Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu za 27 apr 2024 12:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 11 okt 2008 1:32 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
Montana schreef:
de rabo veel minder rente dat klopt.alleen hebben deze mensen hun geld nog.


De rabobank? Dat is toch die boevenclub uit Nederland die in andere landen spaarders lokt met hoge rentes?
De pot verwijt de ketel...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 okt 2008 1:39 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
groentje schreef:
De rabobank? Dat is toch die boevenclub uit Nederland die in andere landen spaarders lokt met hoge rentes?
De pot verwijt de ketel...


..... onder het Nederlandse Deposito Garantiestelsel! :roll:

Splinter .... balk?

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Laatst bijgewerkt door Paul209 op za 11 okt 2008 1:41 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 okt 2008 1:40 am 
Kwartje

Geregistreerd: ma 14 jul 2008 12:10 am
Berichten: 316
jwest schreef:
De vraag is nu hoe hoog de verzekering in IJsland is. Na enig spitwerk op het internet heb ik een publicatie van de IJslandse centrale bank kunnen vinden waaruit zou moeten blijken dat de verzekering in 2003 maximaal 1.700.000 IJslandse kronen was. Tegen een koers van 119 kronen per euro is het maximum van deze verzekering volgens mij ruim euro 14.000. Ik geef de spaarders geen advies, maar wel iets ter overweging mee. Dat kwart procent extra rente is euro 35 waard. Weeg dat eens af tegen het risico dat je een formulier in het IJslands moet invullen.

Jaap Koelewijn is hoogleraar en lector corporate governance aan Nyenrode respectievelijk Hogeschool Inholland


Voeg daaraan toe dat hij onder meer werkte voor verschillende onderdelen van de Rabobank (Iris, Robeco), en veel van de inhoud van zijn artikel is verklaarbaar.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 okt 2008 1:46 am 

Geregistreerd: ma 29 sep 2008 7:38 pm
Berichten: 42
Montana schreef:
Nog zeuren ook dat ze op hun geld moeten wachten.

Papa NL regelt het wel.

Slechte verliezers..

je gelooft het vast niet maar het is echt geen leedvermaak en ik vind het echt heel naar voor de mensen die gedupeerd zijn.

Mijn reacties komen voort uit het feit dat jullie maar blijven klagen en iedereen (overheid, DNB, Rabo, Tros, Consumentenbond, RTL-z, etc) de schuld geven behalve jezelf.

Alles wat je met je geld doet levert een risico op. Je bent altijd zelf verantwoordelijk om dat risico te beoordelen en moet dan ook zelf op de blaren zitten als het fout gaat.

En die mensen die na de garantie van Bos ook nog gaan zeuren dat ze dan ook 5,25% rente willen hebben :roll:
[/quote]

Vind ik ook. Ik heb zelf ook - als *niet*-deskundige - bij het openen van de IceSave-rekening even gekeken naar de dekking onder het depositogarantiestelsel, en toen ontdekt dat daar wat anders mee was dan bij de andere banken (nl. dus de gedeeltelijke dekking door IJsland).
Ik heb toen op dnb.nl verder nagekeken hoe dat zat, en de conclusie getrokken dat het me toch wel heel twijfelachtig leek. Ik voor E 20.000 naar IJsland gaan? Kunnen die dat wel ophoesten als 'de shit hits the fan'?
Daarom heb ik er maar een beperkt bedrag opgezet, en het wat meer in de gaten gehouden. En daardoor mijn geld op tijd kunnen wegsluizen.

Allemaal zonder deskundig te wezen, of waarschuwende artikelen te hebben gezien.
Als ik dat kan, kan een ander dat natuurlijk ook. Mensen moeten wat kritischer zijn, en minder de gelovige Thomas. Banken zijn gelegaliseerde roversbendes, en daar moet je serieus rekening mee houden.

Dat heeft niks met 'leedvermaak' te maken, ik vind het ook serieus heel erg wat veel mensen nu overkomt. Niettemin draag je toch zelf verantwoordelijkheid. Als je een auto hebt van 20 mille, en daar valt een komeet op, dan heb je gewoon dom pech, kun je niks aan doen & is jouw schuld niet, maar je moet wel voor de schade opdraaien.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 okt 2008 3:21 am 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul 2008 2:01 am
Berichten: 618
Woonplaats: Helmond
Een nieuw fenomeen dient zich aan :D

Banken komen in de problemen als mensen en masse hun tegoed opnemen.
Zeker met de digitale techniek van tegenwoordig kun je een bank binnen een paar uur aan
het wankelen brengen. Eigenlijk een soort van egoïsme door je geld eerder dan je buurman te innen en hopen dat je nog op tijd bent. De virtuele bankrun.

Gelukkig zijn er garanties, en in het geval van IceSave zelfs een dubbele garantie om ons geld terug te krijgen. Iedereen had met de IceSaver te doen, toen het fout ging.

Nu ontstaat er een hele andere vorm van egoïsme, die van de niet IceSaver. Nu blijkt dat het deposito garantiestelsel (mogelijk) aangesproken moet worden, heeft iedereen ineens een mening of dit wel terecht is. In mijn column ben ik duidelijk over wie het probleem heeft. En in Reykjavik weten ze dat inmiddels ook.

_________________
ik denk soms, dus ik besta soms


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 okt 2008 6:46 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
Inderdaad nogal raar dat mensen zo overtrokken reageren op de oplossing voor de gedupeerden van Icesave. Zelf zou men ook maar wat blij zijn als zij daar een rekening hadden.

Dat er veel belastinggeld gaat naar de bodemloze putten van roekeloze schuldenmakers, vind ik heel wat erger dan het nu steunen van "medespaarders".

(Kan er nu niet gelijk in één moeite door wat worden geregeld voor alle woekerpolishouders :D ).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 12 okt 2008 9:38 am 
Stuiver

Geregistreerd: vr 10 okt 2008 4:00 pm
Berichten: 99
Pecunia schreef:
jwest schreef:
De vraag is nu hoe hoog de verzekering in IJsland is. Na enig spitwerk op het internet heb ik een publicatie van de IJslandse centrale bank kunnen vinden waaruit zou moeten blijken dat de verzekering in 2003 maximaal 1.700.000 IJslandse kronen was. Tegen een koers van 119 kronen per euro is het maximum van deze verzekering volgens mij ruim euro 14.000. Ik geef de spaarders geen advies, maar wel iets ter overweging mee. Dat kwart procent extra rente is euro 35 waard. Weeg dat eens af tegen het risico dat je een formulier in het IJslands moet invullen.

Jaap Koelewijn is hoogleraar en lector corporate governance aan Nyenrode respectievelijk Hogeschool Inholland


Voeg daaraan toe dat hij onder meer werkte voor verschillende onderdelen van de Rabobank (Iris, Robeco), en veel van de inhoud van zijn artikel is verklaarbaar.


Heb je een beetje meegekregen wat er de afgelopen week is gebeurd of helemaal niet?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 12 okt 2008 10:12 am 
Kwartje

Geregistreerd: ma 14 jul 2008 12:10 am
Berichten: 316
nijn schreef:
Heb je een beetje meegekregen wat er de afgelopen week is gebeurd of helemaal niet?


Uiteraard heb ik dat. Verder zie ik met grote regelmaat in de media zogeheten 'deskundigen' die direct of indirect nauwe banden onderhouden met een van de 'top vijf' banken. Ik krijg van hen niet de boodschap mee dat het onverstandig was om spaargeld bij Fortis of ABN Amro onder te brengen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 12 okt 2008 11:30 am 
Stuiver

Geregistreerd: vr 10 okt 2008 4:00 pm
Berichten: 99
Hoe kan je nu met droge ogen zeggen dat het advies van Koelewijn alleen maar was omdat ie banden heeft met de Rabo terwijl ie 100% gelijk heeft gekregen??

Dit is dus exact waar ik me zo aan stoor van de IceSavers. De meeste proberen nog steeds aan te geven dat ze het echt niet konden weten dat ze extra risico liepen en de waarschuwingen die er zijn geweest waren alleen maar van concurrenten dus die moet je nooit geloven (zelfs nu niet!). Neem je eigen verantwoordelijkheid eens!

Tot slot is/was de situatie van Fortis/ABN Amro totaal anders dan die van IceSave. Ik snap dat het voor de IceSavers makkelijk is om die over een kam te scheren maar helaas gaat die vergelijking niet op.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 12 okt 2008 12:01 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul 2008 2:01 am
Berichten: 618
Woonplaats: Helmond
nijn schreef:
Dit is dus exact waar ik me zo aan stoor van de IceSavers.


:D

Erger U niet, verbaas U hoogstens :wink:

Voor velen staan de hoogrente banken nu op de kaart.
Hoewel het meteen met een klap is, weet ik dat er
mensen nu rondkijken bij 'anderen' dan hun thuisbankier.
Maar zelfs de laagrente thuisbankier heeft het nu zwaar,
met 'de oude sok' als nieuwe concurrent :mrgreen:

_________________
ik denk soms, dus ik besta soms


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 12 okt 2008 12:19 pm 
Stuiver

Geregistreerd: vr 10 okt 2008 4:00 pm
Berichten: 99
alphons schreef:
Erger U niet, verbaas U hoogstens :wink:


Haha, precies :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 12 okt 2008 12:29 pm 

Geregistreerd: wo 08 okt 2008 8:35 am
Berichten: 33
nijn schreef:
Tot slot is/was de situatie van Fortis/ABN Amro totaal anders dan die van IceSave. Ik snap dat het voor de IceSavers makkelijk is om die over een kam te scheren maar helaas gaat die vergelijking niet op.



Hoezo niet? Die bank was zonder de steun van drie landen toch ook tenondergegaan?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 12 okt 2008 12:34 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Het was op voorhand duidelijk dat men Fortis en ABN Amro niet ten onder zou laten gaan.
Systeembanken zijn daar te groot en te belangrijk voor.

Bovendien geldt voor deze banken de NL garantieregeling.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 12 okt 2008 12:48 pm 

Geregistreerd: wo 08 okt 2008 8:35 am
Berichten: 33
Als dat van tevoren allemaal zeker was, dan geldt de garantieregeling bij sommige banken in zekere zin voor een onbeperkt bedrag (of, is eigenlijk helemaal niet van toepassing).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 12 okt 2008 12:58 pm 
Kwartje

Geregistreerd: zo 13 jul 2008 10:09 pm
Berichten: 317
nijn schreef:
Hoe kan je nu met droge ogen zeggen dat het advies van Koelewijn alleen maar was omdat ie banden heeft met de Rabo terwijl ie 100% gelijk heeft gekregen??

Dit is dus exact waar ik me zo aan stoor van de IceSavers. De meeste proberen nog steeds aan te geven dat ze het echt niet konden weten dat ze extra risico liepen en de waarschuwingen die er zijn geweest waren alleen maar van concurrenten dus die moet je nooit geloven (zelfs nu niet!). Neem je eigen verantwoordelijkheid eens!




Kijk eens naar die waarschuwingen .. op welke data zijn die gegeven ... en in welke media.
De gemiddelde spaarder die een bedrag heeft van dik onder de 20.000 leest over het algemeen de FD niet.

Ga eens spitten in allerlei artikelen die verschenen zijn rondom Icesave en KIJK naar de data.

Lees goed wat er in die artikelen staat. Staat daar een echte waarschuwing in ... of kun je daar ' achteraf gezien' ook een waarschuwing in lezen???


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO