Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 26 apr 2024 6:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 198 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Aangifte 2014
BerichtGeplaatst: zo 01 maart 2015 11:16 pm 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 1978
Een bijzondere zaak over het beperken van de hypotheekrenteaftrek van 52% naar 51,5%.
Dat kan ook terwijl je geheel in het 42% tarief valt.

Als je inkomen + eigen woningforfait boven de 56531 komt (grens 52% schijf). Bijvoorbeeld 60.000, krijg je met een correctie te maken van een 0,5% over (60.000-56.351) = 18 euro.
Dat je 6.000 euro aan hypotheekrenteaftrek hebt doet er niet meer toe.

Heel apart: je inkomen valt maximaal in het 42% tarief (60.000-6.000), maar de belastingdienst doet alsof je 52% betaalt.....


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Aangifte 2014
BerichtGeplaatst: zo 01 maart 2015 11:47 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Was mij ook al opgevallen. Maar het is logisch. Zonder de aftrekpost zou men (in een geval als beschreven) wel in de 52% schijf vallen, dus de aftrek geschiedt effectief tegen het 52% en dient dus gecorrigeerd te worden.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Aangifte 2014
BerichtGeplaatst: zo 01 maart 2015 11:58 pm 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 1978
Het gaat om een klein bedrag, maar dat loopt op in de tijd. Als de aftrek t.z.t. op 38% staat praat je over 500 euro....
In de aangifte wordt altijd met het saldo eigen huis gerekend. Je valt in het voorbeeld niet in de 52% schijf.

Misschien is een beter voorbeeld met inkomen 56.000 + EW 2.000 = 58.000
Hypotheekrente 6.000.
Je wordt op deze manier gekunstelt in de hoogste schijf gebracht, waar je "nooit kwam" met 58.000, want je box-1 inkomen is maar 52.000.

Voor wat het waard is. Een ambtenaar zal er wel reuze trots op zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Aangifte 2014
BerichtGeplaatst: ma 02 maart 2015 1:01 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 01 dec 2008 11:17 am
Berichten: 703
theswitch schreef:
Jammer dat het aangifte programma maar 40 regels toelaat voor je saldi, want nu moet ik alsnog wat gaan groeperen (teveel deposito's en rekeningen)
Na tips op dit forum geef ik sinds 2 jaar ook alleen maar een totaal bedrag op met omschrijving diverse banken, heel veel rekeningen en heel veel deposito's.
Geeft geen problemen en scheelt enorm veel werk. Belasting dienst vind het schijnbaar prima.

_________________
veel beloven en weinig geven doet veel mensen in vreugde leven


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Aangifte 2014
BerichtGeplaatst: ma 02 maart 2015 11:14 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Intrest schreef:
Belasting dienst vind het schijnbaar prima.

Ik heb ook heel veel regels en geef daarom al jaren een totaalbedrag op, wat ik zo overneem uit de registraties die ik bijhoud.
Maar ik zou wel eens willen weten wat de Fiscus nu echt van mij weet. Ik vermoed dat wat ik aangeef (de werkelijkheid) veel hoger is dan zij in beeld hebben.
Uit dat ene regeltje (Binck) kan ik dat niet afleiden :)

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Aangifte 2014
BerichtGeplaatst: ma 02 maart 2015 11:50 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
Intrest schreef:
Geeft geen problemen en scheelt enorm veel werk. Belasting dienst vind het schijnbaar prima.
Dus je geeft bijvoorbeeld op:

Leaseplanbank €14.253,- i.p.v.

Leaseplanbank rekeningnummer 123456 € 4.253,-
Leaseplanbank deposito 456789 € 5.000,-
Leaseplanbank deposito 987654 € 5.000,-

C.q. je vermeld niet meer de rekening/deposito nummers?

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Aangifte 2014
BerichtGeplaatst: ma 02 maart 2015 1:04 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
obligataire schreef:
Maar ik zou wel eens willen weten wat de Fiscus nu echt van mij weet. Ik vermoed dat wat ik aangeef (de werkelijkheid) veel hoger is dan zij in beeld hebben.

Ik heb ook het idee dat de BD bijna niks van mij weet, en dat ik de boel zo zou kunnen bedonderen. Natuurlijk hebben ze alle eerdere aangiftes, maar ze hebben de capaciteit niet om er informatie van te maken. Pas als ik aangifte doe, komen ze ermee dat ik aangifte moet doen. Als ik een voorlopige aanslag indien, dan bevestigen ze dat ik het precies goed heb. Je voorlopige aanslag is gewoon een voortzetting van voorgaand jaar. Het enige wat ze invullen is m'n inkomen. Ik denk dat er niet eens een lampje gaat branden als ik box 3 dan maar leegaat dit keer.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Aangifte 2014
BerichtGeplaatst: ma 02 maart 2015 1:06 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3937
Citaat:
Maar ik zou wel eens willen weten wat de Fiscus nu echt van mij weet.
De snelste manier om daar achter te komen zal vermoedelijk zijn om helemaal niets aan te geven.

Als de belastingdienst dan nog zijn geheimen niet prijsgeeft hoef je geen VRH te betalen.
Win/win situatie.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Aangifte 2014
BerichtGeplaatst: ma 02 maart 2015 1:32 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Ik geef al jaren alles als 1 regel op (in werkelijkheid kunnen het van 10 tot 20 rekeningen en depositos zijn).

"Totaal: Iksduizend euro"

Eigenlijk doe ik 't voor een deel "express", om een reactie uit te lokken ("meneer, stuur nog even een gedetailleerde lijst met rekeningen en bedragen vanaf 2005").

Ik zie nu dat in de online aangifte wel een rekeningnummer moet worden ingevuld (bij het losse programma hoeft dat niet eens). Maar daarvoor heb ik ook een fantasienummer gebruikt "NL55RABO001234 etc.". Schijnt dan ook weer te werken.

En net als jullie heb ik ook de indruk dat ze eigenlijk niks weten van mijn box 3. Je zou toch bijna in de verleiding komen...

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Aangifte 2014
BerichtGeplaatst: ma 02 maart 2015 1:44 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
Je kan het aangifteprogramma op de site van de belastingdienst vinden op de volgende manier:
> Prive
> Programma's en formulieren
--Vul in: Doelgroep: 'Particulier', Onderwerp: 'Aangifte doen'.
> Zoek het gewenste aangifte programma (afhankelijk van je besturingssysteem: Windows en OSX / Linux)

Je komt dan uit op de onderstaande site:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/aangifteprogramma_2014

_________________
De liefde voor geld is een wortel van allerlei schadelijke dingen!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Aangifte 2014
BerichtGeplaatst: ma 02 maart 2015 1:53 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
JandeV schreef:
Als de belastingdienst dan nog zijn geheimen niet prijsgeeft hoef je geen VRH te betalen.
Win/win situatie.
Ik heb ooit gelezen dat de belastingdienst elk jaar iets anders checkt. Zo was het een aantal jaren geleden dat ze box 3 goed gingen checken. Door een tekort aan personeel kunnen ze niet alles checken. 100% alles controleren kan niet en hoeft ook niet, maar probeer wel efficiënt te werk te gaan. Zoals eerder vermeld kan je sommige zaken heel simpel automatiseren en alsnog veel controleren.

@Jandev: Waarschijnlijk heeft de belastingdienst het niet eens in de gaten dat je niks in box 3 hebt opgegeven. Echter als je een aangifte fout opgeeft (bewust of onbewust) dan moet je op zijn minst een boeterente betalen (4% dacht ik). Daarnaast afhankelijk van de fout/fraude nog een boete die behoorlijk kan oplopen !

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Aangifte 2014
BerichtGeplaatst: ma 02 maart 2015 2:05 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Ze weten exact wat je aan spaargeld, beleggingen, rentes, dividenden en dividendbelasting hebt.
Daarbij controleren ze automatisch of er geen al te grote verschillen met de vorige aangifte zijn. Als je bv. van 300.000 naar 50.000 euro Box3 gaat, volgt er een signaal en wordt de aangifte handmatig gecontroleerd. Ik denk dat de verschilmarge iets van 5% of 10% is.
Ik heb ooit, 20 jaar geleden ongeveer, vergeten een spaarrekening op te geven, kwamen ze toen al met een lijst van alle rekeningnummers en saldi. Of ik even wilde bevestigen dat hun lijst correct was.

Ik vermoed dat als je meer dan X (10?) rekeningen hebt, ze geen gegevens voorinvullen. Te veel regels voor de download...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Aangifte 2014
BerichtGeplaatst: ma 02 maart 2015 2:13 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Maar wat ik niet begrijp, een tekort aan personeel? Een programmeur kan in een paar maand wat queries en algoritmes schrijven, en de computer doet de rest. Alle opvallende zaken kunnen dan onderzocht worden, ongeacht speciaal onderwerp van het jaar. Maar ach, IT en overheid gaan nooit lekker samen.
Update: zie nu de post van BillGates: ja zoiets zou ik ook ongeveer verwachten, en zo dom zijn ze dus blijkbaar nog niet?

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Aangifte 2014
BerichtGeplaatst: ma 02 maart 2015 2:52 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3937
Piggy schreef:
@Jandev: Waarschijnlijk heeft de belastingdienst het niet eens in de gaten dat je niks in box 3 hebt opgegeven. Echter als je een aangifte fout opgeeft (bewust of onbewust) dan moet je op zijn minst een boeterente betalen (4% dacht ik). Daarnaast afhankelijk van de fout/fraude nog een boete die behoorlijk kan oplopen !
Mij boeit dat niet, ik ben niet in de verleiding om te frauderen.
Ik verkeer ook niet in de veronderstelling dat ze bij de belastingdienst achterlijk zijn.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Geen saldo-opgaaf
BerichtGeplaatst: ma 02 maart 2015 3:25 pm 
Stuiver

Geregistreerd: di 06 apr 2010 2:04 pm
Berichten: 57
Op de aangifte 2014 zijn geen gegevens van bank, spaarsaldi vooraf ingevuld door de belastingdienst. Net gebeld met de belastingdienst en wordt me verteld dat de gegevens dan niet zijn aangeleverd en dat zij hier ook niks aan kunnen doen. Ik zal van mijn ca. 25 banken alles apart moeten invullen. Leuker kunnen zij het niet maken!

Dit toch een ernstig probleem, als banken geen informatie aanleveren en belastingdienst dit niet opeist! Dit is toch in gebreke blijven van de banken, waar overheid, belastingdienst dan niets aan doet?
Of is dit een gebrek aan communicatie?

Voor ons het derde jaar al dat er niets vooraf is ingevuld aan bank, spaarsaldo, terwijl beloofd wordt dat het eenvoudiger wordt!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 198 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 14  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO