corne_mo schreef:
Ik zit me toch af te vragen wat precies de afspraken zijn. Ik zie een bonus als een extraatje wanneer jij en het bedrijf goed werk (lees goede winst, liquiditeit etc) hebben gemaakt. Of is er gewoon afgesproken dat iedereen een bonus krijgt, onafhankelijk van de resultaten? Dan kunnen ze net zo goed het bruto maandloon omhoog gooien.
Ik werk zelf voor een Amerikaanse multinational, waarbij het bonus systeem zoals bij de meeste bedrijven inderdaad afhankelijk is van de behaalde doeslstellingen door het concern en voor de individuele medewerker de daaraan verbonden persoonlijke doelstellingen voor een bedrijsjaar. Echter deze doelstellingen zijn niet alleen verlies en winst, maar bevoorbeeld ook marktaandeel, beurskoers, medewerkers tevredenheid enz. Deze doelstellingen krijgen allemaal een weegfactor en bepalen uiteindelijk de bonus pot voor de hele onderneming, de afdeling en de individuele medewerker.
Ik kan me voorstellen dat bij ING dat de afdelingen die spaargeld aan moesten trekken wel aan hun doelstelling voldeden quo bijvoorbeeld aangetrokken gelden, marktaandeel in de spaarmarkt enz., maar de afdeling die de belegde het helemaal mis had. Was het bonus systeem inderdaad afgesproken in de CAO, dan denk ik dat er voor bepaalde afdelingen/personen wel aan de sommige van hun doelstellingen voldeden, maar het bedrijf als zodanig niet aan winst en beurskoers, wel recht hadden op een bonus. Daarom kan ik me ook voorstellen dat de nieuwe topman Hommen en ook minister Bos (geen directe verantwoordelijkheid) deze CAO afspraken niet wilden schenden gezien de eventuele juridische (internationale) problemen hiermee en de negatieve invloed op de mederwerkers tevredenheid.
Vaak hebben medewerkers in bepaalde afdelingen van dit soort ondernemeningen (b.v. verkoop/marketing) een salaris wat bestaat uit een vast lager basis salaris en variabel deel als bonus.
Wil de ING top de flexibiliteit voor het niet uitkeren van een bonus in de toekomst hebben, moeten ze de CAO afspraken wijzigen.