Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 5:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 02 maart 2009 6:58 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Die mooie analist (ik zal maar niet zeggen wat ik van ze vind) heeft het over 'spaarcentjes' en dat vind ik nogal denigrerend overkomen. Het voelt alsof hij de normale consument wil sturen als kleine kinderen, terwijl we ons misschien meer zorgen moeten maken om gemeentes en provincies, overheidsinstellingen die denk ik eerder dan wij weer de fout in gaan. En wat zijn nou die paar miljard op die tientallen miljarden van investeringen in grootbanken en honderden (?) miljarden die smelten omdat die banken zonodig naar de beurs moeten om hun grootheidswaanzin vol te kunnen houden.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 02 maart 2009 7:13 pm 
Kwartje

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 2:16 pm
Berichten: 398
Al mijn centjes zijn al weg bij de NIBC (ik zag de bui ook al hangen nl)....nu alleen nog wachten totdat mijn 3 maands deposito vrijkomt de 15e en dan gaat dat ook weg.

Momenteel lijken CEB,Anadolu en AT bank me veiliger. Althans als je enigzins nog een redelijke rente wilt krijgen zonder voorwaarden.

Johan


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 02 maart 2009 7:16 pm 
Kwartje

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 2:16 pm
Berichten: 398
Isave schreef:
Over NIBC maak ik mij op het moment minder druk als over ING.


OT


Welnee joh....dat komt ook wel goed...we hebben Wouter immers nog!!! Die kan toch wel een paar miljard erin pompen. Kan Zalm fijn de combo Abn/Fortis/ING/Postbank gaan runnen.....

why not??

Johan


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 02 maart 2009 9:08 pm 
Stuiver

Geregistreerd: wo 13 aug 2008 8:04 pm
Berichten: 75
George schreef:
Zou dit dan door een echte analist geschreven zijn?

NIBC heeft bij Fitch nu een betere rating dan SNS Reaal.
Bron: http://www.fd.nl/artikel/11150104/kredi ... laag-fitch


Na het Icesave drama zeggen ratings mij niets meer

Jan


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 02 maart 2009 10:06 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 24 jul 2008 7:16 am
Berichten: 95
Paul209 schreef:
Ook geleend geld zal ooit met rente weer terugbetaald moeten worden.
M.i. gewoon een beetje het ene gat met het andere gat vullen.

Verder geeft NIBC het al aan: ze moeten meer rente betalen.
Ik vergelijk dat maar met mensen die normaal geen autoverzekering meer kunnen krijgen.
Daar bestaat ook een bedrijf voor, wat tegen een zeer hoge premie toch een verzekering verstrekt aan brokkenpiloten.


http://www.lastpoint.nl/ Is niet alleen voor brokkenpiloten, ook als er "andere" zaken spelen, kan men hier nog terecht.

_________________
Use common sense,whether you are buying or selling.If a deal sounds too good to be true,it usually is!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 03 maart 2009 11:28 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 787
johandevri schreef:
Momenteel lijken CEB,Anadolu en AT bank me veiliger.

LIJKT maar zeker weten doe je niks.

Overigens geeft CEB een HOGERE rente dan NIBC, die hebben dus 'blijkbaar' volgens de "hogere rente = hoger risico" formule not harder geld nodig en loop je dus nog groter risico...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 03 maart 2009 3:32 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
johandevri schreef:
Momenteel lijken CEB,Anadolu en AT bank me veiliger. Althans als je enigzins nog een redelijke rente wilt krijgen zonder voorwaarden.
Johan


Volgens onze minister moet je je dan juist zorgen maken.
En waar baseer je dat op, dat die andere banken je veiliger lijken ? Op de jaarcijfers ?

_________________
beleggen is gemakkelijk: je moet kopen van pessimisten en verkopen aan optimisten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 03 maart 2009 4:19 pm 
Stuiver

Geregistreerd: ma 02 jun 2008 12:27 pm
Berichten: 92
Karel Spaargraag schreef:
Volgens onze minister moet je je dan juist zorgen maken.
En waar baseer je dat op, dat die andere banken je veiliger lijken ? Op de jaarcijfers ?



Bij mijn weten zijn CEB & AT bank hebben alleen te maken met het zgn 'inkomensrisico'. M.a.w. ze schatten vooraf de kredietwaardigheid in, eisen (evt?) onderpand en verstrekken dan een korte termijn-lening (als het lange termijn was hadden ze een rating moeten hebben) aan een klant. Bij het forum van CEB staat over hun producten/ werkwijze een interessant artikel.

NIBC heeft vast ook deze producten (?) maar is daarbij ook actief in aandelen, obligaties en/of langlopende financieringen (met bepaalde rating). Deze producten kunnen ook nog eens in waarde dalen (of stijgen) dus een extra 'marktrisico'. (zie andere posts over de afschrijvingen die de moederholding van NIBC heeft moeten doen)

Het is m.i. dan ook niet correct om de risico's af te lezen aan de hoogte van de geboden rente (die stelling gaat misschien wel op voor beleggingen). De risico's kan je alleen bepalen als je kijkt naar de activiteiten waar deze banken zich mee bezig houden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 03 maart 2009 6:25 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 787
Koral schreef:
Het is m.i. dan ook niet correct om de risico's af te lezen aan de hoogte van de geboden rente (die stelling gaat misschien wel op voor beleggingen). De risico's kan je alleen bepalen als je kijkt naar de activiteiten waar deze banken zich mee bezig houden.

Juistem, maar waar beleggen ze in?? Erm... laten we zeggen kortlopende kredieten op wiet telers in Egypte...

Nou gaat die hele markt naar de kl*te alles failliet, bank centen kwijt, bank failliet...
Je kan het niet overzien wat die banken (precies) doen en wat voor een risico hun (precies) lopen.

Ald de DNB dat al niet (voldoende) kan, hoe moeten wij -de kleine consument- dat ins hemels naam doen??


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 03 maart 2009 10:24 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 maart 2007 5:34 pm
Berichten: 232
Paul209 schreef:
Als ik de reclame van NIBC op tv zie, denk ik: waar heb ik dat eerder gezien? De koude rillingen lopen dan over mijn rug.

Herman Bouter is financieel planner bij een onafhankelijk adviesbureau zonder financiële banden met aanbieders van producten. hermanbouter@capitalconsult.nl


De heer Bouter doet met zijn suggestieve vraag een toekomstvoorspelling. Namelijk: "het verleden herhaalt zich". Daarmee begeeft hij zich op erg glad ijs. Het is een doordenkertje, maar u heeft vast wel een idee wat deze meneer bedoelt.

Sommigen zullen ongetwijfeld hopen dat er weer een bank omvalt. Sensatiezucht en leedvermaak zijn onderdelen van het menselijk brein.
En mogelijk kunt u weer genieten, want in deze onzekere tijden kan iedere bank nog omvallen. Kijk alleen maar naar de beurskoersen van AEGON, SNS en ING... daar krijg ik koude rillingen van.

Wat u leest is niets nieuw. Ook op dit forum zijn er mensen die één keer in de zoveel weken herhalen en herhalen en herhalen dat NIBC failliet gaat. Elk negatief artikel over NIBC zien zij als een bevestiging van hun gelijk. Bovendien is de kracht van reclame immers de herhaling.

Kan NIBC failliet gaan? Zeker we leven in een riskante tijd en NIBC heeft nog wel wat grotere uitdagingen op te lossen

Zal NIBC failliet gaan? NIBC heeft een jaarwinst gehaald, een goede positie qua kernkapitaal, kan in Nederland geld uitlenen met staatsgarantie. Er zijn vele indicatoren die nog op groen staan... en ook een aantal op oranje of rood.

Speculeren en het voorspellen van de toekomst is in mijn ogen veel te riskant en verlaagt het niveau van het forum. Je kunt bij elke bank wel een negatieve column plaatsen en speculeren over een mogelijk faillissement (de dalende beurskoersen zijn deels het gevolg van dergelijke speculatie)

Mijn advies is dan ook om hiermee te stoppen. Aan het einde van de crisis zullen we wel zien of we nog wat te kiezen hebben. Mogelijk hebben we dan alleen nog de Rabobank ;-)

_________________
"Een haas is snel. Een haas is daarom een absolute winnaar. Er is slechts één haas die nooit zal winnen: de angsthaas."


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 maart 2009 1:19 pm 
Stuiver

Geregistreerd: ma 02 jun 2008 12:27 pm
Berichten: 92
@namliam
Als je zeker wilt zijn moet je je geld niet aan iemand anders toevertrouwen. Of je bank om een onderpand vragen :roll: Helaas is dat laatste niet gebruikelijk, dus moeten we het maar doen met het garantiestelsel. (En dan nog willen sommige banken hiervan af, terwijl ze hierdoor wel de rente laag houden omdat er minder risico is voor de klanten maar dat terzijde)

Risico's worden voor zover ik weet onderscheiden in systeem, markt, en inkomensrisico. Sommige risico's zoals inkomens risico zijn eenvoudig te beperken door bv kredietwaardigheid te (her)beoordelen. Andere risico's zijn lastiger te beperken zoals marktrisico of misschien wel helemaal niet zoals systeemrisico.
Hiermee wil ik zeggen dat ik met je eens ben dat je niet kan overzien welke risico's banken precies lopen (zeker niet per klant ivm privacy), maar wat je wel kan doen is risico's uitsluiten door bv. banken te kiezen die niet beursgenoteerd zijn of bv banken die niet beleggen (een blik in hun product-assortiment kan al voldoende zijn om dat te bepalen).

Daarmee wil ik niet zeggen dat banken die niet beursgenoteerd of niet beleggen zijn per definitie beter/ gezonder zijn, maar het kan naast het garantiestelsel wel (tijdelijk) zorgen voor een stukje extra gemoedsrust. Wellicht dat over een tijdje andere risico's meer relevant zijn ...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 maart 2009 10:29 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: wo 10 sep 2008 11:51 am
Berichten: 106
http://www.iex.nl/columns/columns_artik ... olid=41390.

Ook hier zijn ze er niet gerust op... :!:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 10 maart 2009 10:30 pm 

Geregistreerd: wo 22 okt 2008 9:26 pm
Berichten: 26
begrijp niet dat die 4,8 % rente als een te hoge -niet reeele - rente wordt beschouwd.

Ook bij de sns bank kun je op deze voorwaarde een rente verkrijgen van 4,5 % en die moeten dan nog dure spotjes maken en kantoren onderhouden.De nibc loopt dus niet extreem uit de pas met 4,8

Trouwens het depositogarantiestelsel is in ieder geval weer verlengd tot eind 2010, had ik dat maar eerder geweten, dan had ik een nog een ton tegen 6 % weg kunnen zetten.
Dus wie had me dan nog wat gedaan ?

Durf echter nu geen meerjarige deposito s te plaatsen van meer dan 40.000. want ja ??

Heb trouwens op geen enkele bank meer dan 100k geplaatst.

tegen de mening dat een spaarder die de hoogste rente van zijn geld wil realiseren inhalig zou zijn , ageer ik fel.

De meerjarige deposito s van de grote banken geven slechts 2 tot maximaal 3 % en als je zelf je pensioenopbouw doet, zoals ik, dan hou je na aftrek rendementsbelasting slechts een slordige 1,5 % of minder over : -trek daar de inflatie nog even vanaf - tel uit je verlies.

Ik heb mij jaren nooit met mijn geld beziggehouden - het stond op een internetrekening van de sns voor 2,8 % maar ook ik ben wakker geworden - mede dankzij deze site.

Derhalve is mijn streven om in ieder geval 4% rendement van mijn geld te maken : netto wel te verstaan - ik ga dan ook niet voor minder dan 5,2 % rente.

En veilen van je geld ???? spaarblog ?? vergeet het maar de meeste banken doen niet mee aan de veiling.

Ik ga nu voor het hoogste ; gewoon met depositogarantie 1 ton tot eind 2010 en voor de langere termijnen bedragen van 40.000, verdeeld over die '' enge "'banken.

Voor 1 ""enge'''' bank nog een warme douche .> de ATB bank fantastische telefonische ondersteuning. Had wat fouten gemaakt bij aanvraag - de mevrouw nam even contact op met de supervisor - alles direct opgelost.
Bij de sns bank kom ik er bijna nooit door en ook zakelijk bankieren is hopeloos daar. Ten tijde van de icesave affaire had ik alles op de sns bank staan,
mede door hun slechte informatie en slechte tel bereikbaarheid verloor ik het vertrouwen in de sns bank. brak mijn deposito s open en moest 3000 boete betalen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 11 maart 2009 1:12 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 14 dec 2008 12:38 pm
Berichten: 1120
Woonplaats: Hirdo
Citaat:
Durf echter nu geen meerjarige deposito s te plaatsen van meer dan 40.000. want ja ??

@henkbuijs
Dat zou dus nu wel kunnen want na 2010 komt er 1 richtlijn(DGS) in de hele EU van min.100K. Of het echt verstandig is om meer dan 40K of 50K op 1 bank te zetten,is een ander verhaal.
Ik doe dat in ieder geval niet voor alle zekerheid!

_________________
Als tijd geld is, hoe arm ben je dan als je géén tijd hebt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 11 maart 2009 1:21 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 787
Ik wou dat ik dat luxe probleem had.... Zit nog lang niet bij 40k, laat staan 100 :o


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO