Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 25 apr 2024 9:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 03 maart 2013 7:44 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
JandeV schreef:
Ik ga hier slechts in op de stelling dat de berekeningsmethode gedateerd is. Dat is niet zo.
Natuurlijk is een spaarrekening iets anders dan een hypotheek. De vraag is of een bank die beide aanbiedt dan verschillende berekeningsmethodes zou moeten toepassen. .
.......
Wellicht had ik wat zorgvuldiger kunnen formuleren door deze kwalificatie te beperken tot betaal- en (dagelijks opvraagbare) spaarrekeningen.
Dat Rabo hier voor debet- en creditstanden verschillende methodes hanteert maakt je vraag in feite al irrelevant. Een roodstand op de 31e van een maand leidt wel degelijk tot een renteheffing van de bank.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 03 maart 2013 8:59 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6732
Maar dat kennen we toch van de Rabo... veel nemen, weinig geven.

Is eigenlijk iedere bank niet vreemd, alleen bij de Rabo valt het op ;-)

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 03 maart 2013 9:48 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3937
Blikoortje schreef:
Wellicht had ik wat zorgvuldiger kunnen formuleren door deze kwalificatie te beperken tot betaal- en (dagelijks opvraagbare) spaarrekeningen.
Dat Rabo hier voor debet- en creditstanden verschillende methodes hanteert maakt je vraag in feite al irrelevant.

Als je het inderdaad zorgvuldiger had geformuleerd, zou je waarschijnlijk de kwalificatie "gedateerd" ook hebben vervangen.

Verder is het niet "mijn" vraag, maar "de" vraag, met vervolgens de nadruk op "moeten".
Die vraag mag je zelf beantwoorden, ik heb niets te maken met RABO en wil dat ook niet.

RABO beantwoordt die vraag trouwens in niet mis te verstane bewoordingen:
Citaat:
Wij bepalen hoe wij de rente berekenen. Wij bepalen ook over welke periode wij de rente berekenen. Voor de berekening van de rente stellen we een jaar op 360 dagen en een maand op 30 dagen.
Wij kunnen ook het volgende wijzigen:
- de datum van bijschrijving van de rente;
- de manier van berekenen van de rente;
- de periode waarover wij de rente berekenen;
- het aantal dagen in een maand en een jaar, waarvan wij uitgaan in de renteberekening;
- de periode waarna u de rente ontvangt;
- de manier van administreren.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 04 maart 2013 3:31 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
JandeV schreef:
Verder is het niet "mijn" vraag, maar "de" vraag, met vervolgens de nadruk op "moeten".
Die vraag mag je zelf beantwoorden,.........

RABO beantwoordt die vraag trouwens in niet mis te verstane bewoordingen: ..........
Sommige mensen vinden "hun vraag" nu eenmaal "de vraag", maar een ander wil dat nog wel eens nuanceren of relativeren. Elk zijn meug of mening.
Ik veronderstel dat je citaat ergens van de Rabosite afkomstig is? Ik heb het niet kunnen vinden.
Wel geldt de volgende tekst voor Rabo internetsparen (document productkenmerken en voorwaarden):
Citaat:
Wat is de rente voor deze spaarrekening?
Wij vergoeden een variabele rente over het tegoed. Dit betekent dat wij de rente altijd kunnen wijzigen. De actuele rentetarieven
staan in Rabo Internetbankieren binnen het transactieoverzicht onder de knop ‘actuele rente’ en op http://www.rabobank.nl in het overzicht
Variable rentetarieven.
De rente berekenen wij dagelijks over het tegoed dat op uw spaarrekening staat. De hoogte van het rentepercentage is afhankelijk van de hoogte van het tegoed. Hoe hoger het tegoed op de spaarrekening is, hoe hoger het rentepercentage is dat u ontvangt.
Nergens iets over 30 dagen per maand, wel de formulering "dagelijks"...... Mijn taalbesef zegt me dat er dan toch iets niet helemaal klopt...... Wees zo goed me uit de droom te helpen.....


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 04 maart 2013 3:56 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3937
Citaat:
Sommige mensen vinden "hun vraag" nu eenmaal "de vraag", maar een ander wil dat nog wel eens nuanceren of relativeren. Elk zijn meug of mening.
"Sommige" is niet hetzelfde als "alle", maar het is je bij deze vergeven dat je probeerde me woorden in de mond te leggen.


Tja, dat je het niet kunt vinden... Ik kan het niet eenvoudig verklaren.
Want het staat wel degelijk in het genoemde document productkenmerken en voorwaarden
Dit document moet je eerder hebben gezien, of in ieder geval een link ernaartoe.

Wellicht niet ver genoeg gelezen.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 06 maart 2013 11:50 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
JandeV schreef:
..........Wellicht niet ver genoeg gelezen.
Precies....het 1e deel van het document handelt over de productkenmerken en geeft de door mij geciteerde informatie over de renteberekening weer.
In het 2e deel van het document gaat het over de voorwaarden en daar staat als 2e ronde de door jou aangegeven methodiek.
Het maakt me maar weer eens duidelijk hoe scherp je dit soort spelregels tot de laatste letter moet doorlezen om eventuele "addertjes onder het gras" te traceren.

Blijft mijn scepsis over de licht als tegenstrijdigheid op te vatten formulering tussen de definiëring in het 1e en het 2e deel van het document.......dagelijks betekent voor mij in gewoon nederlands nog steeds "elke dag"......zeker als er niet direct achter staat "m.u.v." of iets dergelijks.....
Bij welke banken berekent men de rente (op spaarrekeningen) op dezelfde manier als Rabo trouwens....?
Iemand...?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 06 maart 2013 11:46 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 01 dec 2008 11:17 am
Berichten: 703
@ Blikoordje
Blikoordje schreef; Bij welke banken berekent men de rente (op spaarrekeningen) op dezelfde manier als Rabo trouwens....?
Iemand...?

Volgens mij gebruikt ook de SNS bank de 360 methode.
Van site SNS; Bij SNS .....sparen berekenen we de variabele rente over de periode dat je geld op je rekening staat. Bij de renteberekening gaan we uit van de 30/360 methode (30 dagen per maand en 360 dagen per jaar)

_________________
veel beloven en weinig geven doet veel mensen in vreugde leven


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 07 maart 2013 1:22 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Jouw vergelijking klopt niet juanj. Over een geheel jaar krijg je R% rente over bedrag B en dat is dus in beide gevallen gelijk aan R*B/100. Je krijgt die rente alleen in minder dagen (namelijk tijdens 358 ipv 365 kalenderdagen) en op 7 dagen krijg je niets. In jouw getallen voorbeeld betekent dat 365x 1 euro versus (357+1x3)x1.0139 (=365/360) = ook 365 euro.

Dit 30/360 systeem stamt uit de tijd van handmatige administratie en wordt tegenwoordig weinig meer gebruikt. Er zijn overigens allerlei varianten en systemen voor hoe rente berekend wordt. De meest gebruikelijke methodes voor spaartegoeden zijn Actual/Actual (oftewel rente evenredig verdeeld over het echte aantal dagen in een jaar, waardoor je dus in een schrikkeljaar een iets lager rentepercentage per dag ontvangt) en Actual/365 (waarbij het aangeboden jaarrentepercentage betrekking heeft op 365 dagen, waardoor je in een schrikkeljaar één dag extra rente krijgt. Het rentepercentage per dag is dan onafhankelijk van hoeveel dagen er in het jaar zitten).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 07 maart 2013 1:39 am 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3937
Misschien is het ook wel handig om eens terug te kijken in een ander topic op ditzelfde forum:
Hier bijvoorbeeld.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 07 maart 2013 1:44 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: wo 17 sep 2008 9:28 am
Berichten: 229
Intrest schreef:
Volgens mij gebruikt ook de SNS bank de 360 methode.

Dat varieert bij de SNS, afhankelijk van het rekeningtype. Ik weet (uit eigen ervaring) dat voor de voormalige Plussparen-rekening de 365-dagenmethode gebruikt wordt, en dat bij de Maxisparen de 360-dagenmethode wordt gehanteerd. Voor de overige rekeningen weet ik het niet. Ik heb nog een 'normale' SNS internetsparen, maar daar heb ik niet genoeg saldo op staan om te kunnen zien wat voor rekenmethode daarvoor wordt gebruikt. Misschien weet iemand dat toevallig?

Maar nu weer terug naar de Rabobank. Daar wordt op de spaarrekeningen inderdaad de 360-dagenmethode gebruikt, en voor mij werkt dat ook een beetje nadelig. Ik parkeer op die rekening meestal een stuk salaris totdat op de 1e van de maand de hypotheekrente afgeschreven wordt. Dat betekent dat mijn Rabo-spaarrekening in de laatste week van de maand dus vrijwel altijd voller is dan de rest van de maand, en dat ik dus relatief meer nadeel heb van de renteloze dagen op de 31e van de betreffende maanden. Ik zou het dus ook verwelkomen als de Rabobank de rekenmethode om zou gaan zetten naar de 365-dagenmethode. Al gaat het onder de streep natuurlijk maar om kleine bedragen en verschillen...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 07 maart 2013 2:47 am 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3937
dubbeltje schreef:
Dit 30/360 systeem stamt uit de tijd van handmatige administratie en wordt tegenwoordig weinig meer gebruikt. Er zijn overigens allerlei varianten en systemen voor hoe rente berekend wordt. De meest gebruikelijke methodes voor spaartegoeden zijn Actual/Actual (oftewel rente evenredig verdeeld over het echte aantal dagen in een jaar, waardoor je dus in een schrikkeljaar een iets lager rentepercentage per dag ontvangt) en Actual/365 (waarbij het aangeboden jaarrentepercentage betrekking heeft op 365 dagen, waardoor je in een schrikkeljaar één dag extra rente krijgt. Het rentepercentage per dag is dan onafhankelijk van hoeveel dagen er in het jaar zitten).

Nieuwkomer ICBC gebruikt een ACT/360 methode. Ook onafhankelijk van het werkelijk aantal dagen in een jaar, maar wel het hoogste rentepercentge per dag bij eenzelfde rentepercentage per jaar...

Als de grootste onafhankeliijke bank in Nederland het doet, is het niet terecht om te stellen dat 30/360 weinig meer wordt gebruikt, zeker niet als ook SNS er in bepaalde gevallen gebruik van blijkt te maken. Daarnaast is de berekeningsmethode, zoals al eerder gesteld, van toepassing op veel hypotheken in Nederland (o.a. ook ING).

En dan maar eens over de grens: 30/360 is daar niet ongebruikelijk. De ook op dit forum besproken DKB maakt er gebruik van.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 07 maart 2013 12:19 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Dit draadje en mijn stukje gingen over rente op spaartegoeden in Nederland, dus niet over hypotheken, en ook niet over rekeningen in het buitenland.
Ik doe zaken met 20 verschillende banken. Van alle spaarrekeningen en deposito's die ik heb, wordt alleen bij producten van Rabo de 30/360 methode gebruikt. Dus "weinig gebruikt" vond ik op zijn plaats, ondanks dat Rabo een grote partij is.
Bij SNS Plussparen en Internetsparen wordt de Actual/Actual methode gebruikt. Merkwaardig dat SNS dan op een andere rekeningsoort nog 30/360 toepast, maar dat doen ze inderdaad wel bij Maxisparen blijkt bij een check op hun website. Dat wist ik niet (maar 'k heb er ook niet mee te maken).
Wat je zegt over ICBC is interessant. De Actual/360 methode is prettig voor de klant, maar ik was me er niet van bewust dat er een bank op de Nederlandse markt opereerde die dit gebruikte. Dat levert toch mooi 5 à 6 extra rentedagen op per jaar. 'k Heb overigens geen idee waarom een bank daarvoor kiest.
P.S. Vaak staat de toegepaste renteberekeningsmethode in de productvoorwaarden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 08 maart 2013 4:03 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 21 aug 2008 4:21 pm
Berichten: 488
Het is vreemd dat de maanden niet evenveel dagen tellen. De maanden januari, maart, mei, juli, augustus, oktober en december 31 dagen. De maanden april, juni, deptember en november 30 dagen. De maand februari een variabel aantal dagen, namelijk 28 of 29 dagen. Het zou veel beter zijn als iedereen het voorbeeld van Rabobank volgt en een maand altijd op 30 dagen en een jaar altijd op 360 dagen wordt bepaald. Bijvoorbeeld de pensioengerechtigde leeftijd kan hiermee probleemloos van 67 naar 68 jaar en het maakt het allemaal een stuk simpeler.

_________________
Met beleggen kan al je geld kwijtraken. Met sparen loop je veel minder risico.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 08 maart 2013 4:44 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Je wilt de Gregoriaanse kalender vervangen door de Erikaanse kalender? Waarom niet aansluiten bij de Islam kalender? 354 dagen per jaar, kunnen we nog later met pensioen. Of eerder.... :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 08 maart 2013 5:04 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
BillGates schreef:
Je wilt de Gregoriaanse kalender vervangen door de Erikaanse kalender?

Dat kan, als de aarde haar jaarlijkse rondje om de zon zou willen aanpassen in een hoger tempo......het hoeft maar een klein beetje sneller te gaan :lol:

En zo niet, tsja dan begint de lente over een aantal jaren in oktober of zo.......maar ook dat heeft zijn charme natuurlijk.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO