Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu wo 24 apr 2024 9:42 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Interesse voor NIBC
BerichtGeplaatst: zo 14 dec 2008 11:41 pm 
Kwartje

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 2:16 pm
Berichten: 398
NIBC heeft verder als nadeel dat de rekening alleen voor NL ingezetenen is....dus als ik tzt ga emigreren moet ik die spaarrekening opzeggen.

Tis niet anders....er zullen zat alternatieven zijn denk ik...CEB,Anadolu, AK Bank en ???

Johan


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Interesse voor NIBC
BerichtGeplaatst: ma 15 dec 2008 9:18 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
obligataire schreef:
Vooralsnog is er helemaal niets aan de hand en heeft het weinig zin om theoretische scenario's te gaan bedenken.


Met dat laatste ben ik het niet helemaal eens.
Het kan m.i. absoluut geen kwaad ook eens na te denken over 'als het mis gaat' met een (bank)instelling.
Het lijkt mij niet juist dat lezers ervan afgehouden worden, wellicht omdat sommige andere betrokken leden het niet graag horen.
Dat fenomeen deed zich bij IceSave ook regelmatig voor.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Interesse voor NIBC
BerichtGeplaatst: di 16 dec 2008 10:05 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 maart 2007 5:34 pm
Berichten: 232
Ik ben het wel volledig met obligataire eens, omdat mensen in deze barre tijden snel gaan doemdenken. Je krijgt dan speculaties dat alle banken zullen moeten worden overgenomen door de staat en dat het einde van het kapitalisme in zicht is. Om de discussie zakelijk te houden graag nieuws en feiten en geen gespeculeer.

Van alle banken die op dit forum staan (inclusief de Rabobank) kan ik wel een onderbouwde reden bedenken waarom deze weleens om zou kunnen vallen of in welk opzicht de bank vergelijkbaar is met IceSafe of Van der Hoop. Noem bijvoorbeeld de ontwikkelingen op de woningmarkt. Meeus is daarmee niet voor niets gestopt.

Ik vind dat gespeculeer echter onwenselijk... en ook niet erg zinvol... Geen enkele bank is 100% safe. De garantieregeling is ruim en we moeten toch een bank kiezen.

_________________
"Een haas is snel. Een haas is daarom een absolute winnaar. Er is slechts één haas die nooit zal winnen: de angsthaas."


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Interesse voor NIBC
BerichtGeplaatst: di 16 dec 2008 10:30 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Ik herhaal het nog maar eens:
Het kan m.i. absoluut geen kwaad ook eens na te denken over 'als het mis gaat' met een (bank)instelling.

Bij IceSave viel het mij ook op dat mensen die er kennelijk al in betrokken waren absoluut geen kwaad woord wilde horen.
Stel je voor dat iemand eens een verkeerde keus had gemaakt?!

T.a.v. NIBC:
Persoonlijk ben ik -om meerdere redenen- blij als het Kerst en 2 januari a.s. is, en ik op het gebied van sparen niet meer met ze verbonden ben.
Dat kleine beetje rente meer, kan mij nog een hoop ellende geven.
Speltip 10: Weet wanneer je moet stoppen. :wink:
Bovendien leef ik volgens mijn onderschrift en dat bevalt mij prima.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Interesse voor NIBC
BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 1:15 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Paul209 schreef:
Het kan m.i. absoluut geen kwaad ook eens na te denken over 'als het mis gaat' met een (bank)instelling.

Natuurlijk moet je daar continu over blijven nadenken. Maar dat is wel iets anders dan speculeren en paniek zaaien wat ik soms in bepaalde postings zie.
Wat zeker is, is dat NIBC, i.t.t. Icesave, onder het NL garantiestelsel valt. Dat minimaliseert het risico, tot 35 dagen geen rente.
Tenminste, als de nieuwe regels door 'Europa' worden aangenomen.

In jouw geval speelt dat probleem met die samenloop met je hypotheek (je schreef daar uitgebreid over) en dat maakt de situatie voor jou wezenlijk anders dan voor de meesten hier denk ik.
Een logische stap om dan afscheid te nemen, maar dat verandert verder uiteraard niets aan NIBC als zodanig.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Interesse voor NIBC
BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 1:37 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Het gaat mij ook een beetje om eerlijk zaken doen.
(Ik heb zo mijn principes.)
Ik krijg steeds sterker het vermoeden dat NIBC weliswaar alles de hemel in prijst, maar achter de schermen er knap beroerd aan toe is.
Dat soort werkwijzen wil ik sowieso niet aanmoedigen of het in leven houden.

Bovendien -maar dit even terzijde- heb ik een nieuwe hypotheek offerte waar het 'rot maar op' en geef ons snel het geld terug (dan kunnen WIJ onze schuld aflossen) van af straalde.
In de huidige markt gewoonweg woekerrentes.
Ik heb de boodschap begrepen, mij zijn ze binnenkort kwijt.
Kost een beetje (extra) geld, maar dan hoop ik er wel iets goeds en een duurzame relatie voor terug te krijgen.
Misschien schrijf ik nog weleens een artikeltje over de valkuilen van hypotheekboeren.

Terug on-topic maar weer. :wink:

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Interesse voor NIBC
BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 11:39 am 
Stuiver

Geregistreerd: vr 21 nov 2008 8:20 pm
Berichten: 74
Paul209 schreef:
Ik herhaal het nog maar eens:
Het kan m.i. absoluut geen kwaad ook eens na te denken over 'als het mis gaat' met een (bank)instelling.

Bij IceSave viel het mij ook op dat mensen die er kennelijk al in betrokken waren absoluut geen kwaad woord wilde horen.
Stel je voor dat iemand eens een verkeerde keus had gemaakt?!



Wat mij tegenhoud (al dan niet terecht) om een spaarrekening bij NIBC te openen, is dat ze spaarrekeningen zijn gaan aanbieden omdat ze (cru gezegd) nergens anders geld meer konden krijgen. Dit is exact dezelfde reden waarom IceSave in Nederland begonnen was met spaarrekeningen. Verder denk ik dat als je een spaarrekening opent bij een bank, je toch wel even moet kijken waarmee de bank zijn geld verdiend. Bijv. MoneYou en Argenta verdienen hun geld vooral met het verschaffen van hypotheken aan Nederlandse resp. Belgische consumenten, AKBank doet veel handelsfinancieringen voor handelstransacties tussen Turkije en EU etc... Daarmee kun je een beetje risico inschatten. Zij het zeer beperkt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Interesse voor NIBC
BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 4:57 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:44 am
Berichten: 46
Woonplaats: Zuid-Limburg
Op zich begrijp ik alle onzekerheid wel tav NIBC. Het toeval wil wel dat ik op basis van deze berichten in het verleden juist al mijn geld weggehaald had bij NIBC en het naar icesave had overgemaakt, vlak voor het misging.

Dom natuurlijk, maar als ik alles had laten staan was er niets aan het handje geweest. Als het trouwens wel misgaat dan ben je 2 maanden rente kwijt, niet leuk, maar ik weet nu zeker dat de DNB garantieregeling werkt. Uiteraard is het wel raadzaam om te spreiden over meerdere rekeningen. Tot mijn schande heb ik nu zelfs een postbank toprekening met maar 4,75%. Voor als het echt misgaat

_________________
"The point is, ladies and gentleman, that greed -- for lack of a better word -- is good.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Interesse voor NIBC
BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 8:00 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
Big Al schreef:
Tot mijn schande heb ik nu zelfs een postbank toprekening met maar 4,75%. Voor als het echt misgaat

Ervan uitgaande dat ING overeindblijft. Tja, in deze barre tijden is niets meer zeker... :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Interesse voor NIBC
BerichtGeplaatst: do 18 dec 2008 2:55 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: do 17 apr 2008 9:46 pm
Berichten: 210
Woonplaats: ZH
Big Al schreef:
Als het trouwens wel misgaat dan ben je 2 maanden rente kwijt


Het Europees voorstel (inmiddels aangenomen?) is nu maximaal 35 dagen.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO