Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 12:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 01 maart 2013 11:23 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Als je de renteopbouw op de internetspaarrekening van Rabo nauwkeurig volgt, zul je merken dat deze afwijkt op maanden die niet precies uit 30 dagen bestaan.
Zo vergoedt de bank geen rente op de 31e dag van een maand.
En voor februari, dat dit jaar 28 dagen heeft, telt die laatste dag van de maand voor drie dagen renteopbouw.

Controle bij Rabo leverde impliciet een bevestiging van deze constatering op.
De bank hanteert voor haar renteberekening op deze rekeningen namelijk het systeem van 360 dagen per jaar, een naar mijn mening anno 2013 volkomen gedateerde methode.
Ieder voor zich kan bedenken welke voor- of nadeel dat in de eigen specifieke situatie heeft of kan hebben.
Dat Rabo op haar site (tot dusver) niet communiceert over deze manier van renteberekenen draagt slechts bij aan de instandhouding van het negatieve beeld omtrent de bank(en).

Maar ja....Rabo had ook een "slecht jaar" achter de rug, meldde het nieuws gisteren, met maar 2,1 miljard euro winst.... :mrgreen:
Dan móet je ook wel 3000 werknemers ontslaan en nog eens de helft van je kantoren gaan sluiten..... :mrgreen:
"'t Is allemaal de schuld van de klant......die doet alles via het internet".....zo kraaide een Rabohaan.
Beschamend.....


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 01 maart 2013 11:30 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Gelukkig is over een vol jaar de rente wel correct. 360 x 1/360 = 1
Spaargelden gestort in januari of februari leveren een klein voordeeltje op: je krijgt 60 dagen voor 59.
Voor de rest 30/360 ipv 30/365 is gunstiger en 30/360 ipv 31/365 is ongunstiger. Heft elkaar praktisch bijna op.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 01 maart 2013 11:44 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Toch was het lucratief een substantiële som "even" langs Rabo te sluizen eind februari....drie voor de prijs van één krijg je zelfs niet in de bonus bij de AH.....
Maar je hebt uiteraard gelijk waar het de uitkomst voor een vol jaar bij gelijkblijvend saldo betreft; mutaties naar een andere bank op een 31e leveren daarentegen enig rentevoordeel op, immers geen renteverlies bij Rabo, maar wel een (extra) rentedag bij de ontvangende bank.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 01 maart 2013 6:45 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
Je bent zowiso al gek, als je grote sommen geld bij de Rabo stalt. :shock:
Dan kun je het net zo goed thuis houden, en niet opgeven, levert meer op.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 01 maart 2013 9:54 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Tenzij je er dubbel zoveel rente ontvangt als iemand die het heen en weer laat zwemmen tussen steeds lage variabele rentes.
Maar het is nog waar ook: twee dagen extra rente zie ik, deze maand dan...

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 02 maart 2013 1:21 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
juanj schreef:
Je bent zowiso al gek, als je grote sommen geld bij de Rabo stalt........
Hé Juanj, vroeg jij in februari 2011 niet hoe het zat met die renteberekening bij Rabo.....?
Het heeft even geduurd, maar nu heb je toch het antwoord...... :)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 02 maart 2013 9:24 am 
Kwartje

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:36 pm
Berichten: 479
juanj schreef:
Dan kun je het net zo goed thuis houden, en niet opgeven, levert meer op.
ik krijg toch 4,2% rente bij de Rabo, toch beter als thuis houden


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 02 maart 2013 1:27 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
En hoelang moet het daarvoor vast staan?
200 jaar? :lol:

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Laatst bijgewerkt door juanj op za 02 maart 2013 8:14 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 02 maart 2013 1:29 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
Blikoortje schreef:
Het heeft even geduurd, maar nu heb je toch het antwoord...... :)
Ik hoop dat je niet te veel tijd kwijt bent geweest om een oude koe uit een sloot van 2011 te halen :?
Maar er was een tijd dat de Rabo ook fatsoenlijke spaarrente gaf... einde 80 jaren, was 5,75% niet vreemd voor de Rabo

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 02 maart 2013 2:20 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Dat was 25 jaar geleden en het zou me niets verbazen als anderen banken destijds 7-8 procent gaven en dat de hypotheekrente boven 10 procent lag. De langjarige grafiek is al decennia aan het dalen en het kan nog vele jaren duren voor je weer blij wordt van je spaarrente. Kijkend over zo'n lange tijdsspanne en de eindeloze daling is de huidige 15 jaar voor 4,2% geen weggegooid geld, al stond ook dit een jaar geleden nog een stuk hoger.

Ik had in m'n spreadsheet een jaar sowieso al ingesteld op een jaar van 360 dagen, en dat blijkt ook te kloppen met de rente die dagelijks erbij geteld wordt. Wel apart (logisch misschien) dat ze het per maand op 30 houden door dagen af te kappen of dubbel te tellen. Misschien dat andere banken dat ook wel doen, maar ik heb er nooit zo op gelet.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 02 maart 2013 2:42 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
henrid schreef:
Wel apart (logisch misschien) dat ze het per maand op 30 houden door dagen af te kappen of dubbel te tellen. Misschien dat andere banken dat ook wel doen, maar ik heb er nooit zo op gelet.

Ik ook niet en eerlijk gezegd boeit het me ook niet zo. Als het op jaarbasis maar klopt........

(En dat doet het bij de RABO, dus de titel van deze draad is misleidend omdat het suggereert dat de spaarder rente onthouden wordt.)

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 02 maart 2013 8:17 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
Ik heb zo weinig bij de Rabo staan, dat ik niet eens kan controleren of het op jaarbasis klopt.

Ik geloof dat het steeds enkele euro's zijn, die ik van de Rabo aan rente krijg.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 02 maart 2013 10:54 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
obligataire schreef:
..... Als het op jaarbasis maar klopt........ (En dat doet het bij de RABO, dus de titel van deze draad is misleidend omdat het suggereert dat de spaarder rente onthouden wordt.)
Laat ik het voor de verandering eens een keertje met je oneens zijn Obli. Er is niet alleen een filosofisch of theoretisch verschil maar ook feitelijk, zeker als je de internetspaarrekening frequent gebruikt als kortdurende parkeerruimte voor flinke sommen geld aan het eind van de maand. Bij een stabiel saldo maakt het inderdaad op jaarbasis niet uit welke methode een bank gebruikt, wél bij sterk wisselende saldi. Geld dat je nu zou inleggen mist bij Rabo voor de rest van 2013 zes rentedagen, vergeleken met andere banken; als je de extra rente van de twee fictieve dagen in februari mist, krijg je simpelweg minder dan bij een normale dagelijkse renteberekening.
De Rabo vergoedt dus geen rente op bepaalde dagen (elke 31e dag van elke maand die 31 dagen telt) Is je saldo op zo'n dag toevallig hoog en op andere dagen (gemiddeld) minder, dan mis je dus wel degelijk rente, want Rabo middelt of verevent niet.
De titel van de draad is dus een feit, al zijn de rekenkundige consequenties niet voor een ieder en onder alle omstandigheden identiek.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 03 maart 2013 1:30 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Ik begrijp de redenering en getalsmatig is het zeker juist in de geschetste situatie. Blijft natuurlijk wel de constatering dat het een persoonlijke keuze is om met dergelijke grote bedragen en uitgerekend op die tijdstippen te schuiven. Men kan ook bijvoorbeeld aan het begin of halverwege de maand dergelijke mutaties verrichten en dan is er juist sprake van een voordeel vergeleken bij de situatie van een constant saldo op de rekening.

Een oppervlakkige lezer zou al gauw de indruk kunnen krijgen dat RABO de spaarder benadeelt.

Overigens snap ik ook niet het nut van de methode van de RABO.
Dagelijkse renteberekening sluit beter aan op het gevoel van de klant. Ieder logisch en redelijk mens zal snappen dat hij bijvoorbeeld over februari minder rente opbouwt dan in maart.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 03 maart 2013 11:03 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
Heeft weinig met gevoel te maken denk ik.
Met een LPB, die op de eerste dag van de maand de rente wijzigt, word je deels gedwongen op het einde van de maand te schuiven met grote bedragen (een nadeel bij gebruik 360 methode)

Maar of je krijgt over 360 dagen rente vergoed,
of je krijgt over 365/6 dagen rente vergoed.
Lijkt mij altijd beter dat je over 365/6 dagen rente vergoed krijgt, dan over 360.

365 x 1 euro rente, is nog altijd meer dan 360 x 1 euro rente.

Dus door de RABO methode word wel je degelijk benadeeld,
of je dit via een rekentruuk op jaar basis kan verantwoorden is iets anders.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO