op zo,n vreemde bank.Hoop wel voor jullie dat je het geld terug krijgt van die ijslanders.

Mag het een les zijn ...


Ja en volgens de rabo zou de fortis ook nooit omvallen. Ik hoor het hem nog zeggen .. die kans achte hij zeer onmogenlijk de arrogantie druipt er van af bij die lui ..
Maar goed de meeste nederlanders gaan dan blijkbaar nog steeds voor veel betalen en weinig voor je geld terug krijgen .


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 okt 2008 12:37 am 
Kwartje

Geregistreerd: zo 13 jul 2008 10:09 pm
Berichten: 317
Iemand???

FD
Ik ben zeer geïnteresseerd wat ze te zeggen hebben in het artikel van 19 april 2008
Kredietcrisis duwt IJsland in het ravijn 19 april 2008

Zou iemand zo vriendelijk zijn dit op te kunnen vragen ... ?
En hier natuurlijk even neer te zetten


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 okt 2008 12:40 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
De Rabo heeft ook actief bijgedragen aan de onrust bij Fortis.
Ze hebben hardop in de media gesuggereerd dat een bepaalde bank (waarbij het overduidelijk was dat Fortis bedoeld werd)
onveilig zou zijn.
En dat is nu net het allerlaatste wat banken moeten doen want dit soort korte termijn politiek (meer klanten werven) kan zich heel makkelijk tegen hen keren.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 okt 2008 1:25 am 

Geregistreerd: ma 29 sep 2008 7:38 pm
Berichten: 42
DeVries schreef:
Ik ben zeer geïnteresseerd wat ze te zeggen hebben in het artikel van 19 april 2008
Kredietcrisis duwt IJsland in het ravijn 19 april 2008
Zou iemand zo vriendelijk zijn dit op te kunnen vragen ... ?
En hier natuurlijk even neer te zetten ;)


Bij deze:

http://www.fd.nl/artikel/8783491/kredie ... and-ravijn


Kredietcrisis duwt IJsland in het ravijn
19 april 2008 | Het Financieele Dagblad
1Door: Hinrichs, J.F.

Jule Hinrichs

Amsterdam

Een verlaging van de creditrating door Standard & Poors heeft de wankele economie van IJsland een nieuwe tik gegeven. Premier Geir Haarde doet er luchtigjes over. 'Het is een voorzorgsmaatregel', zei hij gisteren in een reactie vanuit het Canadese Ottawa.

...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 okt 2008 1:29 am 

Geregistreerd: ma 29 sep 2008 7:38 pm
Berichten: 42
En hier het artikel van 7 juni. Ook wel aardig om te lezen.

http://www.fd.nl/artikel/9281983/spaard ... ands-leren

Spaarders moeten IJslands leren
7 juni 2008 | Het Financieele Dagblad
Door: Koelewijn, J.

Jaap Koelewijn

De kredietcrisis heeft onverwachte en onbedoelde neveneffecten. De banken zitten door de kredietcrisis met een lastig probleem. Door de grote afboekingen op hun portefeuille, in combinatie met de onrust op financiële markten, kunnen ze moeilijk geld aantrekken. Omdat banken elkaar onderling zo slecht vertrouwen, is geld lenen duur geworden. Het eerste slachtoffer van de krapte op financiële markten was de Britse bank Northern Rock. Deze bank leunde zwaar op financiering op de internationale kapitaalmarkten en toen deze financieringsbron opdroogde, dreigde zij om te vallen. Het rijtje patiënten in de ziekenboeg is daarna snel gegroeid. In Nederland ligt NIBC aan het infuus van de ECB.

...


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO