DagobertDuck schreef:
Meen je dat nu echt serieus Harry?
Dan mag je ook wat geld aan mij overmaken, hoe meer hoe beter, dat is vast goed voor mijn tevredenheid.
Het is ondertussen duidelijk dat je het beleid van Wouter Bos volledig afkeurd.
Echter als liberaal (dus geen PVDA'er) denk ik dat Wouter Bos ten aanzien van de krediet crises de juiste maatregelen heeft genomen om de schade te beperken. Dat het DNB toezicht onder zijn verantwoordelijkheid heeft gefaald is duidelijk, maar heeft ook te maken met de internationale afspraken. Hierdoor hebben haast alle internationale banken dezelfde problemen en zullen er internationaal nieuwe afspraken gemaakt moeten worden om dit in de toekomst te voorkomen..
Hij heeft ING 2x geholpen, maar niet in beide gevallen al geld hieraan besteed:
De eerste keer met 10 Miljard Euro als een soort obligatielening waarvoor de staat rente krijgt om het ING eigen vermogen te versterken, en daardoor de tier 1 ratio boven de 10% te krijgen, waardoor de verwachting was dat ING makkelijker bij andere banken geld aan kon trekken.
Toen dit net als bij andere internationale banken niet het gewenste effect heeft gehad, heeft de Nederlanse staat zich garant gesteld voor de rommelhypotheken. Dus nog geen rechtstreekse uitgave, alleen een risico. Tot nu toe heeft het de Nederlanse staat nog geen geld gekost, want ze hebben een vordering op ING.
Wat had Wouter Bos dan moeten doen volgens jou, ING als 2e grootste spaarbank van de wereld failliet laten gaan. Ik denk dat iedereen in de financiele/economische wereld het er ondertussen over eens is dat het failliet laten gaan van Lyman Brothers in de USA, een katalisator is geworden voor het erger worden van de kredietkrisis in de hele wereld.
Ten aanzien van bonus, CAO en juridische problemen. Ik heb naar aanleiding van een vraag van een forumlid proberen uit te leggen hoe zulk een bonussysteem werkt, omdat ik bij mijn multinationale werkgever ook in een bonusstructuur zit. Hierbij is duidelijk vastgelegd voor een jaar wat de mix van resultaten (niet alleen winst) voor een bedrijf en voor jouw persoonlijke doeslstellingen meetelt voor de bonus en wat dit betekend als bonus % op je jaarsalaris. Dus dit is gewoon een rekensom die niet alleen afhankelijk is van de winst. Afhankelijk van de wegensfactoren kan dit inderdaad inhouden dat je recht hebt op bonus, ondanks dat het bedrijf geen of een bescheiden winst maakt. Dus het bedrijf moet dit uitkeren omdat dit in de arbeidsvoorwaarden is vastgelegd. Willen ze hier onderuit, zullen ze hier problemen mee krijgen met de bonden of OR. Ook ING werkt internationaal en zou terug moeten naar de werknemer vertegenwoordigers om de bestaande afspraken te wijzigen. Dit kan niet eenzijdig zoals jij insinueert. Wat zou jouw motivatie zijn als je recht had op een bonus en deze niet krijgt. Bij een onderneming in moeilijkheden wil je niet dat je beste werknemers gaan vertrekken omdat ze niet meer willen werken voor je bedrijf dat zich niet aan hun afspraken houd.
En ja, ook ons bedrijf heeft in 2008 goed gedraaid, daardoor krijg ik ook een bonus, maar die beduidend minder dan in de bankwereld gebruikelijk is. Voor 2009 zou dit echter wel eens geen of kleinere bonus kunnen zijn, omdat het omzet/winst/aandelenkoers aandeel wel een groot gedeelte van de uiteindelijke score uitmaken.
En ten aanzien van mijn geld aan jou geven. Mijn bijdrage aan de Nederlanse staat is zeer ruim (omdat ook mijn inkomsten ruim zijn) en denk ik beter besteed dan bij jouw. Bij de Nederlandse staat krijg ik er in ieder geval nog iets voor terug. Dus ja, ik meen dit serieus.
We kunnen het over 1 ding eens zijn, we zijn het met elkaar oneens ten aanzien van de maatregelen die de Nederlanse Staat neemt om de krediet crises te bestrijden.
Echter ten aanzien van bestrijding van de economische resessie heb ik een andere mening over deze regering, daar ontbreekthet hun helaas duidelijk aan visie en daadkracht om structurele maatregelen te nemen.