Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu za 20 apr 2024 6:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 03 maart 2013 12:00 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Juanj, ik snap het niet. Verklaar u nader. Met een uitgewerkt voorbeeld of zo. Bedenk dat bij 360 dagen je per dag 1/360e krijgt en met 365 dagen per dag 1/365e. Dus dat vergelijken met die ene Euro snap ik niet.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 03 maart 2013 12:26 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6731
Als ik geld oversluis op 31 januari (bv 10k) dan krijg ik die dag geen rente bij de Rabo voor die 10k, bij de 365 methode wel.

Dus als je 1 euro per dag rente krijgt, dan heb je bij 365 x 1 euro meer rente gekregen, als bij 360 x 1 euro rente per dag.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 03 maart 2013 12:38 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Per 10000 Euro zou ik 420 Euro rente per jaar moeten krijgen. Als een bank rekent met 365 dagen, zou dit 1,15 Euro per dag zijn, en als een bank met 360 dagen rekent zou dit 1,17 Euro rente per dag moeten zijn. Dit laatste klopt ook met wat m'n doelsparen aangeeft, dus de suggestie dat Rabo ons rente afpakt is hiermee ontkracht. En wie vandaag de dag maandelijks nog met grote geldbedragen schuift, die loopt dus wel even Euro's rente per dag mis en benadeelt zichzelf.
Edit: En doe je hetzelfde in februari weer, dan verdien je 2 Euro, doe je het elke maand speel je quite, maar verlies je geen 5 Euro, want dagelijks krijg je al 2 cent extra. Je kan het ook omdraaien, zet je af en toe een dag je geld op Rabo, krijg je zomaar een bonus van 4,2 / 360 * 365 = 4,258 dus 0,058%.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 03 maart 2013 12:42 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Als je hetzelfde doet op 15 januari, dan is jouw rente € 10.000 x rentepercentage / 360 voor die ene dag
In plaats van € 10.000 x rentepercentage / 365 voor die ene dag.

Dus op alle dagen heb je voordeel, behalve aan het einde van de maand.

Maar nogmaals, het is je eigen keus om aan het eind van de maand geld over te maken, doe het gewoon eerder dan is er niets aan de hand ergo je hebt voordeel.

Als mensen een spaarrekening gewoon zouden gebruiken waar die voor bedoeld is (dus sparen en laten staan voor wanneer het nodig is........) dan is er helemaal niets aan de hand.

_________________
Pecunia non olet!


Laatst bijgewerkt door obligataire op zo 03 maart 2013 12:43 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 03 maart 2013 12:42 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6731
Hoe zou de RABO dit bij houden?

Ze weten toch niet wat er op een spaarrekening komt?

Ik ben afgelopen maand teruggegaan naar LPB.

Ik had dus een flinke som geld voor 1 dag bij de RABO staan (op 31 januari)
Maar voor die ene dag had ik rente moeten krijgen, maar kreeg helemaal niets.

Dan loop ik dit toch mis?
Of corrigeren ze dit na loop van tijd?

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 03 maart 2013 12:42 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Juanj, Zal wel aan mij liggen. Als je op 31-1, 31-3, 31-5 stort, krijg je inderdaad minder. Maar stort je op 28-2, 30-4 of 30-6 enz. krijg je meer.
Gemiddeld maakt het zo weinig uit dat ik er niet wakker van zou liggen.
Het is trouwens: 365x1 euro of 360 x 1.0138888 en is beiden 365.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 03 maart 2013 12:47 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6731
Je probeert toch het maximale uit je spaarcenten te halen, dus het geld stond zo lang mogelijk (t/m 30 januari) bij MY, en toen op 31 overgeboekt naar de RABO, en daarna naar LPB.

Als het in Euro's voor de RABO/Klant niet uit maakt, kunnen ze net zo goed de werkelijke dagen gebruiken, maar nu heeft de RABO een voordeel opgeleverd, ze hebben 1 dag geen rente hoeven te betalen.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 03 maart 2013 12:54 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
juanj schreef:
Je probeert toch het maximale uit je spaarcenten te halen.
Dan heb ik wel tips als je toch grote bedragen hebt, tenzij je denkt dat de spaarrente gauw weer zal stijgen boven die 4,2% van doelsparen.
Maar je hebt net even pech gehad omdat je het op die dag deed, maar per saldo zal Rabo geen winst maken door die rekenmethode, tenzij bijvoorbeeld de gemiddelde Nederlander z'n salaris op de laatste dag van de maand krijgt en het daarna wegsluist.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 03 maart 2013 12:58 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6731
Vastzetten doen wel al, maar niet alles, heb graag een grote buffer.
Wat betreft salaris, wij worden betaald op 4 weken basis, dus het varieert welke datum het geld binnen komt.
Het is een ouderwetse methode van rente berekening, en die zouden ze moeten wijzigen.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 03 maart 2013 3:25 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
juanj schreef:
Je probeert toch het maximale uit je spaarcenten te halen

Het 'voordeel' is zo gering dat het eerder zou lonen om in de tijd van dat gepuzzel en geschuif een krantenwijkje te nemen 8)

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 03 maart 2013 4:17 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
obligataire schreef:
.... Blijft natuurlijk wel de constatering dat het een persoonlijke keuze is om met dergelijke grote bedragen en uitgerekend op die tijdstippen te schuiven.......
.......Overigens snap ik ook niet het nut van de methode van de RABO......
Dat van die keuze klopt natuurlijk, maar wel op voorwaarde dat je dan ook wéét hebt van de door Rabo gebruikte methode en de manier waarop ze daar precies invulling aan geven. En daar zit voor mij de angel, aangezien de dagelijkse methode gangbaar is en - bij mijn weten - de 360 dagen methode niet. Als Rabo hier nu nog transparant over zou zijn op hun site kon ik het billijken, nu de doorsnee rekeninghouder deze informatie niet krijgt aangeboden, vind ik het tricky. Over het "waarom" ze deze gedateerde methode gebruiken kwam overigens geen uitsluitsel van de bank.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 03 maart 2013 4:42 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3934
Het is zeker niet zo dat deze berekeningsmethode gedateerd is. Integendeel, het is de meest gebruikte methode, zeker in het Eurogebied.

Deze berekeningsmethode zorgt er onder andere voor dat betalingen voor hypotheken elke maand gelijk zijn.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 03 maart 2013 5:08 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
JandeV schreef:
Deze berekeningsmethode zorgt er onder andere voor dat betalingen voor hypotheken elke maand gelijk zijn.


Wie wordt daar beter van?

Bovendien, een spaarprodukt is iets anders dan een hypotheek (vaste last).

Als ik rente krijg van ATB deposito's, wisselt dat ook van maand tot maand. Is niet overzichtelijk, maar wel logisch te verklaren.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 03 maart 2013 5:34 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3934
Ik ga hier slechts in op de stelling dat de berekeningsmethode gedateerd is. Dat is niet zo.
Natuurlijk is een spaarrekening iets anders dan een hypotheek. De vraag is of een bank die beide aanbiedt dan verschillende berekeningsmethodes zou moeten toepassen.

Vrijwel de meeste banken hanteren al twee methodes, één voor de geldmarkt en één voor de kapitaalmarkt. Jouw deposito's rekenen ze waarschijnlijk tot de laatste, waarmee dat verschil ook meteen logisch verklaard is.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 03 maart 2013 7:14 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
obligataire schreef:
Het 'voordeel' is zo gering dat het eerder zou lonen om in de tijd van dat gepuzzel en geschuif een krantenwijkje te nemen 8)

Daar kan je niet bij binnen zitten met een kop koffie erbij! 8)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO